Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille: Hoitoalan valmentavat opinnot

Tunnus: VALMEK24

Tutkinto:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Tutkintonimike:
Ei tutkintoon johtava koulutus

Laajuus:
30 op

Kesto:
0.5 vuotta (30 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2024

Opetuskieli:
suomi

Koulutuksen kuvaus

Valmentava koulutus on tarkoitettu maahanmuuttajataustaisille henkilöille, joiden tavoitteena on hakeutua korkeakouluopintoihin Suomessa. Edellytyksenä koulutukseen osallistumiselle on suomen kielen vähimmäistaitotaso B1 sekä korkeakoulukelpoisuus.

Hakija on korkeakoulukelpoinen, jos hänellä on
- suomalainen ylioppilastutkinto,
- suomalainen toisen asteen ammatillinen tutkinto,
- ulkomainen tutkinto, joka asianomaisessa maassa antaa hakukelpoisuuden korkeakouluopintoihin tai
- ulkomainen korkeakoulututkinto.

Jos hakija ei voi todistaa hakukelpoisuuttaan todistuksella, hänellä täytyy olla viranomaispäätös pakolaisstatuksesta (turvapaikkapäätös tai oleskelulupa suojelun perusteella).

Koulutuksen kokonaislaajuus on 30 opintopistettä ja kesto noin 6 kuukautta. Koulutus koostuu yleisestä kaikille opiskelijoille yhteisestä opintojaksosta sekä ammatillisiin tai monialaisiin sisältöihin painottuvista opinnoista.

Koulutuksen sisällöissä painottuvat suomen kieli sekä ammattialakohtaiset tai yleiset korkeakouluopiskeluun valmentavat opinnot. Lisäksi koulutukseen sisältyy matematiikan ja englannin kielen opintoja. Kaikkien sisältöjen kohdalla korostuvat akateemiset taidot kuten opiskelu- ja digitaidot sekä suomalaisen korkeakouluopiskelun tuntemus.

Osaamistavoitteet

Valmentavan koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa valmiudet edetä korkeakouluopintoihin ja menestyä opinnoissaan. Koulutuksen tavoitteena on kehittää taitoja, joita tarvitaan korkeakouluopinnoissa sekä korkeakouluopintoihin hakeutumisessa.

Tärkeitä tavoitteita ovat esim.

- itseohjautuvuus ja vastuullisuus opinnoissa
- oman oppimisen ja opitun asian reflektointi
- oman mielipiteen ilmaiseminen ja kriittisyys
- korkeakoulujärjestelmän ja -toimintatapojen tuntemus
- yhteisöllisten toimintatapojen ja esim. ryhmätyötaitojen kehittyminen
- erilaisten lukutekniikkojen ja monilukutaidon kehittyminen
- erilaisten tekstityyppien tuntemus ja kyky ymmärtää ja laatia korkeakouluopiskelussa ja työelämässä tarvittavia tekstejä
- suomen kielen taidon kehittyminen taitotasolle B2
- peruslaskutoimitusten hallinta
- taito ymmärtää ja hyödyntää englanninkielistä materiaalia sekä kommunikoida englanniksi erilaisissa kirjallisissa ja suullisissa viestintätilanteissa

Pedagogiset toimintatavat

Koulutus voidaan järjestää joko lähi- tai verkko-opiskeluna. Kaikissa toteutuksissa on tärkeää opiskelijan aktiivisuus ja vastuunotto omasta oppimisesta.

Opetusta voidaan räätälöidä opiskelijan oman osaamisen ja tarpeiden mukaisesti esim. erilaisten tasoryhmien sekä erilaisten pedagogisten toimintatapojen avulla. Suomen kielen opetus integroidaan vahvasti muihin opittaviin sisältöihin.

Koulutuksen pedagogiset toimintatavat perustuvat yhteisöllisyyteen, aktivoiviin oppimis- ja opetusmenetelmiin ja työelämälähtöisyyteen. Lisäksi pyritään edistämään valmentavan koulutuksen opiskelijoiden integroitumista osaksi korkeakouluyhteisöä esim. mahdollistamalla tutustuminen tutkintokoulutuksen opetukseen.

Koulutuksessa panostetaan opiskelijoiden ohjaukseen sekä seurataan ja tuetaan oppimisprosessin etenemistä. Lisäksi opiskelijoita ohjataan valmentavan koulutuksen jälkeisiin jatko-opintoihin ja neuvotaan hakuasioissa. Koulutuksessa on mahdollista hyödyntää myös tutkinto-opiskelijoiden kokemusasiantuntijuutta korkeakouluopiskelusta.

Arviointi

Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti eri arviointimenetelmien ja -kriteerien avulla. Arviointi on jatkuvaa ja oppimista tukevaa eikä se painotu ainoastaan opintojaksojen tai moduulien loppuun.

Arviointia tehdään eri näkökulmista: opettaja-, vertais- ja itsearviointi. Arviointi on osa opiskelijan ohjaamista, ja arvioinnin tavoitteena on, että opiskelija tiedostaa ja osaa arvioida omaa osaamistaan sekä tietää, miten kehittää sitä edelleen.

Opintojaksojen loppuarviointi on pääsääntöisesti numeerista. Arvioinnissa hyödynnetään
hyväksytty-hylätty -asteikkoa, jos opintojaksolle ei ole opiskelijoiden erilaisten taitotasojen vuoksi mahdollista määrittää kaikille opiskelijoille yhteisiä oppimistavoitteita.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 Kevät 2024 3. / 2024 4. / 2024 5. / 2024
YK00BH15 Valmiudet korkeakouluopintoihin 5 5 5 5
Alakohtaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
VALMEK24-1003
Sairaanhoidon valmentavat opinnot

(Valitaan (kpl): 25)

25
TH00CR19 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 1 (B1) 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CR20 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 2 (B1) 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CR21 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 3 (B2) 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CR22 Hoitoalan matematiikan valmentavat opinnot 5 3.3 3.3 1.7 1.7
TH00CR23 Hoitoalan englannin kieli ja viestintä 5 3.3 3.3 1.7 1.7
Yhteensä 30 21.5 21.5 13.47 8.47 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
Kaikille yhteiset opinnot

(Valitaan kaikki)

0
YK00BH15 Valmiudet korkeakouluopintoihin 5
Alakohtaiset opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
VALMEK24-1001
Liiketalouden ja tekniikan alan valmentavat opinnot

(Valitaan kaikki)

25
TE00BW91 Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 1 (B1) 5
TE00CB04 Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2 (B1) 5
TE00BW92 Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 3 (B2) 5
YK00BH37 Matematiikan valmentavat opinnot 5
YK00BH38 Englannin kielen ja viestinnän valmentavat opinnot 5
VALMEK24-1003
Sairaanhoidon valmentavat opinnot

(Valitaan (kpl): 25)

25
TH00CR19 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 1 (B1) 5
TH00CR20 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 2 (B1) 5
TH00CR21 Hoitoala ja suomi toisena kielenä 3 (B2) 5
TH00CR22 Hoitoalan matematiikan valmentavat opinnot 5
TH00CR23 Hoitoalan englannin kieli ja viestintä 5