Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 3 (B2)Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00BH19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija soveltaa aiemmin opittua sosiaali- ja terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöihin. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä ja kehitetään taitoja, joita tarvitaan sekä sosiaali- ja terveysalan korkeakoulujen valintakokeissa että korkeakouluopiskelussa. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 24.04.2023
Ajoitus
02.05.2023 - 16.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 6. Avoin AMK: 6.)
Ryhmät
-
VALMEK23Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa aiemmin opittua sosiaali- ja terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöihin. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä ja kehitetään taitoja, joita tarvitaan sekä sosiaali- ja terveysalan korkeakoulujen valintakokeissa että korkeakouluopiskelussa. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.
Oppimateriaalit
- Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sote-alan suosituksia ja ohjeita sisältävät verkkosivut (esim. Hotus, Käypä hoito, Terveysportti, FinLex, Theseus)
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimistehtävien avulla pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tiedonhankintatehtävä: ammatilliset verkkolähteet
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta
TEEMA 2, vkot 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista
- Esitys tutkimusideasta
TEEMA 3, vkot 21-22: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista
- Opinnäytetyön tutkimusanalyysi
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä
TEEMA 4, vko 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 5, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 18 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Visuaalinen CV / video-CV
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
Kurssin aihealueet:
VKO 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKOT 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 21-22: Alan opinnäytetöitä
VKO 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 6 CampusOnline -opiskelijaa
- 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta, opettaja-arviointi 0–2
- Posteriesitys tutkimuksesta, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista, opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä: -miseksi ja -malla, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Video-CV/visuaalinen CV, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.05.2022
Ajoitus
02.05.2022 - 17.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
VALMEK22Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opiskelija soveltaa aiemmin opittua sosiaali- ja terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöihin. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä ja kehitetään taitoja, joita tarvitaan sekä sosiaali- ja terveysalan korkeakoulujen valintakokeissa että korkeakouluopiskelussa. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sote-alan suosituksia ja ohjeita sisältävät verkkosivut (esim. Hotus, Käypä hoito, Terveysportti, FinLex, Theseus)
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimistehtävien avulla pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tiedonhankintatehtävä: ammatilliset verkkolähteet
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta
TEEMA 2, vkot 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista
TEEMA 3, vkot 21-22: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Esitys tutkimusideasta
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista
- Opinnäytetöiden tutkimusanalyysejä
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla
TEEMA 5, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 18 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Visuaalinen CV / video-CV
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
Kurssin aihealueet:
VKO 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKOT 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 21-22: Alan opinnäytetöitä
VKO 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta, opettaja-arviointi 0–2
- Posteriesitys tutkimuksesta, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista, opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä: -miseksi ja -malla, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Video-CV/visuaalinen CV, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.