Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 3 (B2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BH19-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 09.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.05.2022 - 17.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettajat
Tiina Hirard
Tiina Laakso
Sirpa Rajala
Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Opintojakso
TH00BH19
Toteutukselle TH00BH19-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.

Kurssin aihealueet:
VKO 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKOT 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 21-22: Alan opinnäytetöitä
VKO 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa aiemmin opittua sosiaali- ja terveysalan osaamistaan. Opiskelija syventää suomen kielen taitoaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen alan korkeakouluopinnoissa ja tutustuessaan suomalaisiin alan työyhteisöihin. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää, sujuvaa ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä omaan alaansa ja työelämään liittyvistä aiheista. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan esim. näyttöön perustuvien lähteiden käyttöä ja kehitetään taitoja, joita tarvitaan sekä sosiaali- ja terveysalan korkeakoulujen valintakokeissa että korkeakouluopiskelussa. Kieliopinnoissa perehdytään alan erityissanastoon sekä vaativampiin rakenteisiin.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sote-alan suosituksia ja ohjeita sisältävät verkkosivut (esim. Hotus, Käypä hoito, Terveysportti, FinLex, Theseus)
- Artikkelit ja opinnäytetyöt
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu erilaisten oppimistehtävien avulla pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 18: Hoito- ja laatusuositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h

- Tiedonhankintatehtävä: ammatilliset verkkolähteet
- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta

TEEMA 2, vkot 19-20: Tieteellisiä artikkeleita
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista

TEEMA 3, vkot 21-22: Alan opinnäytetöitä
Yhteensä n. 38 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h

- Esitys tutkimusideasta
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista
- Opinnäytetöiden tutkimusanalyysejä
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 4, vko 23: Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h

- Tekstinymmärtämistehtävä: digitalisaatio sosiaali- ja terveysalalla
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla

TEEMA 5, vko 24: Oman osaamisen sanoittaminen
Yhteensä n. 18 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h

- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Visuaalinen CV / video-CV

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:

- Esitys hoito- tai laatusuosituksesta, opettaja-arviointi 0–2
- Posteriesitys tutkimuksesta, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu tieteellisistä tutkimuksista, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista, opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä transitiivi- ja intransitiiviverbeistä, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu omasta tutkimusideasta ja opinnäytetöistä, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Kielioppitehtävä: -miseksi ja -malla, opettaja-arviointi 0–2
- Keskustelu digitalisaatiosta sosiaali- ja terveysalalla, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- Video-CV/visuaalinen CV, vertais- ja opettaja-arviointi 0–2

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3

Siirry alkuun