Siirry suoraan sisältöön

Syventävä kirjallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BS49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida sopivaa aineistoa ja kirjallisuutta oman alan toimintaympäristön kehittämiseen
• löytää oleellista tietoa tietomassasta
• erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
• muodostaa oman näkemyksensä asioista reflektoimalla aineistoaan.

Sisältö

Syventävän kirjallisuuden aihe valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, mielellään opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista.

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Ilmoittautumisaika

12.06.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

12.06.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Juha Nikkanen
  • Ulla Seppälä-Kaven
  • Johanna Berg
  • Maarit Laiho
  • Markku Lindell
  • Mervi Varhelahti
  • Keijo Varis
Vastuuopettaja

Reetta Raitoharju

Ryhmät
  • VAVY2324
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida sopivaa aineistoa ja kirjallisuutta oman alan toimintaympäristön kehittämiseen
• löytää oleellista tietoa tietomassasta
• erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
• muodostaa oman näkemyksensä asioista reflektoimalla aineistoaan.

Sisältö

Syventävän kirjallisuuden aihe valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, mielellään opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista.

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Oppimateriaalit

Syventävä kirjallisuus valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, esimerkiksi opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista. Lähteitä tulee olla vähintään 5.

Oppiminen osoitetaan kirjoittamalla reflektiivinen raportti valitusta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagigiikka ja verkkopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on
• syventänyt teoreettista osaamistaan valitsemallaan aihealueella ja tutustunut aihealuetta käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja/tai tieteellisiin artikkeleihin (myös englanninkielisiin aineistoihin)
• kirjoittanut 15-20 sivun raportin, jossa on käytetty vähintään viittä (5) lähdettä, joista osa on tieteellisiä artikkeleita tai tutkimuksia
• reflektoinut käyttämiään aineistoja raportissaan kertoen, miten luettu materiaali on vaikuttanut hänen tietoihinsa, osaamiseensa ja mielipiteisiinsä aihepiiristä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on syventää oman alan kirjallisuuden ja teorioiden tuntemista opiskelijan valitsemalta aihealueelta, esimerkiksi opinnäytetyön aihepiiristä. Tavoitteena on myös kehittää kriittistä ajattelua erilaisia lähdeaineistoja kohtaan.

Opintojakso on itsenäisesti tehtävä kokonaisuus, ja se voidaan suorittaa opintojen eri vaiheessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida oman alan tutkimusta ja kirjallisuutta
- löytää valitsemansa näkökulman kannalta oleellista tietoa
- erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
- muodostaa ja perustella oman näkemyksensä kirjallisuuden pohjalta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti tutor-opettajan kanssa. Opiskelija ottaa yhteyttä opettajaan sähköpostitse ja sopii luettavasta materiaalista sekä raportin aikataulusta. Opettaja ohjeistaa tarkemmat vaatimukset raportin sisällöstä.

Raportti palautetaan Itslearning-oppimisympäristöön (tai ohjaajan kanssa sovitulla tavalla!)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on kirjallinen raportti, joka tehdään opinnäytetyöpohjaan.

Hylätty (0)

Lähdemateriaalia on plagioitu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tietoperusta: Välttävä aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu tai niiden käsittely heikkoa.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Niukka aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Yritys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa niukasti sekä pyrkimystä kriittiseen ajatteluun että aktiivisuutta.

2
Tietoperusta: Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Jonkin verran aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttöä.
Analysointi: Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

4
Tietoperusta: Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tietoperusta: Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 12.06.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Juha Nikkanen
  • Maarit Laiho
  • Markku Lindell
  • Mervi Varhelahti
  • Keijo Varis
Ryhmät
  • VAVY2223
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida sopivaa aineistoa ja kirjallisuutta oman alan toimintaympäristön kehittämiseen
• löytää oleellista tietoa tietomassasta
• erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
• muodostaa oman näkemyksensä asioista reflektoimalla aineistoaan.

Sisältö

Syventävän kirjallisuuden aihe valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, mielellään opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista.

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Oppimateriaalit

Syventävä kirjallisuus valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, esimerkiksi opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista. Lähteitä tulee olla vähintään 5.

Oppiminen osoitetaan kirjoittamalla reflektiivinen raportti valitusta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagigiikka ja verkkopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on
• syventänyt teoreettista osaamistaan valitsemallaan aihealueella ja tutustunut aihealuetta käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja/tai tieteellisiin artikkeleihin (myös englanninkielisiin aineistoihin)
• kirjoittanut 15-20 sivun raportin, jossa on käytetty vähintään viittä (5) lähdettä, joista osa on tieteellisiä artikkeleita tai tutkimuksia
• reflektoinut käyttämiään aineistoja raportissaan kertoen, miten luettu materiaali on vaikuttanut hänen tietoihinsa, osaamiseensa ja mielipiteisiinsä aihepiiristä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on syventää oman alan kirjallisuuden ja teorioiden tuntemista opiskelijan valitsemalta aihealueelta, esimerkiksi opinnäytetyön aihepiiristä. Tavoitteena on myös kehittää kriittistä ajattelua erilaisia lähdeaineistoja kohtaan.

Opintojakso on itsenäisesti tehtävä kokonaisuus, ja se voidaan suorittaa opintojen eri vaiheessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida oman alan tutkimusta ja kirjallisuutta
- löytää valitsemansa näkökulman kannalta oleellista tietoa
- erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
- muodostaa ja perustella oman näkemyksensä kirjallisuuden pohjalta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa. Opiskelija ottaa yhteyttä opettajaan sähköpostitse ja sopii luettavasta materiaalista sekä raportin aikataulusta. Opettaja ohjeistaa tarkemmat vaatimukset raportin sisällöstä.

Raportti palautetaan Itslearning-oppimisympäristöön (tai ohjaajan kanssa sovitulla tavalla!)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on kirjallinen raportti, joka tehdään opinnäytetyöpohjaan.

Hylätty (0)

Lähdemateriaalia on plagioitu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tietoperusta: Välttävä aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu tai niiden käsittely heikkoa.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Niukka aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Yritys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa niukasti sekä pyrkimystä kriittiseen ajatteluun että aktiivisuutta.

2
Tietoperusta: Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Jonkin verran aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttöä.
Analysointi: Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

4
Tietoperusta: Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tietoperusta: Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maarit Laiho
Ryhmät
  • VAVY2122
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
  • YTAIKUS21
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida sopivaa aineistoa ja kirjallisuutta oman alan toimintaympäristön kehittämiseen
• löytää oleellista tietoa tietomassasta
• erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
• muodostaa oman näkemyksensä asioista reflektoimalla aineistoaan.

Sisältö

Syventävän kirjallisuuden aihe valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, mielellään opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista.

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Oppimateriaalit

Syventävä kirjallisuus valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, esimerkiksi opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista. Lähteitä tulee olla vähintään 5.

Oppiminen osoitetaan kirjoittamalla reflektiivinen essee valitusta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka ja verkkopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on
• syventänyt teoreettista osaamistaan valitsemallaan aihealueella ja tutustunut aihealuetta käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja/tai tieteellisiin artikkeleihin (myös englanninkielisiin aineistoihin)
• kirjoittanut 10-15 sivun esseen, jossa on käytetty vähintään viittä (5) lähdettä, joista osa on tieteellisiä artikkeleita tai tutkimuksia
• reflektoinut käyttämiään aineistoja esseessään kertoen, miten luettu materiaali on vaikuttanut hänen tietoihinsa, osaamiseensa ja mielipiteisiinsä aihepiiristä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on syventää oman alan kirjallisuuden ja teorioiden tuntemista opiskelijan valitsemalta aihealueelta, esimerkiksi opinnäytetyön aihepiiristä. Tavoitteena on myös kehittää kriittistä ajattelua erilaisia lähdeaineistoja kohtaan.

Opintojakso on itsenäisesti tehtävä kokonaisuus, ja se voidaan suorittaa opintojen eri vaiheessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida oman alan tutkimusta ja kirjallisuutta
- löytää valitsemansa näkökulman kannalta oleellista tietoa
- erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
- muodostaa ja perustella oman näkemyksensä kirjallisuuden pohjalta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa. Opiskelija ottaa yhteyttä opettajaan sähköpostitse ja sopii luettavasta materiaalista sekä esseen aikataulusta. Opettaja ohjeistaa tarkemmat vaatimukset esseen sisällöstä.

Essee palautetaan sähköpostitse opettajalle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on kirjallinen essee, joka tehdään opinnäytetyöpohjaan.

Hylätty (0)

Lähdemateriaalia on plagioitu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tietoperusta: Välttävä aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu tai niiden käsittely heikkoa.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Niukka aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Yritys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa niukasti sekä pyrkimystä kriittiseen ajatteluun että aktiivisuutta.

2
Tietoperusta: Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Jonkin verran aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttöä.
Analysointi: Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

4
Tietoperusta: Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tietoperusta: Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 30.11.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Marita Antikainen
  • Markku Lindell
  • Mervi Varhelahti
  • Keijo Varis

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida sopivaa aineistoa ja kirjallisuutta oman alan toimintaympäristön kehittämiseen
• löytää oleellista tietoa tietomassasta
• erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
• muodostaa oman näkemyksensä asioista reflektoimalla aineistoaan.

Sisältö

Syventävän kirjallisuuden aihe valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, mielellään opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista.

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa.

Oppimateriaalit

Syventävä kirjallisuus valitaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti, esimerkiksi opinnäytetyöhön liittyvästä materiaalista. Materiaali voi koostua sekä kirjoista, tutkimuksista että artikkeleista. Lähteitä tulee olla vähintään 5.

Oppiminen osoitetaan kirjoittamalla reflektiivinen raportti valitusta aiheesta.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagigiikka ja verkkopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on
• syventänyt teoreettista osaamistaan valitsemallaan aihealueella ja tutustunut aihealuetta käsittelevään kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja/tai tieteellisiin artikkeleihin (myös englanninkielisiin aineistoihin)
• kirjoittanut 15-20 sivun raportin, jossa on käytetty vähintään viittä (5) lähdettä, joista osa on tieteellisiä artikkeleita tai tutkimuksia
• reflektoinut käyttämiään aineistoja raportissaan kertoen, miten luettu materiaali on vaikuttanut hänen tietoihinsa, osaamiseensa ja mielipiteisiinsä aihepiiristä.

Sisällön jaksotus

Tavoitteena on syventää oman alan kirjallisuuden ja teorioiden tuntemista opiskelijan valitsemalta aihealueelta, esimerkiksi opinnäytetyön aihepiiristä. Tavoitteena on myös kehittää kriittistä ajattelua erilaisia lähdeaineistoja kohtaan.

Opintojakso on itsenäisesti tehtävä kokonaisuus, ja se voidaan suorittaa opintojen eri vaiheessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida oman alan tutkimusta ja kirjallisuutta
- löytää valitsemansa näkökulman kannalta oleellista tietoa
- erottaa tärkeän tiedon vähemmän tärkeästä
- muodostaa ja perustella oman näkemyksensä kirjallisuuden pohjalta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Aihe ja luettu materiaali sovitaan yksilöllisesti opintojakson vastuuopettajien kanssa. Opiskelija ottaa yhteyttä opettajaan sähköpostitse ja sopii luettavasta materiaalista sekä raportin aikataulusta. Opettaja ohjeistaa tarkemmat vaatimukset raportin sisällöstä.

Raportti palautetaan sähköpostitse opettajalle.marita.antikainen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on kirjallinen raportti, joka tehdään opinnäytetyöpohjaan.

Hylätty (0)

Lähdemateriaalia on plagioitu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tietoperusta: Välttävä aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu tai niiden käsittely heikkoa.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Niukka aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Yritys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa niukasti sekä pyrkimystä kriittiseen ajatteluun että aktiivisuutta.

2
Tietoperusta: Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Jonkin verran aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttöä.
Analysointi: Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

4
Tietoperusta: Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Tietoperusta: Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.