Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BR48
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet:
Opiskelija syventää itseohjautuvuuttaan ja itsensä johtamista.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen vaikutukset myös johtamisen kehittymiseen.
Opiskelija tutustuu johtamiseen ammattina yleisellä tasolla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa seuraavien teemojen avulla:
- eettisyys johtamisen perustana
- hyväksi johtajaksi kasvaminen teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön kokemuksen kautta
- johdon vastuu laadusta, tuloksellisuudesta ja tuottavuudesta
- sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- johtamisen perusprosessit
- osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtaminen
1. Itsensä johtaminen
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Sisältö
Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.