Siirry suoraan sisältöön

Kehity projektiohjauksen asiantuntijaksiLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00BN84

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Kehity projektiohjauksen asiantuntijaksi -opintojakso on tarkoitettu opintojen loppuvaiheessa oleville opiskelijoille, joilla on kiinnostusta syventää projektityöskentely- ja johtamistaitoja sekä kehittää ohjaus- ja opettajakokemusta käytännön työssä.

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää ohjaus- ja vuorovaikutustaitojaan, kykenee itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun sekä päätöksentekoon, kehittää monipuolisesti organisointi- ja suunnittelukykyään sekä valmiuksiaan motivoida ja ohjata sekä ryhmää että yksilöitä toimimaan tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

Projekipaja-opintojakson ohjaajien opintojakso.

Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

05.04.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 5

Opettaja
  • Elina Asukas
  • Jonna Heikkilä
  • Minna Björkberg-Suominen

Tavoitteet

Kehity projektiohjauksen asiantuntijaksi -opintojakso on tarkoitettu opintojen loppuvaiheessa oleville opiskelijoille, joilla on kiinnostusta syventää projektityöskentely- ja johtamistaitoja sekä kehittää ohjaus- ja opettajakokemusta käytännön työssä.

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää ohjaus- ja vuorovaikutustaitojaan, kykenee itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn, ongelmanratkaisuun sekä päätöksentekoon, kehittää monipuolisesti organisointi- ja suunnittelukykyään sekä valmiuksiaan motivoida ja ohjata sekä ryhmää että yksilöitä toimimaan tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

Projekipaja-opintojakson ohjaajien opintojakso.

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu innovaatiopedagogiikkaan ja oppimiseen tekemisen ja "opi opettamalla" kautta. Opiskelijamentorit ovat Ryhmänohjaus-opintojaksolla ansioituneesti suoriutuneita opiskelijoita, joilla on motivaatio ja halu oppia projektipajakonseptissa lisää. Opiskelijamentorit hyödyntävät omia kokemuksiaan pajalaisina sekä ryhmänohjaajina toimiessaan uusien ryhmänohjaajien mentoreina ja ohjaajina.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Uuden roolin omaksuminen ja reflektointi tapahtuu uusien ryhmänohjaajien valmennuksiin osallistumalla, vastuuopettajien tukemina säännöllisissä tapaamisissa sekä ennen kaikkea käytännön työskentelyn kautta syksyn projektipajoissa sekä opettajaohjaajien kuukausitapaamisiin osallistumalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aino Lindroos (2017) PROJEKTIN OHJAUS TURUN AMMATTIKORKEAKOULUN PROJEKTIPAJAKONSEPTISSA– Opas opiskelijaopettajien ohjaustyön tueksi. Turun AMK. Opinnäytetyö.
LINDROOS AINO (2017) OPAS OPISKELIJAOPETTAJIEN OHJAUSTYÖN TUEKSI. Turun ammattikorkeakoulu.
Ryhmänohjaajille jaettu materiaali (esim. ennakkotehtävämateriaali, ryhmänohjaajan opas, pajapiiriopas).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson alussa (kesäloman aikana) tehdään ennakkotehtävä ja opintojakson päätteeksi loppuraportti.

Ennakkotehtävän tarkoituksena on orientoida opiskelijaa syksyn mentorin ohjaustehtävään ja helpottaa opiskelijaa asettamaan omalla toiminnalleen tavoitteet ja suuntaviivat. Opintojakson lopuksi oppuraportilla kuvataan omaa roolin kehittymistä.

Opiskelijan työn mitoitus:
-valmennuspäivät ja lopputapahtuma sekä valmistautuminen (20 h)
-ennakkotehtävä ja loppuraportti (10 h)
-opiskelijamentoreiden tiimin tapaamiset (10 h)
-projektipajaan liittyvä työskentely ja ohjaus (ml. opettajaohjaajien kuukausikokoukset) (95 h)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

- Kirjalliset tehtävät (ennakkotehtävä ja loppuraportti) hyväksytysti suoritettu
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmänohjaajien valmennuksiin (tai sopinut muun suoritustavan) sekä tietoiskujen, posterinäyttelyn ja esityskilpailun toteuttamiseen ja vetämiseen
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut opiskelijamentorien tiimin tapaamisiin,
- Opiskelija on aktiivisesti osallistunut opettajaohjaajien tapaamisiin
- Opiskelija on tukenut ryhmänohjaajia ja ollut aktiivisesti ja itsenäisesti ryhmänohjaajien ja projektipajalaisten tukena koko syksyn ajan

Sisällön jaksotus

Opiskelijamentorin tehtävänä on toimia vastuullisena johtajana ja tietynlaisena mentorina ryhmänohjaajilleen.

Opiskelijamentorit mentoroivat projektipajoissa toimivia ryhmänohjaajia sekä tarvittaessa myös pajalaisia. Opiskelijamentorit voivat myös itse suunnitella opiskelijalähtöistä toimintaa ja miten mentoreiden tuki olisi parhaiten tavoitettavissa ja saatavilla.

Opiskelijamentori osallistuu opettajien kuukausittaisiin pajakokouksiin.

Opiskelijamentorit osallistuvat aktiivisesti myös projektipajoihin liittyviin tilaisuuksiin (ryhmänohjaajien valmennukset, pajalaisten tietoiskut, posterinäyttely ja esityskilpailu) ja toimivat tarvittaessa tilaisuuksien ryhmäyttäjinä, teknisenä tukena, vetäjinä ja keskustelijoina.

Opintojakso alkaa huhtikuussa ryhmänohjaajien valmennuksella. Kesän aikana opiskelijamentorit tekevät oman orientointitehtävän, ja opintojakso päättyy joulukuussa ohjaajien yhteiseen päätöstilaisuuteen sekä loppureflektointiin.

Huhtikuun valmennuksiin osallistuminen, elokuun valmennukseen osallistuminen, tietoiskuihin osallistuminen, syyskuun arviointivalmennukseen osallistuminen, posterinäyttely ja esityskilpailu sekä joulukuun lopputapahtumaan osallistuminen. Lisäksi edm. opettajaohjaajien kokoukset (n. kerran kuussa sekä opiskelijamentorien tapaamiset (n. kerran kuussa).

Opiskelijamentori on käytettävissä ja tavoitettavissa syyslukukauden ajan joka keskiviikko pajatuntien ajan. Sekä tavoitettavissa tarvittaessa myös muina aikoina.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kokouksiin osallistuminen (etä ja lähi). Sähköpostiviestintä opintojakso-opettajiin. Perustetaan whatsapp-ryhmä tarvittaessa ja sopimuksen mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Kirjalliset tehtävät (ennakkotehtävä ja loppuraportti) hyväksytysti suoritettu
- Osallistuminen ryhmänohjaajien valmennuksiin
- Osallistuminen opiskelijamentorien tiimin tapaamisiin,
- Osallistuminen opettajaohjaajien tapaamisiin
- Projektipajoissa kiertäminen ja mentorointi,
- Ryhmänohjaajien tukeminen