Terveysalan yrittäjyysLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CW96
Laajuus
5 op
Ilmoittautumisaika
07.08.2024 - 15.11.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Sari Silmäri
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia ja tehtävät verkossa, opiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa ohjeiden mukaan. Opiskelijat vievät aktiivisesti eteenpäin omaa oppimisprosessiaan.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot: materiaaleihin perehtyminen, oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä ja palauttaminen aikataulun mukaan, itsenäinen tiedonhankinta, oman toiminnan reflektointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin avausinfossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-opinnot opintojakson kuvauksen mukaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op 135h
Sisällön jaksotus
Opiskelija saa tietoa yrittäjyyden mahdollisuuksista ja inspiraatiota omaan yrittäjyyteen. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen oman ammatin harjoittamisessa ja siinä menestymisessä. Opiskelija tuntee eri yritysmuotoja, yrityksen sidosryhmiä ja pääasioita yrityksen omistajavaihdoksesta. Opiskelija tutustuu liiketoiminsuunnitelman laatimiseen ja innovointiin. Opiskelija saa tietoa yrityksen perustamisesta ja yrityksen talouden hoitamisesta. Opiskelija ymmärtää brändin, asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja myynnin merkityksestä yritystoiminnassa.
Opintojakson tarkempi sisältö (muutokset vielä mahdollisia):
1. Yrittäjyyden mahdollisuudet, yrittäjyysosaaminen ja yrittäjän valmiudet
• Ota rohkeita askeleita ja onnistu (Kurssin kick-off)
• Yrittäjyysosaaminen (tutustuminen EntreComp-teoriaan ja YOOP-osaamiskartoitus, monella on jo yrittäjyyttä edistävää osaamista järjestötoiminnasta, luottamustehtävistä ja muista aktiviteeteista yms.)
(Pääteemoja ideoiden ja mahdollisuuksien hyödyntäminen, resurssien hankinta ja asioiden toimeenpano)
• Yrittäjyyden monet muodot
i. eri tapoja toimia yrittäjänä
ii. yritysmuodot
iii. yrittäjäksi yrityskaupan kautta
• Liiketoimintasuunnitelma, innovointi ja strateginen ajattelu
• Sidosryhmät ja verkostoituminen
2. Yrityksen perustaminen (tähän osioon sisältyy myös ”Päivä yrittäjänä”, jolloin opiskelija tutustuu oman alansa yrittäjään ja hänen yritykseensä haastattelemalla yrittäjää ja tutustumalla yrityksen toimintaan)
• Lainsäädännölliset asiat ja laatu terveysalalla
• Tiimin rakentaminen ja työnantajana toimiminen
• Yrityksen perustamistoimenpiteet
• Yrityksen sopimukset
• Vastaanoton perustaminen (myös hankinnat ja logistiikka)
3. Yrityksen talouden hoitaminen
• Yritysrahoitus
• Hinnoittelu
• Taloushallinto
• Verotus
4. Yrityksen toimintamalli ja asiakaskokemus (Brändi)(yrityksen toimintamallin ja ilmeen rakentaminen)
Asiakaskokemus (yrityksen mahdollisimman asiakasystävällisen toiminnan luominen)
Markkinointi (miten yritys puhuttelee potentiaalisia asiakkaita ja saa nämä kiinnostumaan yrityksestä)
Myynti ja myynnillisyys (miten potentiaalisista asiakkaista tulee maksavia asiakkaita, jotka hyödyntävät aktiivisesti ja toistuvasti yrityksen palveluita)
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia ja tehtävät verkossa, opiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa ohjeiden mukaan. Opiskelijat vievät aktiivisesti eteenpäin omaa oppimisprosessiaan.
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot: materiaaleihin perehtyminen, oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti tai ryhmässä ja palauttaminen aikataulun mukaan, itsenäinen tiedonhankinta, oman toiminnan reflektointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä. Oppiminen osoitetaan tekemällä tehtävät hyväksyttävästi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-opinnot opintojakson kuvauksen mukaan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos toimit jo yrittäjänä tai sinulla on yrittäjäkokemusta, ota yhteyttä opintojakson vastaavaan marita.nummi-wikstrom@turkuamk.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5op 135h
Sisällön jaksotus
Opiskelija saa tietoa yrittäjyyden mahdollisuuksista ja inspiraatiota omaan yrittäjyyteen. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen oman ammatin harjoittamisessa ja siinä menestymisessä. Opiskelija tuntee eri yritysmuotoja, yrityksen sidosryhmiä ja pääasioita yrityksen omistajavaihdoksesta. Opiskelija tutustuu liiketoiminsuunnitelman laatimiseen ja innovointiin. Opiskelija saa tietoa yrityksen perustamisesta ja yrityksen talouden hoitamisesta. Opiskelija ymmärtää brändin, asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja myynnin merkityksestä yritystoiminnassa.
Opintojakson tarkempi sisältö (muutokset vielä mahdollisia):
1. Yrittäjyyden mahdollisuudet, yrittäjyysosaaminen ja yrittäjän valmiudet
• Ota rohkeita askeleita ja onnistu (Kurssin kick-off)
• Yrittäjyysosaaminen (tutustuminen EntreComp-teoriaan ja YOOP-osaamiskartoitus, monella on jo yrittäjyyttä edistävää osaamista järjestötoiminnasta, luottamustehtävistä ja muista aktiviteeteista yms.)
(Pääteemoja ideoiden ja mahdollisuuksien hyödyntäminen, resurssien hankinta ja asioiden toimeenpano)
• Yrittäjyyden monet muodot
i. eri tapoja toimia yrittäjänä
ii. yritysmuodot
iii. yrittäjäksi yrityskaupan kautta
• Liiketoimintasuunnitelma, innovointi ja strateginen ajattelu
• Sidosryhmät ja verkostoituminen
2. Yrityksen perustaminen (tähän osioon sisältyy myös ”Päivä yrittäjänä”, jolloin opiskelija tutustuu oman alansa yrittäjään ja hänen yritykseensä haastattelemalla yrittäjää ja tutustumalla yrityksen toimintaan)
• Lainsäädännölliset asiat ja laatu terveysalalla
• Tiimin rakentaminen ja työnantajana toimiminen
• Yrityksen perustamistoimenpiteet
• Yrityksen sopimukset
• Vastaanoton perustaminen (myös hankinnat ja logistiikka)
3. Yrityksen talouden hoitaminen
• Yritysrahoitus
• Hinnoittelu
• Taloushallinto
• Verotus
4. Yrityksen toimintamalli ja asiakaskokemus (Brändi)(yrityksen toimintamallin ja ilmeen rakentaminen)
Asiakaskokemus (yrityksen mahdollisimman asiakasystävällisen toiminnan luominen)
Markkinointi (miten yritys puhuttelee potentiaalisia asiakkaita ja saa nämä kiinnostumaan yrityksestä)
Myynti ja myynnillisyys (miten potentiaalisista asiakkaista tulee maksavia asiakkaita, jotka hyödyntävät aktiivisesti ja toistuvasti yrityksen palveluita)
Viestintäkanava ja lisätietoja
It's Learning alustalla opintojakson materiaalit ja tehtävät.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tehtäviä ei ole suoritettu hyväksyttävästi.
Arviointi Hyväksytty/Hylätty (täydennettävä)