Startup!Laajuus (10 op)
Tunnus: 2051197
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 - 10
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Opettaja
- Emmanuel Querrec
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Materials to be distributed or announced during the course (e.g., 2-3 scientific articles).
Opetusmenetelmät
Students will participate in common course meetings and in the activities of their course team, as well as work independently. The course does not include lectures or exams. Successful completion of the course requires active team effort, which is supported by course meetings including exercises, group discussions and team sparring. During the course, each team will organise an event or campaign to test the solution idea they have developed. Students will also study selected entrepreneurship topics through scientific articles. Course performance will be assessed through self- and peer-assessment and written individual and team reports. The reports review the course activities and learning and reflect on the course experiences in the light of the theoretical literature on entrepreneurship.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Students will recognise entrepreneurship as a wider phenomenon than starting a business. The course will develop students' capacity to create activities that contribute to the well-being of individuals, communities and the planet. By the end of the course, students will have first-hand experience of understanding economic, social and ecological challenges and of developing and testing new solutions that enhance well-being.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
The course will develop students' skills in designing different ways of implementing solutions. The course will also develop students' teamwork, project management, communication and networking skills. The skills acquired during the course can be used in a variety of ways in working life, for example as a manager in a future-oriented company, as a business owner, or as an expert in a non-profit organisation.
Students will learn about the needs and context of their chosen target groups in multidisciplinary teams and identify problems, gaps and challenges on topics of interest to them. The teams will outline alternative futures, and ideate and develop well-being-enhancing solutions through concrete experiments. In addition, the students will design different implementation models for solutions to create value and well-being in economically, socially and ecologically sustainable ways.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Joint course meetings (6 x 3h), independent work by teams (100h) and individual work (38h), for 6 ECTS worth workload.
In order to reach 10 ECTS (+4 ECTS from basic implementation), each individual students has to:
- Find a local SME in the Region of South-west Finland
- Develop a sustainability strategy for this SME, in line with ESRS new regulation
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Self-assessment (20%), peer assessment (20%), team report (30%), individual report (30%)
Hylätty (0)
Students fails to fulfill requirements as set in the Learning methods.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Students fulfills partly the requirements as set in the Learning methods.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Students demonstrate capability in using and developing his/her skills while fully fulfilling the requirements as set in the Learning methods.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Students has a high innovation capability and demonstrate outstanding skills in fulfilling and exceeding the requirements as set in the Learning methods.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 14.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Päivi Killström
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssin aikana jaettava materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi koostuu pienryhmäopetuksesta (5 x 4h / vaihe) ja ryhmätyöskentelystä (115h / vaihe).
Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien lisäksi kurssille osallistuu Turun yliopistosta. Opiskelu tapahtuu sekatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen yhteisiin kurssitapaamisiin ja tiimien itsenäiseen työskentelyyn. Kurssiin ei sisälly varsinaista luento-opetusta eikä tenttiä. Kurssin onnistunut suorittaminen edellyttää tiimien aktiivisuutta, jota yhteiset kurssitapaamiset tukevat. Kurssitapaamisiin sisältyy harjoituksia ryhmäkeskusteluja, tietoiskuja ja yrittäjävieraita. Oppimistavoitteet määritetään yhdessä kurssin alussa. Kurssisuorituksen arviointi perustuu innovointi- (vaihe 1) ja liiketoimintataitoja (vaihe 2) edistävien välietappien suorittamiseen sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointiin.
Sisällön jaksotus
Kurssi tarjoaa opiskelijoille valmiuksia luoda jotain uutta ja arvokasta toisille ihmisille tai organisaatioille. Opiskelijat tunnistavat ongelmia, epäkohtia ja haasteita itselle tärkeissä aiheissa ja kehittävät niihin ratkaisuja kokeilujen kautta. Kurssilla on kaksi vaihetta, joista ensimmäinen kehittää opiskelijoiden innovointitaitoja ja sen suoritettuaan heillä on omakohtaista kokemusta uusien tuote- tai palveluideoiden luomisesta ja testaamisesta. Toinen vaihe kehittää liiketoimintataitoja ja sen suoritettuaan opiskelijoilla on omakohtaista kokemusta liiketoimintamallien kehittämisestä ja testaamisesta. Kurssin molemmat vaiheet harjaannuttavat opiskelijoiden ongelmanratkaisu-, analyysi-, tiimityöskentely-, projektinhallinta-, viestintä- ja verkostoitumistaitoja. Kurssilla hankittuja valmiuksia voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä esimerkiksi toimintaansa uudistavan organisaation johtajana tai asiantuntijana, oman yrityksen omistajana tai järjestöaktiivina.
Sisältö
1) Opiskelijat kehittävät ja testaavat poikkitieteellisissä tiimeissä tuote- tai palveluideoita tunnistettuihin ongelmiin. Tässä vaiheessa keskitytään toimintaympäristön ja kohderyhmien tarpeiden ymmärtämiseen, uusien ratkaisuvaihtoehtojen ideoimiseen ja käytännön kokeiluihin.
2) Opiskelijat jatkavat poikkitieteellisissä tiimeissä kehittelemällä tuote- tai palveluideoilleen erilaisia toteuttamistapoja. Tässä vaiheessa painottuu liiketoimintamallien kehittäminen, ansaintalogiikan hahmottaminen ja liiketoiminnan organisointivaihtoehtojen selvittäminen.
Ajoitus
Kurssin tapaamiset:
ke 10.1. klo 14-17
ke 17.1. klo 14-17
ke 31.1. klo 14-17
ke 14.2. klo 14-17
ke 28.2. klo 14-17
ke 13.3. klo 14-17
ke 27.3. klo 14-17
ke 10.4. klo 14-17
ke 24.4. klo 14-17
Viestintäkanava ja lisätietoja
Minimiosallistujamäärä kurssilla on 20 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin alussa sovittavien välietappien suorittaminen (50%)
Opiskelijoiden itsearviointi (25%)
Opiskelijoiden vertaisarviointi (25%)
Ilmoittautumisaika
30.08.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
11.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
VAVA2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssin aikana jaettava materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi koostuu pienryhmäopetuksesta (5 x 4h / vaihe) ja ryhmätyöskentelystä (115h / vaihe).
Turun ammattikorkeakoulussa opiskelevien lisäksi kurssille osallistuu Turun yliopiston, Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Åbo Akademin opiskelijoita, joiden parista opiskelijat muodostavat tiimit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen yhteisiin kurssitapaamisiin ja tiimien itsenäiseen työskentelyyn. Kurssiin ei sisälly varsinaista luento-opetusta eikä tenttiä. Kurssin onnistunut suorittaminen edellyttää tiimien aktiivisuutta, jota yhteiset kurssitapaamiset tukevat. Kurssitapaamisiin sisältyy harjoituksia ryhmäkeskusteluja, tietoiskuja ja yrittäjävieraita. Oppimistavoitteet määritetään yhdessä kurssin alussa. Kurssisuorituksen arviointi perustuu innovointi- (vaihe 1) ja liiketoimintataitoja (vaihe 2) edistävien välietappien suorittamiseen sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointiin.
Sisällön jaksotus
Kurssi tarjoaa opiskelijoille valmiuksia luoda jotain uutta ja arvokasta toisille ihmisille tai organisaatioille. Opiskelijat tunnistavat ongelmia, epäkohtia ja haasteita itselle tärkeissä aiheissa ja kehittävät niihin ratkaisuja kokeilujen kautta. Kurssilla on kaksi vaihetta, joista ensimmäinen kehittää opiskelijoiden innovointitaitoja ja sen suoritettuaan heillä on omakohtaista kokemusta uusien tuote- tai palveluideoiden luomisesta ja testaamisesta. Toinen vaihe kehittää liiketoimintataitoja ja sen suoritettuaan opiskelijoilla on omakohtaista kokemusta liiketoimintamallien kehittämisestä ja testaamisesta. Kurssin molemmat vaiheet harjaannuttavat opiskelijoiden ongelmanratkaisu-, analyysi-, tiimityöskentely-, projektinhallinta-, viestintä- ja verkostoitumistaitoja. Kurssilla hankittuja valmiuksia voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä esimerkiksi toimintaansa uudistavan organisaation johtajana tai asiantuntijana, oman yrityksen omistajana tai järjestöaktiivina.
Sisältö
1) Opiskelijat kehittävät ja testaavat poikkitieteellisissä tiimeissä tuote- tai palveluideoita tunnistettuihin ongelmiin. Tässä vaiheessa keskitytään toimintaympäristön ja kohderyhmien tarpeiden ymmärtämiseen, uusien ratkaisuvaihtoehtojen ideoimiseen ja käytännön kokeiluihin.
2) Opiskelijat jatkavat poikkitieteellisissä tiimeissä kehittelemällä tuote- tai palveluideoilleen erilaisia toteuttamistapoja. Tässä vaiheessa painottuu liiketoimintamallien kehittäminen, ansaintalogiikan hahmottaminen ja liiketoiminnan organisointivaihtoehtojen selvittäminen.
Ajoitus
Kurssin tapaamiset:
ke 11.1. klo 9-17 (huom! koko päivän kick off)
ke 18.1. klo 14-17
ke 1.2. klo 14-17
ke 15.2. klo 14-17
ke 1.3. klo 14-17
ke 15.3. klo 14-17
ke 29.3. klo 14-17
ke 12.4. klo 14-17
ke 26.4. klo 14-17
Viestintäkanava ja lisätietoja
Minimiosallistujamäärä kurssilla on 20 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin alussa sovittavien välietappien suorittaminen (50%)
Opiskelijoiden itsearviointi (25%)
Opiskelijoiden vertaisarviointi (25%)
Ilmoittautumisaika
31.07.2021 - 13.12.2021
Ajoitus
12.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
VAVA2122Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen ja pääsee käytännössä testaamaan liiketoimintaideoitaan. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä monialaisissa tiimeissä eri korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa. Kurssin käytyään opiskelijalla on valmiuksia kehittää, arvioida ja hyödyntää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kurssi harjaannuttaa opiskelijoiden tiimityöskentely-, projektinhallinta- ja viestintätaitoja.
www.nystartup.fi
Sisältö
Yrityksen perustamistoimenpiteet, Mentorin hankinta, Liiketoimintasuunnitelma, Management report, Lean Canvas, Pitchaus, Some-näkyvyys, Lehdistötiedote, Aluemessut, Valtakunnalliset messut (NY Startup-finaali), Yrityksen vuosiraportti ja henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Opiskelijan käytettävissä on Vuosi yrittäjänä -ohjelman sähköinen materiaali.
Opetusmenetelmät
Kurssilla ryhmäydytään 3-5 hengen tiimeihin. Tiimi valitsee aiheen johon lähtee suunnittelemaan kehitysideaa liiketoimintakelpoisesta palvelusta tai tuotteesta. Lähitapaamisissa tiimit esittelevät edistymistään, saavat palautetta ja oppivat myös muiden tiimien tuloksista. Tapaamisten välillä tiimit tekevät annettuja tehtäviä, jotka auttavat kehitysideaa kohti valmista palvelu- tai tuotekonseptia. Konsepteja esitellään julkisesti TechTurku Week -tapahtumassa. Yksi tiimeistä valitaan edustamaan kansalliseen Vuosi yrittäjänä -loppukilpailuun.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimivalmentaminen, tiimityöskentely. Tiimit hankkivat itselleen mentorin joka kommentoi tiimin edistymistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on työmäärältään 10 opintopisteen laajuinen. Ajallisesti lähitapaamisten välillä tapahtuvalla tiimityöskentelyllä on hyvin suuri painotus. Tiimit laativat itsenäisen työskentelyn aikataulutuksen itse. Kurssisuoritus sisältää yhden kirjan lukemisen ja sen referoinnin. Opiskelija tekee kurssin suorituksista ja tehtävistä oman henkilökohtaisen portfolion. Tiimi kerää yhdessä tehdyt tehtävät omaan tiimikansioon. Kurssin lopulla opiskelija laatii raportin jossa reflektoidaan oppimisprosessia.
Sisällön jaksotus
Kurssi toteutetaan tammikuusta toukokuuhun 2022:
12.1.2022, aloitusleiri klo 9-17
9.1. klo 14-17
2.2. klo 14-17
16.2. klo 14-17
2.3. klo 14-17
16.3. klo 14-17
30.3. klo 14-17
13.4. klo 14-17
20.4. klo 14-17
Yhteiset tapaamiset toteutetaan livenä SparkUpissa (Tykistökatu 4b).
Lähitapaamisten välissä opiskelijat työskentelevät omassa tiimissään, itse aikatauluttamallaan tavalla.
Lisäksi yhdelle tiimeistä tarjotaan mahdollisuus osallistua valtakunnalliseen Vuosi yrittäjänä SM-kilpailuun Helsingissä, toukokuussa 2022.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssi on mukana kansallisessa Vuosi yrittäjänä -ohjelmatoteutuksessa. Siihen sisältyy kurssin aikana neljä kilpailua (Paras video pitch, Paras liikeidea, Paras internet-kokonaisuus, Paras graafinen ilme). Näissä kilpailuissa on rahapalkinnot voittajatiimeille.
Kansallisen loppukilpailun voittaja lähtee edustamaan Suomea Euroopan mestaruuskilpailuun.
Arviointiasteikko
H-5