Siirry suoraan sisältöön

Urban Diversities - challenges and opportunitiesLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00DD90

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

The main aim of this course is to strengthen the capabilities of future social professionals to analyze and intervene in situations that involve urban tensions and complexities, as well as to create opportunities for inclusion and participation. More concretely, the module has the following learning objectives:

Acquire knowledge of:
- Human needs, human rights and social justice
- Theories on identity and diversity
- Social work approaches to urban complexities

Acquire skills to:
- Use participatory methods in working with individuals and/or groups
- Be creative in finding arenas of participation in communities
- Cooperate in international teams

Develop reflections on:
- Inclusion, exclusion, power (im)balances, opportunities and challenges
- The personal learning process

Sisältö

- Urban complexities and opportunities
- How to “read the city”
- Human rights and social justice
- Intersectionality
- Participatory methods

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 25.02.2025

Ajoitus

25.02.2025 - 15.05.2025

Opintopistemäärä

3 - 5

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 27

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sirppa Kinos
Ryhmät
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

The main aim of this course is to strengthen the capabilities of future social professionals to analyze and intervene in situations that involve urban tensions and complexities, as well as to create opportunities for inclusion and participation. More concretely, the module has the following learning objectives:

Acquire knowledge of:
- Human needs, human rights and social justice
- Theories on identity and diversity
- Social work approaches to urban complexities

Acquire skills to:
- Use participatory methods in working with individuals and/or groups
- Be creative in finding arenas of participation in communities
- Cooperate in international teams

Develop reflections on:
- Inclusion, exclusion, power (im)balances, opportunities and challenges
- The personal learning process

Sisältö

- Urban complexities and opportunities
- How to “read the city”
- Human rights and social justice
- Intersectionality
- Participatory methods

Oppimateriaalit

Kurssin luennot.
Lisäksi:

Mitchell-Smith, Zinnia (2021). Urban Complexity. https://deb.tuas.fi/urban/urban-complexity-video/

Schrooten, M., Withaeckx, S., Geldof, D., Lavent, M. (2016). Transmigration: Social work in a world of superdiversity. Acco. Chapter 1: Transnational living in a superdiverse society (18 sivua).
A link to the chapter 1: https://deb.tuas.fi/urban/wp-content/uploads/2021/02/Schrooten-et-al-transnational-living-in-a-superdiverse-society.pdf.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot.
Ryhmäkeskustelut kansainvälisissä ryhmissä.
Ryhmätyöskentely paikallisissa ja kansainvälisissä ryhmissä.
Opintokäynnit (ennen intensiiviviikon opintokäyntejä Turun AMK:n opiskelijat perehtyvät opintokäyntikohteen toimintaan, mahdollisuuksien mukaan osallistumalla toimintaan yhtenä päivänä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käytäntölähtöinen, kokemusperusteinen oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille kurssi soveltuu korvaavaksi suoritukseksi joko opintojakson Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen tai aikuistyön opintojakson Aikuistyön lähtökohdat tilalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- pieniä ryhmätehtäviä (paikalliset ryhmät esittelevät kaupunkinsa 2. verkkotapaamisessa; kansainväliset ryhmät esittelevät oppimistuloksensa intensiiviviikolla)
- ennen intensiiviviikon opintokäyntejä Turun AMK:n opiskelijat perehtyvät opintokäyntikohteen toimintaan, mahdollisuuksien mukaan osallistumalla toimintaan yhtenä päivänä
- arviointiin liittyen raportointikäytännöt voivat vaihdella. Turun AMK:n opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjaa kurssilta, jossa kuvaavat mitä pohtivat ja mitä oppivat kurssin aikana.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on kansainvälinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka sisältää sekä verkko-opiskelua (3 verkkotapaamista) että intensiiviviikon (5.5.-9.5.24) Turussa. Turun ammattikorkeakoulussa opintojakso on suunnattu sosionomiopiskelijoille, joita otetaan toteutukselle 10-12 opiskelijaa. Lisäksi toteutukselle osallistuu kv-yhteistyökorkeakoulujen opiskelijoita seuraavista ammattikorkeakouluista (5-6/ korkeakoulu): HU University of Applied Sciences Utrecht, Odisee University of Applied Sciences(Bryssel) ja Evangelische Hochschule Freiburg.

Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille kurssi soveltuu korvaavaksi suoritukseksi joko opintojakson Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen tai aikuistyön opintojakson Aikuistyön lähtökohdat tilalle. Hyväksiluku haetaan opintojen siirtoanomuksella (löytyy sosiaali- ja kasvatusalan Messistä) sähköpostitse Olli Toivoselta sitten, kun opinnon suoritusmerkintä näkyy Pepissä.

Kurssin Turun ryhmän aloitus 25.2.25 klo 9.30-10.30 (luokkatila / Teams).

Kurssin verkkotapaamiset (toteutetaan englanniksi):
• 25.2.25 11-13 (Keski-Euroopan aikaa 10-12)
Tervetuloa kurssille. Johdanto aiheeseen (Sirppa Kinos).
Osallistujat esittäytyvät.
Luento: Ihmisoikeudet (Jeroen Knevel).
Ryhmäkeskustelu.

• 25.3.25 11-13 (Keski-Euroopan aikaa 10-12)
Luento: Kaupunkien monimuotoistuminen (Dirk Oesselmann)
Opiskelijat esittelevät kaupunkinsa ("kevennyksiä" unohtamatta!)
Ryhmäkeskustelu.

• 22.4.25 11-13 (Keski-Euroopan aikaa 10-12)
Luento: Miten "lukea" kaupunkia? (Nele Gulinck)
Ryhmäkeskustelu.
Miten valmistautua intensiiviviikkoon Turussa?

Intensiiviviikon ohjelma (toteutetaan englanniksi):

Maanantai 5.5.25
13.30-15 Turun kierros (oppaina paikalliset opiskelijat, vieraiden nouto Bore-laivalta)
15.-16.30 Kampuskierros (paikalliset opiskelijat ja opettajat)
18.00- Tervetuliaispäivällinen

Tiistai 6.5.25
9.30-12.30 Johdatus viikon aiheeseen ja ohjelmaan (Sirppa Kinos & muut opettajat).
Nadezda Broshuis: Kulttuurinen moninaisuus ja intersektionaalisuus -työpaja
12.30-13.30 Lounas
13.30-15 Kaupunkien monimuotoisuuden haasteet ja mahdollisuudet – käytännön kokemusten jakaminen.
15-16.30 Päivän päätös.

Keskiviikko 7.5.25
9.30-11 Simon Sohre: Toimintatutkimus kaupunkilähiöissä.
11.-12.30 Kaupunkien moninaisuuden haasteet ja mahdollisuudet – käytännön kokemusten jakaminen.
12.30-13.30 Lounas
13.30- Opintokäynti (opintokäynnit)
18.00 Iltaohjelma (saunamahdollisuus)

Torstai 8.5.25
9.30-12.30 Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Kaupunkien ja elämäntapojen moninaisuus: Tulevaisuustyöpaja (kaikki yhdessä)
12.30-13.30 Lounas
13.30-15 Kansainväliset ryhmät valmistelevat esityksensä (kurssin oppimistulokset).

Perjantai 9.5.25
9.3011.00 Kansainväliset ryhmät (5) esittelevät oppimistuloksiaan.
11.12.30 Viikon päätös.
12.30-13.30 Lounas

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä Turku AMK:n opettajien kanssa sähköpostitse.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikäytännöt kurssilla ovat joustavat. Turun AMK:n opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjaa kurssilta, jossa kuvaavat mitä pohtivat ja mitä oppivat kurssin aikana. Arviointi T1-K5/täydennettävä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tunne peruskäsitteitä, joilla kuvataan kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee peruskäsitteitä, joilla kuvataan kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija on osallistunut pääosin aktiivisesti kurssin ohjelmaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet ja osaa kuvata kaupunkien monimuotoisuutta.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää peruskäsitteet ja osaa analysoida kaupunkien monimuotoisuutta eri näkökulmista.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kurssin ohjelmaan.