Kulttuurihyvinvoinnin opinnäytetyö-kehittämishankeLaajuus (25 op)
Opintojakson tunnus: MS00BQ37
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 25 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Tiina Hautala
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
- käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
- pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön, jossa johtaa omaa ja koordinoi mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
- pystyy kommunikoimaan sekä toimimaan verkostoissa alansa tehtävissä sekä kansainvälisessä toiminnassa
- osaa ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.
Sisältö
Keskeisessä osassa Master School -koulutusta on opintojen läpi kulkeva opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa, ja se läpäisee koko opintoajan, joskin on mahdollista, että tarvittaessa opinnäytetyö seuraa muita opintoja. Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-koulutuksessa opinnäytetyöhön ( 25 op) integroituvat kiinteästi tutkimisen ja- ja kehittämisen menetelmät, jotka sisältyvät opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu ( 5 op). Nämä yhdessä muodostavat opinnäytetyön 30 op.
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.
Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehittämismenetelmiä käsittelevällä opintojaksolla.
Työskentely sisältää seuraavat osat:
1. Opinnäytetyön idean esittely
2. Opinnäytetyön suunnitelma
3. Opinnäytetyösopimus
4. Toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
5. Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
6. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
7. Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
8. Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.
Oppimismenetelmät: tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Pedagogiset toimintatavat: Opinnäytetyö on mahdollista tehdä moniammatillisena tiimityönä, jolloin tehtävät ja vastuut sovitaan etukäteen. Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelijat tulevat osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijoiden toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Kehittämishankkeen kokonaislaajuus 30 op sisältää kulttuurihyvinvointialan tutkimus- ja kehittämismenetlemät 5 op, jotka integroidaan opinnäytetyöprosessiin. Tällöin kokonaistyömäärä on noin 810 tuntia vastaten noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla, ja arviointiin osallistuu kaksi arvioijaa