Kulttuurihyvinvoinnin kontekstitLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: TH00BQ53
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Vastuuhenkilö
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marja Susi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
· hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
· hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen.
· suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
· hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
· tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
· tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.
Sisältö
2. Kulttuurihyvinvoinnin kontekstit:
Kulttuurihyvinvoinnin edistämisen ja alan kehittämisen menetelmiä ja toimintaympäristöjä Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.
· Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
· Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
· Opintojaksossa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä.
· Opintojaksossa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.
· Opintojaksossa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
· Opintojaksossa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille
· Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan
· Monitaiteisissa ja monialaisissa tiimeissä toimiminen
· Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu