3D-animoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KU00BZ71
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija hallitsee 3D-rigaamisen ja animoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-animaatiosta taiteellisen ilmaisun ja visualisoinnin välineenä.
- Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheita ja osaa käyttää ohjelmaa 3D-mallin rigaamiseen ja animoimiseen.
- Opiskelijalle on riittävät perustaidot 3D-animoinnin opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan 3D-grafiikan animointiin ja rigaukseen. Opetuksessa mallinnetuille hahmolle tai objektille rakennetaan animoitava luuranko (rig) ja luodaan siltä animointiin soveltuva.
Painopiste on omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa rigaus- ja animointiharjoituksissa. Rigaamisen ja animoinnin työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla. Animaatioharjoitusten kautta käsitellään mm. IK ja FK rig, Bone Constraint, Driver ja Bendy bonet sekä miten latticea voidaan hyödyntää rigauksessa. Animoinnin yhteydessä tutustutaan myös Dope sheetiin, Graph ja Action editoriin.
Opintojakson lopussa harjoitustyönään palauttaa lyhyen animaation, joka on animoitu itse rigaamallaan hahmolla tai objektilla.
Esitietovaatimukset
Edeltävyysehtona opintojaksolla on, että opiskelija tuntee entuudestaan Blender-ohjelman käyttöliittymän ja mallintamiset perusteet.