Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuoltoLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 7031527

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Asiakaslähtöinen sosiaali-ja terveydenhuolto 5 op ASTETavoitteet OpiskelijaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvoperustan, lainsäädännön, organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan SuomessaTietää potilasturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja keskeiset toimijatTietää näyttöön perustuvan toiminnan - käsitteen ja sen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossaTietää ja osaa seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä toimenpideohjelmiaosaa kuvata asiakaslähtöisyyden periaatteitaTietää terveysteknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia terveydenhuollossaTietää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisiä palveluitaTietää väestön terveyden, toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tilan sekä niihin vaikuttavat tekijät ja ajankohtaiset haasteetOsaa hyödyntää olemassa olevaa tietoa (esim. rekisterit ja tilastot) väestön terveyshaasteista yksilön ja yhteisön tasollaTietää yhteiskunnallisen päätöksenteon, rakenteiden ja taloudellisten lähtökohtien yhteydet terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä.Tietää tärkeimmät terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmat.Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen ulottuvuudet ja lähestymistavat.Tietää terveyden ja toimintakyvyn edistämisen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisyn keskeiset sisällöt ja menetelmät; mm. ehkäisevä mielenterveys- ja päihdetyö, ravitsemusohjaus, seksuaaliterveys ja terveysliikunta.

Sisältö

SisältöSosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ja sähköiset terveydenhuollon palvelut 3 op SOTEKäsitteet asiakas ja potilasYksilö, perhe ja yhteisö asiakkaanaSosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainsäädäntö, järjestämisvastuut, organisointi, ohjaus ja valvontaSosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet: julkinen, yksityinen ja kolmas sektoriTerveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä lainsäädäntö, valtakunnalliset ohjeistukset ja ohjelmat sekä kansainväliset ja kansallisetTerveydenhuollon asiakassuhteen erityispiirteetAsiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmien valinnassa ja kehittämisessäYrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässäSähköiset terveyspalvelut ja teknologia, niiden erityispiirteet ja kyky vastata väestön terveystarpeisiinTietosuoja ja -turvallisuusTerveydenhuollon turvallisuutta koskevat lakisääteiset velvoitteetTerveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2op TETOVäestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne (voimavarat ja haasteet) ja terveyteen yhteydessä olevat tekijät (suojaavat ja kuormittavat tekijät)Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät (sosioekonominen asema)Terveyden ja toimintakyvyn edistämistä ohjaavat säädökset ja toimintaohjelmatKansanterveyttä vähentävät tekijät ja niiden ehkäisy.Terveyden edistämisen taloudelliset näkökulmatTerveyden edistämisen eri tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot (promootio ja preventio)Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen keskeiset sisällöt ja menetelmätSairauksien, tapaturmien ja terveysongelmien ehkäisyRiskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitsevilleMuutostarpeen tunnistaminen, tavoitteiden määrittely ja keinoista sopiminen tavoitteiden saavuttamiseksiTerveystulosten ja vaikutusten seurannan ja arvioinnin periaatteetVaikuttavat terveyden ja toimintakyvyn edistämisen menetelmät

Siirry alkuun