Näytteenotto ja asiakaspalveluosaaminen (5op)
Opintojakson tunnus: 7073060
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
	 - suoriutuu itsenäisesti näytteenottotilanteista
	 - osaa näytteenottotilanteessa arvioida potilasturvallisuuteen ja asiakkaan hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
	 - osaa suunnitella tarpeenmukaisen näytteenottotavan, toteuttaa ja arvioida sen
	 - osaa ohjata asiakasta potilastutkimuksissa
	 - osaa toimia asiakaspalvelutilanteissa joustavasti, tunnistaen asiakkaan yksilölliset tarpeet
	 - osaa kertoa yleisimmistä laboratoriotutkimuksista ja ohjata niihin valmistautumisessa
	 - osaa käsitellä näytteitä laadukkaasti ja turvallisesti
	 - osaa huolehtia näytteiden oikeasta säilytyksestä ja kuljetuksesta
	 - osaa toimia huomioiden työyhteisön ja ympäristön turvallisuuden
	 - osaa työskennellä ergonomisesti
	 - ymmärtää asiakkaan kulttuurisen taustan merkityksen sekä monikulttuurisessa työyhteisössä työskentelyn periaatteet
	 - osaa laboratorion perusvälineiden käytön ja huollon
	 - tutustuu toimipaikan välinehuoltoon ja työturvallisuusmääräyksiin
	 - osaa toimia työyhteisön jäsenenä, myös moniammatillisissa ryhmissä
	 - osaa perustella oman ja ammattialansa toimintaa näyttöön perustuen
                    
Sisältö
Näytteenoton ja asiakaspalvelun harjoittelu laboratorion näytteenottopisteessä