Työssä hyvin, kaikki hyvin - TyöhyvinvointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-10065-XX00CH59
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia Ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa arvioida työn, työyhteisön ja oman toimintansa merkitystä työhyvinvoinnille - ymmärtää mistä tekijöistä työpaikan työhyvinvointi muodostuu ja miten toimia työyhteisön jäsenen - osaa tuottaa uusia ajatuksia, oivalluksia sekä keinoja oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen - osaa etsiä ja arvioida näyttöön perustuvaa tutkimustietoa oman ja työyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista asioista - osaa rakentaa oman työhyvinvointisuunnitelmansa.
Sisältö
Myönteinen tunne- ja motivaatiotila työssä - Työn imu Mitä voin tehdä työyhteisön jäsenenä työnimun saavuttamiseksi? Millaisissa työoloissa aivot pääsevät kukoistamaan? Näin huollat aivojasi. Työpaikka terveyden edistämisen areenaksi Työkyvyn ja terveellisten elämäntapojen edistäminen työpaikoilla Liikettä työpäivään – vähemmän istumista Työvälineitä muuttuvaan, monimuotoisen työelämän hallintaan - Etätyö, eTyö, mobiilityö ja monipaikkainen työ Lepo ja palautuminen Työhyvinvointisuunnitelma Työsuojelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa: - etsiä näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti - käyttää alan käsitteitä laaja-alaisesti - perustella toimintaansa johdonmukaisesti - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa: - käyttää ja arvioida kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa - soveltaa alan käsitteitä ja tietoa laaja-alaisesti - arvioida ja soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja päätöksenteossaan - osaa toimia tavoitteellisesti ja kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa: - osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan - erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta - käyttää oikein useimpia alan käsitteitä - tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan - osoittavat saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet