Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Piritta Saipa
Työnohjaus työpaikalla. Oppilaitoksen puolesta harjoittelua koordinoi Piritta Saipa. (not translated)
Face-to-face
Tarvittavat lomakkeet löytyvät itslearning-alustalta:
- harjoittelusuunnitelma
- palautekeskustelulomake (not translated)
Työskentely tekniikan alan työtehtävissä. Dokumentointi itslearning-alustalla ohjeistetulla tavalla. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.08.2024
01.09.2022 - 31.05.2023
- Tutkinnon aikana suoritettavaa harjoittelua ei ahotoida jälkikäteen, vaan toteutukselle ilmoittaudutaan etukäteen ja harjoittelusuunnitelma laaditaan viimeistään viikon kuluessa harjoittelun alkamisesta.
- Työnantajan tulee tietää, että opiskelija suorittaa tutkintoonsa sisältyvää harjoittelua. Opiskelija esittää harjoittelusuunnitelmansa työnantajalle.
- Erillistä palautekeskustelulomaketta ei tarvita, mikäli opiskelijan työtodistuksessa on lausunto työssä suoriutumisesta. (not translated)
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Hyväksytty/Hylätty
Perusharjoittelun ahotointi on mahdollista, mikäli opiskelijalla on tutkinto-opintoja edeltävää tekniikan alan työkokemusta. Opiskelija sopii ahotointimenettelystä harjoittelukoordinaattorin (Piritta Saipa) kanssa (not translated)
Itsenäinen työskentely (not translated)
Harjoittelujakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•hankkia itselleen tekniikan alan harjoittelupaikan
•tehdä työ- tai harjoittelusopimuksen
•toimia harjoittelusopimuksen edellyttämien vastuiden ja velvollisuuksien mukaisesti
•olla harjoittelupaikalla sopimuksen mukaisina päivinä ja kellonaikoina
•suorittaa saamiaan työtehtäviä, ainakin opastettuna
•kuvata harjoitteluorganisaation toimintaa ja sosiaalisia suhteita
•arvioida harjoittelujakson tuloksia.
10 op kattaa seuraavat toimet:
Työpaikan haku ja sopimuksen tekeminen
Harjoittelusuunnitelman laatiminen
Työskentely harjoittelupaikassa
Palautekeskustelu ja työtodistuksen pyytäminen
Dokumentointi harjoittelukoordinaattorille (itslearning)
Yhteensä 267 h (10 op x 26,7 h/op = 267 h) (not translated)
Työelämään ja tekniikan alan yritykseen ja/tai työtehtäviin tutustuminen.
Opiskelija
- hankkii soveltuvan työpaikan (tarvittaessa keskustelu harjoittelukoordinaattorin tai tuutoropettajan kanssa)
- ilmoittaa yrityksen yhteystiedot (itslearning)
- laatii ja palauttaa harjoittelusuunnitelman viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana
- tekee työ- tai harjoittelusopimuksen
- työskentelee harjoittelupaikassa 7 viikkoa tai tekee sitä vastaavan työmäärän
- käy palautekeskustelun ja palauttaa oppilaitokseen JOKO täytetyn palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuksen TAI työtodistuksen, jossa on työnantajan lausunto työssä suoriutumisesta (not translated)
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija on
- hankkinut tekniikan alan työpaikan
- tehnyt ja toimittanut työsopimuksen tai harjoittelusopimuksen sovitulla tavalla
- laatinut harjoittelusuunitelman
- työskennellyt harjoittelupaikassaan yllä määritellyn ajanjakson
- käynyt työnantajan edustajan kanssa palautekeskustelun ja
- ladannut palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuskopion itslearning-alustalle (not translated)
Tuomas Nurmi
Ohjaus työpaikalla. AMK:n puolesta harjoitteluja koordinoi Tuomas Nurmi. (not translated)
Face-to-face
Tarvittavat lomakkeet löytyvät itslearning-alustalta:
- harjoittelusuunnitelma
- harjoittelusopimus (tarvitaan, jos ei työsuhdetta)
- palautekeskustelulomake (not translated)
Työskentely tekniikan alan työtehtävissä. Dokumentointi itslearning-alustalla ohjeistetulla tavalla. (not translated)
Finnish
26.01.2023 - 31.12.2027
26.01.2023 - 27.02.2027
- Tutkinnon aikana suoritettavaa harjoittelua ei ahotoida jälkikäteen, vaan toteutukselle ilmoittaudutaan etukäteen ja harjoittelusuunnitelma laaditaan viimeistään viikon kuluessa harjoittelun alkamisesta.
- Työnantajan tulee tietää, että opiskelija suorittaa tutkintoonsa sisältyvää harjoittelua. Opiskelija esittää harjoittelusuunnitelmansa työnantajalle.
- Erillistä palautekeskustelulomaketta ei tarvita, mikäli opiskelijan työtodistuksessa on lausunto työssä suoriutumisesta. (not translated)
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Hyväksytty/Hylätty
Perusharjoittelun ahotointi on mahdollista, mikäli opiskelijalla on tutkinto-opintoja edeltävää tekniikan alan työkokemusta. Opiskelija sopii ahotointimenettelystä harjoittelukoordinaattorin (Tuomas Nurmi) kanssa. (not translated)
Itsenäinen työskentely (not translated)
Harjoittelujakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•hankkia itselleen tekniikan alan harjoittelupaikan
•tehdä työ- tai harjoittelusopimuksen
•toimia harjoittelusopimuksen edellyttämien vastuiden ja velvollisuuksien mukaisesti
•olla harjoittelupaikalla sopimuksen mukaisina päivinä ja kellonaikoina
•suorittaa saamiaan työtehtäviä, ainakin opastettuna
•kuvata harjoitteluorganisaation toimintaa ja sosiaalisia suhteita
•arvioida harjoittelujakson tuloksia.
10 op kattaa seuraavat toimet:
Työpaikan haku ja sopimuksen tekeminen
Harjoittelusuunnitelman laatiminen
Työskentely harjoittelupaikassa
Palautekeskustelu ja työtodistuksen pyytäminen
Dokumentointi harjoittelukoordinaattorille (itslearning)
Yhteensä 267 h (10 op x 26,7 h/op = 267 h) (not translated)
Työelämään ja tekniikan alan yritykseen ja/tai työtehtäviin tutustuminen.
Opiskelija
- hankkii soveltuvan työpaikan (tarvittaessa keskustelu harjoittelukoordinaattorin tai tuutoropettajan kanssa)
- ilmoittaa yrityksen yhteystiedot (itslearning)
- laatii ja palauttaa harjoittelusuunnitelman viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana
- tekee työ- tai harjoittelusopimuksen
- työskentelee harjoittelupaikassa 7 viikkoa tai tekee sitä vastaavan työmäärän
- käy palautekeskustelun ja palauttaa oppilaitokseen JOKO täytetyn palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuksen TAI työtodistuksen, jossa on työnantajan lausunto työssä suoriutumisesta (not translated)
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija on
- hankkinut tekniikan alan työpaikan
- tehnyt ja toimittanut työsopimuksen tai harjoittelusopimuksen sovitulla tavalla
- laatinut harjoittelusuunitelman
- työskennellyt harjoittelupaikassaan yllä määritellyn ajanjakson
- käynyt työnantajan edustajan kanssa palautekeskustelun ja
- ladannut palautekeskustelulomakkeen ja työtodistuskopion itslearning-alustalle (not translated)
Taina Hovinen
Eija Kulju
Liisa Lehtinen
Mika Mäkelä
Mika Mäkelä
Face-to-face
Materials are in Itslearning.
The course consists of lectures and home work.
Groupwork and exam.
Finnish
01.09.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 60
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
-
To be announced when course starts
Technologies will be studied during lectures, by individual learning and by calculating basic practical examples. The implementations is about to be tranferred into a web-based course. This means that part of the course can be based on individual
Work load consists of lectures, calculations, individual working and exams.
Content:
In the course, the requirements of resource-efficient production are covered.
- unit operations
- material and heat transfer equipment and processes
- material balance, material flow and heat transfer calculations
- design and sizing of unit operations
Start:
Corse starts on Friday 2.9.2022 at 12:15.
Weeks 35-51
Taina Hovinen
Patric Granholm
Tilastomatematiikka: Patric Granholm
Laatu ja metrologia: Taina Hovinen (not translated)
Face-to-face
Basic Statistics : Understanding Conventional Methods and Modern Insights
Rand R. Wilcox
The book is available at the Turku University of Applied Sciences Library as an e-book: https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=453655
Statistics Student centric teaching methods
Statistics: Assessment is based on one final exam
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Statistics: To be announced later
Statistics: Guided exercises and self study
Statistics
Guided exercices: 20 h
Independent work 34 h
Statistics:
- File formats and reading data files
- Data cleansing, outlier tests
- Graphical representation of data
- Curve fitting, linear regression
- Sampling and descriptive statistical
- Statistical tests, Z- test, F-test, Student's t-test
Statistics < 50 % of the total exam scores
Statistics 60-70 % of the total exam scores
Statistics 70-80 % of the total exam scores
Statistics > 90 % of the total exam scores
Tuomas Nurmi
Opettajana Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi) (not translated)
Face-to-face
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali. (not translated)
Sulautuva oppiminen, lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä. (not translated)
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 8 p.), sähköisistä Ville-harjoituksista (max 4 p.) ja osakokeista (max 2*14 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan pitää:
--kerätä Ville-järjestelmän pisteistä vähintään 40% ja
--saada kummastakin osakokeesta vähintään 4 pistettä ja
--saada osakokeista, laskuharjoituksista ja Villestä yhteensä vähintään 16 pistettä ja
--suorittaa MATLAB-verkkokurssi hyväksytysti.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 8*palautettujen tehtävien osuus.
--Etäopiskelijoilta tehtäväpisteiden saaminen edellyttää vähintään 9 hyväksytysti palautettua pienryhmäkokouksen raporttia.
Yksityiskohdat Itslearning-sivuilla.
VILLE-TEHTÄVISTÄ SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN
--Hyvityspisteiden määrä = 4*kerättyjen Ville-pisteiden osuus maksimimäärästä.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
25 - 40
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
-Kaksi osakoetta opintojakson aikana, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintatilaisuutta, joissa voi uusia valinnaisesti kumman tahansa osakokeista. (not translated)
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Kurssi etenee viikkoteemoittan seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä sekä tekemällä sähköisiä harjoituksia Turun yliopiston Ville-järjestelmässä.
3. Viikoittain, yleensä torstaisin, on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä. Opiskelijat viimeistelevät laskuharjoituksensa tässä tilaisuudessa. Valmiit laskuharjoitukset palautetaan esittelemällä ne laskuharjoitustilaisuudessa opettajalle aikataulun mukaisesti.
Tämän lisäksi suoritetaan itsenäisesti erillinen verkkokurssi MATLAB-ohjelman peruskäytöstä. (not translated)
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 8 h. MATLAB-verkkokurssin suorittaminen vaatii noin 10 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely (teoria ja laskuharjoitukset) 3 h.
-Ryhmätyöskentely 2 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen 3 h.
-Ville 1 h. (not translated)
Aloitusluento 30.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla. (not translated)
Sari Airenne
Sari Airenne (not translated)
Face-to-face
Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.
Lisäksi suositellaan oppikirjoja:
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Lubert Stryer; Jeremy Berg; John Tymoczko; Gregory Gatto (2019) Biochemistry. 9th edition. New York: W.H. Freeman & Co
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy (not translated)
Opiskelu tapahtuu verkossa (itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely ja online-luennot)
Online-luennot (alustukset aiheeseen, ryhmätöiden esitykset, itsenäisesti ja ryhmissä tehtävät oppimistehtävät) (not translated)
Arviointi perustuu erilaisiin arvioitaviin tehtäviin, jotka ilmoitetaan kurssin alussa. (not translated)
Finnish
28.09.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 24.10.2022
0 - 60
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
- (not translated)
Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. (not translated)
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Lähdemateriaalin etsiminen (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat) (not translated)
Verkko-opiskelu ja lisäksi erilaisia oppimistehtäviä ryhmissä tai itsenäisesti tehden. (not translated)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön metabolian ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovellusten osalta.
Kurssi toteutetaan aikavälillä:
Kurssi on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia) (not translated)
Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. (not translated)
. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä joitakin biokemian keskeisimpiä käsitteitä
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat yleisellä tasolla
3. Proteiinit ja entsyymit
- Tietää proteiinien ja entsyymien rakenteiden ja toiminnan perusteet
4. Aineenvaihdunta
- Osaa kuvailla solun keskeisimmät aineenvaihduntareaktiot yleisesti (not translated)
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemian keskeisimmät termit ja käsitteet
2. Biomolekyylit
- Osaa kuvailla biomolekyylien luokat sekä niiden rakenteiden ja toiminnan peruspiirteet
3. Proteiinit ja entsyymit
- Osaa kuvailla ja eritellä proteiinien ja entsyymien rakenteita ja toimintaa, ja niiden biologista merkitystä
4. Aineenvaihdunta
- Tietää tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioiden perusteet, biologisen merkityksen. Osaa kuvailla niiden säätelyä ja yhteyksiä toisiinsa. (not translated)
1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä laajasti biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla
2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.
3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden biokemiallisen toiminnan käytänön sovelluksiin.
4. Aineenvaihdunta
- Osoittaa perehtyneisyyttä solun ja elimistön metaboliaan ja sen säätelyyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä metabolian reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä käytännön sovelluksien näkökulmasta. (not translated)
Mika Jokinen
Face-to-face
The tasks are based on scientific articles/patents, and lecture materials provided in Itslearning.
Individual tasks and team-based learning in groups, task reports in English, and the exam is directly related to the Group work and Individual Tasks. Information retrieval from Journal and Patent databases is an important part of the tasks.
Assessment is mainly based on the exam, but also the Individual Tasks affect the mark as follows:
- If you have answered to all questions properly and returned all reports on time, the course mark is the same as your exam mark.
- If you have answered properly to 5 reports on time, there will be a decrease of 1 in the course mark (which is based on the exam mark).
- If you have answered properly to less than 5 reports on time, there will be decrease of 2 in the course mark (which is based on the exam mark).
- If you have passed the exam, the final mark is at minimum 1.
Finnish
01.09.2022 - 31.10.2022
01.06.2022 - 01.09.2022
No specific equipment, software etc. is needed. Social media tools are recommended for group communication.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
In the research work implementation, a separate learning agreement is signed, and separate instructions are provided for research work in lab, reporting and integration of theory into the reports.The reporting consists of weekly follow-up meetings and theory discussion, and of a group report or reports (will be agreed in the agreement). Deadline for the group report is January 15th, 2023. There is one possibility to raise the grade by returning a corrected report, which is based on the feedback from the instructors.
Flipped learning: After individual work and individual task reporting, the emphasis is in the team-based learning by solving tasks and making question about unclear issues or issues of interest in groups in class, which is complemented by discussion with the instructor.
2-4 students may conduct the course by working in the the research group (New Materials and processes). This type of the implementation has to be agreed separate with the instructors. Generally it consists of lab work related to real research projects, reporting and appending the needed theory in the reports.
See above.
The course consists of 2 parts.
- Part 1 : Biomaterials Processing (Manufacturing methods of different types of biomaterials), Schedule: Weeks 35-38, 2022
- Part 2: Bionanotechnology & specific theme; basic methods of preparation and how nanotechnology is utilised, e.g., in controlled drug delivery and diagnostics; Specific theme on personalised medicine. Schedule: Weeks 38-40.
The exam (covering both parts of the course) will be held 6.10.2022.
2-4 Students may conduct the whole module (15 ECTS) as research work, which has a tailored schedule. More details below in optional implementation.
Mika Jokinen
Piritta Saipa
Face-to-face
The tasks are based on scientific articles/patents, and lecture materials provided in Itslearning.
Biotechnological Production Planning:: Individual tasks and team-based learning in groups, task reports in English, and the exam is directly related to the Group work and Individual Tasks. Information retrieval from Journal and Patent databases is an important part of the tasks.
Cleanroom technology: Individual and group tasks, clenaroom demo and dressing exercise.
Finnish
26.09.2022 - 02.12.2022
01.06.2022 - 18.09.2022
No specific equipment, software etc. is needed. Social media tools are recommended for group communication.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
In the research work implementation, a separate learning agreement is signed, and separate instructions are provided for research work in lab, reporting and integration of theory into the reports.The reporting consists of weekly follow-up meetings and theory discussion, and of a group report or reports (will be agreed in the agreement). Deadline for the group report is January 15th, 2023. There is one possibility to raise the grade by returning a corrected report, which is based on the feedback from the instructors.
Biotechnological Production Planning: Flipped learning: After individual work and individual task reporting, the emphasis is in the team-based learning by solving tasks and making question about unclear issues or issues of interest in groups in class, which is complemented by discussion with the instructor.
Cleanroom Technology: Demos, training, guest lecturers from industry, individual task and group task.
2-4 students may conduct the course by working in the the research group (New Materials and processes). This type of the implementation has to be agreed separate with the instructors. Generally it consists of lab work related to real research projects, reporting and appending the needed theory in the reports.
Both individual tasks and group tasks.
The course consists of 2 parts, 2.5 ECTS each .
Preliminary schedule:
- Cleanroom Technology: weeks 39-41 (+ exam on week 46)
- Biotechnological Production Planning: weeks 43-46
2-4 Students may conduct the whole module (15 ECTS) as research work, which has a tailored schedule. More details below in optional implementation.
Tuomas Nurmi
Opettajana Tuomas Nurmi (tuomas.nurmi@turkuamk.fi) (not translated)
Face-to-face
Tuomenlehto, Holmlund et al.: Insinöörin matematiikka. Edita.
Itslearning-sivujen kautta jaettava muu materiaali. (not translated)
Sulautuva oppiminen, lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia ja tutustutaan kansainvälisiin matematiikan merkintätapoihin ja terminologiaan, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä. (not translated)
Arviointi perustuu pisteisiin, joita kerätään laskuharjoituksista (max 10 p.) ja osakokeista (max 2*15 p.). Kurssin läpäistääkseen opiskelijan on saatava
-Kummastakin osakokeesta vähintään 4 pistettä ja
-Osakokeista ja laskuharjoituksista yhteensä vähintään 16 pistettä.
LASKUHARJOITUKSISTA SAATAVIEN PISTEIDEN MÄÄRÄYTYMINEN:
--Laskuharjoituksista saatavien hyvityspisteiden määrä = 10*palautettujen tehtävien osuus.
ARVOSANAN MÄÄRÄYTYMINEN:
Arvosana määräytyy pisteiden perusteella (tentin pisteet tai osakokeiden, laskuharjoitusten ja Villen yhteispisteet) seuraavan taulukon mukaan:
Arvosana 1 vaatii 16 pistettä
Arvosana 2 vaatii 21 pistettä
Arvosana 3 vaatii 26 pistettä
Arvosana 4 vaatii 31 pistettä
Arvosana 5 vaatii 36 pistettä (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 35
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
-Kaksi osakoetta opintojakson aikana, ajankohdat ilmoitetaan Itslearning-sivuilla.
-Opintojakson päätyttyä kaksi uusintakoetta, joissa voi uusia valinnaisesti kumman tahansa osakokeista. (not translated)
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella. Kurssi etenee viikkoteemoittan seuraavasti:
1. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti teeman aihepiiriin oppikirjan, opettajan tekemien opetusvideoiden ja erilaisten tukimateriaalien avulla (jaetaan Itslearningissä). Opettajan tekemät opetusvideot toimivat opintojakson luentoina.
2. Opiskelijat harjoittelevat viikkoteeman asioita tekemällä laskuharjoituksia itsenäisesti ja pienryhmissä.
3. Viikoittain, yleensä torstaisin, on laskuharjoitustilaisuus, jossa opettaja ohjaa laskuissa ja neuvoo avoimeksi jääneissä kysymyksissä. Opiskelijat viimeistelevät laskuharjoituksensa tässä tilaisuudessa. Valmiit laskuharjoitukset palautetaan esittelemällä ne laskuharjoitustilaisuudessa opettajalle aikataulun mukaisesti.
4. Opettaja julkaisee malliratkaisut tehtäviin. (not translated)
Kurssin laajuus on 5 op, eli siihen kuuluva työmäärä on noin 135 h.
Kokeisiin ja niihin valmistautumiseen tarvitaan noin 18 h. Täten kurssin 13 viikkoteemaa varten on käytettävissä 117 h eli 9 h viikkoteemaa kohti, mikä jakautuu seuraavasti:
-Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely 6 h.
-Opetustilaisuuteen osallistuminen 3 h. (not translated)
Aloitusluento 29.8. Opetus viikkoteemoittain viikoilla 35-50. Tarkempi aikataulu kurssin Itslearning-sivuilla. (not translated)
Hannele Kuusisto
Vastuuopettaja: Hannele Kuusisto (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Opintojakso seuraa oppikirjan "Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto et.al." sisältöä.
Lisäksi opintojaksolla käytetään muuta, verkossa ja lähiopetuskerroilla esitettävää materiaalia.
Opintojakson aikana hyödynnetään myös MATLAB-ohjelmaa, joten opiskelijalla tulisi olla käytettävissä henkilökohtainen tietokone. (not translated)
Opiskelijan oman tiedon konstruoimista tukevat menetelmät:
Lähiopetus, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Harjoitustehtävien suorittamisella on keskeinen rooli oppimisessa ja niiden osalta kannustetaan ryhmätyöskentelyyn. (not translated)
Opintojakson kokonaisarvosana 0-5 muodostuu kerättyjen kurssipisteiden avulla (max 100 p). Kurssipisteitä on mahdollista kerätä
- Kahdesta osakokeesta (á max 50 p) tai kurssitentistä (max 100 p).
- Itsenäisistä harjoitustehtävistä ViLLE:ssä (max 6 p)
- Viikottaisista laskuharjoituksista (max 12 p). Laskutehtävähyvityksen saaminen edellyttää laskutehtävien palautusta etukäteen sekä laskuharjoitustuntiin tai malliratkaisuihin perustuvaa itsearviointia, joka on palautettu määräaikaan mennessä (viikon loppuun mennessä).
Harjoituksista kerättävien kurssipisteiden yhteismäärä 18 p vastaa noin 1,5 kurssinumeroa.
Jos opiskelija suorittaa kurssin välikokeilla, kumpaankin kokeeseen on osallistuttava. Jos toisen välikokeen suoritus jää uupumaan, uusitaan kurssi tentillä.
Itsenäisesti Itsissä suoritettavat osaamistestit voivat vaikuttaa positiivisesti arvosanan raja-tapauksessa. (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 28.04.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
0 - 70
Engineering and Business
Degree Programme in Biotechnology and Chemical Engineering, Degree Programme in Chemical and Materials Engineering, Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Kupittaa Campus
3 credits
H-5
Opintojakson voi suorittaa joko kevään aikana pidettävillä osatenteillä tai opintojakson lopussa pidettävällä lopputentillä. Opintojakson jälkeen on mahdollisuus kahteen uusintatenttiin, joiden laajuus vastaa koko opintojakson sisältöä.
Opintojakson aikana voi kerätä pisteitä laskuharjoituksia suorittamalla. (not translated)
Välikokeet viikoilla 9 ja 17 tai kurssitentti viikolla 17. (not translated)
Opiskelijan omaa aktiivisuutta ja tiedon konstruoimista tukevat oppimismenetelmät (not translated)
- Teorialuennot ja laskuharjoitukset noin 60t
- Osaamista mittaavat välikokeet 2x2t (tai lopputentti 2t)
- Itsenäinen harjoittelu noin 70t (noin 4 tuntia/vk + harjoittelu kokeisiin/kokeeseen) (not translated)
Perjantain etätunnit ovat perehtymistä viikon aiheeseen (vain A-ryhmä). Osaan tunneista liittyy ennakkotehtäviä, joilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Tiistain tunnit ovat lähi- tai hybridiopetuksena toteutettavia laskuharjoitustunteja (A+B yhteisopetuksena), joihin opiskelijat palauttavat kyseisen viikon laskut etukäteen. Viikon laskuharjoitusten ratkaisujen läpikäymisen lisäksi tällä tunnilla lasketaan yhdessä kyseisen viikon aiheisiin liittyvä vaativampi laskuesimerkki tai harjoitellaan MATLAB-ohjelmiston käyttöä tarpeen mukaan ja aikataulun niin salliessa. Ajoissa palautetuilla ja tunnin jälkeen itsearvioiduilla laskuharjoituksilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Opintojaksolla käydään läpi differentiaali- ja integraalilaskennan sekä differentiaaliyhtälöiden perusteet. Lisäksi tutustutaan kompleksilukuihin ja raja-arvoihin. Tavoitteena on laajentaa insinööriopinnoissa ja työtehtävissä tarvittavan matemaattisen ajattelun pohjaa sekä kykyä lukea ja käyttää matematiikan kieltä ammatillisissa yhteyksissä. Lisäksi tavoitteena on tutustua MATLAB-ohjelmiston käyttöön matemaattisten ongelmien mallintamisessa ja ratkaisemisessa. Kurssilla pyritään käyttämään mahdollisimman paljon insinöörityöhön liittyviä esimerkkejä.
Tarkempi sisältö:
- kompleksiluvut ja niiden sovelluksia
- raja-arvot ja derivaatan määritelmä
- derivoinnin laskusäännöt
- differentiaalin käsite
- derivaatan sovelluksia
- määrätty integraali ja integraalifunktio
- integraalin laskusääntöjä
- integraalin sovelluksia
- differentiaaliyhtälöt ja niiden ratkaiseminen
- differentiaaliyhtälöiden sovelluksia (not translated)
Opiskelija ei saavuta vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Välikokeilla suorittava ei ole osallistunut molempiin välikokeisiin. (not translated)
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 52p (not translated)
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 64p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 76p (not translated)
Arvosana 5 edellyttää vähintään 88 % kurssipisteistä = 88p (not translated)
Hannele Kuusisto
Vastuuopettaja: Hannele Kuusisto (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Opintojakso seuraa oppikirjan "Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto et.al." sisältöä.
Lisäksi opintojaksolla käytetään muuta, verkossa ja lähiopetuskerroilla esitettävää materiaalia.
Opintojakson aikana hyödynnetään myös MATLAB-ohjelmaa, joten opiskelijalla tulisi olla käytettävissä henkilökohtainen tietokone. (not translated)
Opiskelijan oman tiedon konstruoimista tukevat menetelmät:
Lähiopetus, verkko-oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Harjoitustehtävien suorittamisella on keskeinen rooli oppimisessa ja niiden osalta kannustetaan ryhmätyöskentelyyn. (not translated)
Opintojakson kokonaisarvosana 0-5 muodostuu kerättyjen kurssipisteiden avulla (max 100 p). Kurssipisteitä on mahdollista kerätä
- Kahdesta osakokeesta (á max 50 p) tai kurssitentistä (max 100 p).
- Itsenäisistä harjoitustehtävistä ViLLE:ssä (max 6 p)
- Viikottaisista laskuharjoituksista (max 12 p). Laskutehtävähyvityksen saaminen edellyttää laskutehtävien palautusta etukäteen sekä laskuharjoitustuntiin tai malliratkaisuihin perustuvaa itsearviointia, joka on palautettu määräaikaan mennessä (viikon loppuun mennessä).
Harjoituksista kerättävien kurssipisteiden yhteismäärä 18 p vastaa noin 1,5 kurssinumeroa.
Jos opiskelija suorittaa kurssin välikokeilla, kumpaankin kokeeseen on osallistuttava. Jos toisen välikokeen suoritus jää uupumaan, uusitaan kurssi tentillä.
Itsenäisesti Itsissä suoritettavat osaamistestit voivat vaikuttaa positiivisesti arvosanan raja-tapauksessa. (not translated)
Finnish
09.01.2023 - 28.04.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
0 - 70
Engineering and Business
Degree Programme in Biotechnology and Chemical Engineering, Degree Programme in Chemical and Materials Engineering, Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Kupittaa Campus
3 credits
H-5
Opintojakson voi suorittaa joko kevään aikana pidettävillä osatenteillä tai opintojakson lopussa pidettävällä lopputentillä. Opintojakson jälkeen on mahdollisuus kahteen uusintatenttiin, joiden laajuus vastaa koko opintojakson sisältöä.
Opintojakson aikana voi kerätä pisteitä laskuharjoituksia suorittamalla. (not translated)
Välikokeet viikoilla 9 ja 17 tai kurssitentti viikolla 17. (not translated)
Opiskelijan omaa aktiivisuutta ja tiedon konstruoimista tukevat oppimismenetelmät (not translated)
- Teorialuennot ja laskuharjoitukset noin 60t
- Osaamista mittaavat välikokeet 2x2t (tai lopputentti 2t)
- Itsenäinen harjoittelu noin 70t (noin 4 tuntia/vk + harjoittelu kokeisiin/kokeeseen) (not translated)
Perjantain etätunnit ovat perehtymistä viikon aiheeseen (vain B-ryhmä). Osaan tunneista liittyy ennakkotehtäviä, joilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Tiistain tunnit ovat lähi- tai hybridiopetuksena toteutettavia laskuharjoitustunteja (A+B yhteisopetuksena), joihin opiskelijat palauttavat kyseisen viikon laskut etukäteen. Viikon laskuharjoitusten ratkaisujen läpikäymisen lisäksi tällä tunnilla lasketaan yhdessä kyseisen viikon aiheisiin liittyvä vaativampi laskuesimerkki tai harjoitellaan MATLAB-ohjelmiston käyttöä tarpeen mukaan ja aikataulun niin salliessa. Ajoissa palautetuilla ja tunnin jälkeen itsearvioiduilla laskuharjoituksilla on mahdollista kerätä osa kurssipisteistä.
Opintojaksolla käydään läpi differentiaali- ja integraalilaskennan sekä differentiaaliyhtälöiden perusteet. Lisäksi tutustutaan kompleksilukuihin ja raja-arvoihin. Tavoitteena on laajentaa insinööriopinnoissa ja työtehtävissä tarvittavan matemaattisen ajattelun pohjaa sekä kykyä lukea ja käyttää matematiikan kieltä ammatillisissa yhteyksissä. Lisäksi tavoitteena on tutustua MATLAB-ohjelmiston käyttöön matemaattisten ongelmien mallintamisessa ja ratkaisemisessa. Kurssilla pyritään käyttämään mahdollisimman paljon insinöörityöhön liittyviä esimerkkejä.
Tarkempi sisältö:
- kompleksiluvut ja niiden sovelluksia
- raja-arvot ja derivaatan määritelmä
- derivoinnin laskusäännöt
- differentiaalin käsite
- derivaatan sovelluksia
- määrätty integraali ja integraalifunktio
- integraalin laskusääntöjä
- integraalin sovelluksia
- differentiaaliyhtälöt ja niiden ratkaiseminen
- differentiaaliyhtälöiden sovelluksia (not translated)
Opiskelija ei saavuta vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Välikokeilla suorittava ei ole osallistunut molempiin välikokeisiin. (not translated)
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 40p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 52p (not translated)
Arvosana 1 edellyttää vähintään 40 % kurssipisteistä = 64p
Arvosana 2 edellyttää vähintään 52 % kurssipisteistä = 76p (not translated)
Arvosana 5 edellyttää vähintään 88 % kurssipisteistä = 88p (not translated)
Taina Hovinen
Piritta Saipa
Vastuuopettaja: Taina Hovinen (not translated)
Face-to-face
Materiaalit on määritelty itslearningissä (not translated)
Opintojaksolla opiskellaan kemiallisia ja biokemiallisia työtapoja
- selvittämällä etukäteen tehtävissä laboratoriotöissä käytettävät menetelmät ja painamalla ne mieleen
- tekemällä käytännössä työt työohjeiden mukaisesti
- raportoimalla työt ohjeiden mukaisesti
Kromatografisia menetelmiä opiskellessaan opiskelija tutustuu ensin opiskeltavaan verkkomateriaaliin ja sen jälkeen aineistoa käsitellään lähitunnilla (käänteinen luokkahuone). Oleellista on aktiivinen osallistuminen ja tiedon etsintä. (not translated)
Hyväksytty arvosana edellyttää kaikkien opintojaksolla annettujen tehtävien tekemistä. Myöhästynyt suoritus laskee arvosanaa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5 ja arvosana muodostuu seuraavasti:
•laboratoriotyöt ja niiden raportointi 3/5
•kromatografian sanastokoe 2/5 (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 60
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Kromatografian sanastokoe on 13.10. 2022 lukujärjestyksen mukaisesti.
1. uusinta 1.11. 2022 klo 16
2. uusinta 21.11.2022 klo 13 (not translated)
Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimista, käänteistä luokkahuonetta, digioppimista ja käytännön työskentelyä. (not translated)
- Laboratoriotyöt (3 op): 7 x 4 h ja 1 x 2 h työkertaa 31 h
- Valmistautuminen laboratoriotöihin (biotyöstä erilliset teoriatunnit + itsenäinen opiskelu, muista itsenäinen opiskelu): 27 h
- Laboratoriotöihin valmistautuminen ja raportointi: n. 40 h
- Kromatografian teoriaopetus / lähitunnit 10 h
- muun itsenäisen työskentelyn osuus n. 25 h
- LEAN-järjestäjänä toimiminen (not translated)
Opintojakso sisältää:
- kromatografian teoriaopintoja
- laboratoriotöitä ja niihin liittyvät teoria, esitehtävät ja raportointi. Ohjeistus on työkohtainen.
- laboratoriossa kukin opiskleija toimii vuorollaan LEAN-järjestäjänä
Laboratoritöiden aiheina ovat esterin syntetisointi, alumiinin kierrätys ja PCR. Laboratoriotyökertoja on yhteensä kuusi:
- PCR-työlle on varattu lukujärjestyksessä aikaa 2 x 4 h.
- Esterisynteesille varattu aika on 2 x 4 h.
- Alumiinin kierrätykselle on varattu 2 x 4 h.
- TLC-työlle on varattu 2 h.
- kokoekskluusiokromatografialle 4 h
Opiskelija ilmoittautuu Pepissä yhteen pienryhmään ja tekee kaikki työt tämän ryhmän aikataulun mukaisesti.
Kromatografian teoriaosuudessa tutustutaan kromatografiseen erotukseen perusteisiin laitetekniikan näkökulmasta. Käsiteltävät tekniikat ovat pylväskromatografia, ohutkerroskromatografia (TLC), kaasukromatografia (GC) ja korkean erotuskyvyn nestekromatografia (HPLC). (not translated)
Hanna Hänninen
Jonna Heikkilä
Face-to-face
- Oppikirja: Tekniikan kemia (Hänninen, Karppinen, Leskelä, Pohjakallio 2018, Edita. ISBN 978-951-37-7137-9)
- itslearningissä jaettava materiaali (diat) (not translated)
Lähiopetustunneilla käsitellään opiskeltavan aiheen pääkohdat sekä vaikeat asiat. Oppimisen tukena on oppikirja. Laskuharjoituksissa tarkistetaan kotitehtäviä sekä vastataan opiskelijoiden kysymyksiin.
Tavoitteena on saada opiskelijat tekemään tehtäviä ryhmissä.
Menetelmät: luento, käänteinen opiskelu, ryhmätyöskentely. (not translated)
Arvosana annetaan tenttituloksen perusteella. Tenttioikeuden saa, kun kotitehtävistä on laskettu 40 %.
Kotitehtävillä voi myös korottaa arvosanaa, jos niistä on laskettu yli 60 %. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
15.07.2022 - 11.09.2022
0 - 75
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Tenttipäivämäärät: 1. välikoe 11.11.2022 ja 2. välikoe 16.12.2022.
Opintojaksosta järjestetään kaksi uusintakoetta tammi-helmikuun aikana. Uusintakoepäivät sovitaan yhdessä ryhmän kanssa. (not translated)
Yhteisopettajuus (not translated)
Oppimistehtävinä viikkotehtävät, joissa harjoitellaan ja opiskellaan kemian perusasioita.
Opintojakson laajuus (5 op) vastaa 130 h työmäärää, josta lähiopetusta (luennot ja laskuharjoitukset) on 50 h ja itsenäisen työn osuus 80 h. (not translated)
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2022
Lähitunteja on pääsääntöisesti 2-4 tuntia viikoittain ja tämän lisäksi pidetään laskuharjoituksia suunnilleen kerran viikossa.
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Puhtaat aineet ja seokset, aineen olomuodot
- Aineen fysikaaliset ominaisuudet: tiheys, viskositeetti, pintajännitys
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH, puskurit
- Orgaanisten yhdisteiden nimeäminen (not translated)
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit) (not translated)
Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä. (not translated)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä. (not translated)
Ville Lavonen
Face-to-face
Itslearningissä jaettava materiaali. (not translated)
Lähiluennoilla käsitellään opiskeltavat aiheet, käydään läpi viikkotehtäviä, sekä vastataan opiskelijoiden kysymyksiin.
Laboratorioharjoituksissa tehdään sähköön ja automaatioon liittyviä harjoituksia.
Simulaatioharjoituksessa tehdään Matlab Simulink ohjelmistossa säätöteoriaan liittyvä harjoitus. (not translated)
Kurssin arviointi perustuu palautettaviin simulaatio- ja laboratoriotöihin, sekä Itslearningissä suoritettavista viikkotehtävistä.
Palautettavien simulaatio- ja laboratoriotöiden painoarvo arvioinnissa on 50% ja monivalintakysymyksien 50%. (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
H-5
Oppimistehtävinä viikkotehtävät, joissa harjoitetaan ja opiskellaan sähkö- ja automaatiotekniikan perusasioita.
Opintojakson laajus (5 op) vastaa opiskelijalta noin 130 h työmäärää, josta noin 30h on lähiopetusta, 6h on laboratorioharjoituksia, ja loput itsenäistä työtä. (not translated)
Opintojakso toteutetaan syyslukukaudella 2021.
Lähiluentoja on 2-4 tuntia viikossa. Tämän lisäksi kurssiin kuuluu kaksi laboratorioharjoitusta, viikkotehtävät Itslearningissä, sekä yksi isompi simulaatioharjoitus.
Kurssi on jaettu kolmeen osioon, jotka sisältävät seuraavia aiheita:
Sähkötekniikka:
- DC-piirit
- AC-piirit
- Kolmivaihejärjestelmät, sähköverkot ja sähkömarkkinat
Säätöteoria:
- Järjestelmät ja mallit
- Säätö ja ohjaus
- Lohkokaavioalgebra ja säädön arviointi
Automaatiotekniikka:
- Automaation perusteet
- Anturit
- Toimilaitteet
- Ohjelmoitavat logiikat (not translated)
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit). (not translated)
Opiskelija osaa selittää opintojaksojen sisältöjen perustermit, sekä osaa ratkaista yksinkertaisia opintojakson sisältöön liittyviä tehtäviä. (not translated)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selitää opintojakson sisältöön liittyviä ilmiöitä erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä tehtäviä. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää opintojakson sisällön loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista vaativia soveltavia tehtäviä. (not translated)
Eija Kulju
Responsible teacher Eija Kulju.
Face-to-face
Materials delivered during lessons. Relevant material searched from internet
The course will include theory classroom teaching and team work. Problem based learning, research, literature study, web material
The assesment is based on assignments, team workshops and final exam. Each assignment, team workshop and exam must be passed.
Assesment:
50% exam
30% assignments
20% team workshops
Finnish
24.10.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 30.10.2022
Course will be held during Autumn semester 2022.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
For individual implementation, please contact Eija Kulju.
Final exam at the end of the course.
Team learning, Based on working-life needs, Digi-learning
Assignments, work-shop presentations, Total workload 5x26,7 h
After this course the participant:
- can describe key processes used in food industry
- can evaluate factors affecting food products shelf life
- can develop food products shelf life using industrial processing
- can evaluate influences of different processes on product final quality
- can describe and intepret Basic phenomenan influencing food processing
- can give examples of food industry production methods
Temperature independent processes (chopping, mixing and molding, separation, irradiation, hpp) temperature depending processes (blanching, pastörization, sterilization, evaporation and distilling, drying, extrusion, cooking, roasting), energy removal processes (cooling, freezing, lyofilization) and post-processes (covering, packaging).
The participants haven't complited all given tasks.
The participant has completed acceptably all the tasks. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject.
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant can combine the learned knowledge into earlier studied experience of the subject.
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant has showed ability to create new importances in given subject with application of the knowledge
Eija Kulju
Piritta Saipa
Responsible teacher Eija Kulju.
Face-to-face
The course will be held in English. Students gather their own material. Material delivered during lessons. The course material is provided in Its Learning.
Course includes classroom teaching and laboratory work. There will be also teamwork.
Laboratory report 30 %
Theory assignments 30%
Final exam 40 %
Finnish
01.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 02.09.2022
No alternative methods for the implementation.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
No alternative methods for the implementation.
Exam by the end of the course.
International studies, Team learning, Based on working-life needs, Digi-learning
Contact lessons: theory 2 cr and laboratory work 3 cr. Laboratory work is done in pairs and all experiments compulsory. After each laboratory experiment you have to return a laboratory report and it has to be returned and approved before the next course. The relevant pretasks need to be completed and handed in before each laboratory experiment in order to for the student to be allowed to start working on the lab assignment. The final exam will cover both theory and laboratory work.
The participants are able to describe the main ingredients and composition of food products. The participants are able to describe typical carbohydrates, starch, proteins and lipids in food products and their typical reactions and effect on food products and processing.
The participants learn their typical reactions in food processing and during shelf life and they learn the effect of water to the food products shelf life and to chemical reactions. The participants are able to analyze the most important food nutrient contents. Students are able to name most common food improvement substances; additives, aromas and enzymes and they are able to apply them into practice.
Schedule september-october 2022
The participants haven't complited all given tasks.
The participant has completed acceptably all the tasks. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant can combine the learned knowledge into earlier studied experience of the subject.
The participant has completed acceptably all the tasks and has taken actively part in the course. The participant knows and masters satisfactorly the main basic knowledge and methods of the given subject and can apply the knowledge in solving different problems. The participant has showed ability to create new importances in given subject with application of the knowledge.
Jonna Heikkilä
Vastuuopettajana Jonna Heikkilä. (not translated)
Face-to-face
Soveltuvin osin Tekniikan kemia (2018)
Hanna Hänninen, Maarit Karppinen, Markku Leskelä. (not translated)
Itsenäinen, ajantasainen työskentely ja eteneminen. Käänteinen luokkahuone, yhteiset laskuharjoitukset. (not translated)
Viikoittaisten kotitehtävien palautus, 75 % tehty ja palautettu. Palautettaessa tehtävien ei tarvitse olla oikein, vaan niissä on keskeistä harjoittelu ja yrittämisen näkyminen (ratkaisut lasketaan yhdessä lähikerroilla).
Loppukoe, jossa 60 % vastauksista oikein. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.10.2022
02.07.2022 - 02.09.2022
10 - 60
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Hyväksytty/Hylätty
- (not translated)
Sähköinen loppukoe viikolla 41. Toteutus akvaariotenttinä, EduCityssä tai Lemminkäisenkadulla tai Salon kampuksella. Lisätietoa opintojaksolla.
Uusinnat marraskuussa. (not translated)
Opintojakso on tukikurssi tuleville kemian opintojaksoille, ja siten "peruskemian"/lukiokemian kertausta. Keskimääräinen työmäärä opiskelijalle on n. 80 h, riippuen lähtötasosta. (not translated)
Lähikerrat pienryhmissä tukevat verkossa tapahtuvaa itsenäistä opiskelua, joka etenee viikkotasolla eri teemoihin. Pienryhmissä tarkistetaan verkossa annettuja tehtäviä, käydään epäselviä asioita yhdessä ja lasketaan laskuja.
- SI-järjestelmä ja tuloksen ilmoittaminen
- atomirakenne ja jaksollinen järjestelmä
- atomimassa
- molekyylimassa
- ainemäärä
- liuosten valmistamiseen liittyvät laskut
- konsentraatio
- massaprosenttisuus
- tilavuusprosenttisuus
- prosentti, promille, ppm, ppb
- yhdisteiden nimeäminen (not translated)
•Aktiivinen osallistuminen lähitunneilla. Tunneilla on läsnäolovelvoite (min. 80 % tunneista läsnä). Muussa tapauksessa ole opettajaan yhteydessä.
•Kotitehtävät (10 krt * n. 6 tehtävää). Vähintään 75 % kokonaismäärästä tehtynä ja palautettuna.
•Osallistuminen "ex tempore"-laskareihin tunneilla.
•Osallistuminen ja hyväksytty suorittaminen loppukokeessa (60 % kok. pistemäärästä) (not translated)
Jani Pelkonen
Face-to-face
Most of the material will be available on Its-learning environment. Some material student need to find itself according to instructions on Its
Laboratory work in groups, team-based learning in groups
Written report 0 – 5 (group evaluation)
Overall performance in laboratory during the 3 working weeks and Laboratory notebook (incl. written study & analysis plans i.e. weekly schedules incl. daily tasks) can affact +/- 1 grade individually.
Finnish
14.11.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 18.09.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
2-4 students may conduct the course by working in the the research group (Biomaterials and Diagnostics). This type of the implementation has to be agreed separate with the instructors (Mika Jokinen and Jani Pelkonen).
No exam, assessment is based on study plans, overall performance in laboratory, laboratory notebook and writen report.
Methods in Biotechnology will be implemented as a conventional lab implementation concsisting of three larger work topics:
1) Bioreactor cultivation of E. coli and production of mEGFP protein.
2) Downstream and purification (heat treatment + affinity chromatography) of mEGFP including gel and total protein analysis.
3) Production of alginate based ceramic hydrogel, 3D printed implant, crossling with different times and rheological analyses of material properties.
The reporting consists of one group report coverin all 3 topics. The deadline for the final report is 15 th of January 2023.
Työsuunnitelmissa on selviä puutteita tai ne on tekemättä ja suunnitellussa aikataulussa ei pysytä.
Laboratoriotyöskentely ei onnistu ilman ohjausta.
Laboratoripäiväkirjasta puuttuvat oleelliset kirjaukset.
Laboratorioraporteissa on oleellisia puutteita tai ne on tekemättä. (not translated)
Työsuunnitelmissa on puutteita tai ja suunnitellussa aikataulussa on vaikea pysytä
Laboratoriotyöskentelyssä tairvitaan jatkuvaa ohjausta.
Laboratoripäiväkirjan kirjauksissa on puutteita.
Laboratorioraportieissa on puutteita. (not translated)
Työsuunnitelmissa on vähäisiä puutteita ja suunnitellussa aikataulussa on ajoittaisia haasteita.
Laboratoriotyöskentelyssä tairvitaan vähäistä ohjausta.
Laboratoripäiväkirjan kirjauksissa on vähäisiä puutteita, mutta havaintoja ja johtopäätöksiä on esitetty.
Laboratorioraportit vastaavat tehtävienantoja, mutta niissä on vähäisiä puutteita. (not translated)
Työsuunnitelmat ovat kattavia ja suunnitellussa aikataulussa pysytään.
Laboratoriotyöskentely on itsenäistä ja osaavaa.
Laboratoripäiväkirjan kirjaukset ovat kattavia ja havainnot sekä johtopäätökset ovat perusteltuja.
Laboratorioraportit vastaavat tehtävienantoja ja ne ovat selkeitä sekä kattavia. Raporteissa esitetyttyjen tulosten pohdinta ja johtopäätökset ovat perusteltuja. (not translated)
Hanna Hänninen
Eija Kulju
Responsible teacher for organic chemistry is Eija Kulju.
Responsible teacher for physical chemistry is Hanna Hänninen
Face-to-face
Oppikirjana on Hänninen, H.; Karppinen M.; Leskelä, M.; Pohjakallio, M. 2018. Tekniikan kemia. Edita. ISBN 978-951-37-7137-9
Fysikaalisen kemian oppimateriaalina on kirjan ohella itselearningissä jaettava materiaali, joka on koottu seuraavista lähteistä:
- Atkins, Jones, Chemical principles, Freeman,
- Raija Repo, Fysikaalinen kemia, Edita
- Lehtonen, Jaarinen, Jansson, Pohjakallio, Repo, Laboratorioalan fysiikka ja Fysikaalinen kemia, Opetushallitus,
- Mortimer, Hakkarainen (toim.), Kemia, Opetushallitus
Orgaanisen kemian oppimateriaalina on kirjan ohella Its Learningissa jaettava materiaali. (not translated)
Fysikaalisen kemian osiossa lähitunneilla käsitellään aiheeseen liittyvä teoria sekä tehdään laskuharjoituksia.
Orgaanisen kemian osiossa käytetään käänteinen luokkahuone -opetusmenetelmää teoriaosuuden läpikäymiseen. (not translated)
Arviointi perustuu kirjallisiin kokeesiin, joilla arvioidaan osaamistavoitteiden täyttyminen. Orgaaninen ja fysikaalinen kemia tentitään erikseen ja kokonaisarvosana määräytyy tenttitulosten perusteella osasuoritusten pistemäärien suhteessa.
Osaamistavoitteet:
Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa luokitella orgaaniset yhdisteet niiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä keskeiset orgaaniset yhdistetyypit sekä muodostaa tavallisimpien yhdisteiden rakennekaavat nimen perusteella. Opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin. Opiskelija osaa määritellä isomerian eri lajit ja kertoa niiden merkityksen yhdisteen rakenteeseen. Opiskelija muistaa tärkeimmät polymeerit ja niiden sovelluskohteet.
Opiskelija omaksuu teoreettisen perustan kemian ymmärtämiselle ja perehtyy fysikaalisen kemian ongelmanratkaisutapaan laskujen ja sovellusten avulla. Opiskelija osaa kuvata sähkökemiallisen jännitesarjan merkitystä korroosiossa sekä sähkökemiallisen kennon rakenteen ja toiminnan.
Opiskelija osaa kertoa termodynamiikan pääsäännöt sekä ratkaista niihin liittyviä harjoitustehtäviä. Hän osaa selittää kemiallisen reaktion kertaluvun merkityksen kemiallisissa prosesseissa sekä ratkaista yksinkertaisten kemiallisten reaktioiden kertaluvun graafisella menetelmällä. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Orgaanisen kemian tentti 10.10.2022
Fysikaalisen kemian tentti 13.12.2022 (not translated)
Käänteinen luokkahuone, luennot, laskuharjoitukset. (not translated)
Oppimistehtävinä on teoriaa tukevat laskuharjoitukset.
Fysikaalisen kemian osuudessa opiskelijan kokonaistyöpanos on 80 h, johon on laskettu mukaan lähitunnit (24 h), tentti (2 h), teorian opiskelu, harjoitustehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen 55 h.
Orgaanisen kemian osuudessa opiskelijan kokonaistyöpanos on 53 h, johon on laskettu mukaan lähitunnit (16 h), tentti (2 h), teorian opiskelu, harjoitustehtävien tekeminen ja tenttiin valmistautuminen. (not translated)
Opintojakso koostuu kahdesta osasta:
- Fysikaalinen kemia, 3 op
- Orgaaninen kemia, 2 op (not translated)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu. (not translated)
Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista fysikaalisen kemian peruslaskuja ja tehdä tarvittavat yksikkömuunnokset.
Opiskelija tunnistaa orgaanisen kemian funktionaaliset ryhmät ja osaa luokitella orgaaniset yhdisteet niiden mukaan. Opiskelija osaa nimetä keskeiset orgaaniset yhdistetyypit sekä muodostaa tavallisimpien yhdisteiden rakennekaavat nimen perusteella. Opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita. (not translated)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää fysikaalis-kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.
Edellisen orgaanisen kemian tavoitteiden lisäksi opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin. (not translated)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Tämän lisäksi opiskelija osaa ratkaista soveltavia, vaativia laskutehtäviä.
Edellisen orgaanisen kemian tavoitteiden lisäksi opiskelija osaa kullekin yhdisteryhmälle tyypillisiä reaktioita ja osaa yhdistellä niitä orgaaniseen synteesiin. Opiskelija muistaa tärkeimmät polymeerit ja hallitsee niiden sovelluskohteet. (not translated)
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Face-to-face
Project based learning, task based learning, research, literature study, web based material, learning by doing
Finnish
05.09.2022 - 08.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
International studies, Team learning, Co-teaching, Based on working-life needs, Project work, Digi-learning, Laboratory working
Learning cafés and presentations: Pre- and post processing technologies
Plastics processing and trialling: Extrusion, injection moulding, 3D-printing, thermal compression
Reporting of laboratory work
The students measure their workload by keeping record of working hours. Total hours 5 x 26,7
Individual learning in Teams, Group work, Workshops, Project meetings, Project work
Eija Kulju
Piritta Saipa
Responsible teacher Eija Kulju (food technology).
Face-to-face
The course will be held in English. Students gather their own material. Material delivered during lessons is in Its Learning.
Project based learning, task based learning, research, literature study, web based material, individual learning, laboratory work,
The assessment is based on Project working and reports.
The criteria of assessments can be found from Its Learning or laboratory's intra.
Finnish
29.08.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 02.09.2022
The course consists of product development, laboratory and groupwork. Therefore, the participation is oblicatory.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
For individual implementation, please contact Eija Kulju.
No exam.
International studies, Team learning, Co-teaching, Based on working-life needs, Project work, Digi-learning
Project plan, project reporting, Learning Cafe, Laboratory work, demonstrations, Final report and exhibition
The students measure their workload by keeping record of working hours. Total hours 5 x 26,7 h.
Starting info week 36 Wed 7.9.22
Week 37 assignment
Weekly meetings 36-50
Final presentations week 49
The participants will develope a food product from a chosen raw material. The group work is done from industry's view.
They will participate in product development lessons held by RDI personnel from the industry.
During the course participants will learn about consumer research, product development, cost of different food processes considering sustainable development and it's principles. Course is implemented together with material technology, business and University of Turku.
Juha Nurmio
Liisa Lehtinen
Liisa Lehtinen and Juha Nurmio
Face-to-face
The course will be held in English. Students gather their own material. Material delivered during lessons.
Project based learning, task based learning, research, literature study, web based material
The assessment is based on Project working and reports.
The criteria of assessments can be found from Itslearning or laboratory's intra.
English
05.09.2022 - 12.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
10 - 30
The course consists of laboratory and groupwork. Therefore, the participation is oblicatory.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
5 credits
H-5
For individual implementation, please contact Liisa Lehtinen.
No exam.
International studies, Team learning, Co-teaching, Based on working-life needs, Project work, Digi-learning
Project plan, Weekly reporting, Laboratory work, Workshops and presentation, Final report and seminar.
The students measure their workload by keeping record of working hours. Total hours 5 x 26,7 h.
36: Start, Group formation, tasks
36-50 Individual learning in Itslearning, Laboratory, Group work, Workshops, Project meetings, Project work
50 End of course, Seminar
The students work in teams in projects that are based on topical RDI-activities.
Piia Nurmi
Main responsible teacher: Piia Nurmi (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
ISBN 9789522167330 Inkä Mäkiö & Marketta Virta (eds.) (2019) Methods for Circular Economy Teaching – Method Guide and Tool Kit. Course Material from Turku University of Applied Sciences 125.
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167330.pdf
9789522164216 Meiju Räsänen & Annariikka Kyllönen (eds.) (2013) Research Hatchery as a Cradle for New Innovators – Handbook for implementation. Course Material from Turku University of Applied Sciences 84. 52 p., 2013
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522164223.pdf (not translated)
Suomeksi
The Research Hatchery is a model in which a multidisciplinary team of students works to solve a circular economy related brief. The need for the brief can rise from a research, development and innovation project, from a client in work life, or from a student. Research Hatchery is led by coaches,people working in the projects and student tutors. Research Hatcheries can be applied in long lasting development projects and as well as short and smaller research projects.
The tasks completed during the project depend on the brief. They might consist of peer development, information search and analysis, the students might interview experts, make visits and conduct research. In addition, the students meet each other regularly without the coach. This can be done face-to-face or using applications. The meetings can take place once a week or less rarely, depending on the brief. (not translated)
Self and peer assessment 30%
Teacher assessment 40%
Client assessment 30% (not translated)
English
01.02.2023 - 30.04.2023
10.12.2022 - 05.02.2023
3 - 30
Teams. (not translated)
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering, Degree Programme in Energy and Environmental Technology, Degree Programme in Business
Kupittaa Campus
2 credits
2 credits
H-5
The only way to do the course is to take part in the group work. (not translated)
No exam. The grade comes from the project work.
You need to do the course tasks in time. (not translated)
Innovation pedagogy. This means that in a Research Hatchery (REHA) the learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers. This is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility of their work and learning.
All materials in a Microsoft Teams group. Students will be added there in the first start meeting (not translated)
The students work on a real life topic. Students need to decide how to divide the tasks and make a project plan. Then they need to work according to the plan and solve possible challenges. Teacher is there to support the process. End result is a report and a presentation.
Students can work for the project 2-10 ects. One ects is 27h of work.
Working hours are listed by all students in a learning diary. (not translated)
Start meeting 1.2.2023..
Other meetings as agreed within the group. The meeting can also be online.
In a Research Hatchery (REHA) the learning takes place in a variety of ways: by self-study but also by learning from peers. This is a flexible model for learning that does not offer straightforward answers but motivates the students to work towards goals and take responsibility of their work and learning.
In a REHA students learn about the substance and they also develop their innovation competences: creativity, critical thinking, initiative, group work and networking.
The Research Hatchery is a model in which a multidisciplinary team of students works to solve a circular economy related brief. The need for the brief can rise from a research, development and innovation project, from a client in work life, or from a student. Research Hatchery is led by coaches,people working in the projects and student tutors. Research Hatcheries can be applied in long lasting development projects and as well as short and smaller research projects.
The tasks completed during the project depend on the brief. They might consist of peer development, information search and analysis, the students might interview experts, make visits and conduct research. In addition, the students meet each other regularly without the coach. This can be done face-to-face or using applications. The meetings can take place once a week or less rarely, depending on the brief. (not translated)
Not taking part in the hatchery project. (not translated)
INNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- not able to think beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- not able to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- not able to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- not able to actively make decisions or take action to initiate positive change
- not able to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- not able to work effectively with other members of a group
5. Networking
- not able to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a poor report with limited input. The presentation made poorly (not translated)
NNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- starting to think beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- a little bit able to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- starting to understand how to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- starting to actively make decisions or take action to initiate positive change
- a limited ability to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- starting to be able to work effectively with other members of a group
5. Networking
- limited ability to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a rather good report with some input. The presentation made ok (not translated)
INNOVATION COMPETENCES
1. Creativity
- the ability to think well beyond the existing ideas, regulations, conventions or contexts
- the ability to create or remodel functional alternatives, ideas, products, methods or services independent of their possible usefulness or added value
2. Critical thinking
- the ability to thoroughly analyse and evaluate the advantages and disadvantages of ideas taking into account the risk factors involved when they are used for this purpose
3. Initiative
- the ability to actively make decisions or take action to initiate positive change
- the ability to influence the actions of people creating or implementing ideas
4. Group work
- the ability to work effectively with other members of a group
5. Networking
- the ability to make use of cooperation with people outside the group
SUBSTANCE
- a well written report with great input. A clear and well presented presentation (not translated)
Eija Kulju
Responsible teacher Eija Kulju.
Face-to-face
The course material for sensory evaluation and sensory testing part will be in University of Turku Moodle and material for sensory testing will be in Its course.
Book: Sensory Evaluation of Food Harry T. Lawless, Hildegarde Heymann ISBN: 978-1-4419-6488-5 (this book can be used to support studies)
The course will include theory classroom teaching and team work. There will also be laboratorywork to organize and plan sensory testing which is done in pairs. Student will make a learning diary which will be basis of the evaluation.
Finnish
24.10.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 28.10.2022
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Optional implementation has to be proven by Eija Kulju.
International studies, practical skills, co-teaching, learning diary
Food legislation 3cr: contact lessons in theory and group presentations. Student is required to do a learning diary, which is compulsory and will be grated. Theory lectures and presentations 12x2h and individual learning diary, total 82,5 hours student work.
Food hygiene 2cr: contact lessons in laboratory work, each work has a individually done compulsory pre-assignment. Laboratorywork includes surface hygiene, air quality monitoring and product mb quality. Laboratorywork is done in pairs, each work reported. There will be an exam for food hygiene part.
Course is implemented in two parts: 1.5 cr sensory evaluation and sensory methods, which will be teached by dosent Oskar Laaksonen in University of Turku food chemistry. 0.5 cr sensory testing in laboratory will be teached by senior lecturer Eija Kulju and this part will be a laboratory work based in TUAS.
The course covers different analytical and hedonic sensory evaluation methods, such as discrimination tests, descriptive analyses and acceptance tests, and factors needed to organize the evaluations in sensory laboratory. Essential part of the course is the practical work where students organize evaluations in the sensory laboratory, analyze the results and report the work.
Timetable:
sensory evaluation and sensory methods 10.9.-30.9.2022 University of Turku Medisiina campus
sensory testing 7.-30.9.2022 TUAS
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin (not translated)
Face-to-face
Finnish
11.01.2023 - 15.02.2023
10.12.2022 - 15.01.2023
0 - 35
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Kaikki tiedot kirjallisessa osassa - SKRIFTLIG KOMMUNIKATION 100115-3248
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen (not translated)
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin (not translated)
Face-to-face
Finnish
01.03.2023 - 05.04.2023
10.12.2022 - 31.01.2023
0 - 35
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
H-5
Kaikki tiedot kirjallisessa osassa SKRIFTLIG KOMMUNIKATION 100115-3249
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen (not translated)
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
MA Ann-Katrin Tyni-Nummelin
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali. (not translated)
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse-, ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Itsissä).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä. (not translated)
Finnish
11.01.2023 - 30.06.2023
05.12.2022 - 31.01.2023
0 - 30
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa. (not translated)
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan. (not translated)
Kirjallinen tentti viikolla 7 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinta kevään 2023 aikana. (not translated)
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi. (not translated)
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: video-CV, suullinen esitys, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet), alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen. (not translated)
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.
Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 7. Lisäksi kirjallinen ja suulliset tentit.
Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista. (not translated)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson. (not translated)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. (not translated)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon. (not translated)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon. (not translated)
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
MA Ann-Katrin Tyni-Nummelin
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali. (not translated)
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä. (not translated)
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin. Arviointi perustuu opettaja-, itse-, ja vertaisarviointiin. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään Itsissä).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä. (not translated)
Finnish
01.03.2023 - 05.04.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
0 - 30
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa. (not translated)
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan. (not translated)
Kirjallinen tentti viikolla 7 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa. Uusinta kevään 2023 aikana. (not translated)
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely, oman oppimisen reflektointi, vertaisarviointi. (not translated)
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: video-CV, suullinen esitys, työelämän viestintä (sähköposti sekä puhelintilanteet), alaan liittyvän kirjallisuuteen tutustuminen; artikkelin valinta ja referointi + sanalistan laatiminen. (not translated)
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES22 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.
Opintojakso alkaa viikolla 9 ja päättyy viikolla 14. Lisäksi kirjallinen ja suulliset tentit.
Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista. (not translated)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson. (not translated)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. (not translated)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon. (not translated)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon. (not translated)
Sari Loppela-Rauha
Sari Loppela-Rauha
50% Face-to-face, 50% Distance learning
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Task-based studying supported by weekly contact sessions either in a classroom setting or online
Task-based assessment, no exam. All tasks must be completed acceptably, and active attendance (min. 75 % during contact sessions) and contribution are expected. Possibly a few small tests along the way on some limited subject areas (based on homework).
Finnish
24.10.2022 - 09.12.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 30
Laptop, microphone, webcam required
This is a skills course, and skills need practice.
Minimum attendance requirement 75%.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
None
No exam and therefore also no re-exam.
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment.
Each week, some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups. Approximately 2 h of contact time, 4 h of group working without teacher presence, and 3 h of independent studying and writing.
Weeks 43-49
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance (attendance less than 75%) may result in a failed course.
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking and producing grammatical sentences in writing
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFRB2- C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Active attendance and accepted tasks are required.
Sari Loppela-Rauha
Sari Loppela-Rauha
50% Face-to-face, 50% Distance learning
No textbooks. Videos, news, articles etc. are used. Study materials are brought in both by the teacher and the students. Terminology study is supported with Quizlet sets created by the teacher. The students find job ads and select relevant topics for pitching.
Task-based studying supported by weekly contact sessions either in a classroom setting or online
Task-based assessment, no exam. All tasks must be completed acceptably, and active attendance and contribution are expected. Possibly a few small tests along the way on some limited subject areas (based on homework).
Finnish
29.08.2022 - 14.10.2022
01.06.2022 - 11.09.2022
0 - 70
Laptop, microphone, webcam required if online classes are included.
This is a skills course, and skills need practice.
Compulsory attendance.
Engineering and Business
Degree Programme in Chemical and Materials Engineering
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
None
No exam and therefore also no re-exam.
All topics are related to the students' other ongoing studies and to their field of study. Employment & application procedures are specifically dealt with, and the course material seeks to expand the students' familiarity with career options in the field.
Basic philosophy: language is both a form given to thoughts and a tool for building and maintaining relationships. During the English course, therefore, real issues are discussed while focusing both on what information content is conveyed and what social implications the interaction has. In other words, the aim is to behave in an effective and socially acceptable way in an English-language work environment.
Each week, some face-to-face time in the classroom or online, some independent writing, and some discussion in small groups. Approximately 2 h of contact time and 2 to 6 h of group working without teacher presence or independent studying and writing.
Weeks 35-41
Missing tasks or tasks not in compliance with instructions and lack of attendance may result in a failed course.
- deficient mastery of language mechanics, e.g. problems with tenses or sentence formation
- pronunciation issues which hamper understanding
- message often unclear
- limited use of vocabulary
- deficient mastery of register (politeness, appropriate style, choice of words)
- tasks late or only partly completed
- little or no contribution to discussion and/or pair work in class
- for grade 1, the student must be capable of responding when addressed in speaking and producing grammatical sentences in writing
The student has a communicative approach to language and is willing to develop as a language user but lacks proficiency in language mechanics. However, the message is always clear and the student is an active contributor in pair/group discussions. All tasks are done.
- tasks completed in accordance with instructions and by due date
- close to error-free mastery of language mechanics (CEFRB2- C)
- clear pronunciation
- message coherent and clear
- good grasp of text structure
- versatile use of vocabulary
- good grasp of register (politeness, appropriate style)
- active contribution to class discussions and pair work
Active attendance and accepted tasks are required.
There is no implementations attached to this degree programme.