Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Sari Silmäri (harjoitteluvastaava)
Noora Laiho (DenTech)
Elina Nieminen (harjoittelukoordinaattori -> vain harjoittelusopimukset) (not translated)
Face-to-face
ITS- / Teams -materiaali, SunHarkka -materiaali (not translated)
Työelämäharjoittelu hammaslaboratoriossa ja/tai DenTechissä. (not translated)
Hammastekniikan perustöiden ja irtoproteesien harjoitteleminen ja ko. töissä kehittyminen (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 25
Opettajan sähköposti, SunHarkka, puhelut ja viestit (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelu voidaan hyväksilukea vastaavalla työelämäkokemuksella. (not translated)
harjoittelu hammasteknikon ohjauksessa
työelämälähtöisyys, itsenäinen työskentely, tiimityöskentely (not translated)
1. Harjoittelu (12 viikkoa) - n. 450h (37.5h/vko) tai 480h (40h/vko)
* Harjoitteluinfot (SunHarkka -soveluksen käyttöönottaminen)
* ITS -tehtävät
* Reflektiopaperi (palautus 22.12 mennessä)
* Palautekeskustelu pienryhmissä tammikuussa -24 (not translated)
Ajankohtana 2.10-22.12.2023
Opiskelija osaa valmistaa hammastekniikan perustöitä ja irtoproteeseja laboratorio-olosuhteissa
Harjoittelussa tehtäviä töitä:
• hammastekniikan perustyöt, kuten kipsimallit, lusikat ja kaaviot
• koko- ja osaproteesit
• proteesien korjaukset ja pohjaukset (not translated)
Päivi Kilponen (tuntiopettaja)
Sari Silmäri (not translated)
Face-to-face
Teoriaopinnot, luento- ja itsenäinen oppiminen (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Luennot ja itsenäiset oppimistehtävät, tentti (not translated)
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 45 tuntia. (not translated)
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa
- kuvata hammasteknikon roolin suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- huomioida turvalliset työskentelytavat hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- hammastekniikan perustöiden teoriapohjan, esim. kipsimallien ja jäljennöksten osalta
Ammattiaiheita:
* Monialainen yhteistyö / tiimityö
* LEAN -ajattelu, työturvallisuus ja suojautuminen hammastekniikassa
* hammassanasto, proteesityypit ja artikulaatio
* kipsi, jäljennösaineet (not translated)
Face-to-face
Teoriaopetus (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
2op (not translated)
Syys-marraskuu
Purennanohjainten teoriaopetus: purennan ohjaimet, relaksaatio-stabilaatio-purentakiskot (not translated)
Face-to-face
Simulaatio-oppiminen (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Elo-syyskuu
-Kipsin valaminen
-Tahkoaminen
-Indeksit (not translated)
Face-to-face
Simulaatio-opetus (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
3op (not translated)
Loka-joulukuu
Purentakiskojen valmistusprosessi simulaatioharjoittelu
(puttymenetelmä ja/tai vahamenetelmä ja/tai kylmäakryyli-suoramenetelmä) (not translated)
Johannes Halttu (not translated)
Face-to-face
English
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.12.2023
10 - 40
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
H-5
Tehtävät itslearning oppimisalueella (not translated)
Cad/Cam hammaslääketieteessä, perusteet ja historia (not translated)
Johannes Halttu
Sari Silmäri
Johannes Halttu (not translated)
Face-to-face
Itslearning-alueella (not translated)
Simulaatio-oppiminen (not translated)
English
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.12.2023
10 - 40
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
näyttö (not translated)
Scannausharjoittelu labrascannerilla ja suuscannerilla
Suunnitteluohjelman /-ohjelmien käytön harjoittelu
mm. Purentakiskojen ja yksilöllisten jäljennöslusikoiden suunnitteluharjoittelu (not translated)
Syksy (not translated)
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Löytyy Itslearning-oppimisympäristöstä ja lähdekirjallisuutena käytetään:
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H. Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. Luentomuistiinpanot
Tiedonhankinnan perusteet -kurssin oppimateriaalina toimivat kirjaston tuottamat Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/ soveltuvin osin. (not translated)
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Tiedonhankinnan perusteet: itsenäinen verkko-oppiminen opettajan tuella oppimateriaaliin tutustumalla ja käytännön harjoituksilla (not translated)
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Tiedonhankinnan verkkokurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään 50 % tehtävien pistemäärästä. Aloitusinfossa ja ohjauksessa on läsnäolovelvollisuus. (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
1 credits
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Tiedonhankinnan perusteet -kurssin tehtävät suoritetaan yksilötehtävinä. (not translated)
2op = 54 tuntia opiskelijan työtä,
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (verkko-opetuksen kokonaisuus) on yhden opintopisteen mittainen. Biomateriaalitieteen kontaktiopetus koostuu hammasteknisiin biomateriaaleihin liittyvistä teorialuennoista. (not translated)
• Tiedonhankinnan perusteet 1op 27 h, Kirjaston antama tiedonhankinnan perusteiden opetus (verkkokurssi) 28.8. - 1.10. - itsenäisesti suoritettava kurssi, jossa kaksi lähitapaamista: aloitusinfo 28.8. ja ohjaus 19.9. / Informaatikko Tanja Vienonen (Tiedonhankinnan perusteet, Kirjasto- ja tietopalvelut)
• TYHL biomat opetus 1op: Pohjalevy polymeerit, Sidosaineet ja komposiitit, biomekaniikka, keraamit, zirkonia, metallit ja kuitukomposiitit (luennot 16h) (not translated)
Pasi Alander (not translated)
Face-to-face
Löytyy It's learnining oppimisympäristöstä ja lähdekirjallisuutena käytetään:
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H. Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. A Practical Guide to Design for Additive Manufacturing. Authors: Diegel, Olaf, Nordin, Axel, Motte, Damien. Kustantaja: Springer 2020. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.536907
3. Luentomuistiinpanot (not translated)
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä, ryhmä- ja verkkotehtäviä
- Laiteseminaari
- Työkurssi: 3D-tulostetut hammastekniset työt (not translated)
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja seminaarit ja osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken. (not translated)
3op = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Biomateriaalitieteen kontaktiopetus koostuu hammasteknisiin biomateriaaleihin ja 3D-tulostamiseen liittyvistä teorialuennoista, demoista ja harjoitustöistä. Työkurssi osuudessa opiskelija 3D tulostaa hammasteknisiä töitä. (not translated)
• Luennot, tietoiskut (15h), miniseminaari (8h) ja testi (4h), yhteensä 1 op (27h)
1. Hiekkapuhallushiekat ja -puhaltimet ja niiden käyttö ja huolto
2. Valumassat ja lämpölaajeneminen
3. Elektrolyysilaite ja sillä kiillottaminen
4. Pintajännitteen poistajat ja kiillotusaineet ja jynssin puhdistus
5. Nautiluksella valaminen ja metallin sulatus (tämä riippuu osallistuja määrästä)
• 3D-tulostus 2op (54h)
1. tulostusluentoja ja 10 kohtaa miksi 3D-tulostus on ajankohtainen (10h).
2. 3D-tulostustekniikat seminaari (20h): 1) VAT polymerisaatio, 2) Material extrusion, 3) Material jetting, 4) Binder jetting, 5) Powder bed fusion
3. Isoprobanoli ja 3D-tulosteiden puhdistaminen (4h)
4. Tulostaminen Form 2 tulostimella (21h)
Opiskelija osaa
- 3D-tulostaa hammasteknisiä muoveja (not translated)
Lahdenperä (not translated)
Face-to-face
Simulation training
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 40
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Simulation training
Itslearning:
-Luentomateriaalit, käytettävät laitteet ja materiaalit
-Kirjalliset tehtävät: 5kpl
Simulaatiossa tehdään:
Cad-suunnittelu: kruunut ja täytteet; suunnittelun kertaus
CAM:
-Ivoclar Vivadentin CAM5 käytön harjoittelu
-PM7 jyrsimen käytön opiskelu ja harjoittelu
-laitteen käyttö, toiminta, huollot, terät, kiekot, jne
-omien töiden jyrsintä
Jyrsitään:
Vahakruunu prässikurssille (ja vahahuppu metallokeramiaan?)
PMMA-kruunuja/täytteitä
Emax- kruunu ja tämän prosessi
Empress-kruunu ja tämän prosessi
Tulostetaan, jos mahdollista (vaha, muovi, krkb) (not translated)
Student
- knows the differences between the milled and additive CAM process
- can choose the correct CAM materials for different indications
- is able to produce milled dental prostheses
Content
- milled CAM process and materials
- additive manufacturing process and materials
- milled restorations
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittä (not translated)
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat (not translated)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat (not translated)
Milla Lahdenperä
Katriina Vesanen
Katriina Vesanen (@turkuamk.fi) (not translated)
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Materiaali itslearning- kurssiympäristössä. Ei materiaalikustannuksia opiskelijalle. (not translated)
Lähiopetus, verkkotehtävät, itsenäinen työskentely, pari-/ryhmätyöskentely, itsearviointi, vertaisarviointi (not translated)
•Lähitunnnit ja kotitehtävät (HYV/HYL)
•Suullinen esitys ja muut arvioitavat kurssitehtävät pisteytetään,
Koko kurssi arvioidaan asteikolla 0-5: perustuen tehtäväperusteiseen pisteytykseen, Osa arvioitavista tehtävistä suoritetaan kampuksella ja osa itsenäisenä työskentelynä yksin tai ryhmässä, kts. itslearningista tarkemmat kriteerit.
Palaute: Opettaja, tehtäväkohtainen pisteytys, itsereflektointi, vertaispalaute (not translated)
English
05.09.2023 - 29.09.2023
01.07.2023 - 01.09.2023
10 - 30
Ensisijaisesti itslearning viestikanava kurssikohtaiseen viestintään, lisäksi sähköposti ja tarvittaessa sovitut ohjausajat. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
- (not translated)
Koko kurssi arvioidaan asteikolla 0-5: perustuen tehtäväperusteiseen pisteytykseen, Osa arvioitavista tehtävistä suoritetaan kampuksella tai itsenäisenä työskentelynä yksin tai ryhmässä, kts. itslearningista tarkemmat kriteerit. (not translated)
Työelämälähtöisyys, digioppiminen, tiimioppiminen, reflektointi (not translated)
3 op vastaa n. 81h opiskelijan työtä
• Lähitunnnit ja kotitehtävät: 26h
• Suullinen esitys ja siihen valmistautuminen:15h
• Arvioitavat kurssitehtävät ja muu itsenäinen työskentely 40h (not translated)
- Oman kielitaidon arviointi ja oppimistavoitteiden asettaminen
- Alan englanninkielisten tekstien ym, materiaalin lukeminen ja käsittely
- Oman osaamisen markkinointi englanniksi
- Työelämälähtöisen suullisen ja kirjallisen kielitaidon kehittäminen
- Suullisen asiantuntijaesityksen valmistelu ja esitys
- Alan englanninkielisen terminologian opiskelu ja hyödyntäminen (not translated)
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai jättää kurssisuorituksen kesken. (not translated)
Aiheen käsittely englanniksi moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikä etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee joitakin virheitä. Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti. Puhetta ei ole aina helppo seurata. Sidosteisuudessa ja vuorovaikutuksessa voi olla huomattavia puutteita. Kieli on melko yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy kuitenkin välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Kurssitehtävät on suoritettu. (not translated)
Kieli on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Suullinen ja kirjallinen tuotos on sujuvaa ja selkeää. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hyvin hallussa. Joitakin virheitä voi esiintyä. Opiskelija ymmärtää oman alansa englanninkielistä materiaalia. Puhe on loogista ja johdonmukaista. Vuorovaikutus ja reagointi on pääosin sujuvaa ja selkeää. Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa ja on sopivaa eri ammatillisiin tilanteisiin. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Tyylivirheitä voi esiintyä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi ilmetä virheitä. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhetta on helppo seurata. Kieli on sujuvaa vaikka joitakin katkoja ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. Kurssisuorituksessa ei ole puutteita ja tehtävät on hyvin tehty. (not translated)
Aiheen käsittely englanniksi on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät asiasta toiseen ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. Kurssisuoritus osoittaa aktiivisuutta ja tehtävät on suoritettu erinomaisesti. (not translated)
Sirpa Rajala (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaaleista on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä. (not translated)
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-opiskelu, tehtäväperustaisuus.
Verkko-oppimisalusta: itslearning. (not translated)
Opintojaksolla arvioidaan numeerisesti asteikolla 0 - 5:
- Kirjalliset ja muut tehtävät: 2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 1/3 arvosanasta.
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (kokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. (not translated)
Finnish
18.09.2023 - 27.10.2023
02.07.2023 - 22.09.2023
10 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Teams-tunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Teams-tunneilla on varauduttava kameran käyttöön. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille. (not translated)
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja kirjallisiin tehtäviin ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus (Teamsissa), verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä. (not translated)
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit, tehtävät ja esitykset Teamsissa, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- työyhteisöviestinnän tehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- lähdemerkintä- ja kirjoitusohjeisiin perehtyminen, kirjallisten tehtävien mallipohjan käyttö, Itslearning-työskentely ja materiaaleihin perehtyminen, 12 h. (not translated)
Syyslukukausi 2023, opetus lukujärjestyksen mukaan viikoilla 37 - 43. Muutokset toteutussuunnitelmassa ovat mahdollisia!
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista. (not translated)
Henna Vuoriranta, Sari Silmäri, Milla Lahdenperä (not translated)
Face-to-face
ITS -oppimisalustalta löytyvä oppimateriaali (not translated)
Vertaisopetus ja -oppiminen (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
Hyväksytty/Hylätty
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus (not translated)
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen (not translated)
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITS, WinhaWille, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä yms.
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset (not translated)
Sari Silmäri, Milla Lahdenperä (not translated)
Face-to-face
ITS-alueelta löytyvä materiaali (not translated)
Vertaisopetus ja -oppiminen (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
Hyväksytty/Hylätty
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus (not translated)
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen (not translated)
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Terhy) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen
Opiskelijabarometriin vastaaminen, HOPS-keskustelut
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen (not translated)
Pasi Alander
Sari Silmäri
Milla Lahdenperä, Pasi Alander & Sari Silmäri (not translated)
Face-to-face
Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi. (not translated)
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja (not translated)
Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan HYV / HYL. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa arvosana voi olla eri. (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
Hyväksytty/Hylätty
Aiemman opinnäytetyösuunnitelman hyväksilukeminen
asiantuntijuusartikkelin alustava suunnitelma / suunnitteleminen (not translated)
- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Diskun yhteiset "teemalliset" Pajapäivät
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajaohjaukseen 2-3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana (not translated)
5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus 2h
• Seminaaripäivä 4h
• Opinnäytetyöpaja 24h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h (not translated)
Syyslukukausi 2023
Opiskelija
* jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
* laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
* esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
* ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
* osallistuu Discun yhteisiin Pajapäiviin
Pajapäivät syyslukukaudet:
25.9; 30.10; 27.11 (not translated)
Ensiapu Jaana Koskela
Infe tuntiopettaja, EHT Simo Villa
Hammasteknikon työturvallisuusosaaminen tuntiopettaja, EHT Simo Villa (not translated)
Face-to-face
Ensiapu:
-www.spr.fi >> ensiapuohjeet
-www.terveyskirjasto.fi - ensiapuohjeet
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi (not translated)
-Verkkoluennot
-Tehtävät
-Työpajatyöskentely (not translated)
Hyväksytty (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 26.11.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
Hyväksytty/Hylätty
Turvallisuusosaaminen (1op)
Infektioiden torjunta (2op)
Ensiapu (2op):
Ensiapukurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.
A. Itsenäinen opiskelu.
Oppimispolkutehtävä IT'S Leraning oppimisalustalla
Verkkoluennot ITS:ssä.
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset
Työpajaopetus (not translated)
Simo Villa (tuntiopettaja)
Sari Silmäri (not translated)
Face-to-face
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual by Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion by Stanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010 (ninth edition).
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010. (not translated)
Parts of the course can be implemented by the Department of Dentistry of the University of Turku
- Theoretical lectures and course assignments
Tentin arvosana on koko opintojakson arvosana. (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 30
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Tentti ??.10.2023 (not translated)
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. (not translated)
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 15 tuntia kontaktiopetusta
Kontaktiopetus koostuu hammaslääketieteen laitoksen ja oman osaamisalan morfologiaan liittyvistä teorialuennoista. (not translated)
The student
- Can describe the relationship between the shape and function of teeth
- Knows the significance of the relationship and order of teeth in dentition
- Can identify the permanent teeth in humans
- Knows the difference between deciduous and permanent teeth
- Can name the concepts and terms associated with tooth morphology
Simo Villa (tuntiopettaja)
Sari Silmäri (not translated)
Face-to-face
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010. (not translated)
Shaping of teeth from wax
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana (not translated)
Finnish
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 30.09.2023
10 - 40
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
Kupittaa Campus
H-5
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken. (not translated)
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta. (not translated)
The student
- Can describe the relationship between the shape and function of teeth
- Knows the significance of the relationship and order of teeth in dentition
- Can identify the permanent teeth in humans
- Knows the difference between deciduous and permanent teeth
- Can name the concepts and terms associated with tooth morphology
- Can use modeling wax to wax or carve a model of a tooth in each dental group.
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamis-taan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. (not translated)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät. Hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs ja palauttaa työt lukukauden aikana. Opiskelijan tekemien töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan ja töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat (not translated)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, sekä huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat. (not translated)
Säde Huhtanen
Face-to-face
Finnish
01.08.2024 - 31.12.2024
02.07.2024 - 31.07.2024
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology
H-5