Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Virpi Sulosaari
Teija Franck
Responsible teacher is Virpi Sulosaari. Teija Franck will also participate on the course implementation. In addition Cancer Society Finland is involved in the implementation
40% Face-to-face, 60% Distance learning
European Cancer Beating Plan 2020
EU4Health program 2021-2027
Ferley J. ym. 2018. Cancer incidence and mortality patterns in Europe: Estimates for 40 countries and 25 major cancers in 2018. European Journal of Cancer 103:356-387.
European Code against cancer https://cancer-code-europe.iarc.fr/index.php/fi/
Distance/contact teaching, group work on participation of European Oncology Nursing Society campaign, seminar
Participation to teaching approved/failed
Posterseminar 1-5
Finnish
25.08.2022 - 31.12.2022
30.05.2022 - 15.08.2022
10 - 30
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice Cancer Care
3 credits
3 credits
H-5
Poster seminar and presentation
Active participation to group work during contact/distance teaching, participation on the campaign
Cancer as a disease
• Etiology, frequency and heritability of cancer
• Incidence, dominance and mortality rate of cancer
• Costs caused by cancer
• Objectives of health promotion
• Cancer prevention with health promotion methods
• Cancer prevention as a part of NCD disease prevention
• Societal influence - cooperation with patient organisations
• Cancer screening, early detection, cancer diagnosis methods
Hille Halonen
Virpi Sulosaari
Teija Franck
Responsible teacher of the course is Virpi Sulosaari. Teija Frack is responsible of the Comprehensive health assessment, 2 ects, module.
60% Face-to-face, 40% Distance learning
• Ahonen ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Syöpäpotilaan hoitotyön osiot. Sanomapro oy (Saatavilla myös eKirjana)
• Bickley, L.S. 2009. Bate's Guide to Physical Examination and History Taking. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
• Bickley, L.S. 2009. Bate's pocket guide to physical examination and history taking / Lynn S. Bickley, Peter G Szilagyi. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins.
• Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro.
• Joensuu ym. uusin painos. Syöpätaudit. Kustannus Oy Duodecim. (Saatavilla myös Oppiportin kautta)
• Korhonen ym. 2020 Potilaan tutkiminen. Helsinki: Duodecim.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa (not translated)
Preparation to contact teaching (physical assessment)
Distance/contact teaching (lectures luokassa tapahtuva harjoittelu)
Group work (in pairs)
Seminarwork 1-5
OSCE approved/failed
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
29.05.2022 - 15.08.2022
10 - 30
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice Cancer Care
2 credits
2 credits
H-5
OSCE December 2022
Preparation to contact teaching (physical assessment)
Distance/contact teaching
Group work (in pairs), seminar
Osce
Cancer treatments; Surgical treatment, Radiation therapy, Cancer drug therapies, Isotope treatments
Adverse effects and side effects related to cancer treatment and their alleviation
Late effect monitoring
Special groups in cancer treatment (e.g. the elderly/children/multiple medication patients)
Oncology emergencies
Comprehensive health assessment of a cancer patient (physical examination)
Patient and occupational safety in cancer care
Johanna Berg
Virpi Sulosaari
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Lähi- ja etäopetus, itsenäinen työskentely, työssä tapahtuva oppiminen (not translated)
Työssä tapahtuva oppiminen HYL/HKS
Lähiopetukseen osallistuminen HYL/HKS
Kehittämistehtävä 0-5 (hyl-kiitettävä) (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 30.05.2023
01.12.2022 - 17.01.2023
5 - 25
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice Cancer Care
2 credits
H-5
Oman kliinisen osaamisen kehittäminen 2 op (työssä tapahtuvana oppimisen suunnitelma, toteutus ja arviointi))
Syöpää sairastavan hoidon kehittäminen 2 op (yksilö/paritehtävä, kehittämistehtävä)
Lähiopetukseen osallistuminen 1 op (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
· systemaattisesti kehittää omaa ja henkilöstön osaamista kliinisessä työssä
· systemaattisesti kehittää syöpäpotilaan hoitoa
· hyödyntää nykyaikaista teknologiaa, mukaan lukien informaatioteknologiaa hyödyntäviä syöpähoitopolun virtuaalisia tukimuotoja
· selittää syövän hoidon tutkimuksen lähtökohdat ja menetelmät
· arvioida, suunnitella ja toteuttaa ihmisen elämän loppuvaiheen hoitoa sekä hyödyntäen saattohoidon moniammatillisen asiantuntijaryhmän osaamista
· arvioida ja hyödyntää suomalaista ja kansainvälistä tutkimusnäyttöä ja hyviä käytänteitä syövän hoidon kehittämisessä
· selittää riskienhallinnan merkityksen ja osaa hyödyntää riskien arviointin kehitettyjä menetelmiä syövän hoitoyksiköissä
· kriittisesti arvioida ja hyödyntää potilas- ja lääkitysturvallisen edistämiseen kehitettyjä interventiota syövän hoidon yksikössä
Opintojakson sisältö
· Oman kliinisen osaamisen kehittäminen (työn opinnollistaminen)
· Informaatio- ja terveysteknologia syöpäpotilaan hoidossa
· Palliatiivinen hoito ja saattohoito (sis. oireenmukainen hoito) moniammatillisena toimintana
· Potilas- ja lääkitysturvallisuuden arviointi ja kehittäminen
· Riskien hallinta terveydenhuollossa
· Kliininen syöpätutkimus
· OECI - Audiointi (clinical audit and standards for practice)
· Kliininen asiantuntija yhteiskunnallisena vaikuttajana (not translated)
Johanna Berg
Virpi Sulosaari
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus. (not translated)
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa. (not translated)
Hyväksytty tehtävien suorittaminen. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 29.05.2023
01.12.2022 - 31.01.2023
1 - 25
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice Cancer Care
3 credits
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla. (not translated)
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa. (not translated)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt molempia tehtäviä tai ei ole kyennyt kuvaamaan ymmärrettävästi kehittämisprojektinsa siihenastista kokonaisuutta tai ei ole arvioinut sitä mitenkään. (not translated)
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.