Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Sanna-Maria Nurmi
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
- etäluennot
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen opiskelu
- työpaja (not translated)
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.05.2023
19.12.2022 - 31.01.2023
0 - 30
Health and Well-being
Master of Advanced clinical practice, Supporting Self-Care and Care of Non-communicable Disease
3 credits
H-5
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Tampere, Savonia, Turku) verkostossa verkko-opintoina potilaan tutkimisen työpajaa lukuun ottamatta. (not translated)
Täsmentyy opintojakson aloituksessa. (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- tehdä asiakkaasta kokonaisvaltaisen anamneesin ja toteuttaa asiakkaan vaativan kliinisen tutkimisen tarkoituksenmukaisia välineitä, menetelmiä ja tekniikoita käyttäen
- määrätä ja/tai toteuttaa lisätutkimuksia ja tulkita niiden tuloksia hoidon tarpeen määrittämiseksi
- tehdä näyttöön perustuvia johtopäätöksiä asiakkaan terveydentilasta itsenäisesti omalla asiantuntijuusalallaan, suunnitella hoidon ja tarvittaessa ohjata asiakas hoitoon (lähete)
- vastata itsenäisesti eri kansansairauksia sairastavien potilasryhmien hoitotyöstä hoitopolun eri vaiheissa konsultoiden tarvittaessa moniammatillista tiimiä
- ohjata potilasta lääkehoidon hyödyistä, mahdollisista haittavaikutuksista, yhteisvaikutuksista sekä hoito-ohjeiden noudattamisen tärkeydestä osana omahoitoa
- tukea potilaan kuntoutumista
- seurata ja arvioida pitkäaikaisesti sairaan potilaan terveydentilaa sekä hoidon ja omahoidon vaikutuksia
- arvioida ja kehittää työyksikön potilas- ja lääkitysturvallisuutta
Opintojakson sisältö
· Asiakkaan terveydentilan kokonaisvaltainen arviointi ja kliininen tutkiminen
· Potilaan lääkkeellinen ja ei-lääkkeellinen hoito hoitotyön näkökulmasta
· Kuntoutumisen tukeminen ja kuntoutumisen tukemisen menetelmät
· Hoitotyön kliinisen asiantuntijan vastaanottotoiminta
· Potilas- ja lääkitysturvallisuuden kehittäminen
· Terveys- ja hoitosuunnitelma osana terveyshyötymallia (not translated)
Johanna Berg
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
Sanna-Maria Nurmi
Marjo Salmela (not translated)
Distance learning
Annetaan opintojakson alussa. (not translated)
- Verkko-opetus, verkkokeskustelu, verkkotyöskentely ryhmissä, itsenäinen opiskelu ja itsenäinen tutustuminen linkkeihin ym. oppimateriaaleihin: yht. 40 t (1,5 op)
- Oppimistehtävien tekeminen: 95 t (3,5 op) (not translated)
• Osallistuminen, verkkokeskustelun hyväksytty suorittaminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (T1 - K5)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL) (not translated)
Finnish
30.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 14.09.2022
Opintojakso toteutetaan verkostototeutuksena Tampereen ja Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa. Kontaktipäivät: 15.9. (6 t), 23.9. (4 t), 6.10. (1 t) (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced clinical practice, Supporting Self-Care and Care of Non-communicable Disease
Kupittaa Campus
5 credits
5 credits
H-5
Oppimistehtävä 1: Kliinisen asiantuntijan rooli sosiaali- ja terveydenhuollossa ja sen edellyttämä osaaminen
Oppimistehtävä 2: Peppa-prosessi ja sen soveltaminen (not translated)
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- toimia kliinisen asiantuntijan roolissa moniammatillisessa tiimissä
- soveltaa PEPPA-viitekehystä kliinisen asiantuntijaroolin kehittämisessä
- tarkkailla oman toimintansa laatua ja tuloksia kliinisenä asiantuntijana
- hahmottaa kliinisen asiantuntijan roolin terveyshyötymallin näkökulmasta kansansairauksia sairastavien potilaiden hoidossa
Sisältö:
- Asiantuntijana kehittyminen
- Hoitotyön kliinisen asiantuntijan ominaispiirteet ja osaamisvaatimukset
- Hoitotyön kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: tilanne kansallisesti ja kansainvälisesti
- PEPPA-prosessin soveltaminen kliinisessä hoitotyössä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
- Terveyshyötymalli kansansairauksia sairastavan potilaan tukemisen taustalla (not translated)
Henri Aho
Sanna-Maria Nurmi
Sanna-Maria Nurmi (not translated)
Distance learning
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu (not translated)
Itsenäinen työskentely, seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa. (not translated)
Kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, (not translated)
Finnish
30.08.2022 - 31.07.2024
01.07.2022 - 31.12.2022
0 - 20
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen projektisuunnitelman lisäksi hyväksyttyä projekti-ideaa sekä siihen liittyvää hyväksyttyä tietoperustaa. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced clinical practice, Supporting Self-Care and Care of Non-communicable Disease
Kupittaa Campus
10 credits
10 credits
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön. (not translated)
1) Kehittämisprojektin suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Opponointi
4) Vertaisarviointi
Kehittämisprojektin suunnitelman laadintaa edeltää hyväksytty, kirjallisesti tuotettu ideavaiheen kuvaus sekä hyväksytty kirjallisuuskatsaus aihealueesta, yhteensä 223 t. Seminaariesitykset ja vertaisarvioinnit yhteensä 20 t. Tiedonhankinnan verkkokurssi 27 t. (not translated)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
- toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
- kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
- nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
- kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
- laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisällöt:
- Ideaseminaari
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
- Tietoperusta
- Kehittämisprojektin suunnitelma, tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä
- Suunnitelmaseminaari
- Opponointi
- Vertaispalaute
- Opinnäytetyösopimus (not translated)
Kehittämisprojektin suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat. (not translated)
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
Sanna-Maria Nurmi (not translated)
Distance learning
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
- etäluennot
- ryhmätyöskentely
- Itsenäinen opiskelu (not translated)
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
Finnish
16.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 14.09.2022
Opintojaksolle ei oteta muita opiskelijoita kuin YKLAOS22-ryhmä. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced clinical practice, Supporting Self-Care and Care of Non-communicable Disease
Kupittaa Campus
5 credits
5 credits
H-5
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Tampere, Savonia, Turku) verkostossa ja verkkototeutuksena. (not translated)
Annetaan opintojakson aloituksessa 16.9.2022. (not translated)
• Suomalaisen kansanterveyden erityispiirteet
• Kansansairauksien ehkäisyn menetelmät ja moniammatillisen yhteistyön merkitys
• Suuret kansansairausryhmät (painottuen sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin, diabetekseen ja hengityselimistön sairauksiin) sekä niiden epidemiologia ja patofysiologia
• Kansansairauksien kokonaisvaltainen hoito
• Kansansairauksien lääkehoito kliinisen farmakologian näkökulmasta (not translated)
Sanna-Maria Nurmi
20% Face-to-face, 80% Distance learning
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
- etäluennot
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen opiskelu (not translated)
Annetaan opintojakson aloituksessa. (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.05.2023
10.12.2022 - 31.01.2023
Health and Well-being
Master of Advanced clinical practice, Supporting Self-Care and Care of Non-communicable Disease
4 credits
H-5
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Tampere, Savonia, Turku) verkostossa verkko-opintoina. (not translated)
Annetaan opintojakson aloituksessa helmikuussa 2021. (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa asiakkaan sairauteen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja toimia ammatillisesti
· soveltaa jaetun päätöksenteon menetelmää ja sopia hoidosta asiakkaan kanssa
· hyödyntää monipuolisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoimaa
· hyödyntää kolmannen sektorin toimijoiden, järjestöjen ja yhteisöjen tarjoamia mahdollisuuksia asiakkaan omahoidon ohjauksessa
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä omahoidon ohjausta
· hyödyntää parasta mahdollista tutkimusnäyttöä sopiessaan hoidosta asiakkaan kanssa · kehittää ohjausta ja ohjausmenetelmiä sekä materiaaleja yksilöiden ja ryhmien ohjaukseen
· hyödyntää monipuolisesti voimavarasuuntautuneita ja ratkaisukeskeisiä menetelmiä ohjauksessa
Opintojakson sisältö
· Terveyden edistämisen etiikka
· Jaettu päätöksenteko ja hoidosta sopiminen
· Muutosvaihemalli ja motivoiva haastattelu
· Voimavarasuuntautunut ja ratkaisukeskeinen toiminta ja menetelmät
· Dialoginen vuorovaikutus omahoidon ohjauksessa
· Vertaistuki ja kolmannen sektorin rooli
· Palveluvalikoima ja palveluohjaus
· Omahoidon onnistumisen, edistämisen ja tukemisen arviointi (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.