Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Ilmoittautumisaika
26.05.2023 - 06.10.2023
Ajoitus
24.09.2023 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), kemiantekniikka ja bioteknologia
Opettaja
- Markku Lindell
- Heidi Salokangas
Ryhmät
-
YTEJOS23Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS23Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· tunnistaa prosessikeskeisen toimintatavan yrityksen tai organisaation kehittämisvälineenä
· tunnistaa eri prosessitasoja · kuvata ja mitata prosesseja
· organisoida toimintaa määriteltyjen prosessien mukaisesti
· kuvata jatkuvan parantamisen menetelmiä ja käytäntöjä
· soveltaa jatkuvan parantamisen menetelmiä oman organisaation johtamisessa ja kehittämisessä
· kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet
· kuvata organisaationsa laatuajattelua arvoista operatiiviselle tasolle
· arvioida organisaationsa toimintaa ja onnistumista asetettujen laatumittarien avulla
Sisältö
· Prosessit ja laatu
· ISO 9000 ja 14000 ym. laatustandardit
· EFQM –viitekehys
· liiketoimintaprosessien kuvaaminen
· prosessimittarit, KPI:t
· laatufilosofia ja laatupolitiikka
· laadun ja toiminnan kehittämisen menetelmät
· laatu ja yrityksen funktiot
· valmistuksen ja tuotannon laatu
Oppimateriaalit
Laamanen, K.: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona, Ideasta käytäntöön, Laatukeskus, 2009
Laamanen, K. & Tinnilä, M.: Prosessijohtamisen käsitteet, Teknologiateollisuus, 2009
Lecklin O, Laine R.O.: Laadunkehittäjän työkalupakki, Innovatiivisen johtamisjärjestelmän kehittäminen,Talentum, 2009.
Modig, N.& Åhlström, P. :Tätä on Lean, Ratkaisu tehokkuusparadoksiin, RheologicaPublishing, Tukholma, 2013
Torkkola, S.: Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum, 2015
SFS/ISO Laadunhallinnan periaatteet : ISO 9000 sarja
Suomen Laatukeskus, ITIL
Oppimisalustalla (itslearning) oleva materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Dialogipohjainen keskustelu.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan kanssa voi keskustella vaihtoehtoisesta suoritustavasta. HOPS-keskustelussa voi tuoda esille mahdolliset aiemmat korvaavat tai sisällytettävät, aihepiiriin liittyvät opinnot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 16 h
Ennakkotehtävä 21 h
Yksilötehtävä 1: Prosessijohtaminen 28 h
Yksilötehtävä 2: Laatujohtaminen 28 h
Ryhmätehtävä 40 h /opiskelija
Yhteensä 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisalustalla (itslearning) 18.9. Ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään 10.10., ennen ensimmäistä lähipäivää.
Lähipäivät:
13.10.2022, klo 9.00-16.15
8.12.2023, klo 9.00-16.15
Opintojakso koostuu kahdessa lähiopetuspäivässä käsiteltävistä aiheista, sekä annettavista muista aiheista ja niihin liittyvistä kirjallisuudesta, julkaisuista ja oppimismateriaaleista. Opiskelijat työstävät aiheita lähipäivissä sekä muulloin omatoimisesti ja pienryhmissä opintojakson aikana erilaisten tehtävien muodossa.
Opintojaksolla tutustutaan prosessi- ja laatujohtamiseen, käsitellään ja keskustellaan ennakkotehtävästä sekä annetaan ja käydään läpi yksilö- ja ryhmätehtävät. Tavoitteena on ymmärtää miten prosessit ja laatu liittyvät toisiinsa ja mitä muuta prosessijohtamisella tavoitellaan kuin laatua.
Opintojaksolla käsitellään yrityksen/organisaation systeemistä mallintamista sekä prosessijohtamista ja prosessien kuvausta, kehittämistä, jalkauttamista ja mittaamista. Yrityksen johtaminen ja toiminnan kehittäminen prosessien näkökulmasta. Käsiteltävänä on myös keskeiset laatujohtamisen käsitteet, viitekehykset ja menetelmät. Lisäksi käydään läpi laatujohtamisen tulevaisuuden tarvittavia kompetensseja ja trendejä. Opiskelijat työskentelevät Special Interest Group (SIG) pienryhmissä tutustuakseen erilaisiin laatujohtamisen työkaluihin ja menetelmiin.
Opintojaksoen ryhmätehtävien kautta opiskelijat harjaannuttavat myös tärkeitä työelämätaitoja, kuten opittujen laatu- ja prosessijohtamisen käsitteiden, menetelmien ja työkalujen esittämistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtävää, yksilötehtäviä ja ryhmätehtävää.
Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävät: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.
Hylätty (0)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä hyväksytysti. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa prosessi- ja laatujohtamisen keskeiset käsitteet ja menetelmät ja pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamisessa ja kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee prosessi- ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä oikein liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamiseen ja kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti prosessi- ja laatujohtamisen osana liikkeenjohdon työkalupakkia operatiivisen tehokkuuden saavuttamiseksi ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, osaa prosessien formaalit kuvaamistavat ja osaa soveltaa niitä erilaisiin prosesseihin, sekä hallitsee prosessien ja laadun mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.
Ilmoittautumisaika
26.05.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
25.08.2023 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Markku Lindell
Ryhmät
-
YTEJOS23Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS23Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· yhdistää asiakaslähtöisyyden ja teknologialähtöisyyden innovaatiotoiminnassa
· laatia yrityksen teknologiastrategian
· standardoinnin ja IPR:ien hallinnan perusteet
· toimia tuotekehitystoiminnan päällikkötehtävissä
· toimia tuotehallinnan päällikkötehtävissä
· suunnitella, organisoida ja toteuttaa tuotekehitysprojektin
Sisältö
· teknologiastrategian laatiminen
· tutkimus- ja teknologialähtöinen uuden kehittäminen
· patentointi, standardointi, teollisoikeudet
· asiakaslähtöinen innovaatiotoiminta
· tuotekehitystoiminta
· tuotteen elinkaaren hallinta
Oppimateriaalit
Sjöholm, H., 2006. PK-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen - Teknologia ja innovaatiot hyödyksi, Tekes, Helsinki.
Kropsu-Vehkaperä H, Haapasalo, H., Rusanen, J.P., 2009. Analysis of technology management functions in Finnish High Tech companies. The Open Management Journal, 2, pp. 1-10.
Schilling, M.A., 2008. Strategic Management of Technological Innovation, McGraw-Hill, New York. 313 p. (Lempparin kirjastossa)
Mäkelin, M., Vepsäläinen, A., 1995. Kilpailu kyvykkyydellä, Teknologia-, tuotanto- ja markkinointistrategiat. HM&V Research Oy, Helsinki.
Chan Kim, W., 2010. Sinisen meren strategia. Talentum, Helsinki.
Peltonen, Martio, Sulonen 2002. Tuotetiedon hallinta, IT Press,
Saaksvuori, Immonen 2008. Product Lifecycle Management, Springer,
Gorchels 2006 (2012). The Product Manager's Handbook, McGraw-Hill,
Hull, Jackson, Dick 2002. Requirements Engineering. Springer
Muu kirjallisuus ja lähdemateriaali ilmoitetaan lähiopetuksessa ja oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja yksilö- sekä ryhmätehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei pidetä tenttejä.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voidaan tarvittaessa sopia HOPS-keskustelussa tai sopimalla opintojakson opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 16 h,
Ennakkotehtävä 15 h,
Oppimistehtävät, 3x 34 h= 102 h
Yhteensä 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson ennakkotehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisalustalla (itsLearning) 21.8. Ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.
Lähipäivät
15.9.2022 9.00-16.15
7.12.2023 9.00-16.15
Opintojakso koostuu seuraavanlaisista lähiopetuksen aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
• Strateginen ajattelu, teknologiastrategian laatiminen, teknologia roadmapping, forecasting, trendit, Suomen teknologiateollisuus, CTO rooli
• Standardointi - käsitteet, tahot, erilaiset käytännöt osana T&K toimintaa, de-facto standardit
• Patentointi, teollisoikeudet yms, mahdollisuudet ja uhat teknologiayritykselle, asiakirjojen sisältö ja niiden ymmärtäminen, liittyvät prosessit
• Asiakaslähtöinen innovaatiotoiminta, toteutettavuusanalyysi
• T&K toiminta, pk-firman T&K päällikön rooli vs kv. yhtiössä. T&K projektin organisointi ja sidosryhmät. Projektit, ohjelmat, portfoliot.
• Tuotteen elinkaarihallinta, lanseeraus ja markkinoille saattaminen. Tuotedokumentointi, tuotteen kustannusrakenne ja hinnoittelu. Tuotanto ja tuotannonaikaiset muutokset, muutoshallinta, konfigurointihallinta, ylläpito, lopettaminen.
• PDM/PLM järjestelmät
Tarkemmat tiedot toteutuksesta oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä arvostellaan hyväksytty / täydennettävä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät arvostellaan skaalalla 0-5, lopullinen arvosana muodostuu näiden keskiarvona.
Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.
Hylätty (0)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa teknologiajohtamisen keskeiset käsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa hyvin teknologiajohtamisen käsitteet ja osaa soveltaa niitä organisaation kehittämiseksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa ymmärtävänsä hyvin teknologiajohtamisen eri osa-alueet osana liikkeenjohdon työkalupakkia ja osaa soveltaa niitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja kilpailutilanteissa. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävässä.