Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Markku Lindell
Heidi Salokangas
Markku Lindell (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Laamanen, K.: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona, Ideasta käytäntöön, Laatukeskus, 2009
Laamanen, K. & Tinnilä, M.: Prosessijohtamisen käsitteet, Teknologiateollisuus, 2009
Lecklin O, Laine R.O.: Laadunkehittäjän työkalupakki, Innovatiivisen johtamisjärjestelmän kehittäminen,Talentum, 2009.
Modig, N.& Åhlström, P. :Tätä on Lean, Ratkaisu tehokkuusparadoksiin, RheologicaPublishing, Tukholma, 2013
Torkkola, S.: Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum, 2015
Suomen Laatukeskus, ITIL, Spice
Oppimisalustalla (itslearning) oleva materiaali. (not translated)
Lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. (not translated)
Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtävää, yksilötehtäviä ja ryhmätehtävää.
Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävät: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 29.01.2023
02.07.2022 - 05.10.2022
0 - 35
Tarjotaan YAMK-avoimeen 3 opiskelupaikkaa. (not translated)
Master of Technological Competence Management, Master of Chemical Engineering and Biotechnology
2 credits
3 credits
H-5
Opettajan kanssa voi keskustella vaihtoehtoisesta suoritustavasta. HOPS-keskustelussa voi tuoda esille mahdolliset aiemmat korvaavat tai sisällytettävät, aihepiiriin liittyvät opinnot. (not translated)
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. (not translated)
Lähiopetus 16 h
Ennakkotehtävä 21 h
Yksilötehtävä 1: Prosessijohtaminen 28 h
Yksilötehtävä 2: Laatujohtaminen 28 h
Ryhmätehtävä 40 h /opiskelija
Yhteensä 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä. (not translated)
Opintojakson ennakkotehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisalustalla (itslearning) 26.9. Ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään 12.10., ennen ensimmäistä lähipäivää.
Lähipäivät:
14.10.2022 09.00 - 16.00
09.12.2022 09.00 - 16.00
Opintojakso koostuu kahden lähiopetuspäivän aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
1. lähiopetuspäivä:
Aamupäivällä tutustutaan aluksi prosessi- ja laatujohtamiseen sekä käydään läpi ja keskustellaan ennakkotehtävästä sekä annetaan ja käydään läpi yksilö- ja ryhmätehtävät. Tavoitteena on ymmärtää miten prosessit ja laatu liittyvät toisiinsa ja mitä muuta prosessijohtamisella tavoitellaan kuin laatua.
Lisäksi aamupäivän osuudessa käsitellään organisaation systeeminen mallintaminen, prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus.
Iltapäivällä käsitellään keskeiset laatujohtamisen käsitteet, viitekehykset ja menetelmät.
2. Lähiopetuspäivä:
Aamupäivällä kerrataan edellisen kerran asiat (prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus) sekä käsitellään prosessien mittaaminen, jalkauttaminen ja kehittäminen.
Iltapäivällä kerrataan edellisen kerran asiat sekä käsitellään laatujärjestelmät ja laadun kehittäminen tuote-, palvelu- ja organisaationäkökulmasta. (not translated)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä hyväksytysti. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. (not translated)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa prosessi- ja laatujohtamisen keskeiset käsitteet ja menetelmät ja pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamisessa ja kehittämisessä. (not translated)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee prosessi- ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä oikein liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamiseen ja kehittämiseen. (not translated)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti prosessi- ja laatujohtamisen osana liikkeenjohdon työkalupakkia operatiivisen tehokkuuden saavuttamiseksi ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, osaa prosessien formaalit kuvaamistavat ja osaa soveltaa niitä erilaisiin prosesseihin, sekä hallitsee prosessien ja laadun mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä. (not translated)
Heli Aramo-Immonen
Markku Lindell
Markku Lindell ja Heli Aramo-Immonen (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Sjöholm, H., 2006. PK-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen - Teknologia ja innovaatiot hyödyksi, Tekes, Helsinki.
Kropsu-Vehkaperä H, Haapasalo, H., Rusanen, J.P., 2009. Analysis of technology management functions in Finnish High Tech companies. The Open Management Journal, 2, pp. 1-10.
Schilling, M.A., 2008. Strategic Management of Technological Innovation, McGraw-Hill, New York. 313 p. (ICT-talon kirjastossa)
Mäkelin, M., Vepsäläinen, A., 1995. Kilpailu kyvykkyydellä, Teknologia-, tuotanto- ja markkinointistrategiat. HM&V Research Oy, Helsinki.
Chan Kim, W., 2010. Sinisen meren strategia. Talentum, Helsinki.
Peltonen, Martio, Sulonen 2002. Tuotetiedon hallinta, IT Press,
Saaksvuori, Immonen 2008. Product Lifecycle Management, Springer,
Gorchels 2006 (2012). The Product Manager's Handbook, McGraw-Hill,
Hull, Jackson, Dick 2002. Requirements Engineering. Springer
Muu kirjallisuus ja lähdemateriaali ilmoitetaan lähiopetuksessa ja oppimisalustalla. (not translated)
Lähiopetus ja yksilö- sekä ryhmätehtävät. (not translated)
Ennakkotehtävä arvostellaan hyväksytty / täydennettävä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät arvostellaan skaalalla 0-5, lopullinen arvosana muodostuu näiden keskiarvona. (not translated)
Finnish
15.08.2022 - 15.01.2023
02.07.2022 - 05.09.2022
0 - 35
Master of Technological Competence Management
2 credits
3 credits
H-5
Voidaan tarvittaessa sopia HOPS-keskustelussa tai sopimalla opintojakson opettajan kanssa. (not translated)
Opintojaksossa ei pidetä tenttejä. (not translated)
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. (not translated)
Lähiopetusta 16 h,
Ennakkotehtävä 15 h,
Oppimistehtävät, 3x 34 h= 102 h
Yhteensä 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä. (not translated)
Opintojakson ennakkotehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisalustalla (itsLearning) 29.8. Ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.
Lähipäivät
16.09.2022 09.00 - 16.15
08.12.2022 09.00 - 16.15
Opintojakso koostuu seuraavanlaisista lähiopetuksen aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
• Strateginen ajattelu, teknologiastrategian laatiminen, teknologia roadmapping, forecasting, trendit, Suomen teknologiateollisuus, CTO rooli
• Standardointi - käsitteet, tahot, erilaiset käytännöt osana T&K toimintaa, de-facto standardit
• Patentointi, teollisoikeudet yms, mahdollisuudet ja uhat teknologiayritykselle, asiakirjojen sisältö ja niiden ymmärtäminen, liittyvät prosessit
• Asiakaslähtöinen innovaatiotoiminta, toteutettavuusanalyysi
• T&K toiminta, pk-firman T&K päällikön rooli vs kv. yhtiössä. T&K projektin organisointi ja sidosryhmät. Projektit, ohjelmat, portfoliot.
• Tuotteen elinkaarihallinta, lanseeraus ja markkinoille saattaminen. Tuotedokumentointi, tuotteen kustannusrakenne ja hinnoittelu. Tuotanto ja tuotannonaikaiset muutokset, muutoshallinta, konfigurointihallinta, ylläpito, lopettaminen.
• PDM/PLM järjestelmät
Tarkemmat tiedot toteutuksesta oppimisalustalla. (not translated)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. (not translated)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa teknologiajohtamisen keskeiset käsitteet. (not translated)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa hyvin teknologiajohtamisen käsitteet ja osaa soveltaa niitä organisaation kehittämiseksi (not translated)
On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa ymmärtävänsä hyvin teknologiajohtamisen eri osa-alueet osana liikkeenjohdon työkalupakkia ja osaa soveltaa niitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja kilpailutilanteissa. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävässä. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.