Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Anu Vaihekoski
Marjo Salmela
Opintojakson ohjausvastuu on Anu Vaihekoskella. (not translated)
Face-to-face
Dimitrow, M. 2016. Development and Validation of a Drug-Related Problem Risk Assessment Tool for Use by Practical Nurses Working with Community-Dwelling Aged. Doctoral dissertation. Faculty of Pharmacy. University of Helsinki.
Fimea 2012. Tiedolla järkevään lääkkeiden käyttöön. Julkaisusarja 1/2012.
Laukkanen, E. & Ruokoniemi, P. (toim.) 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6. Helsinki.
Potilasturvallisuusyhdistys 2015. Potilasturvallisuus ja riskien hallinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja johdolle.
Ranta, I. 2013. (toim.) Hoitotyön vuosikirja 2013. Sairaanhoitaja ja lääkehoito. Sairaanhoitajaliitto. Fioca Oy. Helsinki.
STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. Helsinki.
STM 2011. Lääkepolitiikka 2020. STM:n julkaisuja 2011:2. Helsinki.
WHO 2021. Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: World Health Organization. (not translated)
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, parityöskentely, ryhmätyöskentely ja seminaarityöskentely. (not translated)
Arviointikohteet:
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 3 (T1–K5)
• Vertaispalaute (HKS/HYL) (not translated)
Finnish
25.08.2022 - 18.12.2022
01.06.2022 - 23.08.2022
0 - 15
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice
Kupittaa Campus
H-5
• Työelämälähtöisyys toteutuu potilasturvallisuus- ja seminaaritehtävien myötä, jossa aidosti tunnistetaan ja kehitetään työelämäkäytäntöjä
• Moniammatillisen yhteistyön näkökulma tulee asiantuntijahaastatteluiden kautta ja toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (not translated)
Oppimistehtävät:
• Oppimistehtävä 1, kirjallinen työ: Potilasturvallisuus ja lääketurvallisuus tarkastelu eri näkökulmista (verkkomateriaalin opiskelu, reflektio, asiantuntijahaastattelut)
• Oppimistehtävä 2, toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (ryhmätyöskentely lähiopetuksessa)
• Oppimistehtävä 3, seminaarityö: Lääkehoidon kehittäminen (sisältäen vertaisarvioinnin)
Opiskelijatyön mitoitus:
• Lähiopetus: 8 h + ryhmätyöskentely 4h + seminaarityöskentely 4 h
• Itsenäinen työskentely: 119h, joista potilasturvallisuuskokonaisuus 49h ja kehittämistehtäväkokonaisuus 70h (not translated)
Aikataulu: 25.8.–18.12.2022
Lähipäivät: 25.8., 19.9., 20.9. ja 15.12.22.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida ja kehittää työyksikössä toteutettavan hoidon turvallisuutta
• suunnitella ja toteuttaa rationaalista lääkehoitoa edistävän kehittämistyön
• hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kehittäessään potilasturvallisuutta ja lääkehoitoon liittyviä prosesseja
• hyödyntää moniammatillisuutta potilas- ja lääkitysturvallisuudessa ja sen kehittämisessä
• analysoida eettisten periaatteiden toteutumista lääkehoidossa
Sisältö:
• Rationaalinen lääkehoito (Lääkepolitiikka, kansallinen lääkeinformaatiostrategia, rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelma, FIMEA moniammatillinen verkosto)
• Lääkitysturvallisuus osana potilasturvallisuutta ja sen kehittäminen (mm. Riskienhallinta)
• Eettinen näkökulma lääkehoitoon
• Hoitoon sitoutumisen edistäminen lääkehoidossa (not translated)
Johanna Berg
Heikki Ellilä
Jan Holmberg
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus. (not translated)
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa. (not translated)
Hyväksytty tehtävien suorittaminen. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
17.06.2022 - 31.12.2023
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice
Kupittaa Campus
2 credits
3 credits
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja. (not translated)
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla. (not translated)
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa. (not translated)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla (not translated)
Opiskelija ei ole tehnyt molempia tehtäviä tai ei ole kyennyt kuvaamaan ymmärrettävästi kehittämisprojektinsa siihenastista kokonaisuutta tai ei ole arvioinut sitä mitenkään. (not translated)
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella. (not translated)
Johanna Berg
Jan Holmberg
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
Johanna Berg
Marjo Salmela (not translated)
10% Face-to-face, 90% Distance learning
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus. (not translated)
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa. (not translated)
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5 (not translated)
Finnish
31.12.2022 - 30.05.2023
01.04.2022 - 30.06.2023
5 - 25
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice
Kupittaa Campus
10 credits
9 credits
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. (not translated)
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op (not translated)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi) (not translated)
Johanna Berg
Jakson toteutuksesta vastaa Oulun ammattikorkeakoulu/ Liisa Kiviniemi. Oppimsialustana toimii DigiCampus, josta löytyy ohjeistus ja opintojakson materiaalit. (not translated)
Face-to-face
Ks DigiCampus (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2023
10 - 60
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice
H-5
Ks DigiCampus (not translated)
Ks Digicampus (not translated)
Ks DigiCampus (not translated)
Marjo Salmela
Marjo Salmela (not translated)
Face-to-face
Ilmoitetaan opintojakson alussa. (not translated)
Opintojakso toteutetaan yhdessä YTEEDK22-ryhmän kanssa heidän vastaavalla opintojaksollaan TH00BP96-3004 Terveysteknologia terveyden edistämisessä. (not translated)
Ilmoitetaan opintojakson alussa. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
17.06.2022 - 15.08.2022
Opintojaksolle ei oteta muita opiskelijoita. (not translated)
Health and Well-being
Master of Advanced Nursing Practice
Kupittaa Campus
H-5
Tentti 11.10.2022 (not translated)
Kuvataan Itslearning-oppimisalustalla ja selitetään opintojakson alussa. (not translated)
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa sähköisten tietojärjestelmien käytön ja tunnistaa kehittämisen tarpeet
- hyödyntää laajasti ja monipuolisesti sähköisiä järjestelmiä ja teknologiaa hoidon tukena
- hyödyntää tietovarannon mahdollisuuksia työssään ja toiminnassaan sekä kehittämisessä
- toteuttaa ja kehittää potilaiden ohjausta sähköiseen viestintään ja mobiilisovelluksien hallintaan
Opintojakson sisältö:
- Sähköisten tietojärjestelmien ja teknologian käyttäminen asiakastyössä
- Potilaan hoidon seuranta ja kirjaaminen; sähköinen kirjaaminen ja sen kehittäminen sekä sähköinen päätöksentuki
- Tietojohtaminen
- Potilaiden käytössä olevien e-menetelmien hallinta ja ohjaus (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.