Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Outi Linnossuo (vastaava) ja Ursula Hallas (not translated)
Face-to-face
Itsissä. (not translated)
Opiskelu tapahtuu lähipäivissä (5 kertaa) ryhmäopetuksena > läsnäolo pakollinen ja poissaolo korvattava sopimalla opettajien kanssa.
Jaksolla tehdään yksilötyönä taidelähtöisten menetelmien suunnitelma ja siitä ohjaus opiskelijaryhmälle 9.6.
> muutokset mahdollisia (not translated)
Suunnitelma arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. (not translated)
Finnish
27.01.2023 - 09.06.2023
15.12.2022 - 10.02.2023
0 - 30
Health and Well-being
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
Kupittaa Campus
H-5
Suunnitelman palautus 2.6.2023 mennessä Itsin palautuslaatikkoon. (not translated)
9.2. - 9.6.2021
Lähipäivät
to 9.2. klo 10.45-16.30 Opintojakson aloitus. Omakuva N.Y.T ja tehtävien ohjeistus. / Outi ja Ursula.
pe 10.3. klo 13-16.30 Omakuva N.Y.T / Ursula
pe 14.4. klo 10.45-16.30 Omakuva N.Y.T / Ursula ja Outi
pe 5.5. klo 9-12 Omakuva N.Y.T / Ursula ja Outi
pe 9.6. klo 9-12 Ryhmän ohjauksia Kupittaan puistossa tai sateen sattuessa Edussa. / Ursula ja Outi (not translated)
Uli Kontu-Korhonen
Kurssin opettajana toimii musiikin maisteri Uli Kontu-Korhonen. (not translated)
Face-to-face
Luento
Ryhmätyöt
Luovat toiminnalliset harjoitukset
Itsenäinen työskentely, oppimistehtävät (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
Health and Well-being
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
Hyväksytty/Hylätty
I)
Ennakkotehtävä, toteutus to 25.8. klo 13-16 Zoom-tapaamisessa.
Varaudu kertomaan zoomissa pidettävässä tapaamisessa jokin merkityksellinen, tunteita herättänyt hetki, tapahtuma tai kohtaaminen elämästäsi, jossa musiikilla on ollut oleellinen vaikutus tai jossa musiikin läsnäolo on ollut muuten tärkeää.
II)
Oppimistehtävä
TAIDETTA TÖIHIN-tiedote, palautus 10.10. mennessä
Laadi selkeä, innostava ja informatiivinen tiedote (A4) työpaikallasi tai muussa työyhteisössä toteutettavasta musiikkia hyödyntävästä taidelähtöisiä menetelmiä sisältävästä projektista. Markkinoi ja myy ideasi ja suuntaa tiedote yhteisösi johtohenkilökunnalle.
Vastaa lyhyesti esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin tiedotteessasi:
Minkälaista taidetoimintaa ehdotat työyhteisöön ja miksi?
Mikä on projektin tavoite?
Millaisiin tarpeisiin projekti vastaa?
Millaisiin toimenpiteisiin työyhteisössä on ryhdyttävä, jotta projekti on mahdollista toteuttaa?
Miksi hyvinvointiin satsaaminen kannattaa?
Millaisia menetelmiä hyödynnetään?
Millaisia vaikutuksia taiteella voi olla tässä yhteisössä?
Millaisiin tutkimuksiin ja taiteen hyvinvointivaikutuksiin voidaan vedota?
Mitä projektin toteuttaminen onnistuneesti edellyttää yhteisöltä?
Miten toiminta rahoitetaan, onko sinulla ehdotuksia tähän liittyen?
Käytä kuvia ja tee tiedotteesta kiinnostava!
Palauta tiedotteesi ma 10.10. mennessä.
III)
Oppimistehtävä
MUSIIKKIMUISTO-projekti, palautus ma 7.11. mennessä, projekti kannattaa aloittaa ajoissa
Tässä on yleisiä ohjeita projektianne varten. Sisällön toteutus, rakenne ja suunnittelu on osa projektia. Edetkää valitsemallanne tavalla tarkoituksenmukaisesti.
Tehtävän ydin on käytännön tekemisessä niin, että projektista jää joku konkreettinen lopputulema:
- tietylle henkilölle koostettu musiikkitallenne hänelle tärkeistä musiikkimuistoista tai muistoista joihin musiikki oleellisesti liittyy sekä
- keskustelujenne pohjalta kyseisiin valittuihin musiikkikappaleisiin liittyvät muistot kirjoitettuna.
Esim. viisi laulua/ musiikkiteosta elämän eri vaiheilta ja niihin liittyvät muistot, tarinat, kokemukset.
Jos on esimerkiksi muistisairaasta haastateltavasta kyse, niin voitte myös keskustella omaisien kanssa. Luvat pitää tietysti aina selvittää. Työtänne voi helpottaa se, että tallennatte keskustelunne – voitte tällöin keskittyä paremmin vuorovaikutukseen keskustelussanne, kun ei tarvitse tehdä muistiinpanoja samalla.
Pohtikaa, onko tarpeellista hankkia esimerkiksi valokuvia keskustelujenne pohjaksi, tai millä muulla tavoin voisitte luoda hyvä tunnelman keskustelutuokiollenne.
Jos tallenteen koostaminen on jostain syystä mahdotonta, niin voitte tehdä myös pelkästään kirjallisen selvityksen, jossa on kirjoitettu keskusteluissa esille tulleet musiikit + niihin liittyvät elämäntarinat tai muistot. Muistakaa kirjoittaa musiikkien kohdalla tekijät tarkasti (säveltäjä, sanoittaja) ja jos on oleellista muiston kannalta, niin myös mahdollinen esittäjä ja/tai sovittaja.
Lopputuotos on tarkoitus luovuttaa haastateltavalle / hänen omaisilleen (ja mahdollisesti hoitohenkilökunnalle – selvittäkää tämä) sillä ajatuksella, että musiikkitallennetta voi jatkossa kuunnella yksin tai yhdessä hoitajan ja/tai omaisien kanssa – kenties kerrata muistoja ja jatkaa siitä keskusteluja eteenpäin.
Selvittäkää etukäteen, mikäli kirjoittamanne teksti tulisi luetuttaa haastateltavalla ennen työn viimeistelyä. Ajattelin, että jos muistot tuntuvat hyvin henkilökohtaisilta, saattaa niiden lukeminen tuntua ”paljastavalta” tai oudolta – onkohan näin? Riippuu varmasti tilanteesta, muistosta ja kenen kanssa ne jakaa.
LISÄKSI:
Kirjatkaa eri dokumenttiin (tätä ei anneta haastateltavalle, vaan ainoastaan meidän ryhmällemme) myös projektinne eteneminen; työn eri vaiheet sekä omat pohdintanne ja perustelunne työn toteutuksille.
Tehtävän palautus ma 7.11. mennessä.
Osa näistä toteutuksista esitellään koko ryhmälle pe 11.11. lähipäivässä.
Mahdollisista korvaavista tehtävistä esimerkiksi poissaolon takia sovitaan tapauskohtaisesti opettajan kanssa. (not translated)
Taidelähtöiset menetelmät 2, musiikki -oppijaksolla perehdytään musiikin erilaisiin merkityksiin ja vaikutuksiin erilaisilla kohderyhmillä, tutustutaan käytännön esimerkein eri menetelmiin sekä toteutetaan toiminnallisia harjoituksia, muun muassa vuorovaikutteisia musiikki-improvisaatioharjoituksia.
Kurssi toteutuu syksyn 2022 aikana. (not translated)
Läsnäolo lähi- tai zoomtunneilla, osallistuminen toiminnallisiin harjoituksiin ja keskusteluihin sekä oppimistehtävien palautus aikataulun mukaan. (not translated)
Marja Susi
Anna-Mari Rosenlöf
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Anna-Mari Rosenlöf, Marja Susi, Marjo Harju, Outi Linnossuo (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi. (not translated)
Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely. (not translated)
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
19 - 28
Arts Academy
Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
2 credits
2 credits
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. (not translated)
Ei tenttiä. (not translated)
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä. (not translated)
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla. Osana jaksoa toteutetaan kulttuurihyvinvointiosaajan portfolio. (not translated)
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.
Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.
Opintojakson teemoja ovat mm.
- Kulttuurihyvinvointitoiminnan arviointi
- Asiantuntijaviestintä sekä argumentointi
- Kulttuurihyvinvointialan toimintaympäristöt sekä keskeiset toimijat
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan
- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu sekä kestävä kehitys
- Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jakson teemojen syventäminen.
Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.
Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
Opintojakso alkaa elokuussa 2022 ja toteutetaan Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-tutkinnon lähipäivien aikana. Kontaktiopetus:
25.8. klo 10.45-12.00
26.8. klo 13.00-16.30
22.9. klo 14.45-16.30
23.9. klo 9.00-12.00
13.10. klo 10.45-16.30
10.11.klo 10.45-16.30
15.12. klo 9.00-12.00
Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen ja tapahtumien mukaan. (not translated)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. (not translated)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. (not translated)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. (not translated)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. (not translated)
Marjo Harju
Ursula Hallas
Outi Linnossuo
Face-to-face
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oman osaamisen jakaminen ryhmässä. (not translated)
Finnish
02.01.2023 - 31.05.2023
12.12.2022 - 31.01.2023
5 - 20
Health and Well-being
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
2 credits
H-5
Perjantaina 27.1.,17.2.,17.3.,21.4., ja 12.5.2023 klo 13-16 joka kerta ICT-talossa tilassa B2043.
27.1 Outi ja Ursula. Opintojakson aloitus. Mitä haluan oppia lisää ja mitä osaamista haluan jakaa toisille.
17.2 Musiikki, Hallittu kohtaaminen.
17.3 Kuvataide.
21.4 Draama. Lukupiirit/opintopiirit.
12.5 Valokuvaterapia. (not translated)
Anna-Mari Rosenlöf
Anna-Mari Rosenlöf, Ursula Hallas
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi. (not translated)
Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely. (not translated)
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. (not translated)
Finnish
02.01.2023 - 31.08.2023
01.12.2022 - 30.01.2023
20 - 28
Arts Academy
Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
Location-independent
2 credits
2 credits
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa. (not translated)
Ei tenttiä. (not translated)
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa.Opiskelu tapahtuu teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen. (not translated)
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla. (not translated)
During the course, the student deepens and develops his or her knowledge and skills as a professional in the field of creative wellbeing.
The course is built around different themes for the contact days.
The course operates in multiprofessional teams, where the student shares his or her skills. Some parts of the course can be implemented in English and integrated into RDI projects.
The themes of the course include:
- building the knowledge base, structures and operating environment for creative wellbeing
- development and background of the international field of arts & health
- multiprofessional collaboration, networking, sharing of one's own expertise
- accessibility
- the wellbeing effects and effectiveness of arts and culture
- planning of arts-based wellbeing services.
The aim of the course is to outline and develop the core competencies of creative wellbeing that are essential for the student, to create a common language and knowledge base between different professions and to encourage students to be an active part of the creative wellbeing development community.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. (not translated)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. (not translated)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. (not translated)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. (not translated)
Hille Halonen
Marjo Harju
Ursula Hallas
Face-to-face
Lähiopetus ja oppimistehtävät. (not translated)
Finnish
02.01.2023 - 31.05.2023
12.12.2022 - 31.01.2023
5 - 20
Health and Well-being
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
H-5
Perjantaina 27.1.,17.2.,17.3., 21.4., ja 12.5.2023 klo 9-12.
Huomioi: Katso ennakkotehtävä Itsistä
Muutokset mahdollisia Itsi täydentyy Tammikuun 2023 aikana.
27.1 klo 9-12 Opetuspäivä Kupittaan kampus _EduCity Edu 1091 Hammarbacka
17.2 klo 9-12
17.3 klo 9-12
21.4 klo 9-12
12.5 klo 9-12 (not translated)
Osoittaa oppimistehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. (not translated)
Osoittaa oppimistehtävässä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. (not translated)
Osoittaa oppimistehtävässä opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. (not translated)
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Henni Syrjänen
Henri Aho
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Outi Linnossuo (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Oppimateriaali lueteltu ja päivitetään ITS-alustalla. (not translated)
Lähipäivät:
luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen
• Verkkotyöskentely ryhmässä: Oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla (not translated)
Kunkin oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen. (not translated)
Finnish
13.12.2022 - 29.06.2023
13.12.2022 - 30.01.2023
0 - 26
Arts Academy
Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys (not translated), Master of Contemporary Contexts of Arts, Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
1 credits
3 credits
Hyväksytty/Hylätty
Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämishankkeen menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa oppimisalustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä. (not translated)
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos (kirjaston järjestämä kurssi)
• Oppimistehtävä 1: Oman kehittämishankkeen alustavan suunnitelman tekeminen sekä toisten suunnitelmien kommentointi
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun
• Oppimistehtävä 3: Tutkimus- ja kehittämismenetelmiin tutustuminen ja valittuihin menetelmiin perehtyminen
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma & muut eettiset kysymykset omassa kehittämishankkeessa
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen version laatiminen (not translated)
• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (ensimmäinen lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (tiedonhankinnan opintojakso 1 op osana toteutusta)
• Projektinhallinnan työkalut (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä) (not translated)
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Outi Linnossuo
20% Face-to-face, 80% Distance learning
In the itslearning course platform.
Keynote lectures and talks (live or by video) by TUAS specialists and visiting lectures; group work in multidisciplinary groups, reading and discussing in reading groups, individual written assignments.
Assessment will be based on the individual and group assignments submitted in the itslearning course platform and on the demonstrated contribution to the group work in contact days.
Tutor teacher evaluates the assignments (assignments 1–4). To pass the course, students are expected to participate in the contact days and to contribute to group work in them, as well as to complete and turn in all the assignments. Missing contact day participation will be compensated by an extra assignment. Tutor teachers will keep records of participation in group work in contact days and evaluate the compensatory assignments.
Finnish
31.12.2022 - 29.06.2023
01.12.2022 - 30.01.2023
Arts Academy
Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
4 credits
Hyväksytty/Hylätty
Contact days and lectures: 15 h
Online and virtual working individually and in groups: 120 h
Group work and assignments:
• Starting day 09.1.2023: multidisciplinary groups working with SITRA’s megatrend cards.
• Reading groups within each study programme: reading and discussing research articles/papers/reports, creating a visual presentation of the key ideas and publishing it in a discussion forum in the itslearning course platform (tutor teacher evaluates, pass/fail).
• Hackathon with a pre-meeting: multidisciplinary groups work to solve real working-life problems.
Individual work and assignments:
• Orientation assignment: Futures consciousness and attitudes towards future (in the itslearning course platform; tutor teacher evaluates, pass/fail).
• Scenario assignment: imagining alternative professional futures (in the itslearning course platform; tutor teacher evaluates, pass/fail).
• Reflective report on utilizing futures thinking and anticipation methods in one’s own work (in the itslearning course platform; tutor teacher evaluates, pass/fail).
The course is compulsory for all Turku UAS Master Students. It will be implemented partly in groups comprised of students across the various study programmes, and partly as team and individual work within each study programme.
There are three contact days common to all students of the various study programmes, and further, there are common study materials and assignments in the itslearning course platform. In addition, the study programmes may add and cover discipline specific topics. This will be guided by the tutor teacher during the programme’s contact days.
***
THEME 1: CHANGING WORLD AND WORKING LIFE (calendar weeks 2-4)
• Common starting day 10.1.2022 for all students of the various study programmes: orientation to the course, a keynote talk on the future working life and competence requirements, and group work with SITRA’s megatrend cards (tutor teachers will guide working of the groups).
• Students familiarize themselves independently with the materials in the itslearning course platform.
• Orientation assignment: Futures consciousness and attitudes towards future (DL 30.1.)
• (Each study programme may arrange lectures by TUAS specialists on themes such as new technologies, circular economy etc. during the programme’s contact days.)
***
THEME 2: FUTURES STUDIES AND ANTICIPATION (calendar weeks 5-8)
• Students familiarize themselves independently with the materials in the itslearning course platform.
• Scenario assignment: imagining alternative professional futures (DL 27.2.)
***
THEME 3: CHANGING WORKING LIFE IN MY FIELD (calendar weeks 9-13)
• Reading groups: reading and discussing research articles in groups that meet virtually or face to face, and creating a visual presentation based on the key ideas of the discussion. Readings are related to the changing work, working environment and competence requirements in the field of the study programme. The visual presentation will be shared in the itslearning course platform (DL 3.4.).
• Tutor teacher organizes the reading groups and compiles the list of readings (or guides students to find relevant research articles and reports).
***
THEME 4: SHAPING MY OWN FUTURE (calendar weeks 14-17)
• Students familiarize themselves independently with the materials in the itslearning course platform.
• Common Hackathon Day 25.4.2022 (a pre-meeting of the hackathon 13.4.2022) for all students of the various study programmes: group working to solve real working-life problems related to sustainable future. Students will familiarize themselves with the Hackathon instructions and assignments before the Hackathon day in the itslearning platform and submit their team reports there after the Hackathon (DL 1.5.2022).
• Final assignment: a reflective report on utilizing futures thinking and anticipation methods in one’s own work (DL 8.5.2022).
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi, opinnäytetyöohjaaja
Marjo Harju, opinnäytetyöohjaaja (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. (not translated)
Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (seminaarit) ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai virtuaaliset tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (mediatiedotteen) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta (not translated)
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta riippuen työn asetelmasta ja mahdollisesta toimeksiantajasta.
Arviointiteemat:
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
5. Eettinen osaaminen (not translated)
Finnish
09.08.2022 - 31.12.2023
09.06.2022 - 31.08.2022
Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
15 credits
5 credits
H-5
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti, ohjaajansa tuella. Mahdollista on tehdä opinnäytetyö myös työparin kanssa. Muitten opintojen sisältöjä ja lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan omassa työssä. Erikseen sovittavissa on mahdollisuus käyttää tutkimus- ja koulutusvastaavien tai muitten Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Vertaiskommentointi pienryhmässä (seminaariryhmät, oppimistiimit) on tärkeää. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. (not translated)
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu-opintojakson (5op) jälkeen itse kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen alustavan suunnitelman esittely toisen lukukauden alussa ja lyhyen esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella toisen lukukauden alussa (kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Opinnäytetyön etenemisen esittely väliseminaarissa; toisten töitten kommentointi.
• Kehittämishankkeen tulosten ja lähes valmiin/valmiin työn esittely loppuseminaarissa.
• Kypsyysnäytteen tekeminen. (not translated)
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan osaamisesta, verkostoista ja tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Opintojen ensimmäisellä lukukaudella kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla, mikä on osa opinnäytetyötä (30 op). Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään hankkeen toiminnot, niitten ja tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte. (not translated)
Suoritus ei ole hyväksyttävissä kriteeristön tasosta 1. (not translated)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä. (not translated)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä. (not translated)
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä. (not translated)
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Ilona Tanskanen
Pirita Juppi
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi, vastuuopettaja
Outi Linnossuo, opettaja (not translated)
60% Face-to-face, 40% Distance learning
Oppimateriaali ohjeistetaan oppimisalustalla. (not translated)
Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan.
Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.
Pääsääntöisesti jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiokerralla. Näissä tilanteissa huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ja kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojen aikainen prosessi päättyy julkaistuun/julkaistavaan asiantuntijapuheenvuoroon ja koko prosessin loppureflektioon. (not translated)
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen. Ammatti-identiteetin kehittyminen kytkeytyy lopulta opinnäytetyön tuloksiin. (not translated)
Finnish
31.12.2022 - 29.12.2024
01.12.2022 - 27.01.2023
24 - 24
Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten. (not translated)
Master Degree Programme of Creative Well-being, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi (not translated)
3 credits
2 credits
Hyväksytty/Hylätty
Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Strukturoitu omakuvallinen identiteettityöskentely Kymmenen askeleen ohjelman mukaan (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) on ensimmäisen opiskeluvuoden runkona.
Opintojaksossa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen. (not translated)
Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyviä valokuvia ja pohtii tietään näihin opintoihin.
Opiskelija laatii ensimmäisinä opiskelupäivinä digitarinan polustaan Kulttuurihyvinvointi -YAMK-koulutukseen.
Ensimmäisinä päivinä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä.
Kunkin lähiopetusjakson alussa ”pysäkillä” tutkitaan ja jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
Lukukauden lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan siihen astista prosessia tähtäimessä näkemys kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Loppuvaiheessa opiskelija julkaisee asiantuntijapuheenvuoron jollakin ammatillisella julkaisualustalla sekä kirjoittaa loppureflektiokoosteen. (not translated)
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Kymmenen askeleen ohjelma (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) identiteettityöskentelyssä
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset ammatti-identiteetit ja ammatilliset polut
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet
- Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma kulttuurihyvinvointikokemus ja oman hyvinvoinnin kokeminen osaamisen ytimessä; itsetuntemus, hyvinvointiosaaminen
Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oman ammatin osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa. (not translated)
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.