Skip to main content

Acting (5 cr)

Code: 2011464-3006

General information


Enrollment
05.09.2022 - 30.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.11.2022 - 26.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 15
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Mervi Rankila-Källström
Teacher in charge
Mervi Rankila-Källström
Groups
PTEATS22
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Course
2011464
No reservations found for realization 2011464-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.

Objective

Student knows basics of acting.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

Miia Pätsi: Näyttelijän tekniikoita

Elina Kilkku: Teatterin tyylilajit

Tiina Markkanen: Älä näyttele

Teaching methods

Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyöhön erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden, pelien ja leikkien kautta. Näyttelijäntyöllisessä fokuksessa kurssilla ovat mm. läsnäolo, kontakti, reagointi sekä draamatekstin analysointi näyttelijän näkökulmasta.
Käytännön harjoitteiden lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia ja keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään myös tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demo-esitykset kurssin päätteeksi.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla painotetaan sitä, millaisia näyttelijäntyöllisiä valmiuksia opiskelija tarvitsee siirtyessään työelämään, ja miten hän osaa hyödyntää oppimaansa ohjatessaan ryhmiä.

Student workload

Opetus tapahtuu lähiopetuksena. Kirjallinen raportti palautetaan opettajalle opintojakson päätteeksi.

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu opiskelijan läsnäoloon, aktiiviseen tuntityöskentelyyn sekä annettujen tehtävien tekemiseen aikataulun mukaisesti. Kurssilla arvioidaan opiskelijan henkilökohtaista kehitystä kurssin aikana sekä opiskelijan halua haastaa itseään oppimisprosessissa. Arviointiin vaikuttaa myös ryhmätyötaidot: halukkuus ja kyky työskennellä ryhmässä sekä toisten opiskelijoiden kannustaminen.
Opintojaksossa arvioidaan:

1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin

2) aktiivinen osallistuminen reflektiokeskusteluihin ja ”laboratoriotyöskentelyyn”

3) tehtävien soveltaminen ja linkittäminen omaan tulevaan ammattiin

Failed (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen. Oppimistehtävät puuttuvat ja/tai ovat vajavaisia. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta oppimistilanteissa, eikä oppimistehtävien suorittamisessa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän osaa tunnistaa opintojakson keskeiset käsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ajallaan.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käytettyjä käsitteitä kirjallisesti sekä suullisesti. Hän osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti kurssin ilmapiiriin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun, ”laboratoriotyöskentelyyn” sekä analyysiin. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan.

Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko opintojakson onnistumiseen.

Go back to top of page