Skip to main content

Ballet IV (3 cr)

Code: 2011492-3005

General information


Enrollment
02.07.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.09.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 6
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
2011492
No reservations found for realization 2011492-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson tavoitteena on edellisvuosina opittujen liikkeiden lopullisten muotojen saavuttaminen sekä tanssillisuuden ja musikaalisuuden löytäminen omasta baletti-imaisusta.

Baletin tyylin ja tekniikan osaamista syvennetään monipuolisten tanssillisten liikekombinaatioiden avulla sekä harjoittelemalla klassisen baletin repertuaaria. Myös omat balettikompositiot vahvistavat opiskelijan oppimista ja itsevarmuutta kohdata lähestyvä työelämä.

Jakson aikana tutustutaan myös Vaganovan viimeisten luokkien liikemateriaaliin. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää baletin didaktisen kehityksen alkeista ammattiin ja osaa soveltaa baletin liikemateriaalia erilaisille ryhmille taiteen perusopetuksessa ja ammatillisella tasolla.

Ajoitus: syksy 2023.

Objective

Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.

Content

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä kuutena opintojaksona (I-III opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b; II a + b; III a + b.

Teaching methods

Baletin fyysinen harjoittelu lähiopetuksessa, yksilö- ja ryhmätehtävät.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus.

Student workload

Kontaktitunnit 35 x 90min annetun työohjelman mukaan.

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Failed (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1. Opiskelija
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3. Opiskelija
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5. Opiskelija
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon

Go back to top of page