Promotion of Oral Health (6 cr)
Code: 7051060-3006
General information
- Enrollment
-
02.07.2023 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Dental Hygiene
- Teachers
- Riikka Hellman
- Teacher in charge
- Riikka Hellman
- Groups
-
PSUUNS23Suuhygienisti (AMK), S23
- Course
- 7051060
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Syksy 2023
Vko 35-47
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Kevät 2024:
Vk 3-20 (muutokset mahdollsia)
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen
Objective
The student
- can describe the growth, development and abnormalities of the masticatory system, the anatomy of the mouth and the development and function of teeth
- knows the factors affecting oral health and its promotion at various phases of a person’s life
- remembers the methods of oral disease prevention and early intervention at various phases of a person’s life
- is able to identify the substances, instruments and methods used the promotion of oral health
Content
- The effect of oral health on a person’s well-being and its promotion at various phases of a person’s life
Materials
Syksy 2023:
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2024:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit
itsenäinen tiedonhaku
Teaching methods
Syksy 2023 ja kevät 2024:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, digitaaliset menetelmät, kirjallinen tentti
Exam schedules
Syksy 2023
Tentti viikolla 47, 24.11., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä 5.12. ja 17.1.2024.
Kevät 2024:
Tentti viikolla 15, 10.4.2024.
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana.
Pedagogic approaches and sustainable development
Syksy 2023 ja kevät 2024:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä suuhygienistin ammatillisia työelämätaitoja.
Lisäksi toteutetaan suun terveydenedistämistapahtuma Juniori amk keväällä 2024.
Student workload
Syksy 2023
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus sekä tentti 26 h
Itsenäinen työskentely 55 h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2024 (muutokset mahdollisia)
3 op= 81 opiskelijan itsenäistä työtä
16 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Syksy 2023 ja kevät 2024
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo simulaatiotunneilla ja suun terveydenedistämistapahtumassa pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5 (syksyllä tentti osiosta I, keväällä osiosta II)
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja mahdolliset poissaolot on korvattu.
Arvosana muodostuu syksyn ja kevään opintokonaisuudesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.