Siirry suoraan sisältöön

Counselling Process (5 cr)

Code: 7081168-3016

General information


Enrollment
01.06.2023 - 20.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2023 - 24.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Laakso
Marjo Vähäkangas
Teacher in charge
Tiina Laakso
Course
7081168
No reservations found for realization 7081168-3016!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutus tiistaisin

Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin. Pääsääntöisesti asiakas hankitaan koulun kautta, minkä vuoksi ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen (20.8) jakson alkua.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.

29.8.2023 klo 12.30-16 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin.
12.9.2023 klo 9-16 Työnohjaus pienryhmissä TL, MV
26.9.2023 klo 9-16 Työnohjaus pienryhmissä TL, MV
27.9.2023 klo 9-12 Sosiaaliohjauksen lähtökohdat ja käytännöt -webinaari. Järjestäjä sosiaalialan amk-verkosto. Ks. tarkemmin: https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/verkostopaivat-ja-seminaarit/. Linkki ja ilmoittautumisohjeet opintojakson aloituksessa. HUOM! Puuttuu lukujärjestyksestä.
10.10.2023 klo 9-16 Työnohjaus pienryhmissä TL, MV

24.10.2023 klo 12.30-16 Opintojakson päätösseminaari / TL, MV

Objective

Student
- is able to create professional interaction and collaboration supporting the client’s participation
the client’s participation.
- is able to guide and support different clients and client groups in their
everyday life.
- is able to evaluate and describe different phases of the client process and develop his/her work based on it.

Content

Content
- Implementation and reflection of the counselling process of the student’s own client work
- work methods which help the client survive in the everyday life

Materials

Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Englanniksi

Teaching methods

Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus
Työnohjaustyöskentely

International connections

Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelija äänittää kolme ja videoi yhden ohjaustilanteen, joita käsitellään työnohjauksessa.
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti.

Raportin palautus 24.10.2023
2. palautus (täydennettävät raportit) 9.4.2024

Completion alternatives

ei

Student workload

Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely (pakollinen läsnäolo) 1op (20 h + videoluento)
Oman ohjaustyön toteuttaminen (n. 6x4 h) , teoriaan perehtyminen ja tarkastelu reflektiotehtävässä 4op (tarkempi ohjeistus Itsissä).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen työnohjaukseen 1op (hyväksytty)
Oman oahjaustyön prosessin raportointi 4 op (hyl, T1-K5)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa.
Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija

- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa
- osaa arvioid, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa kiitettävästi.
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti

Siirry alkuun