Economy of Purchasing (4 cr)
Code: KH00CJ99-3001
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 10.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 30.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Logistics
- Teachers
- Paula Kullanmäki
- Groups
-
LIPATMODHankintojenKehittaminenMOD Hankintojen kehittäminen
-
PLILOS22HANKPLILOS22Purchasing
- Course
- KH00CJ99
Evaluation scale
H-5
Objective
After finished this study unit, the student is able to plan and control purchases economically by using the principles of total cost of ownership and activity-based accounting, manage the different types of costs, and is able to analyze the cost structure of products, services and suppliers and use this analysis when making decisions related to purchasing.
Content
control of cost-efficient purchasing (suppliers, items, capital)
SPEND-analysis
total cost of ownership
modelling the cost structure of direct or indirect costs
value-based pricing,
life cycle calculation
Materials
Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018
Luvut 1, 2, 4, 5, 7, 9
Luku 1: Valtaosa resursseista on ulkoisia
Luku 2: Ostaminen seuraa maailman taloushistorian käänteitä
Luku 4: Hyvin erilaisia hankintoja
Luku 5: Hankintojen muuttunut rooli
Luku 7: Erilaiset hankinnat, erilaiset toimintamallit
Luku 9: kokonaiskustannusajattelu
It´s Learningin materiaali (sisältää myös englannin kielistä materiaalia)
Exam schedules
tentti 14.3.24
rästitentti yleisten rästitenttipäivien mukaan
Completion alternatives
ei valinnaisia suoritustapoja
Student workload
5op, n.130 opiskelijan työtä:
Luennot ja luentotehtävät
torstaisin
Tentti 14.3.24.Tentti 45% Kok. arvosanasta. Tentistä tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan. Hyväksyttyä tenttiä ei voi korottaa.
Oppimispäiväkirja 55% kok.arvosanasta
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjan palautus 7.3.24
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista arvosanan.
Failed (0)
tenttiä ei suoritettu
oppimispäiväkirjaa ei palautettu tai
arvosana 0 perustelut:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama ( kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaustaso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EIVÄT OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
tentti suoritettu hyväksytyksi
oppimispäiväkirjan perustelut:
arvosana 1
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtäviä ei ole tehty.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 10%, mutta alle 20%.
Assessment criteria, good (3-4)
tentti suoritettu hyväksytyksi
oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 tarvitaan 50% luentotehtävistä.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
tentti suoritettu hyväksytyksi
oppimispäiväkirjan arviointi
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5 kaikki luentotehtävät tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.
Further information
tapaamme luennoilla torstaisin