Sexual and Reproductive Health in Nursing and Emergency Care, Nursing of Female Patients (4 cr)
Code: TH00BV93-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 31.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 13.02.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PENHOS22Ensihoitajakoulutus, Turku, S22
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BV93
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
AJOITUS: viikot 2-6
SISÄLTÖ:
Seksuaali- ja lisääntymisterveys sekä naistentautien hoitotyö 3 op:
• Naisen ja miehen seksuaali- ja lisääntymisterveys
• Gynekologisen potilaan tutkiminen ja hoito sekä yleisimmät toimenpiteet
• Normaalin raskausajan ja synnytyksen hoitoprosessi
• Äidin ja terveen vastasyntyneen tarkkailu ja hoito lapsivuodeosastolla
Luokassa tapahtuva harjoittelu ja simulaatio 1 op:
• Gynekologinen perustutkimus, gynekologiset instrumentit ja rintojen tutkiminen
• Raskauden ehkäisymenetelmiin tutustuminen
• Irtosolunäytteen otto (Papa-näyte)
• Avustaminen kiireellisessä, ensiapuluonteisessa synnytyksessä
• Imetysohjaus ja imetyksen apuvälineet
Objective
Objectives
• Understand the importance of sexuality for people’s overall well-being and know how to address sexuality with patients of different ages and in the prevention of various diseases
• Become familiar with the most common gynaecological diseases and their prevention
• Understand the normal process of pregnancy and learn common methods of monitoring pregnancy
• Know how to support female patients giving birth in an emergency childbirth outside a hospital setting if a physician or midwife is not available
• Know the most common emergency situations during childbirth and pregnancy and their emergency care
• Know the process of a normal postpartum period
• Understand the health promoting capacity of breastfeeding
• Know how to use the key medication databases related to the field
Content
Contents
• Sexuality and how to address it
• Common gynaecological disorders
• Process and monitoring of a normal pregnancy
• Process of a normal childbirth
• Childbirth in out-of-hospital environments
• Most common emergency situations during childbirth and pregnancy and their emergency care
• Normal postpartum period and breastfeeding
• Medication databases for pregnancy and the breastfeeding period
Materials
• Luentomateriaalit
• Botha E. & Ryttyläinen-Korhonen K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro Oy.
Lisämateriaalia oppimisen tueksi:
• Saano & Taam-Ukkonen. 2016: Lääkehoidon käsikirja. Sanomapro. Lääkehoitoon vaikuttavia tekijöitä: Raskaus ja imetys ja Raskauden hormonaalinen ehkäisy ja hormonikorvaushoito.Sivut 117-122 ja 410-417.
• Current Care Guideline "Contraception" http://www.kaypahoito.fi/web/english/guidelines/guideline?id=ccg00004
• We´re having a baby http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132228/URN_ISBN_978-952-302-833-3.pdf?sequence=1
• Thinking of you http://www.e-julkaisu.fi/ensi_ja_turvakotien_liitto/thinking_of_you/pdf/etl_Thinking_about_You_engl._esite.pdf
• Prenatal screening: a guide for expectant parents : Information about screening tests for chromosomal and structural abnormalities http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80155/09e1e398-a191-49fe-aa9e-e85eb01b0bc5.pdf?sequence=1
• Further testing after prenatal screening : Examining a suspected chromosomal or structural abnormality http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/79927/af6fc47f-fc1f-4226-adc6-8d5d82cddd28.pdf?sequence=1
• 2015 Sexually Transmitted Diseases Treatment Guidelines https://www.cdc.gov/std/tg2015/default.htm
• EBM Guidelines: Abnormal menstrual bleeding, Antenatal clinics: care and examinations, Antenatal clinics and specialist, care: consultations, referrals, treatment guidelines, Breastfeeding: advice and difficulties, Clinical breast examination: lump, pain and benign changes, Gynaecological prolapses, Gynaecological ultrasound examination, Ectopic pregnancy, Infertility, Labour and delivery, Management of delivery (outside hospital), Menopausal symptoms and hormone therapy, Pap (cervical) smear and endometrial biopsy, Use of medication during pregnancy, Ultrasound scanning during pregnancy, Urinary incontinence in women.
• Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
Teaching methods
• Oppimistapaamiset
• Pienryhmätehtävät
• Itsenäinen työskentely
• Simulaatiot ja luokassa tapahtuvat harjoittelut
• Ryhmätentti (perustuu kaikkiin materiaaleihin)
Exam schedules
Uusintamahdollisuus yksilötenttinä erikseen sovittuna ajankohtana.
Tentti mahdollista uusia kaksi kertaa.
Pedagogic approaches and sustainable development
• Käänteinen luokkahuone (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
• Simulaatio pedagogiikka
Student workload
4 op = 4 x 27 tuntia = 108 tuntia opiskelijan työtä
• Info ja oppimiskeskustelut 14 tuntia
• Harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa suoritetaan kolmena harjoittelukertana (3+3+4 = 10 tuntia lab/sim-harjoituksia luokassa)
• LAB 1 (3h) Gynekologinen hoitotyö (mm. ehkäisymenetelmät, gynekologinen tutkiminen,
gyn instrumentit, PAPA-näytteen ottaminen, rintojen omatarkkailu)
• LAB 2 (3h) Ensiapuluonteinen synnytys ja imetys sekä raskaudenaikaisia tutkimuksia
• Simulaatio (4h) Potilaan kotiuttaminen kirurgisen raskaudenkeskeytyksen jälkeen ja
suunnittelematon sairaalan ulkopuolinen synnytys
• Itsenäinen työskentely:
• Itslearning-alustalla tehtävät ja testit (perustuvat kurssikirjaan ja Naistalo.fi
materiaaleihin)
• Kirjalliset tehtävät (erillinen tehtävä lapsettomuudesta ja ennakkotehtävät
luokkaharjoitteluun)
• Oppimiskeskusteluiden teemoihin ennalta perehtyminen + tenttiin valmistautuminen
• Ryhmätentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• Itslearning-alustalla tehtävät ja testi, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty (hyväksytty, jos 50 % oikeita vastauksia).
• Kirjalliset ennakkotehtävät, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Luokkaharjoittelut ja simulaatio (pakolliset), arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Tentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Hylätty (0)
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Ei osallistu rakentavasti ryhmän toimintaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Ei osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eikä noudata ammattialan eettisiä ohjeita.
Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista
Luovuus:
Osaa tehdä osittain luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa tietämystä useimmista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen
Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa jossain määrin omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen.
Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Further information
• Luokassa tapahtuville harjoitustunneille sekä simulaatioon työpuku
• Harjoittelutunneille+simulaatioon osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).
• Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät Itslearning-alustalla, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille.