Siirry suoraan sisältöön

Postpartum Midwifery Work and Nursing of New-Borns (5 cr)

Code: TH00BY32-3003

General information


Enrollment
02.12.2023 - 15.02.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.03.2024 - 26.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Hanna Koivikko
Tiina Murto
Satu Halonen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Koko: 10 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 10 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BY32
No reservations found for realization TH00BY32-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tapaamiset keskiviikkoisin ja /tai torstaisin.
Toteutuu vk12-21 . Muutokset mahdollisia

Vk 12 Opintojakson info Tiina Murto & Hanna Koivikko
Imetysohjauskoulutuksen info vkolla 16/ Satu Halonen

Teoriaopinnot:
Synnyttäneen naisen ja perheen synnytyksen jälkeinen seuranta ja hoito normaalin synnytyksen jälkeen

Terveen vastasyntyneen seuranta

Synnyttäneen äidin ja perheen kotiuttaminen sairaalasta

LYSY ja Perhehotelli

Epäsäännöllinen lapsivuodeaika

Lääkäreiden ja muiden luennot:
Neonatologin luennot 6 h ja vastasyntyneen elvytyssimulaatiot 3h+ 3h.

Synnytyksen jälkitarkastus luento 2h + pienryhmäharjoitukset 2h+2h /obstetrikko


Raskauden ehkäisy synnytyksen jälkeen/ Bayer?


Vko 21 Paritentti - materiaalitentti (3h) Etä.

Objective

The student:

· Can independently care for the mother who gave birth and her family
· Can anticipate and identify changes in the well-being of the woman who gave birth, the new-born and their family
· Can guide the mother and family in a health-promoting and family-oriented manner
· Can care for a new-born
· Can prevent, identify and intervene in time in connection with changes in a new-born’s health
· Understands the importance of early interaction and supporting it as part of the puerperium period
· Can act in a way that supports parenting and early interaction
· Can observe the problems of early interaction
· Can perform a normal postpartum check
· Students will become familiar with the most common perinatal and neonatal disorders and problems.
· Students will know how to observe and care for a newborn as a multiprofessional team member in situations that threaten the health and life of the newborn.

Content

Contents

• Monitoring, counselling and evaluation of postpartum woman, new-born and family
• Methods for monitoring, caring for and assessing the condition of the mother and family after childbirth
• Care of a mother who has given birth normally or by caesarean section, and her family
• Postpartum complications
• Monitoring of mental wellbeing after childbirth
• Multiprofessional operations and referral for further treatment
• Breastfeeding counselling
• Content of health advice after childbirth
• Recovery after childbirth
• Childbirth discussion
• Family planning and contraception after childbirth
• Methods for monitoring the condition of a newborn

Support for Early Intervention and Parenthood
• Theoretical foundation for early interaction
• Observation in early intervention
• Methods for supporting early intervention and parenthood in midwifery

Postpartum Examination
• Recovery from childbirth and gynaecological status
• Childbirth discussion
• Family planning
• Parental benefits in postpartum examination
• Success of breastfeeding and problems in breastfeeding

Nursing of new-borns in need of intensive care
• The most common perinatal and neonatal disorders and problems
• Actions to take if the condition of the newborn changes
• Resuscitation of newborns

Materials

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2015 (tai uudempi) . Toimittaneet Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. s. 289- 350, 523- 524, 587-606
Maila Deufel ja Elisabet Montonen 2016. Lapsivuodeaika. Duodecim.
(Tentti)

Suositeltavaa:

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Maila Deufel ja IMETYS
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

Teaching methods

- Teoriaopinnot joihin opiskelija valmistautuu oppimistehtäviin perehtyen (erillisen ohjeen mukaan: aihepiiri ja/ tai oppimista ohjaavat kysymykset)
-Simulaatio (neonatologia)

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen

Student workload

-Teoriaopintojen aihepiiriin perehtyminen ja valmistavat oppimistehtävät
-Lähiopetus
-Tenttiin valmistautuminen
-Yht. 135t

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Etämateriaalitentti Itsissä auki vkon 21. Opiskelijaryhmä muodostaa ryhmär erillisen ohjeen mukaan. Arviointi0-5.

Synnytyksen jälkitarkastussimulaatio hyväksytty/ hylätty. (100 % läsnäolo)
Vastasyntyneen elvytyssimulaatio hyväksytty/ hylätty (100 % läsnäolo)

Siirry alkuun