Siirry suoraan sisältöön

Acting as an Early Childhood Educator and Supporting Families (5 cr)

Code: TH00BZ38-3002

General information


Enrollment
01.04.2023 - 01.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2023 - 22.09.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00BZ38
No reservations found for realization TH00BZ38-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Lähiopetuspäivät:

pe 1.9. 2023 kampuksella (MK ja TS)
- klo 9:00 - 10:00 Jakson aloitus, tehtävät (teoreettinen essee, varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien haastattelu paritehtävänä, perhekeskusajokortin suorittaminen, simulaatioharjoitukset)
- klo 10:00 - 11:30 Varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta
- klo 12:30 - 15:00 Vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen (keskusteluun orientoituminen), eri kieli- ja kulttuuritaustaiset perheet/vanhemmat (klo 13.30–15.00 Outi A. ja Zahra)

pe 8.9.2023 kampuksella (TS)
- klo 9:00 - 11:00 Käyttöteoria ja Minä kasvattajana -tehtävä
- klo 12:00 - 12:45 Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä, vierailijat Kati Mhone, Katarina Kajan ja Sara Åker-Harju Helsingin kaupungista (Zoomin välityksellä)
- klo 12.45 - 15.00 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä työssä

pe 15.9.2023 kampuksella (MK) OMA TIETOKONE JA KUULOKKEET MUKAAN TÄHÄN PÄIVÄÄN!
- klo 9:00 - 11:00 Varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö
- klo 12:00 - 13:30 Vierailija Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha
tauko
- klo 13.45 - 15:00 Perhekeskusajokortin ajaminen

pe 22.9.2023 Medisiina D ja kampus (MK ja TS)
- klo 8:30 - 11:30 Simulaatioharjoitukset Medisiina D HUOM! Muista tehdä simulaatioon valmistava harjoitustehtävä etukäteen! Simulaatioharjoituksiin osallistuminen on velvoittavaa!
- klo 12:30 - 15:00 Haastattelujen purku ja jakson päätös

Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Objective

Student
- understands the significance of the collaboration with the guardians and the versatility of families
- recognizes beliefs, values and attitudes relating to his/her own upbringing,
- reflects the ethical principles of upbringing
- knows the principles of multiprofessional collaboration and knows how to apply them in professional work

Content

Content
- usage theory of upbringing
- ethics of upbringing
- collaboration with guardians
- multiprofessional collaboration

Materials

Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista

Teaching methods

Yksilö- ja pariryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset, simulaatio

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa

Student workload

- Lähiopetus 1 op
- Keskustelutehtävä vanhemmat/vanhempien kanssa pareittain ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2,5 op
- Lapsuuskollaasi -tehtävä ohjeistetaan tällä jaksolla, mutta purku tapahtuu 24.11. Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat -jaksolla.

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän työstäminen

Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 6.10.2023
- Esseen 2. palautuspäivä on 20.10.2023

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.

Siirry alkuun