Lapsen erityistarpeiden tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ39-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
29.09.2023 - 27.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.
Sisältö
- lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminen
- lapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pari- ja ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson yksilötentti tehdään luokassa omalla koneella 27.10.2023 klo 12:30 - 13:30.
Uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Parityönä lasten kiellellisen toiminnan suunnittelu, ohjaaminen & arviointi ja haastattelutehtävä 1,5 op
Tentti 2,5 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetuspäivät:
pe 29.9.2023 klo 9:00 - 15:00 kampuksella (MK ja TS)
- klo 9:00 - 11:00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
- klo 12:00 - 14:00 Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana
- klo 14:00 - 15:30 vierailijoina Kiekuopettajat Minna Maununiemi, Eevastiina Nummila ja Jenni Rantala, lapsen kielen tukeminen päiväkodin arjessa
pe 6.10.2023 klo 9:00 - 15:00 kampuksella (MK)
- klo 9:00 - 11:00 Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät
- klo 12:00 - 15:00 Toiminnallista tunnetyöskentelyä
pe 13.10.2023 klo 9:00 - 14:30 kampuksella (TS)
- klo 9:00 - 11:00 Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
- klo 12:00 - 14:30 tukiviittomaohjaus ja harjoituksia
VIIKOLLA 42 itsenäistä työskentelyä, opiskelijapari tekee haastattelutehtävän ja suunnittelee kielellisen työpajan
27.10.2022 klo 9:00 - 15:00 päiväkodilla ja kampuksella (MK ja TS)
- klo 8.30 - 11:00 toiminnallinen työpaja päiväkodissa
- klo 12:45 - 13:30 tentti
- klo 13:30 - 15:00 jakson vaka-sosionomin ja Veon haastattelujen purku, työpajojen purku, jakson päätös
Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti
Arvosana muodostuu tentistä, asteikolla T1 - K5.
Hylätty (0)
- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.