Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Sanna Virtanen
Kurssin toteuttaa kokonaisuudessaan Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Opetus toteutetaan toistaiseksi etänä tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601
Lähiopetus
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S., ..Patofysiologia (Sanoma Pro)
Kurssi toteutuu luento-opetuksena, mukana myös mahdollinen ruumiinavausvierailu (lokakuu), kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään.
Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty, palautuspäivä sovitaan aina erikseen
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2024
02.07.2022 - 15.09.2022
10 - 30
Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
ANFY 1 osa:
1. tentti: 5.12.22 (12-14)
2. tentti (1.uusinta): 12.12.22 (12-14)
3. tentti (2. uusinta): 19.12.22 (12-14)
Kurssista voidaan järjestää myös kotitenttejä, soveltuvin osin
Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning
Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle sekä kliinistä lääketiedettä soveltuvin osin.
Kurssin sisällöllinen aikataulu:
Osa 1 (1. lukukausi)
1. Solu, alkiokehitys, kudokset, iho
2. Verenkiertoelimistö, veri, immunologia
3. Hengityselimistö
4. Tuki- ja liikuntaelimistö
Osa 2 (3. lukukausi):
1. Virtsaelimistö
2. Endokriininen järjestelmä
3. Sukupuolielimistöt
4. Ruuansulatuselimistö
Osa 3 (4. lukukausi)
1. Hermosto
alle 40 pistettä
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Etäopetus
Suositeltava oppimateriaali on linkkeinä tai lähteinä Itslearningissa.
Itsenäinen verkko-opiskelu Itslearning-alustalla.
Kaikkiin kysymyksiin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu ja kommentoitu omia vastauksia suhteessa mallivastauksiin.
Opiskelija palauttaa tehtävät kokonaisuudessaan ja täyttää suoritusten koosteen vuoden 2023 aikana
Suomi
01.11.2022 - 31.12.2023
26.09.2022 - 31.12.2022
10 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
2 op
H-5
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella, opintojaksossa ei ole tenttiä.
Itsenäinen verkko-opiskelu Itslearning-alustalla.Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
Oppimistehtävät 2op = 54h opiskelijan työtä
Opiskelija tekee itsenäiset tehtävät Itslearningin ohjeistuksen mukaisessa järjestyksessä. Oppimistehtävien ohjeistukset aukeavat jakson alkaessa keväällä 2023.
Jarno Huhtanen
Huhtanen Jarno
Lähiopetus
Käydään läpi opintojakson infotunnilla
Opintojakso toteutetaan projektityönä, jonka lisäksi luentoja, harjoitustunteja ja simulaatioita. Projektin lopputuotoksena on kirjallinen tuotos ja esitys Erasmus opiskelijoille englanniksi. Opintojaksolla järjestetään traumasimulaatiot yhdessä ensihoitajien ja bioanalyytikoiden opiskelijoiden kanssa. Simulaation sisältää myös toisen ryhmän tarkkailijana toimimisen. Toukokouussa mahdollisesti järjestetään suuronnettomuussimulaatio ilta-aikaan. Opintojakso sisältää useita pakollisiasimulaatiopäiväiviä.
Opintojakso sisältää myös kirjallisen kokeen.
Student is able to
- describe requirements of emergency patient imaging
- reason radiographer's action by evidence based
Hylätty:
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneiltamerkittävä poissaolo
- kirjallinen työ ja esitys hylätty
- ei osallistu opintojakson simulaatioihin lainkaan
Tyydyttävä:
-tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- puuttellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
- kirjallinen työ / esitys puuttellinen
Hyvä:
-tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- osallistuminen opintojakson toteutukseen
Erinomainen:
- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Tietokonetomografiaosaaminen hyväksytysti suoritettu
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
-
Käydään läpi opintojakson infotunnilla
Konstruktivistinen lähestymistapa, projektityö, blended learning
Käydään läpi opintojakson infotunnilla
Lääkehoidon rastit PRÖNTS21 ryhmälle (valmistelu 6 h ja toteutus 6 h)
- emergency situations in clinical radiography
- emergency patient imaging
- decision making in emergency situations
- multidisciplinary co-operatin in emergency situations
- first aid
- team management
- medication
Opintojakso ja/tai sen osia voidaan suorittaa osana erillistä hanketta
Katriina Vesanen
Katriina Vesanen
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Opettajan jakama materiaali tai opiskelijan verkosta hakema tai itse tuotettu materiaali. Kaikki materiaali tulee saataville Itslearning-oppimisympäristöön.
Lähi- ja verkko-opetus, verkkotehtävät, itsenäinen työskentely, pari-/ryhmätyöskentely
Koko kurssi arvioidaan asteikolla 0-5:
Kurssisuoritukset pisteytetään, jonka perusteella muodostuu kokonaisarvosana. Arvosanaan vaikuttavat sekä suulliset että kirjalliset suoritukset.
Arviointi ja palaute: Opettajan palaute, vertaispalaute
Tarkemmat tiedot kurssilla
Suomi
23.03.2023 - 23.04.2023
02.12.2022 - 20.03.2023
10 - 36
Tarkemmat suoritus ja -arviointikriteerit kurssilla. Ei materiaalikustannuksia opiskelijalle.
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Paikasta riippumaton
1 op
H-5
Työelämälähtöiset opppimistavoitteet ja materiaali
digioppiminen, tiimioppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi
Opetustunnit ja kotitehtävät yht. 26h
Suullisen esityksen suunnittelu, valmistelu, esittäminen ja vertaispalaute 15 h
Kurssitehtävät 40 h
HUOM!
Opintojakson tunneista osa pidetään lähitunteina kampuksella ja osa verkossa.
Verkkotapaamiset pidetään Zoomissa. Kutsu ensimmäiseen tuntitapaamiseen lähetetään sähköpostitise ennen kurssin aloitusta. Samaa linkkiä käytetään kurssin kaikissa verkkotapaamisissa ja se löytyy myös itselarning-oppimisympäristöstä.
Kurssin aihealueet:
• Personal learning goals and needs, language level, studies and professional profile
• English needed in patient/client situations
• Field-related topics
• Spoken presentation
• Reading and summarizing field-related material
• Professional vocabulary
• Self-reflection
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai jättää kurssisuorituksen kesken.
Aiheen käsittely englanniksi moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikä etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee joitakin virheitä. Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti. Puhetta ei ole aina helppo seurata. Sidosteisuudessa ja vuorovaikutuksessa voi olla huomattavia puutteita. Kieli on melko yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy kuitenkin välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Kurssitehtävät on suoritettu.
Kieli on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Suullinen ja kirjallinen tuotos on sujuvaa ja selkeää. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hyvin hallussa. Joitakin virheitä voi esiintyä. Opiskelija ymmärtää oman alansa englanninkielistä materiaalia. Puhe on loogista ja johdonmukaista. Vuorovaikutus ja reagointi on pääosin sujuvaa ja selkeää. Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa ja on sopivaa eri ammatillisiin tilanteisiin. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Tyylivirheitä voi esiintyä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi ilmetä virheitä. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhetta on helppo seurata. Kieli on sujuvaa vaikka joitakin katkoja ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. Kurssisuorituksessa ei ole puutteita ja tehtävät on hyvin tehty.
Aiheen käsittely englanniksi on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät asiasta toiseen ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. Kurssisuoritus osoittaa aktiivisuutta ja tehtävät on suoritettu erinomaisesti.
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä
lähitunnit 20 tuntia, itsenäinen opiskelu 34 tuntia
Kliininen harjoittelu 3op:
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä . Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia, josta 38t 15 min harjoittelupaikassa. Harjoittelun kesto on kaksi viikkoa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu: Simulaatiot 2 op, Kliininen harjoittelu 3 op
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
- osallistuminen lähitunneille, tehtävien hyväksytty toteuttaminen
Harjoittelu kuvantamisosastoilla 3op:
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeiden ja muiden harjoittelun dokumenttien hyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 26
Oppimisalusta: Its learning
Ruoka-ja matkakustannukset kliinisessä harjoittelussa kuvantamisosastoilla
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Työelämälähtöisyys
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op: thoraxin ja yläraajan kuvausprojektioiden harjoittelua luokassa, tehtävät
Kliininen harjoittelu 3op:
Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä
lähitunnit 20 tuntia, itsenäinen opiskelu 34 tuntia
Kliininen harjoittelu 3op:
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä . Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia, josta 38t 15 min harjoittelupaikassa. Harjoittelun kesto on kaksi viikkoa
SISÄLTÖ
Yksilöosaaminen:
- harjoitteluun valmistautuminen
- omakohtaisen esittelyn laatiminen itsestään röntgenhoitajaopiskelijana
- alustavien tavoitteideen laatiminen harjoittelulle
- oman oppimisen kuvaaminen
- palautteen vastaanottaminen ja antaminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-potilaan kohtaaminen ja auttaminen kuvantamistilanteissa
-potilaan fyysisen yksityisyyden suojaaminen
Kuvantamisosaaminen:
-kuvantamislaitteiden turvallinen käsitteleminen
-potilaan anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvainformaatiosta
-kuvainformaation arvioiminen
-potilaan indikaation mukaisen natiivikuvantamistapahtuman suunnitteleminen ohjatusti
Turvallisuusosaaminen:
-poikkeavan tilanteen (esim. tulipalo) toimintaperiaatteiden kuvaaminen
-käsihygienian toteuttaminen
Yhteisöosaaminen:
-työaikojen ja yhteisten sopimusten noudattaminen
-toiminnan perusteleminen
Vk 37-51 syksy 2022
Petteri Aatsinki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2023
01.12.2022 - 30.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Huhtanen Säde, Aatsinki Petteri
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Ajankohtaiset viikottaisten teemojen mukaiset materiaalit ITS-ympäristössä.
Ajankohtaiset viikottaisten teemojen mukaiset materiaalit ITS-ympäristössä.
Suomi
01.09.2022 - 31.07.2023
02.08.2022 - 31.08.2022
10 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Syyslukukadelle ryhmä on jaettuna kahteen pienryhmään. Opintojaksolla toteutetaan käänteisen luokkahuoneen periaatetta. Opintojakson sisältö on teemoitettu viikkokohtaisesti. Pienrymäkokoontumiset ovat viikottain. Opiskelijat perehtyvät alustavasti edellisellä viikolla seuraavan viikon teemaan, materiaaleihin ja tehtäviin ja laativat itsellensä tavoitteen oppimistilanteita varten.
Kevätlukukaudella opiskelijat harjoittelevat aidoissa potilastilanteissa.
Syksy 2022( 2 op) on 54 tuntia opiskelijan työtä
Kevät 2022 (3 op) . Käytännön harjoittelu 2 viikkoa
Syksyn 2022 harjoitustunnit (2 op) toteutuvat välillä vko 37-43 ja 46-50
Syksyn harjoitustunnit kuuluvat hoitamis- ja ohjaamisosaamisen (5 op) ja turvallisen kliininen radiografia (1 io) kurssin alle.
Kevään harjoittelu (3 op) sijoittuu 2. lukukauden alkuun.
Syyslukuausi Osallistuminen harjoitustunneille 100 %.
Kevätlukukausi Hyväksytty harjoittelu
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde, Huhtanen Jarno
Lähiopetus
Työelämälähtöisyys
- simulaatiot pienryhmissä
- lähitunnit: PRÖNTS21 ryhmän opiskelijoita mukana toteutuksessa
- tehtävät
- opintokäynnit
- näyttökoe
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty : tehtävien hyväksytty toteuttaminen, näyttökokeen hyväksytty suorittaminen
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 26
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Konstruktivistinen lähestymistapa
15 op on yhteensä 405 tuntia opiskelijan työtä
Alaraajan, vartalon, pään alueen projektiot
Ajoitus:
- VK 4-16..2023
Saattaa sisältää projektityöskentelyä.
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-3 hyväksytty suorittaminen
Suomi
01.01.2023 - 01.10.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 260
Oppimisalusta; itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
- edeltävyys ehdot: hyväksytty suorittaminen:
* Turvallisen säteilyn käytön perusteet (säteilyfysiikka, säteily biologia, turvallinen kliininen radiografia) 5 op syksy 2020
* natiivikuvantamisosaaminen 5 op syksy 2022
* natiivikuvantamisosaaminen 5 op kevät 2023
* harjoittelu 1 : 5 op syksy 2022
* harjoittelu 2: 5 op syksy 2022 ja kevät 2023
* harjoittelu 3: 15 op kevät 2023
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on kuusi viikkoa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 16-21.2023 Modaliteetti: natiivi
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali.
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävä
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-4 hyväksytty suorittaminen
- vahva suositus lääkehoito osaamisen hyväksyttyä suorittamista
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 45minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 48-51. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetit: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet.
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-6 hyväksytty suorittaminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15 minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 40-43. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali.
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria
Suomi
01.08.2022 - 28.05.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: vk 2-5 kevät 2023
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
Lähiopetus
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Suomeksi
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria
Suomi
01.08.2022 - 27.08.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: vk 10-13 kevät 2023
Petteri Aatsinki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2023
01.12.2022 - 30.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Petteri Aatsinki
Lähiopetus
Suomi
31.12.2022 - 31.12.2023
01.12.2022 - 30.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Säde Huhtanen
Lähiopetus
Ajankohtaiset teemojen mukaiset materiaalit
Luentomateriaalit
Tavoiteperustainen ja opintojakson sisältöjen mukainen arviointi.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Opintojaksolla toteutetaan käänteisen luokkahuoneen periaatetta. Opintojakson sisältö on teemoitettu viikkokohtaisesti. Opiskelijat perehtyvät alustavasti edellisellä viikolla seuraavan viikon teemaan, materiaaleihin ja tehtäviin ja laativat itsellensä tavoitteen oppimistilanteita varten.
Opintojaksolla yhteisiä tunteja sekä pienryhmätunteja. Kaksi pienryhmää.
3op = 3 x 27t
Opintojakson teemat:
Potilaan kohtaaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan auttaminen kuvantamistilanteessa
Aseptiikan toteuttaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan yksityisyys ja sen suojaaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan siirtymisessä avustaminen
Potilastiedon dokumentoimisen perusteet kuvantamistilanteessa
Potilaan vitaalielintoimintojen arvioimisen perusteet
Kuvantamistilanteisiin sisältyviä kliinisiä hoitotoimenpiteitä
Opiskelija ei tunnista keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys.
Opiskeliija osaa kuvata keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys.
Opiskeliija osaa kuvata ja perustella keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla taataan potilasturvallisuus ja asiakaslähtöisyys.
Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija osaa kuvata, perustella ja toteuttaa ne keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla hän takaa potilasturvallisuuden ja asiakaslähtöisyyden, ja että hän osaa ainakin alustavasti myös arvioida osaamistaan ja/tai esittää kehittymistarpeensa.
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Huhtanen Jarno, Huhtanen Säde, Aatsinki Petteri
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Ilmoitetaan opintojakson aikana
Monimuoto opiskelu (lähitunnit, tehtävät, opintokäynnit, pienryhmätyöskentely, projektit)
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Työelämälähtöisyys ja konstruktivistinen oppiminen
3 op= 81 tuntia opiskelijan työtä
Ajoitus: Syksy 2022
Hyvinvointi, terveyden edistäminen ja yrittäjyys. Projektit, CV, yrittäjyys/röntgenhoitajan ura mahdollisuuksi
Säde Huhtanen
Lähiopetus
Kuvaus löytyy Itsyssä.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus, Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Tentti tehdään Itsissä.
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsissä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarve, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
Syksy 2022:
Tentit:-
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Sanna Ojala
Lähiopetus
MATERIAALI
Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja 9. uudistettu painos
Osat:
Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeenanto luonnollista reittiä
Lääkkeen antaminen injektiona
Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito
Lääke elimistössä
Lääkkeiden haitta- ja yhteisvaikutukset
Lääkehoitoon vaikuttavat tekijät
Sairaanhoitaja turvallisen lääkehoidon totuetutajana
Lääkehoidon turvallisuuden edistäminen
Tai
Saano & Taam-Ukkonen (2018) Lääkehoidon käsikirja
osat:
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeen vaiheet ja vaikutukset elimistössä
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkkeen anto laskimoon
JA
Turvallinen lääkehoito- opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseksi
tiimioppiminen
yksilöoppiminen
harjoittelu luokassa
Lääkehoidon alkutentti 5-1/täydennettevä)
pistari (5-1)
Farmakologia (5-1/ hylätty)
Lopputentti (5-1/ hylätty)
harjoittelu luokassa, 100 % läsnäolo / hyväksytty / täydennettevä
itsenäiset ja ryhmätehtävät hyväksytty/täydennettevä
Lääkelasku hyväksytysti
Suomi
09.01.2023 - 30.04.2023
02.12.2022 - 13.01.2023
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
vastaavat sisällöt tai sama opintojakso toisen ryhmän mukana
Lääkehoidon alkutentti ITsissä tehdään kotona itsenäisenä opiskeluna, sen aukiolo aikana
Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % . Tärkeää vastata kaikkiin kysymyksiin. Lähes jokaisessa tehtävässä on useita kysymyksiä. Vastaa jokaiseen ja tallenna (Submit) vastaus jokaisen tehtävän jälkeen.
itsenäinen ja ryhmätyöskentely 15 h
teoria opetus (mm. teemapäivät) 12 h
Lääkehoidon rastit 6 h
harjoittelu luokassa 16 h
lääkelaskenta 20 h´
Its. työpajat 10 h
- röntgenhoitajan lääkehoito-osaaminen
- lääkehoidon toteutusta ohjaavat lait ja asetukset sekä ohjeet
- turvallinen lääkehoito-opas lääkehoidon osaamisen ja toteuttamisen ohjaajana
- lääkehoidossa tarvittavien laskutoimitusten suorittaminen virheettömästi
- lääkkeen antaminen turvallisesti eri antoreittejä
- Laskimokanylointi turvallisesti
-
Jarno Huhtanen
Huhtanen Jarno
Lähiopetus
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Lähitunnit, verkkotehtäviä, itsenäinen työskentely, opintokäynnit, magneettirekka (ei varmistettu), demonstraatio
Hylätty:
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltämerkittävä poissaolo
- tentti hylätty
- MRI hrjoittleujakso hylätty, jos harjoittelun tehtävä ei hyväksytysti suoritettu
Tyydyttävä:
-tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puuttellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
Hyvä:
-tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen
Erinomainen:
- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
TT jakso tulee olla suoritettu hyväksytysti
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Ajankohdat ilmoitetaan opintojakson infotunneilla
Osa a tentti (0-5) painokerroin 1
Osa b tentti (0-5) painokerroin 2
Osa c läsnäolo
Konstruktivistinen lähestymistapa
Blended learning
Ilmoitetaan opintojakson alussa info tunnilla
10op = 270h opiskelijan työtä
Osa A Laitteiden rakenne ja toiminta 2op / Sainio
Osa B Radiografia / Huhtanen
Osa C Radiologia 0,5op
Ajoitus:
- kevät 2022
Sisältö:
Kuvantamisosaaminen:
-magneettilaitteen kehityshistoria
-magneettilaitteen rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet magneettikuvantamisessa
-magneettikuvan laatu ja siihen vaikuttavat tekijät
-magneettikuvantamisapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat magneettikuvantamisessa
-tehosteaineiden käyttö magneettikuvantamisessa
-kuvanrekonstruktiot
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-magneettikuvantamisen indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ohjaaminen ja auttaminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä (erityisesti lapset, ikääntyneet ja muistisairaat)
-potilaan kohtaaminen ja kokemuksellisuuden tukeminen magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet magneettikuvantamistapahtuman yhteydessä
Turvallisuusosaaminen:
-magneettikuvauksen vasta-aiheet
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuus magneettikuvantamisessa
Laatuosaaminen:
-magneettikuvantamistoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva magneettikuvantamistoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus magneettikuvantamistapahtuman eri vaiheissa
Opintojakso ja/tai sen osia voidaan suorittaa osana erillistä hanketta.
Säde Huhtanen
Päivi Pietikäinen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde, Huhtanen Jarno
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Monimuoto-opetus, johon sisältyy sekä lähi- ja että verkko-opetusta
Syksy 2022 (5op)
- Lähitunnit, tehtävät, tentti, itsenäinen opiskelu
Radiografia1 (Aatsinki 2 op)
- thx ja yläraajojen natiivikuvausprojektiot/anatomiaa
Radiografia2 (Huhtanen J 3 op)
- säteilysuojelu
- kuvantamisen perusteet
Kevät 2023 (5 op)
- Lähitunnit, tehtävät, tentti, itsenäinen opiskelu
Radiografia 1 ( 2 op)
- alaraajojen, vartalon ja pään alueen natiivikuvausprojektiot/anatomiaa
Radiografia 2 (2 op)
- Natiivikuvan laatu ja annos, lasten kuvantaminen
Radiografia 3 (1 op) (Huhtanen S)
- rintojen kuvantaminen, osteoporoosi/dexa
- panoraama
Syksy 2022
radiografia 1 (2op): 40%
radiografia 2 (3op): 60%
Kevät 2023
radiografia 1 (2op): näyttökoe 50%
(anatomian tentit tulee olla hyväksytysti kaikki suoritettu)
radiografia 2 (2op): 50%
radiografia 3 (1op) hyväksytty/hylätty
Natiivikuvantamisosaaminen 10 op kokonaisarvosana:
Syksy 2022 (5op) 1/2
Kevät 2023 (5op) 1/2
ARVIOINTIKEHIKKO
Ammatillinen tieto: yksilöosaaminen
Ammattitaito: yksilöosaaminen
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen: yhteisö- ja verkosto-osaaminen
Taso 5:
Taso 3:
Taso 1:
- Arviointikehikon sisältö kohdat huomioidaan harjoittelu 1 simulaatioissa ja siirtyvät sieltä natiivikuvantamiseen
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Kaikkien tehtävien ja osien hyväksyttyä suorittamista
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
15 - 26
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
2 op
H-5
Opintojaksolla kehitetään alan ammattisanastoa, tiimissä toimimista ja yhteisoppimista
op=27 tuntia opiskelijan työtä
Syksy 2022 (5op)= 135 tuntia opiskelijan työtä
Radiografia1 (Aatsinki 2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä)
-lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia2 (Huhtanen J 3 op= 81 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 24, itsenäinen opiskelu 57 tuntia
Kevät 2023 (5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä)
Radiografia 1 ( 2 op=54 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia 2 ( 2 op= =54 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia 3 (1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä)
-lähitunnit 8, itsenäinen opiskelu 19 tuntia5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Kuvantamisosaaminen:
- kuvantamislähete ja sen juridiset perusteet
- natiivikuvantamislaitteet ja välineet sekä niiden toiminta ja laadun arviointi
- natiivikuvausprojektioden (tuki- ja liikuntaelimet, rintaontelo, rintarauhanen, pään alue ja hampaisto) suunnitteleminen ja toteuttaminen
- kuvainformaation tuottaminen, käsitteleminen ja sen riittävyyden arvioiminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- natiivikuvausten indikaatiot ja löydökset potilaan hoidon eri vaiheissa
- potilaan ohjaaminen ja avustaminen natiivikuvantamistapahtumissa
- eri kulttuurista tulevan potilaan kohtaaminen
- yksityisyyden toteuttaminen natiiviröngenkuvantamistapahtuman yhteydessä
Turvallisuusosaaminen:
- potilasannos ja sen optimoiminen
- ergonominen työskentely natiiviröntgenkuvantamisessa
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen natiiviröntgenkuvantamistapahtuman osatekijät
- perustella röntgenhoitajan toiminnan natiiviröntgenkuvantamistapahtumissa
Syksy 2022. Kevät 2023
Säde Huhtanen
Lähiopetus
KETUI verkko-opintojakso, opiskelijan itse hankkima menetelmäkirjallisuus, Messi
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole
Opiskelijan työ 5 x 27 t.
1) Suunnitelman mukaisen toteutuksen raportointi suullisesti sekä kirjallisesti.
Suulliset raportoinnit mahdollisia DiSKun opinnäytetyöpajojen yhteydessä.
Ryhmän omaa raportointitilaisuuden ajankohtaa ei ole määritelty.
Kypsyysnäyteen laatiminen kotitenttinä, kun ohjaaja on antanut luvan.
Saattaa sisältää projketityöskentelyä.
Opintojaksosta saa hyväksytyn merkinnän, kun seuraavat vaiheet ovat toteutuneet
* opinnäytetyön kirjallinen raportin viimeistelty versio
* opinnäytetyön suullinen raportointi
* toisen opinnäytetyön opponointi
* osallistuminen vähintään kahdeksaan (8) rapportointitilaisuuteen
* plagioinnin tarkistaminen
* kypsyysnäytteen sisältö
* kypsyysnäytteen kieliasu
* raportin julkistaminen
* toimeksiantajan lausunto
Opinnäytetyöstä laaditaan erillinen arviointikausunto (Messi) ja arvosana kirjataan Peppiin
Säde Huhtanen
Lähiopetus
KeTuMe verkko-opintojakso
Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen
Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta.
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Ohjaus tarpeen vaatiessa.
5 op = 5 x 27 t
DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.
Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen.
Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin
Säde Huhtanen
Lähiopetus
KETUI opintojakson materiaali; Messi
Opinnäytetyön toteuttaminen perustuu hyväksyttyyn suunnitelmaan ja osallistuminen raportointitilaisuuksiin.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Ei
Ei tenttiä
Opiskelijan työn mitoitus 5 x 27 tuntia.
Opinnäytetyön suunnitelman mukainen toteutus.
Saattaa sisältää projektityöskentelyä.
Opinnäytetyöprosessi on raportoitavissa.
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
luentomateriaali ja sähköisessä muodossa oleva oppimateriaali sekä monistemateriaali
lisäksi
Osa b ja c 2.5 op: säteilyaltistuksen opimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi: Helminen
Sovijärvi, A. & Ahonen, A. & Hartiala, J. & Länsimies, E. & Savolainen, S. & Turjanmaa, V. & Vanninen, E. (toim.) 2003. Kliininen fysiologia ja isotooppilääketiede. Duodecim. Helsinki. (soveltuvin osin).
www.stuk.fi, www.edilex.fi/stuklex,( Säteilylaki592/1991, Säteilyasetus 1512/1991, STM asetus 423/2000, ST-ohjeet ja muu ohjeisto)
www.iaea.org( International Atomic Energy Agency)
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, demonstraatiot, yksilötehtävät, opintokäynnit
Numeerinen
Osa A 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta:Teräs: 1-5, painotus 1
Osa B,C,D 3 op: säteilyaltistuksen optimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi: Hälli: 1-5, painotus 2
Osa E 0.5 op: isotooppi lääketiede: Seppänen: Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Osien a,b,c ja d hyväksyttyä suorittamista
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Its learning
- iltaluentoja ( Helminen/Hälli) klo 16 jälkeen
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, demonstraatiot, yksilötehtävät, opintokäynnit
Osa a 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta: Teräs
isotoopit ja radioaktiivisuus
- isotooppitutkimukseen soveltuvien isotooppien ominaisuudet
-radiologiset perusyksiköt
-radioaktiivisten isotooppien tuotanto
-generaattorit
-radiolääkkeet
-merkkiaineen kulku elimistössä
-säteilyn mittaaminen ja ilmaisimet isotooppitoiminnassa
-gammakamerat
-yhdistelmäkuvaukset
-dosimetria
Osa b,c ja d 3 op: säteilyaltistuksen opimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi, Pet-toiminta: Helminen, Sjöholm
- isotooppilääketieteenlainsäädäntö ja viranomaisohjeet
- isotooppityöskentelyn periaatteet
- potilaan ohjaus isotooppitutkimusten eri vaiheissa
- isotooppitutkimukset ja - hoidot
- säteilyaltistuksen optimointi
Osa E. isotoopit sairauksien hoitamisessa: 0.5 op: Seppänen
- lähitunneilla läsnäolo pakko, muuten kirjallinen korvaava tehtävä
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Osa a 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta:Teräs
- lähitunnit 18, opiskelijan itsenäistä työtä 22 tuntia, yhteensä 40 tuntia opiskelijan työtä
Osa b,c ja d3 op: säteilyaltistuksen optimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi, Pet-toiminta: Hälli
- lähitunnit 26, opiskelijan itsenäistä työtä 56 tuntia, yhteensä 82 tuntia opiskelijan työtä
Osa d 0.5 op: isotooppi lääketiede: Seppänen
- lähitunnit 4, opiskelijan itsenäistä työtä 9 tuntia, yhteensä13 tuntia opiskelijan työtä
Kuvantamisosaaminen:
-isotooppi/PET-laitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (gammakamera, PET laitteet ja yhdistelmäkuvauslaitteet, annoskalibraattori, säteilyilmaisimet)
-radioaktiivisuus ja aktiivisuuden yksiköt sekä säteilyn aineen ja vuorovaikutus
-radioaktiivisten isotooppien tuotanto (generaattorit, syklotronit)
- isotooppitutkimuksiin soveltuvien isotooppien ominaisuuksista
- radiolääkeet ja niiden kulku elimistössä
- isotooppikuvantamisen ja –hoitojen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheet
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-isotooppikuvausten ja –hoitojen indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen istooppikuvantamistapahtuman ja hoitojen yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet istooppikuvantamisessa ja hoidoissa
Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi isotooppikuvantamisessa
-säteilysuojelutoimenpiteet
-säteilysuureet ja annokset isotooppikuvantamisessa
-vertailutasot isotooppikuvantamisessa
-lapset, raskaana olevat ja muut erityisryhmät
-aseptinen toiminta radiolääkkeen valmiiksi saattamisessa
Laatuosaaminen:
-isotooppitoiminnan laadunvarmistus (laitteet, radiolääkkeet)
- näyttöön perustuva kliininen radiografia isotooppitoiminnassa
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus isotooppitoiminnassa
-hoitohenkilöstön ohjaaminen
TAVOITTEET:
Opiskelija osaa
-kertoa inhimillisen ja turvallisen isotooppikuvantamistapahtuman osatekijät kuvantamistapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan istooppikuvantamistapahtumassa ja –työskentelyssä
AJOITUS: Syksy 2022 Viikot 39-46
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltämerkittävä poissaolo
- tentti hylätty
-tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
-tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen
edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen
Jarno Huhtanen
Jarno Huhtanen
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Murtumien osalta;
o Imaging skeletal trauma
o Accident and emergency radiology: A survival guide
- Benignit/malignit luutuumorit;
o Fundamentals of skeletal radiology, luvut 2-4
- Ryhmien tekemä materiaali (esitykset)
- Lisäksi luentomateriaali artrooseista ja luutuumoreista + mahdolliset artikkelit
Monimuoto
Arvosanan muodostuminen
Esitykset 0-5/Täydennettävä
Ryhmien esitykset osallistuminen (poissaolon korvaus)
Kuvantulkintaharjoitusten tekeminen
Sarkoomameeting osallistuminen (poissaolon korvaus syksy 2022)
Koe 0-5
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
15 - 20
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
1 op
H-5
Konstruktivismi, demonstraatio, case-opetus, seminaarityöskentely, interaktiivinen opetus
5op = 135h opiskelijan työtä
- luennot 12h
- etäohjaus 3h
- kuvantulkintaharjoitukset 18h
- koe 3h
- seminaari 15h
- sarkoomameeting 3h
Toteutus koostu useasta eri osasta. Yläraajojen traumat käsitelty 5.lk ja nyt kertauksena lausuntaharjoitus 20kpl caseista ylä- ja alaraajan osalta (ATK-luokka).
Ryhmätyönä esitetään eri kohteiden anatomia luiden, lihasten (insertio, origo, funktio), jänteiden, ligamenttien (soveltuvin osin) ja isompien verisuonten osalta. Esityksissä tulee havainnollistaa anatomiaa esim. VisibleBody ohjelman avulla etenkin lihasten osalta. Alueet tulee käydä esityksessä läpi myös MRI kuvien kautta, missä voi hyödyntää IMAIOS ohjelmaa. Anatomian lisäksi jokaisesta kuvantamiskohteesta tulee käydä läpi alueen tyypillisimmät murtuma havainnollistavin esimerkein. Esitykseen on varattu aikaa 60min/esitys.
Erilaisista artrooseista, metabolisista ja endokriinisistä löydöksistä natiivikuvantamisessa pidetään luento (2-4h) ja lausuntaharjoitus (n. 20 casea).
Erilaisista benigneistä ja maligneista luutuumoreista pidetään luento (2-4h) ja lausuntaharjoitus (n. 20 casea).
Opintojaksoon kuuluu yksi käyntikerta sarkoomameetingissä (TYKS). Sarkoomameetingin jälkeen tulee pyytää allekirjoitus meetingin vetäjältä osallistumistodistukseksi.
Kurssin lopussa tentti yllä olevista aiheista.
Sirpa Rajala
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kielijelppi: Esiintyminen (tukea esityksen valmisteluun, puheviestintä)
- Kielijelppi: Kirjoitusviestintä (tukea kirjoittamiseen ja tekstityöhön)
- Mönkkönen, Kaarina: Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla (tukea ammatillisen viestinnän tehtäviin)
- Messi: Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Itslearning: Oppimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus)
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset tehtävät : 0 - 10 pistettä (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 pistettä (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Suomi
05.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
16 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja portfoliotehtäviin ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaserantatehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- kirjallisten tehtävien kokoaminen, Turun AMK:n kirjoitusohjeet ja lähdemerkinnät, Itslearning-työskentely, 12 h.
Syylukukausi 2022. HUOM. toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Petteri Aatsinki
Sanna Virtanen
Aatsinki Petteri
Virtanen Sanna (onkologia) sanna.virtanen@turkuamk.fi
onkologian luennot pidetään etänä tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Luentomuistiinpanot
Jussila,A-L, Kangas, A. & Haltamo, M.2010. Sädehoitotyö.WSOYpro Oy. Helsinki
muu ilmoitetaan opintojakson aikana
Joensuu et al. Syöpätaudit (Duodecim)
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit
Numeerinen arviointi
osa a ja b: 1-5, painotus 1
osa c: 1-5, painotus 2
osa d: hyväksytty/hylätty
-
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Osien a,b,c ja d hyväksyttyä suorittamista
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
15 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Solubiologian perusteet on oltava hallinnassa onkologian kurssille tultaessa
- Jonkin verran iltaluentoja klo 16 jälkeen
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Onkologian tentti on kotitentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty ja tentti palautetaan kurssilla sovittavaan päivään mennessä opettajalle sähköpostilla (sanna.virtanen@turkuamk.fi).
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Osa a 1 op: laitteen rakenne ja toiminta: Ollonqvist
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 12, opiskelijan itsenäistä työtä 15 tuntia
Osa b 0.5 op: säteilyaltistuksen optimointi sädehoidossa: Ollonqvist
- yhteensä13 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 4, opiskelijan itsenäistä työtä 9 tuntia
Osa c 2.5 op: sädehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi: Lindholm
- yhteensä 68 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 34, opiskelijan itsenäistä työtä 34 tuntia
Osa d 1 op: onkologia: Virtanen
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 8 , opiskelijan itsenäistä työtä19 tuntia
SISÄLTÖ:
Sädehoito-osaaminen:
- sädehoidon fysikaaliset perusteet
- sädehoitolaitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (lineaarikiihdytin, tyköhoitolaitteet, simulaattori)
- sädehoidon suunnittelun vaiheet ja toteutus (simulaattori, tietokonetomografia, annossuunnittelu)
- sädehoidon toteutuksen eri vaiheet
- kuratiivinen ja palliatiivinen sädehoito
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-sädehoito potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten vuorovaikutteinen yksilöllinen ohjaaminen sekä avustaminen
-sivuvaikutukset, niiden ennaltaehkäisy ja hoito (ihon hoito, ravitsemus)
-onkologia (syövän synty, oireet, esiintyvyys ja hoitomuodot)
Turvallisuusosaaminen
-potilaan, oman ja muiden sädeannoksen optimointi
-ergonominen työskentely sädehoidossa
Laatuosaaminen
-sädehoitolaitteiden ja välineiden laadunvarmistus
-sädehoitotapahtuman laadunvarmistus
-sädehoitoa ohjaavat normit
-näyttöön perustuva sädehoitotyö
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatillisuus sädehoidossa
-eettinen toiminta sädehoidossa
-potilasjärjestöt potilaan hoidon tukena
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen sädehoitotapahtuman osatekijät hoitotapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan sädehoitotapahtumassa ja -työskentelyssä
Osa d1 op: onkologia: Virtanen
• Syövän synty, yleisyys, genetiikka, altistukset, solumuutokset , syövän kasvutapa, metastasointi
• Joukkotarkastukset, varhaisdiagnostiikka, levinneisyys, PAD, gradus, NMT
• Syövän oireet , diagnostiikka ja syöpätautien hoitomuodot yleisesti kuratiivisessa ja palliatiivisessa hoidossa
• Syöpähoitojen haittavaikutukset ja niiden hoito ja lievittäminen , terminaalivaiheen hoidoista
Tavallisimmat syövät, yleisyys,;naiset, miehet, lapset, ennusteet, hoidot pääpiirteittäin;Gastrointestinaalikanavan syövät, Gynekologiset syövät, Urologiset syövät, Keuhkosyöpä, Lymfomat, Ihosyövät,Sarkomat, Hematologiset syövät
AJOITUS:
Syksy 2022. Viikot 37-47
- tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltä merkittävä poissaolo
- tentti hylätty
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen
edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen
Säde Huhtanen
Lähiopetus
Oppimisalustana toimii Moodle alusta.
Opetusmuotona on pääsääntöisesti verkko-opetus, mutta tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu harjoitustunteja.
Moodle tentti ja kirjalliset tehtävät.
Suomi
01.01.2023 - 27.02.2023
02.12.2022 - 25.03.2023
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Hyväksytty/Hylätty
1. Säteilyfysiikan perusteet natiivikuvantamisessa
2. Mittaustekniikka ja laskennalliset menetelmät natiivitoiminnassa
- Potilasannosmääritysmenetelmät (ESAK, KAP, MGD, efektiivinen annos)
- Säteilyn sironta
- Rajauksen ja putkijännitteen merkitys sirontaan
- Säteilydosimetria
- Säteilysuojausten suunnittelu (HVL, materiaalit)
3. Säteilysuojelu
- Säteilybiologia
- Lainsäädäntö ja kansainväliset suositukset
- Säteilyturvallisuus työpaikalla
- Säteilyturvallisuuspoikkeamat
- Turvallisuuskulttuuri, säteilysuojelun täydennyskoulutus ja laadunvarmistus
4. Röntgenlaitteiden vaatimukset, hankinta ja huolto
31-3.-7.6.2023
Tavoitteet
•osaa määritellä säteilysuojeluun liittyvät käsitteet ja periaatteet sekä soveltaa niitä käytännössä terveydenhuollon natiivi- ja hammaskuvantamisessa ja eläinten kuvantamisessa
•osaa tunnistaa, arvioida ja minimoida säteilyn käytön riskejä ja varautua säteilyturvallisuuspoikkeamiin ja toimia niiden sattuessa
•osaa perustella ratkaisunsa voimassa olevien säädösten ja määräysten perusteella hammas-, natiivi- ja eläinröntgentoiminnassa
•osaa toteuttaa ja valvoa osaamisalansa toimintaan liittyvät säteilysuojelujärjestelyt, mukaan lukien työntekijän ja väestön suojelu
•osaa opastaa säteilyn turvallisessa käytössä mukaan lukien laadunvarmistus, uusien menetelmien ja optimoinnin käyttöön otossa
•osaa kehittää omalta osaltaan säteilyn käytön turvallisuuskulttuuria yhteistyössä STA:n kanssa
Säde Huhtanen
Kliinisen tutkimustiedon perusteet syksyllä 2022 2op
Toimenpideradiologia osaaminen keväällä 2023
Lähiopetus
Opiskelijoiden tiedonhakuun perustuva materiaali
Ajankohtaiset artikkelit
Käänteinen luokkahuone
Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Työpajat
Opintokäynnit
Etukäteistehtävät
Tiedon ja osaamisen jakaminen
Tentti
Osallistuminen työpajoihin
Osallistuminen opintokäynteihin
Suomi
01.09.2022 - 31.07.2023
01.07.2022 - 01.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Käänteinen luokkahuone
Tiedonhankinnan perusteet:
Learning-by-doing. Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat tiedonhakutaidot ovat opiskelussa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja.
-Tiedonhaku
-Lähdekritiikki
-Lähdemerkinnät
-Tilastojen esittäminen ja luku
-Tieteellien artikkelin lukeminen
Kliinisen tutkimustyön perusteet:
-Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä. Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia.
-Opiskelija osaa huomioida kestävä kehityksen mukaisen toiminnan omassa työssä ja toiminnassa.
Toimenpideradiologia:
-Kuvantaohjattujen toimenpiteiden prosessi potilaan ja röntgenhoitajan näkökulmasta
Eri kuvantamismentelmät ja tmp,
Röntgenhoitajan rooli kuvantaohjastuissa toimenpiteissä
Pinnalliset ja syvät biopsiat; kohteet, indikaatiot, välineet,
Dreneeraukset ja kanyloinnit; kohteet, indikaatiot ja välineet
Viskeraaliset toimenpiteet; indikaatdikaatiot, katetrisaatiotekniikka,
Ultraääni ja läpivalaisu kuvantamismenetelmänä ja niihin liittyvät turvallisuusnäkökohdat (aseptiikka ja potilaan vitaalielintoimintojen arviointi ja turvaaminen)
Laboratoriotyön prosessi kuvantaohjattujen tmp yhteydessä
Moniammatillituus
Näyttöön perustuva kliininen radiografia ja tutkimustiedon etsiminen ja raportoiminen
Opiskelija ei osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttuihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Opiskelija osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*moniammatillisen toiminnan tunnuspiirteitä
*tunnistaa aikaisemmin opitun merkityksen kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Ed. lisäksi
*osaa peurstella toimintansa mahdollisimman pätevällä tiedolla
*osaa käyttää kuvatanaohatuissa toimenpiteissä käytettäviä välineitä
Ed lisäksi
*jaakaa osaamistaan ryhmän muiden jäsenten kanssa
*antaa rakentavaa palautetta ryhmän muiden opiskelijoiden oppimistoiminnasta
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Sanna Virtanen
Säteilybiologian perusteet: Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Kurssi toteutuu verkkokurssina. Materiaalit ja ohjeistus Itslearningissa.
Säteilyfysiikan perusteet: Jarno Laivola, asiantuntijaopettaja
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet: Huhtanen Säde
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Ajankohtaiset materiaalit
Luentomateriaalit
Säteilybiologia: videoluennot,
https://www.stuk.fi/julkaisut/sateily-ja-ydinturvallisuus-kirjasarja/sateilyn-terveysvaikutukset
Kliininen säteilybiologia(Duodecim1997)
Luento-opetusta ja itsenäistä työskentelyä
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet on integroitu Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen sekä Harjoittelu 2 syksyn opintoihin
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojakson eri osien keskiarvosta
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 26
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
Säteilybiologian kurssissa on kotitentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla
Luento-opetusta, videoluentoja soveltuvin osin
5 op = 5 x 27 t
Säteilybiologian perusteet syyslukukausi 2022 sisältö:
1. Solubiologiaa
2. Säteily ja solu
3. Säteilyn fysikaaliset vuorovaikutukset, DNA-vauriot,
mutaatiotyypit, solukuolema
4.Yleistä ionisoivasta säteilystä
5.Säteilyn haittavaikutukset, suuret ja pienet annokset
6. Syöpäriski, säteilyn geneettiset vaikutukset
7.Säteilyepidemiologia: syöpä, muut sairaudet, säteily ja
raskaus
Säteilyfysiikan perusteet syyslukukausi 2022
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet syyslukukausi 2022
Sanna Ojala
Lähiopetus
· Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tentit ja tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Lääkelaskupaja
· Itsenäinen oppiminen
Suomi
19.12.2022 - 31.07.2023
02.12.2022 - 05.01.2023
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5
vastaava toteutus
Suomeksi
· Työelämälähtöisyys
· Tiimioppiminen
· Yhteisopettajuus
· Simulaatiot
· Käänteinen oppiminen
Itsenäinen ja ryhmäoppiminen
Verkkoluennot ja tehtävät
harjoittelu luokassa
Ensiapu
lääkehoidon turvallisuus
Petteri Aatsinki
Lähiopetus
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Terveys ja hyvinvointi
Röntgenhoitajakoulutus
H-5