Hammasteknikon koulutus
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S21
Hammasteknikkokoulutus (AMK), S20
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 04.10.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Päivi Kilponen
- Sari Silmäri
Tavoitteet
Opintojakson hyväksytysti suorittanut opiskelija ymmärtää digitaalisen ja manuaalisen hammas-tekniikan / hammaslääketieteen perusperiaatteet sekä hammasteknikon työn piirteet osana suun terveydenhoitojärjestelmää.
Sisältö
1. Hammasteknikon ja -lääkärin välinen yhteistyö / tiimityö ja sen merkitys suun terveyden ylläpitä-misessä ja kuntouttamisessa.
2. Digitaalisuus ja manuaalisuus hammastekniikassa ja hammaslääketieteessä.
Oppimateriaalit
Hammastekniikan opettajien luennot sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Luennot
Tentit
Itsenäinen opiskelu
Reflektiotehtävä
Teams-tapaaminen (läsnäolo)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit suoritetaan itsenäisesti ItsLearning oppimisympäristössä jokaisen moduulin lopussa. Kaikkien tenttien tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen kurssin Teams-tapaamista.
Turun AMK:n tutkintosääntöjen mukaisesti opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus 4op = 108 tuntia
Sisällön jaksotus
Kurssi soveltuu hammaslääketieteen opiskelijoille, jotka haluavat syventää ymmärrystään protetiikasta ja hammasteknikon työstä osana proteettista työnkulkua.
Kurssin aikana käydään läpi hammasteknikon ja -lääkärin välistä yhteistyötä / tiimityötä ja sen merkitystä suun terveyden ylläpitämisessä ja kuntouttamisessa sekä perusperiaatteet digitaalisesta ja manuaalisesta työnkulusta hammastekniikassa.
Kurssi avautuu 1.10.2024 ja päättyy yhteiseen Teams-tapaamiseen joulukuussa xx.xx. klo xx.xx
Kurssi koostuu neljästä itsenäisesti ItsLearning oppimisympäristössä suoritettavasta teoria moduulista sekä johdanto ja itsearviointi/palaute moduulista:
1. Hammaslääkärin ja hammasteknikon välinen yhteistyö
2. Jäljentäminen ja hammastekniset työmallit
3. Hammastekniset välivaiheet irtoprotetiikassa
4. Hammastekniset välivaiheet kiinteässä protetiikassa
Moduulit suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin. Moduuli koostuu nauhoitetusta teorialuennosta, kirjallisuudesta ja tentistä. Moduuleiden tentit tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen Teams-tapaamista, joka on kurssin ainoa pakollinen läsnäolokerta (xx.xx. klo xx.xx).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytysti suorittanut opiskelija ymmärtää digitaalisen ja manuaalisen hammastekniikan perusperiaatteet sekä hammasteknikon työn osana suun terveydenhoitojärjestelmää.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata hammasteknikon roolin suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- huomioida turvalliset työskentelytavat hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- hammastekniikan perustöiden teoriapohjan, esim. kipsimallien ja jäljennöksten osalta
Sisältö
Hammastekniikan perusteiden teoria
Opetusmenetelmät
Teoriaopinnot, luento- ja itsenäinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot ja itsenäiset oppimistehtävät, tentti tai kirjallinen oppimistehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta n. 30 tuntia.
Sisällön jaksotus
Elokuu-lokakuu
Opiskelija osaa
- kuvata hammasteknikon roolin suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- huomioida turvalliset työskentelytavat hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- hammastekniikan perustöiden teoriapohjan, esim. kipsimallien ja jäljennöksten osalta
Ammattiaiheita:
* Monialainen yhteistyö / tiimityö
* LEAN -ajattelu, Kestävä kehitys ja työturvallisuus sekä suojautuminen hammastekniikassa
* hammassanasto, proteesityypit ja artikulaatio
* kipsi, jäljennösaineet
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 16.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Päivi Kilponen
- Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija aloittaa hammaslaboratoriossa toimimisen simulaatioharjoittelua
- hammasteknikon rooli suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- harjoittelee turvallisia työskentelytapoja hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- valmistaa hammastekniikan perustöitä, kuten kipsimallit ja jäljennökset
Sisältö
- kipsimallien valmistaminen
- yksilölliset jäljennöslusikat
Oppimateriaalit
Itslearning oppimisalustalta löytyvä materiaali.
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hammaslaboranttitaustaisilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa kurssi etäopiskeluna itsenäisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op=54h opiskelijan työtä
- Luento-opetus
- Kirjallinen työ: Oppimispäiväkirja/työselostukset
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu teoria opetukseen.
Opiskelija palauttaa kirjallisen työn määräaikaan mennessä. Opiskelija osoittaa työssään ymmärtäneensä henkilökohtaisten jäljennöslusikoiden ja purentakiskojen keskeisimmät teoriat ja työvaiheet. Kirjallinen työ on johdonmukainen ja tekstin tukena on käytetty myös kuvia.
Sisällön jaksotus
Syys-joulukuu
Henkilökohtaisten jäljennöslusikoiden teoriaopetus: Koko- ja osaproteesilusikat sekä kruunu-,silta- ja implanttilusikat
Purentakiskon valmistuksen ja toimintaperiaatteiden teoriaopetus.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lisätiedot kurssista löytyvät Itslearning oppimisalustalta. Kurssin aikana viestintään käytetään myös sähköpostia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen lähiopetukseen. Kirjallisen työn palauttaminen määräaikaan mennessä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoriassa
- kuvata proteettiseen ja purentafysiologiseen suun hoitoon liittyvät tarpeet, hoidon periaatteet ja hoitokäytännöt sekä hoitotiimit
- tunnistaa hammasproteesityypit ja niihin liittyvät erityispiirteet
- suunnitella ja ohjata hoitotiimin jäsenenä asiakkaan kotihoitoa proteettisessa suun hoidossa
- osaa kuvata purentakaavioiden ja purentakiskohoidon tarpeenarvion ja työprosessin
Sisältö
Hammastekniikan perusteiden 2 teoria
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Sisällön jaksotus
Elo-syyskuu
-Kipsin valaminen
-Tahkoaminen
-Indeksit
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 16.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Päivi Kilponen
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa simulaatioharjoittelun jälkeen
- kuvata proteettiseen ja purentafysiologiseen suun hoitoon liittyvät tarpeet, hoidon periaatteet ja hoitokäytännöt sekä hoitotiimit
- tunnistaa hammasproteesityypit ja niihin liittyvät erityispiirteet
- suunnitella ja ohjata hoitotiimin jäsenenä asiakkaan kotihoitoa proteettisessa suun hoidossa
- valmistaa purentakaavioita ja purentakiskoja
Sisältö
- purentakaaviot
- purentakiskot
Oppimateriaalit
Itslearning oppimisalustalla oleva materiaali.
Opetusmenetelmät
Simulaatio-opetus hammaslaboratorioluokassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssi ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Alustukset, simulaatio-oppiminen, opettaja- ja vertaisohjaus.
Opintojakson aikana käydään läpi kurssin aikana tulevan materiaalihävikin kierrättämistä ja miten hävikkiä vältetään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hammaslaborantti taustaisilla opiskelijoilla mahdollisuus tehdä harjoitustyöt työpaikallaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op=81h opiskelijan työtä
Opiskelija valmistaa kurssin aikana 6-7 henkilökohtaista jäljennöslusikkaa ja 2 purentakiskoa.
Sisällön jaksotus
Syys-joulukuu
Henkilökohtaisten lusikoiden valmistaminen: koko- ja osaproteesilusikat sekä silta-, kruunu- ja implanttilusikat
Purentakiskojen valmistaminen perinteisellä menetelmällä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning oppimisalusta ja sähköposti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Opintojakson aikana tehtäväksi annettujen harjoitustöiden ja -tehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä.
Kurssilta arvioidaan 3 henkilökohtaista lusikkaa ja 1 purentakisko. Työt arvioidaan asteikolla 1-5. Lopullinen arvosana koostuu töiden arvosanoista ja tuntiaktiivisuudesta.
Määräajan jälkeen palautetut työt laskevat kurssin arvosanaa.
Hylätty (0)
H=opiskelija ei saa opintojakson töitä valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden tai läsnäolon osalta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt, hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs, palauttaa työt lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden laatu on hyvä / kiitettävä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Esitietovaatimukset
Hammastekniikan perusteet 1-3
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Student
- understands different computer aided designs protocols
- knows the main design principles in CAD
- is familiar with the present CAD software used in the dental
- technology
Sisältö
- different CAD programs
- designing the dental prostheses with CAD software
- digital imaging
- milled restorations
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät itslearning oppimisalueella
Sisällön jaksotus
Cad/Cam hammaslääketieteessä, perusteet ja historia
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Student
- understands different computer aided designs protocols
- knows the main design principles in CAD
- is familiar with the present CAD software used in the dental
- technology
Sisältö
- different CAD programs
- designing the dental prostheses with CAD software
- digital imaging
- milled restorations
- splints
- Digitaalinen scannaus, purentakisko
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Pasi Alander
- Sari Silmäri
- Eija Suikkanen
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS23Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käsitellä keskeisiä hammasteknisiä materiaaleja mm. polymeerit, komposiitit, vahat, jäljennösaineet, metallit, keraamit
- materiaalien mekaaniset ja kemialliset ominaisuudet
- teknisen sidostamisen periaatteet eri materiaalityypeillä
- etsiä, organisoida ja tallentaa tietoa sekä hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti (tieha 1op)
Sisältö
- johdatus biomateriaalitieteeseen
- restoratiiviset ja proteettiset hammashoidon biomateriaalit
- biomateriaalien ja kudosten vuorovaikutus
- verkkokurssi (Hong Kong)
Oppimateriaalit
Löytyy Itslearning-oppimisympäristöstä ja lähdekirjallisuutena käytetään:
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H. Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. Luentomuistiinpanot
Tiedonhankinnan perusteet -kurssin oppimateriaalina toimivat kirjaston tuottamat Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/ soveltuvin osin.
Opetusmenetelmät
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Tiedonhankinnan perusteet: itsenäinen verkko-oppiminen opettajan tuella oppimateriaaliin tutustumalla ja käytännön harjoituksilla
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Tiedonhankinnan perusteet -kurssin tehtävät suoritetaan yksilötehtävinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2op = 54 tuntia opiskelijan työtä,
Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (verkko-opetuksen kokonaisuus) on yhden opintopisteen mittainen. Biomateriaalitieteen kontaktiopetus koostuu hammasteknisiin biomateriaaleihin liittyvistä teorialuennoista.
Sisällön jaksotus
• Tiedonhankinnan perusteet (1op) Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi 29.8. - 29.9. joka sisältää aloitusinfon to 29.8. klo 9 - 9:30 (ICT C1031) ja ohjaustapaamisen to 12.9. klo 13 - 14 (Zoom)
• TYHL biomat opetus 1op: Pohjalevy polymeerit, Sidosaineet ja komposiitit, biomekaniikka, keraamit, zirkonia, metallit ja kuitukomposiitit (luennot 16h)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Tiedonhankinnan verkkokurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään 50 % tehtävien pistemäärästä. Aloitusinfossa ja ohjauksessa on läsnäolovelvollisuus.
Esitietovaatimukset
osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 30.09.2024
Opintopistemäärä
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Pasi Alander
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käsitellä keskeisiä hammasteknisiä materiaaleja mm. polymeerit, komposiitit, vahat, jäljennösaineet, metallit, keraamit
- materiaalien mekaaniset ja kemialliset ominaisuudet
- teknisen sidostamisen periaatteet eri materiaalityypeillä
- etsiä, organisoida ja tallentaa tietoa sekä hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti (tieha 1op)
Sisältö
Simulaatioharjoitukset
- restoratiiviset ja proteettiset hammashoidon biomateriaalit
- biomateriaalien ja kudosten vuorovaikutus
- Pmma- harjoitus
- cocr-harjoitus (battle of bonds)
- 3-pistetaivutustesti (kuitu, komposittimuovi, zirkonia, eMax, CoCr, titaani)
- vahaharjoitus
Oppimateriaalit
Löytyy It's learnining oppimisympäristöstä ja lähdekirjallisuutena käytetään:
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H.Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. A Practical Guide to Design for Additive Manufacturing. Authors: Diegel, Olaf, Nordin, Axel,Motte, Damien. Kustantaja: Springer 2020. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.536907
3. Luentomuistiinpanot
Opetusmenetelmät
Suomeksi
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä, ryhmä- ja verkkotehtäviä
- Laiteharjoituksia
- Työkurssi: 3D-tulostetut hammastekniset työt
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Suomeksi
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoidenkanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettajavalmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntienyhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisestiopintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajankontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijanoppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muidenopiskelijoiden kesken.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 81 tuntia opiskelijan työtä.
Biomateriaalitieteen kontaktiopetus koostuu hammasteknisiin biomateriaaleihin ja 3D-tulostamiseen liittyvistä teorialuennoista, demoista ja harjoitustöistä. Työkurssi osuudessa opiskelija 3D tulostaa hammasteknisiä töitä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja seminaarit ja osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Sisällön jaksotus
Ajankohta 28.8. - 30.9.
3D-tulostus ja TKI-teemapäivä 2op (54h)
1. Biomateriaalien määrittely ja 3D-tulostusteoriaa
2. 3D-tulostus harjoittelua ja tuloesteiden viimeistely
3. TKI- teemapäivä ja siihen liittyvä essee
Hammasteknisten laitteiden käyttöön liittyvää harjoittelua 1 op (27h)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its learning oppimisalusta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja seminaarit ja osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Esitietovaatimukset
osia perus- ja ammattiopinnoista suoritettuna
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
- Cam-suunnitteluohjelman käyttö
- jyrsimen käyttö- ja huoltotoimenpiteet
- tulostus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Zirkonia rungot ja zirkonian työstö
Sisältö
monoliittinen ja huppumainen zirkonia runko
siltarakenteen suunnittelu
väliosan muotoilu
konnektorit
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Kruunu- ja silta protetiikan sekä digitaalisen protetiikan aiemmat opinnot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
28.08.2024 - 27.09.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Kim Vo
- Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS23Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Tavoitteet
The aim of the course is to activate and develop the students’ field-relevant English language and communication skills. The students gain professional skills in various spoken and written communicative situations encountered in working life and society. In addition, they learn to utilize tools and techniques to further develop their skills in authentic, field-specific contexts.
Upon completing the course, the students have acquired sufficient skills to communicate at level B2 of the European Framework of Reference for Languages which states that at level B2, students should be able to produce clear, coherent and well-structured texts, present detailed descriptions related to their field of interest, express and exchange opinions using fluent language, follow complex argumentation, and read longer articles and reports.
Sisältö
- writing professional, field-specific texts
- presenting and discussing field-specific topics in a professional manner
- reading field-specific texts and utilizing the information in professional contexts
- learning and using key terminology of the field
- becoming professional, autonomous language users in working life
Oppimateriaalit
- Opettajan jakama materiaali.
- Opiskelijan verkosta hakema materiaali.
- Oppilaan itse tuottama materiaali.
- Kaikki materiaali tulee saataville Itslearning-oppimisympäristöön.
- Ei kustannuksia opiskelijalle.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (verkko-opetus tilanteen vaatiessa), tunnilla suoritettavat tehtävät, itsenäinen työskentely, pari-/ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
27.09.2024 10.00–12.00 EDU_2002
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Työelämälähtöiset oppimistavoitteet ja materiaali
- Digioppiminen
- Itsenäinen työskentely
- Ryhmä työskentely sekä tiimioppiminen
- Flipped learning
- Itsereflektointi
- Vertaisarviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 81h
Sisällön jaksotus
Kurssin tavoitteena on aktivoida sekä kehittää oppijan ammattiin kuuluvan englannin kielen sanastoa sekä kommunikaatiotaitoja. Kurssilla oppija edistää omaa ammattitaitoaan monenlaisissa puhe- sekä kirjallisissa tilanteissa, joita hän tapaa työelämässä sekä yhteiskunnassa. Lisäksi, kurssin tavoitteena on mahdollistaa oppijalle erilaisia työkaluja sekä tekniikoita, joiden avulla oppija pystyy kehittämään omaa ammattiosaamistaan omalla alallaan.
Kurssin suoritettuaan, oppijat ovat saavuttaneet B2 pätevyyden kommunikoinnissa European Framework of reference for Languages taulukon mukaisesti. B2 tasolla oppija osaa tuottaa selkeää, johdonmukaista ja hyvin jäsenneltyä tekstiä, osaa esitellä sekä kuvailla yksityiskohtaisesti itseään kiinnostavia aiheita, osaa ilmaista sekä vaihtaa mielipiteitä käyttäen sujuvaa kieltä, pystyy seuraamaan monimutkaisia perusteluja, sekä on kykeneväinen lukemaan pidempiä artikkeleita sekä raportteja.
- Ammattiin soveltuvan tekstin tuottaminen kirjallisesti
- Ammattiin liittyvien aiheiden esittely- sekä keskustelutaito ammattitaitoisesti
- Ammattiin liittyvien tekstien lukeminen sekä niissä olevien tietojen käyttö asiantuntevassa sisällössä
- Ammattisanaston oppiminen sekä sen käyttö kentällä
- Ammatillisesti pätevä sekä itsenäinen kielenkäyttäjä työelämässä.
Kurssin aihealueet:
• Henkilökohtaiset oppimistavoitteet ja -tarpeet, kielitaso ja ammatillinen profiili
• Alaan liittyvät aiheet, kuten Suomen terveydenhuoltojärjestelmä
• Alan materiaalin lukeminen ja tiivistäminen
• Ammattisanasto
• Itsearviointi
28.08.2024 12.30–16.00 ICT_C2025, Lesson 1 – Course introduction + self-assessment
05.09.2024 08.00–11.30 LEM_A314, Lesson 2 – Reading strategies
09.09.2024 08.30–12.00 EDU_3003, Lesson 3 – Oral skills
16.09.2024 08.30–12.00 ICT_B1033, Lesson 4 – Vocabulary building
27.09.2024 10.00–12.00 EDU_2002, Exam
Viestintäkanava ja lisätietoja
- Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko kurssi arvioidaan asteikolla 0-5:
Kurssisuoritukset pisteytetään, jonka perusteella muodostuu kokonaisarvosana. Arvosanaan vaikuttavat sekä suulliset että kirjalliset suoritukset. Osa arvioitavista tehtävistä suoritetaan kampuksella ja osa itsenäisenä työskentelynä yksin tai ryhmässä, kts. itslearningista tarkemmat kriteerit.
Arviointi ja palaute: Opettajan palaute, tehtäväkohtaiset pisteet, itsereflektointi, vertaispalaute
Kurssiarvosana koostuu kurssilla suoritettavista tehtävistä:
Läsnäolovelvollisuus 75% Ei korvaavia tehtäviä.
Tentti 30% - arviointi 0 - 5
Esitelmä 30% - arviointi 0 - 5
Video 20% - HYV/HYL
Loput 20% muodostuu aktiivisesta kurssityöskentelystä sekä annettujen tehtävien suorittamisesta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai kurssitehtäviä ei ole suoritettu ohjeiden mukaisesti (esim. tekoälyn käyttö ohjeiden vastaisesti). Kurssitehtäviä on palauttamatta tai kurssisuoritus on kesken.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aiheen käsittely englanniksi moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Tuotettu teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikä etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee virheitä. Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti. Puhetta ei ole aina helppo seurata. Sidosteisuudessa ja vuorovaikutuksessa voi olla huomattavia puutteita. Kieli on melko yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy kuitenkin välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Kielimyönteisyydessä ja kurssiaktiivisuudessa voi olla puutteita. Kurssitehtävät on suoritettu hyväksyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely englanniksi on monipuolista ja vastaa suurimmaksi osaksi tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Kieli on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Suullinen ja kirjallinen tuotos on sujuvaa ja selkeää. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hyvin hallussa. Joitakin virheitä voi esiintyä. Opiskelija ymmärtää oman alansa englanninkielistä materiaalia. Puhe on loogista ja johdonmukaista. Vuorovaikutus ja reagointi on pääosin sujuvaa ja selkeää. Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa ja on sopivaa eri ammatillisiin tilanteisiin. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Tyylivirheitä voi esiintyä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi ilmetä virheitä. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhetta on helppo seurata. Kieli on sujuvaa, vaikka joitakin katkoja ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. Yleisesti kielimyönteinen ja aktiivinen osallistuminen. Kurssisuorituksessa ei ole puutteita ja tehtävät on hyvin tehty.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely englanniksi on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät asiasta toiseen ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. Kurssisuoritus osoittaa aktiivisuutta, kielimyönteisyyttä ja tehtävät on suoritettu erinomaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
- Yhteiset opinnot
Opettaja
- Noora Hämäläinen
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali Itslearning-oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely, itsearviointi ja vertaispalaute.
Läsnäolo tunneilla on tärkeää. Paikalla oltava vähintään 60 % teoria- ja harjoitustunneista.
Puhe-esitystunneilla läsnäolovelvollisuus ja poissaolot korvattava.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä hyödyntäen alakohtaisia viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja.
Opiskelija tutustuu Itslearning-oppimisympäristössä tunnin aiheisiin ja annettuihin materiaaleihin.
Lähiopetuksessa syvennytään aiheisiin ja pohjustetaan tulevia aiheita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 80 tuntia opiskelijan työtä.
Arvioitavat tehtävät seuraavilta alueilta:
1) kielenhuolto: hyvä asiatyyli ja oikeinkirjoitus
2) kirjoittaminen: lähdemerkinnät ja lähdepohjainen kirjoittaminen
3) puheviestintä: ryhmässä viestiminen, asiantuntijaesiintyminen
4) osaamisen näyttötehtävä: lähdepohjainen teksti parityönä
Sisällön jaksotus
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia suullisia ja kirjallisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Sisältöinä
-Oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
-Asiatyylin tunnuspiirteet ja asiatyylinen kirjoittaminen
-Kielenhuolto ja lähdemerkinnät
-Työelämän ja korkeakouluopiskelun viestintätilanteet
-Omien viestintätaitojen arviointi
-Palautteen anto ja vastaanotto
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat esitellään opintojakson ensimmäisellä kerralla ja löytyvät sen jälkeen Itslearning-oppimisympäristöstä.
Oppituntien ajoituksen voi tarkistaa lukkari.turkuamk.fi .
Huomaa, että oppitunneilla on 60 % läsnäolovelvollisuus teoria- ja harjoitustunneilla.
Puhe-esitystunneilla läsnäolovelvollisuus ja poissaolot korvattava.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jotta opiskelija voi suorittaa kurssin, tulee hänen suomen kielen taito vastata äidinkielen tasoista kielitaitoa.
Opiskelijalla täytyy olla vähintään C-taitotaso tai lukiokirjoituksissa vähintään M-arvosana.
Jos suomi ei ole sinun äidinkielesi ja olet opiskellut S2-opintoja lukiossa tai ammattikoulussa, voit suorittaa Suomi 5 -opintojakson tai suorittaa SUVI-opinnon myöhemmin opiskelujen aikana.
Laita moi@turkuamk.fi sähköpostia ja kysy, mikä olisi sinulle hyvä kurssivalinta.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Verkossa tehtävät tehtävät, lähituntien itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävät, puheviestinnälliset osuudet.
Tarkemmat tehtäväkohtaiset arviointikriteerit esitellään opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut arvioitavia oppimistehtäviä hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa) tai oppimistehtäviä puuttuu.
Opiskelija ei ole osallistunut teoria- ja harjoitustunneille eikä opintojakson läsnäolovelvollisuus täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut opintojakson arvioitavat oppimistehtävät kohtalaisesti (kriteerit Itslearningissa). Opiskelija hallitsee oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät pintapuolisesti. Opiskelija on suorittanut asiantuntijaesiintymisen hyväksytysti. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn vaihtelevasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson arvioitavat oppimistehtävät hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa). Opiskelija osoittaa tehtävissä hallitsevansa oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät pääpiirteittäin. Opiskelija on suorittanut asiantuntijaesiintymisen hyväksytysti. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn melko aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson arvioitavat oppimistehtävät hyväksytysti (kriteerit Itslearningissa) ja osoittaa tehtävissä hallitsevansa oikeinkirjoituksen, asiatyylin sekä lähdemerkinnät erinomaisesti. Opiskelija on näyttänyt puheviestintäosaamisen oppitunneilla ja suoriutunut asiantuntijaesiintymisestä kiitettävästi. Opiskelija on osallistunut oppitunneilla aktiivisesti yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyyn aktiivisesti.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 13.09.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, Optima, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Oppimateriaalit
ITS -oppimisalustalta löytyvä oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Vertaisopetus ja -oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen
Sisällön jaksotus
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITS, WinhaWille, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä yms.
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi
hyväksytty / hylätty
Oppimateriaalit
ITS-alueelta löytyvä materiaali
Opetusmenetelmät
Vertaisopetus ja -oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen
Sisällön jaksotus
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Terhy) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen
Opiskelijapalautteisiin vastaaminen, HOPS-keskustelut
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Jaana Koskela
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Tavoitteet
- ensiaputarpeen tunnistaminen ja potilaan voinnissa tapahtuneisiin muutoksiin vastaaminen
- infektioiden ehkäiseminen
- turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen
Sisältö
Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen.
Oppimateriaalit
Ensiapu:
-It's learning materiaalit
-www.spr.fi >> ensiapuohjeet
-www.terveyskirjasto.fi - ensiapuohjeet
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi
Opetusmenetelmät
-Luennot / Verkkoluennot
-Oppimistehtävät
-Työpajatyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Turvallisuusosaaminen (1op) - Sari
Infektioiden torjunta (2op) - Sari
Ensiapu (2op) - Jaana
Ensiapukurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.
A. Itsenäinen opiskelu.
Oppimispolkutehtävä IT'S Leraning oppimisalustalla
Verkkoluennot ITS:ssä.
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset
Työpajaopetus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Hylätty
Ensiapu:
Tehtävät HKS/HYL
Ensiapurastit HKS/HYL
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 15.11.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoriatasolla
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatomia ja toiminta
Oppimateriaalit
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual by Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion by Stanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010 (ninth edition).
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Opetusmenetelmät
Teorialuentoja, joista osan toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti xx.xx.2024
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 15 tuntia kontaktiopetusta
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan liittyvistä teorialuennoista.
Sisällön jaksotus
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa teoriatasolla
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 22.11.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS24Hammasteknikkokoulutus (AMK), S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa simuloidusti
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta estetiikka
Sisältö
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
- Teorialuentoja ja harjoitustöitä
- yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu ja toiminta
Oppimateriaalit
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Opetusmenetelmät
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin ->
Simulaatio-oppiminen:
Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 1 teorialuentoihin pohjautuvien harjoitustöiden valmistaminen -> yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta.
Sisällön jaksotus
Syyskuu-marraskuu
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson harjoitustyöt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden ja/tai kirjallisten tehtävien osalta. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta hän kokee epävarmuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä tarvittavien materiaalien, työvälineiden ja pienlaitteiden käytössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät hyvin. Hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs ja palauttaa työt lukukauden aikana. Opiskelijan tekemien töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa. Lisäksi hän osoittaa huolellisuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä materiaalien, työvälineiden että laitteiden käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan ja töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Hän osoittaa huolellisuutta harjoitustöiden tekemisessä sekä materiaalien, työvälineiden ja laitteiden käytössä. Lisäksi opiskelija huomioi toiminnassaan toiset opiskelijat
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, hän osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä materiaalien, työvälineiden ja laitteiden käytössä. Lisäksi hän huomioi toiminnassaan toiset opiskelijat.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa simulaatiotyöskentelyssä
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
Sisältö
Simulaatioharjoittelu
-erilaisten kruunujen ja siltarakenteiden runkojen valmistusprosessit
esim. metallokeraaminen valettu runko vs prässätty runko
Oppimateriaalit
Löytyy Its learning -oppimisympäristöstä
Opetusmenetelmät
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Mahdollisesti ulkopuolisen luennoitsijan kanssa toteutettava prässikeraamit -osuus
- Työkurssi: Metallo- ja prässikeraamiset kruunut ja sillat
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen
osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 56 tuntia kontaktiopetusta ja n. 24 tuntia itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa ja omatoimista tietojen hakua alan kirjallisuudesta ja laite- sekä materiaalivalmistajien aineistoista.
Kontaktiopetus koostuu metallo- sekä prässikeraamisiin kruunuihin ja siltoihin liittyvistä teorialuennoista, niihin liittyvistä harjoitustyö luennoista, demoista ja ohjauksesta. Työkurssi osuudessa opiskelija valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä metallo- ja prässikeraamisia kruunuja ja siltoja, sekä oppii niihin liittyviä valmistusvaiheita.
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että opintojakson jälkeen opiskelija osaa valmistaa metallokeraamisia sekä prässikeraamisia kruunuja ja –siltoja
Opiskelija osaa
- Valmistaa erityyppisiä metallo- ja prässikeraamisia kruunuja ja siltoja ja ymmärtää eri materiaalien eroavaisuudet
- Opiskelija ymmärtää estetiikan ja värin määrityksen yhteyden hammasteknisten töiden ulkonäköön ja sitä kautta hammashoidon kohteena olevan henkilön kasvoalueen ulkonäköön.
Opintojakson sisältö
- Metallokeraamiset kruunut ja sillat (2op)
- Prässikeraamit (2op)
Opintojaksolla valmistetut kruunut ja sillat kerrostetaan/karakterisoidaan valmiiksi Kruunu- ja siltaprotetiikka 5 -opintojaksolla
Opintojakso ja sen opetus toteutetaan syksyllä 2024 11.9 - 12.12 välisenä aikana
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its learning -oppimisympäristö ja sähköposti.
Kurssityöt metallokeraamisten rankojen osalta tulee olla tehtynä ennen Kruunu- ja siltaprotetiikka 5 opintojakson 21.11.2024 pidettävää luentoa.
Kurssityöt prässikeraamisten vaha-kruunujen osalta tulee olla tehtynä ja jyrsittynä Digitaalinen kruunu ja siltaprotetiikka 3 -kurssilla 11.11.2024 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Hammastekniikan perusteet 1, morfologia ja estetiikka, kruunu ja siltaprotetiikka1
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa simulaatiotyöskentelynä
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
Sisältö
Simulaatiotyöskentely
Kruunujen ja siltarakenteiden kerrostus ja maalaustekniikat
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Hammastekniikan perusosaaminen, morfologia ja estetiikka, värinmääritys, kruunu- ja siltaprotetiikka 1
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Johannes Halttu
- Simo Villa
- Sari Silmäri
Vastuuopettaja
Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- implanttikantoisten kruunujen ja siltarakenteiden indikaatiot ja valmistusprosessit
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
Sisältö
- teorian ja
- valmistusproisessit implanttikantoisiin kruunuihin ja siltoihin
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos.
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Hammastekniikan perusteet 1
Morfologia ja estetiikka
Suun anatomia ja fysiologia
Kruunu- ja siltaprotetiikka 1-4