Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri (harjoitteluvastaava)
Johannes Halttu (DenTech)
Elina Nieminen (harjoittelukoordinaattori -> vain harjoittelusopimukset)
Lähiopetus
ITS- / Teams -materiaali, Sopro -materiaali
Työelämäharjoittelu hammaslaboratoriossa ja/tai DenTechissä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelu voidaan hyväksilukea vastaavalla työelämäkokemuksella.
harjoittelu vastaavan hammasteknikon ohjauksessa
työelämälähtöisyys, itsenäinen työskentely, tiimityöskentely
10 opintopistettä vastaa yhteensä 270 tuntia opiskelijan harjoittelua (7viikkoa).
* Harjoitteluinfot (SunHarkka -soveluksen käyttöönottaminen)
* ITS -tehtävät
* Reflektiopaperi (palautus 18.12 mennessä)
* Palautekeskustelu pienryhmissä tammikuussa -23
31.10-19.12.2022
Opiskelija osaa valmistaa hammastekniikan perustöitä ja irtoproteeseja laboratorio-olosuhteissa
Harjoittelussa tehtäviä töitä:
• hammastekniikan perustyöt, kuten kipsimallit, lusikat ja kaaviot
• koko- ja osaproteesit
• proteesien korjaukset ja pohjaukset
Lähiopetus
Työharjoittelu hammaslaboratoriossa tai DenTechissä.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Ansioluettelo ja sen päivittäminen
Harjoittelusuunnitelma (SunHarkka)
Työaikakirjanpito (SunHarkka)
Reflektiopaperi
mahd. harjoittelukeskustelu
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelun voi hyväksilukea työelämäkokemuksella.
Työelämälähtöinen
Tiimioppiminen
Työharjoittelu 10op = 270h opiskelijan työtä
27.3-19.5.2023
Harjoittelu vahvistaa jo opittuja hammastekniikan taitoja koko hamastekniikan koulutuksen ajalta. Tässä harjoittelussa painottuu kiinteä protetiikka.
Opiskelija osaa
• valmistaa erilaisia kruunuja ja siltoja laboratorio-olosuhteissa
• metallokeraamiset kruunut ja sillat
• prässätyt ja jyrsityt täytteet, laminaatit
• prässätyt ja jyrsityt kruunut ja sillat
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
työelämäharjoittelu
Suomi
01.05.2023 - 15.12.2023
01.03.2023 - 31.08.2023
10 - 30
Harjoittelusuunnitelman palautus SunHarkka -sovellukseen
Arviointikeskustelut työelämäohjaajan kanssa
Työaikakirjanpito (SunHarkka)
Reflektiopaperi harjoittelun kulusta
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelu voidaan hyväksilukea vastaavalla työelämäkokemuksella.
työelämälähtöisyys, tiimioppiminen, harjoittelu vastaavan hammasteknikon ohjauksessa
15 opintopistettä vastaa yht. 405 tuntia opiskelijan harjoittelua.
Erilaiset hammastekniset työt
Reflektiopaperi
toukokuu-joulukuu 2023
Harjoittelu vahvistaa jo opittuja hammastekniikan taitoja koko hamastekniikan koulutuksen ajalta. Harjoittelussa painottuu kuitenkin kiinteä protetiikka.
Opiskelija osaa valmistaa erilaisia kruunuja ja siltoja laboratorio-olosuhteissa
• metallokeraamiset kruunut ja sillat
• prässätyt ja jyrsityt täytteet, laminaatit
• prässätyt ja jyrsityt kruunut ja sillat
Sari Silmäri
Etäopetus
ItsLearning -oppimisympäristöstä löytyvät materiaalit, linkit ja lähteet sekä itsenäinen tiedonhaku
Itsenäinen verkko-opiskelu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikkiin kysymyksiin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu ja kommentoitu omia vastauksia suhteessa mallivastauksiin.
Suomi
09.01.2023 - 15.12.2023
02.01.2023 - 01.11.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmilla mahdollisilla SoTe -alan opintokokonaisuuksilla
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksossa arvioinnin kohteena ovat Its learningoppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
Itsenäinen verkko-opiskelu Its learning-oppimisympäristössä.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
Its learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
2 opintopistettä on noin 54 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältö
1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy
- rekisteri- ja tilastotiedot
2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja sen kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja
asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- toimeentuloturva
- tiedon hakeminen sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista
3. Tietoturva sosiaali- ja terveydenhuollossa
Opiskelija osaa
- kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen
tunnistamisessa ja järjestämisessä
- kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön
- kuvata sosiaaliturvan kokonaisuuden
- hakea tietoa eri elämäntilanteissa olevien asiakkaiden sosiaali- ja terveyspalveluista
- tunnistaa moniammatillisuuden merkityksen palvelutarpeiden näkökulmasta
-toimia tietoturvallisemmin ja ymmärtää vastuun tietoturvan edistämisessä
- sisältyy kv-vaihtoon
Pasi Alander
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Löytyy It's learnining oppimisympäristöstä ja lähdekirjallisuutena käytetään:
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H. Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. A Practical Guide to Design for Additive Manufacturing. Authors: Diegel, Olaf, Nordin, Axel, Motte, Damien. Kustantaja: Springer 2020. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.536907
3. Luentomuistiinpanot
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä, ryhmä- ja verkkotehtäviä
- Laiteseminaari
- Työkurssi: 3D-tulostetut hammastekniset työt
Kurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja seminaarit ja osallistuttava luennoille. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
2 op
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 50 tuntia kontaktiopetusta ja n. 85 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Tiedonhaun verkko-opetuksen kokonaisuus on yhden opintopisteen mittainen. Biomateriaalitieteen kontaktiopetus koostuu hammasteknisiin biomateriaaleihin liittyvistä teorialuennoista, demoista ja harjoitustöistä. Työkurssi osuudessa opiskelija 3D tulostaa hammasteknisiä töitä.
• Tiedonhankinnan perusteet 1op 27 h, Kirjaston antama tiedonhankinnan perusteiden opetus (verkkokurssi)
• TYHL biomat opetus 1op: Pohjalevy polymeerit, Sidosaineet ja komposiitit, biomekaniikka, keraamit, zirkonia, metallit ja kuitukomposiitit (luennot 16h) + harjoitustehtävät = yhteensä 27 h
• Luennot, tietoiskut (15h), miniseminaari (8h) ja testi (4h), yhteensä 1 op (27h)
1. Hiekkapuhallushiekat ja -puhaltimet ja niiden käyttö ja huolto
2. Valumassat ja lämpölaajeneminen
3. Elektrolyysilaite ja sillä kiillottaminen
4. Pintajännitteen poistajat ja kiillotusaineet ja jynssin puhdistus
5. Nautiluksella valaminen ja metallin sulatus (tämä riippuu osallistuja määrästä)
• 3D-tulostus 2op (54h)
1. tulostusluentoja ja 10 kohtaa miksi 3D-tulostus on ajankohtainen (10h).
2. 3D-tulostustekniikat seminaari (20h): 1) VAT polymerisaatio, 2) Material extrusion, 3) Material jetting, 4) Binder jetting, 5) Powder bed fusion
3. Isoprobanoli ja 3D-tulosteiden puhdistaminen (4h)
4. Tulostaminen Form 2 tulostimella (21h)
Opiskelija osaa
- 3D-tulostaa hammasteknisiä muoveja
- käsitellä keskeisiä hammasteknisiä materiaaleja mm. polymeerit, komposiitit, vahat,
jäljennösaineet, metallit, valumassat, keraamit
- materiaalien mekaaniset ja kemialliset ominaisuudet
- teknisen sidostamisen periaatteet eri materiaalityypeillä
- etsiä, organisoida ja tallentaa tietoa sekä hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti (tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 1op)
Hammastekniikka amk
Hammaslääkätiede, TY
Lähiopetus
1. Phillips' science of dental materials, 12th edition. by Kenneth J. Anusavice, Chiayi Shen & H. Ralph Rawls. Elsevier Saunders 2013.
2. Tieteelliset artikkelit hammasteknisten materiaalien testaamisesta erilaisilla mekaanisia ominaisuuksia mittaavilla testausmenetelmillä (testimenetelmäseminaari)
3. A Practical Guide to Design for Additive Manufacturing. Authors: Diegel Olaf, Nordin Axel & Motte Damien. Kustantaja: Springer 2020. https://turkuamk.finna.fi/Record/aura.536907
4. Luentomuistiinpanot
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Kaksi seminaariharjoitusta
- 3D-tulostus harjoituksia
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
3 op
H-5
Opintojaksolla pidetään tentti 3D-tulostus menetelmistä
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä suuhygienisti tai hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelijan tulee etsiä tietoa ja tehdä harjoituksia itsenäisesti opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat palautetta opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
5op on135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 50 tuntia kontaktiopetusta ja n. 85 tuntia itsenäistä työskentelyä.
AIHE, KONTAKTITUNNIT JA ITSENÄINEN OPISKELU
- Standardiharjoitus + luennot: 5/27
- YO-luennot: 8/12
- Testimenetelmäseminaari:10/30
- Hanketyö, irtoproteesi testikappaleiden tekeminen ja tulostaminen:10/30
3D-tulostamistekniikat: 10/30
- Tentti 3D-tulostustekniikoista: 4/6
- Hammaslääketieteessä käytössä olevat standardit
- Erilaisia mekaanisen testauksen menetelmiä hammaslääketieteen materiaaleille (seminaari)
- keskeisimmät 3D-tulostusmentelmät hammastekniikassa
Kurssi suoritetaan alkuvuoden aikana (tammi-, helmi- ja maaliskussa)
Hammastekniikka
(Milla Lahdenperä) keväällä 23 toteutuksen vetää sijainen
Lähiopetus
Kokeillaan kahta eri suunnitteluohjelmaa
Harjoitellaan CAD-suunnittelun perusteita
Opetellaan digitaalinen jäljentäminen (intraoraali- sekä laboratorioscannaus)
Tutustutaan jyrsinlaitteeseen sekä jyrsintään
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Opiskelija luo työlomakkeet suunnitteluohjelmassa
Suunnittelee rangan (vaha), purentakiskon, täytteitä ja kruunuja (materiaalina PMMA ja vaha).
Opiskelijaa jäljentää digitaalisesti intraoralscannerilla sekä laboratorioscannerilla
Opiskelija ymmärtää jyrsimen käytön ja huollon
Opiskelija tutustuu vahan ja muovin jyrsimiseen
• ymmärtää erilaisia tietokoneavusteisia suunniteluohjelmia sekä skannaus- ja valmistusprotokollia
• tuntee CAD-suunnittelun pääperiaatteet
• tuntee nykyisen hammashoidossa käytettävän CAD-ohjelmiston tekniikan
Student
- understands different computer aided designs protocols
- knows the main design principles in CAD
- is familiar with the present CAD software used in the dental
- technology
Content
- different CAD programs
- designing the dental prostheses with CAD software
- digital imaging
- milled restorations
-opiskelija ei ole tehnyt scannaus eikä suunnittelua
-työlomake luotu
-scannausta tehty minimäärä, scannauksien laatu heikohko
-suunnittelua tehty minimaalisesti
-aktiivista läsnäoloa ja kiinnostusta löytyy
-työlomake, intraoraali ja laboratorio scannaukset sekä erilaisia cad- suunnittelutöitä tehty ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene)
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään
Kiitettävä opiskelija
-työskentelee innovatiivisesti
-on positiivisesti oma-aloitteinen
-aktiivinen
-työlomake, intraoraali ja laboratorio scannaukset sekä erilaisia cad- suunnittelutyöt on tehty
ajatuksella
-suunnitteluista löytyy yksilöllisen hammasteknisen laitteen suunnittelua ohjaavat lainalaisuudet ja
toimivuuden kannalta oleelliset ratkaisut perustellusti
-joku suunnitelluista töistä on jyrsitty (ellei yllättäviä opiskelijasta riippumattomia esteitä ilmene) ja
työn laatu on erinomainen
-opiskelija tekee työtä tavoitellen laadukasta, viimeisteltyä lopputulosta
-arvostaa kanssatoimijoitaan, laitteistoa, materiaalia sekä Lean-periaatteita työssään
Hammastekniikka
(Milla Lahdenperä) Toteutuksen vetää keväällä 2023 Johannes Halttu
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Englanti
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Näyttö
Ongelmalähtöinen oppiminen
Hampaattoman suun digitaalinen työprosessi (KP)
Scannaus, suunnittelu, cam ja tulostus / jyrsintä
Hammastekniikan koulutus
(Milla Lahdenperä) keväällä 23 ohjausvastuu Johannes Halttu
Lähiopetus
simulation work
patient work
independent work
Englanti
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
simulation work
patient work
problem base learning
Rankasuunnitteluohjelmiston käytön opettelu
Rankatulostus (vaha/metalli?)
Lopputyöstö
3op Keväällä
(Opintojakso jatkuu 2op syksyllä mm yo-luennoin)
Vajaahampaisen suun digitaalinen työnkuva
Scannaus, suunnittelu, cam, tulostus ja lopputyöstö
Rankaproteesit keskiössä
Muoviset osaproteesit?
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Englanti
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tehtävät itslearning oppimisalueella
Cad/Cam hammaslääketieteessä, perusteet ja historia
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Englanti
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Scannausharjoittelu
Suunniteeluohjelman käyttö
Purentakiskon suunnittelu
Syksy
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.10.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
H-5
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Sari Silmäri
Lähiopetus
Teoriaopinnot, luento- ja itsenäinen oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Luennot ja itsenäiset oppimistehtävät, tentti
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 45 tuntia.
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa
- kuvata hammasteknikon roolin suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- huomioida turvalliset työskentelytavat hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- hammastekniikan perustöiden teoriapohjan, esim. kipsimallien ja jäljennöksten osalta
Ammattiaiheita:
* Monialainen yhteistyö / tiimityö
* LEAN -ajattelu, työturvallisuus ja suojautuminen hammastekniikassa
* hammassanasto, proteesityypit ja artikulaatio
* kipsi, jäljennösaineet
Sari Silmäri
Lähiopetus
Teoriaopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
2op
Syys-marraskuu
Purennanohjainten teoriaopetus: purennan ohjaimet, relaksaatio-stabilaatio-purentakiskot
Sari Silmäri
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Elo-syyskuu
-Kipsin valaminen
-Tahkoaminen
-Indeksit
Sari Silmäri
Johannes Halttu
Lähiopetus
Simulaatio-opetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
3op
Loka-joulukuu
Purentakiskojen valmistusprosessi simulaatioharjoittelu
(puttymenetelmä ja/tai vahamenetelmä ja/tai kylmäakryyli-suoramenetelmä)
Hammastekniikan koulutus
Sari Silmäri
Lähiopetus
Oppimateriaali löytyy ITSistä
Luennot ja kirjalliset tehtävät
Osan opintojaksosta toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
* Yliopiston antamat luennot toteutuvat toukokuussa -23
Läsnäolo ja osallistuminen luento-opetukseen
Kirjalliset tehtävät ja/tai tentti
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 15.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Luento-opetus, kirjalliset itsenäiset tehtävät
Vertaisopetus Ht-HLL
Opintojakson 2op tarkoittaa 54 tuntia opiskelijan työtä
Oppimispäiväkirja, pienryhmätyöt, ennakkotehtävät
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti (tarkempi tehtävänanto ITSissä)
Kevätlukukausi 2023
Kokoproteesiasettelun teoreettiset perusteet
• hampaiden menetysten aiheuttamat muutokset
• proteesityypin valintaan vaikuttavat tekijät
• jäljentämisen irrotettavia proteeseja varten
• purennan määritykseen vaikuttavat tekijät
• purennan määrityksen periaatteet osittain ja kokonaan hampaattomalla potilaalla
• proteesipotilaan ylläpitohoidon
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Hammastekniikan koulutus
Sari Silmäri
Lähiopetus
Tarvittava materiaali löytyy ITS-alueelta
Simulaatioharjoittelu
Kliininen harjoittelu
Läsnäolo ja osallistuminen kontaktitunneilla
Itsenäinen työskentely
Työskentelymetodit ja prosessi
Materiaalien ja laitteiden käyttö
Työnjälki
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 15.01.2023
10 - 30
ITS -alue
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Aiempi osaaminen osoitetaan erilaisin näytöin
Opettajaohjaus, tiimityöskentely, vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
6op = 162h opiskelijan työtä
Opintojakson sisältö / oppimistehtävät:
1. Hampaattoman suun kp / kp - asettelut * 2 simulaatioharjoitteluna n. 80h
* kp:n valmistusprosessi: proteesin kyvetointi, koeprässäys ja akrylointi, proteesien viimeistely: työstö- ja kiillotusmenetelmät, hampaiden hionnat: kuluneisuus- ja korjaushionnat
* hll-opiskelijoiden asetteluohjaus
2. Korjaukset ja pohjaukset simulaatioharjoitteluna n. 40h
3. Kliininen harjoittelu n. 40h (Dentech -työskentely)
4. pienryhmätyöt, oppimispäiväkirja tai reflektiopaperi (itsenäinen työskentely)
opettajan laatimat opintojakson eri aiheisiin/teemoihin liittyvät ennakkotehtävät ja/tai koko opintojakson kattava oppimispäiväkirja/työraportti
Kevätlukukausi 202
Simulaatioharjoitteluna kp/kp-asettelut *2
proteesien korjaukset ja pohjaukset
hll-opiskelijoiden asettelujen ohjaus (toukokuu -23)
Hammastekniikan koulutus
Sari SIlmäri
Lähiopetus
Simulaatioharjoittelu
Läsnäolo ja osallistuminen kontaktitunneille
Itsenäinen työskentely
Työskentelymetodit ja prosessi
Materiaalien ja laitteiden käyttö
Työnjälki
Suomi
05.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 15.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
opettajaohjaus, tiimityöskentely, vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä
Opintojaksolla tehtävät harjoitustyöt:
1. Kaaviot *5 (18h)
2. Tasoasettelu (40h)
a) hammasasettelun periaatteet, ienreunojen, papillojen ja alveoliosien muotoilu
b) kp:n valmistusprosessi: proteesin kyvetointi, koeprässäys ja akrylointi, proteesien viimeistely: työstö- ja kiillotusmenetelmät, hampaiden hionnat: kuluneisuus- ja korjaushionnat
3. Biometrinen asettelu (22h)
Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2023
Kaavioiden ja kokoproteesiasettelun harjoittelu simulaatiotilanteessa
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual by Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion by Stanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010 (ninth edition).
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Teorialuentoja, joista osan toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tentti 26.10.2022
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa.
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 15 tuntia kontaktiopetusta
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan liittyvistä teorialuennoista.
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa teoriatasolla
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Simulaatio-oppiminen:
Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 1 teorialuentoihin pohjautuvien harjoitustöiden valmistaminen -> yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Milla Lahdenperä
Sari SIlmäri
Lähiopetus
Hammastekniikan liiketoiminnan yhteydessä tai tutkimusprojektissa työskentelynä tapahtuva oppiminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä
Opiskelija osallistuu opintojakson aikana suun terveyden hyvinvoinnin, terveyden edistämisen ja/tai yrittäjyyden toteuttamiseen ja/tai kehittämiseen (2op) sekä vastuualue -toiminnan kehittämiseen (1op)
Milla Lahdenperä
Simo Villa
Simo Villa
Lähiopetus
Luento- ja simulaatio-opetus
Itsenäinen opiskelu
Innovaatio-oppiminen
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Simulaatio
135h opiskelijan työaikaa
Kirjalliset tehtävät Itslearning-alueella
Opettajan antamat simulaatiotehtävät
Implanttikantoiset kruunut ja sillat, luennot ja simulaatio-opiskelu
Tammi-helmikuu
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatioharjoittelu
Liiketoiminnallisen laboratorion (DenTech) toimintaan ja työskentelyyn osallistuminen painottuen
cad/cam osa-alueisiin.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
135h / 5op
Itslearning: Kertaustehtävä
Itslearning: Oppimistehtävä
Simulaatioharjoittelu:
-Laitteiden hallinta
-Zirkoniatyön prosessin hallinta
-Simulaatiotyöt (kruunut ja sillat)
Loka-marras-joulukuu
Siltasuunnittelu: monoliittiset ja huppukruunut sekä -sillat
Kuivajyrsintä
Zirkon-materiaalina
Posliinin kerrostamisen ja posliinin maalauksen prosessit
Vasvistetaan cad/cam 1 ja 2 opintojaksoilla opittuja taitoja
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3. Opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4. Opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Säde Huhtanen
Lähiopetus
Kuvaus löytyy Itsyssä.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus, Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Tentti tehdään Itsissä.
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsissä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarve, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
Syksy 2022:
Tentit:-
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Sari Silmäri, Esa Bärlund, Säde Huhtanen, Irina Katajisto-Korhonen, Annukka Myllymäki, Tuija Suominen-Romberg
Etäopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä
Tenttiä varten otetaan haltuun seuraava verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Verkkotentti
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
5 op
H-5
Tenttipäivät kevätlukukaudella 2023:
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso ITSissä 9.1.-31.12.2023
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
ITS -oppimisalustalta löytyvä oppimateriaali
Vertaisopetus ja -oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITS, WinhaWille, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä yms.
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Terhy) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen
Opiskelijabarometriin vastaaminen, HOPS-keskustelut,
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Hammastekniikan koulutus
Lehtori Sari Silmäri
Koulutusvastaava Milla Lahdenperä
Tutkimusvastaava Pasi Alander
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 06.10.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Johannes Halttu
Lähiopetus
Itslearning ja Moodle_alustoilla jaettu materiaali.
Simulaatio-oppiminen ja luento-opetus
Itslearning-oppimisalustalla oppiminen
Turun yliopiston luennot ja materiaalit
Itsenäinen opiskelu
Palvelulaboratoriossa oppiminen (DenTech)
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
5op
Kirjalliset tehtävät ja simulaatiotehtävät.
Osallistuminen DenTech-työskentelyyn
Sisältö
- Tarkkuusjäljennöksen valaminen ja ositetut kipsimallit
- Värinmääritys
- Yksittäiset kruunut
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos.
Opiskelija osaa
- kiinteän protetiikan diagnostiikan ja suunnittelun periaatteet
- eri kruunutyyppien valintaan vaikuttavat tekijät
- juurihoidetun hampaan proteettiseen restaurointiin vaikuttavat tekijät
- purennan määrityksen ja väliaikaisten kruunujen merkityksen
- hampaan värien valintaan vaikuttavat tekijät
- pääpiirteet kruunujen ja siltojen valmistuksesta laboratoriossa
- eri kruunutyyppien ja laminaattien hionnat
- hampaan värien määrityksen
- jäljennöksen oton ja purennan määrityksen kiinteitä proteeseja varten
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi. Palauttaa puutteelliset työt.
Opintojaksokokonaisuudessa ilmenee suuria puutteita. Vaadittavat työt on palautettu.
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3.opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4. opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Lähiopetus
Löytyy itslearningalueelta, Moodlesta ja lähdekirjallisuutena käytetään:
- Vallittu P, Özcan M, editors. Clinical guide to principles of fiber-reinforced composites in dentistry.
Elsevier; 2017.
- Leila Perea-Lowery & Pekka K. Vallittu. Framework design and pontics of fiber-reinforced
composite fixed dental prostheses - An overview. Journal of Prosthodontic Research (2018).
- Teorialuentoja ja niihin liittyviä harjoitustöitä
- Tentti
- Työkurssi: Kuituvahvisteinen kruunu, etualueen kuituvahvisteinen pintakiinniteinen silta, takaalueen inlay kiinnitteinen kuituvahvisteinen silta ja väliaikainen silta
Osan opintojaksosta voi toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Kurssin läpäistäkseen on opiskelijan tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt, osallistuttava luennoille
ja läpäistävä tentti. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus. Kaikista
poissaoloista on ilmoitettava ja sovittava opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja
niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa ja kirjataan Optimaan. Kurssin arviointi
muodostuu tentin ja palautettavien hammasteknistentöiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa
yhden osan arvosanaan: Tentti + Kuituvahvisteinen kruunu + etualueen kuituvahvisteinen
pintakiinniteinen silta + taka-alueen inlay kiinnitteinen kuituvahvisteinen silta + väliaikainen silta 4 / 5
= arvosana
Tentin ja palautettavien harjoitustöiden palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Edeltävyysehdot:
Opiskelijan on osattava 7191083 Kruunu- ja siltaprotetiikan osaaminen 1 opintojakson sisällöt
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tenttiajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa
Opintojaksossa kehittyy alla lueteltu hammastekninen ja innovaatiopedagoginen osaaminen:
• Purennan kuntouttamisen biomateriaalitekninen osaaminen
• Purennan kuntouttamisen esteettinen osaaminen
• Terveysteknologinen osaaminen
• Yksilö- ja yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta
tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa. Työkurssi toteutuu
työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän
tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi
opiskelijan tulee tehdä opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti. Opiskelijat saavat palautetta
opettajalta koko opintojakson ajan kontaktituntien yhteydessä ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden
palaute tukee opiskelijan oppimista. Tässä
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 70 tuntia kontaktiopetusta ja n. 65 tuntia itsenäistä
työskentelyä simulaatiolaboratoriossa ja tenttiin valmistautumista.
Kontaktiopetus koostuu kuituvahvisteisten kruunuihin ja siltoihin liittyvistä teorialuennoista, sekä
niihin liittyvistä harjoitustyö luennoista, demoista ja ohjauksesta. Työkurssi osuudessa opiskelija
valmistaa yleisimpiä hammaslaboratoriossa tehtäviä kuituvahvisteisia kruunuja ja siltoja, sekä oppii
niihin liittyviä valmistusvaiheita:
1. Kuituvahvisteinen kruunu
2. Etualueen kuituvahvisteinen pintakiinniteinen silta
3. Taka-alueen inlay kiinnitteinen kuituvahvisteinen silta
4. Väliaikainen silta
Opintojakson sisältö
- Kuituvahvisteiset kruunut ja sillat 3 op
- Värioppi 1 op
- Estetiikka 1 op.
Opiskelija osaa
- Valmistaa erityyppisiä kuituvahvisteisia kruunuja ja siltoja
- Opiskelija ymmärtää estetiikan ja värin määrityksen yhteyden hammasteknisten töiden ulkonäköön
ja sitä kautta hammashoidon kohteena olevan henkilön kasvoalueen ulkonäköön.
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Itslearning alustalla
Simulaatiotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Vastaavan opintokokonaisuuden suoritus muualla dokumentoidusti.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus
5op eli 135h
Kruunu- ja siltarakenteet simulaatiotyönä tehden.
Opintojaksoon kuuluu kliinistä laboratoriossa työskentelyharjoittelua DenTech-oppimisympäristössä.
Syksy (marras-joulukuu)
Metallokeraaminen kruunu ja siltarakenne
Työprosessi laboratoriossa
Metallirungon suunnittelu ja toteutus
Metallivalu
Rungon työstö
Posliinin kerrostaminen ja maalaus
Viimeistelytyös
Milla Lahdenperä
Pasi Alander
Sari Silmäri
Sirpa Rajala
Lähiopetus
Opinnäytetyössä tarvittava tutkimus-, kehittämis- ja menetelmäkirjallisuus.
Luennot, Opinpajapäivät, seminaaripäivät
Suomi
01.01.2023 - 31.10.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Esitietovaatimukset
Kehittämistyön menetelmäopinnot
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Seminaaripäivien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä
Itsenäinen työskentely, opettaja- ja vertaisohjaus
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Opiskelija osaa:
- raportoida opinnäytetyön tulokset/tuotoksen kirjallisesti tieteellisen viestinnän keinoin
- raportoida suullisesti opinnäytetyön tuloksista/tuotoksista
- laatia opinnäytetyön aihetta käsittelevän julkaisun
- kirjoittaa hyväksytty kypsyysnäyte
Milla Lahdenperä
Pasi Alander
Sari Silmäri
Pasi Alander
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja
Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan HYV / HYL. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa voi olla eri.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Aiemman opinnäytetyösuunnitelman hyväksilukeminen
asiantuntijuusartikkelin alustava suunnitelma / suunnitteleminen
- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Diskun yhteiset "teemalliset" Pajapäivät
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajaohjaukseen 2-3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana
5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus 2h
• Seminaaripäivä 4h
• Opinnäytetyöpaja 24h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h
Syyslukukausi 2022
Opiskelija
* jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
* laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
* esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
* ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
- Pajapäivät syyslukukaudella: 26.9, 24.10, 28.11
Hammastekniikan lehtorit
Pasi Alander
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
Tutkimus- ja kehittämistyön menetelmäkirjallisuus, omaa opinnäytetyötä tukeva kirjallisuus, artikkelit
ym.
Luennot, OPINpajat, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu
Suomi
01.01.2023 - 30.06.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Kehittämistyön menetelmäopinnot on suoritettava ennen opinnäytetyön toteutusta.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
5op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Opiskelija osaa:
- toteuttaa opinnäytetyön hyväksytyn suunnitelman mukaan
- soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmäosaamisen tietoa
- työskennellä itsenäisesti ja vastuullisesti
- hyödyntää saamaansa ohjausta
Opintojakso ajoittuu kevätlukukaudelle 2023
Milla Lahdenperä
Markku Heikkilä
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Yleisimpien oikomiskojeiden valmistus
- Quad Helix
- Linguaalikaari
- Palatinaalikaari
- Retentiolevy
Markku Heikkilä
Lähiopetus
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 28.02.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Yleisimpien oikomiskojeiden valmistus
- Quad Helix
- Linguaalikaari
- Palatinaalikaari
- Retentiolevy
Johannes Halttu
Milla Lahdenperä
Hammasteknikkokoulutus
Johannes Halttu
Lähiopetus
ITS-alueelta löytyvä materiaali, videot
Simulaatioharjoittelu
Läsnäolo ja osallistuminen
Työskentelymetodit ja prosessi
Materiaalien ja laitteiden käyttö
Työnjälki
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Aiempi osaaminen on mahdollista osoittaa näytöin.
Opettajaohjaus, vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
135 tuntia opiskelijan työtä - itsenäistä harjoitustöiden valmistamista n. 50 tuntia
Kasvoprotetiikka - tammikuu - maaliskuu 2023
Opintojakson sisältö:
Valkaisulusikat 8h + its.
Hammassuojat 8h+ its.
Vappuhampaat (itsenäinen toteutus koko opintojakson ajan) 16h + its.
mahdollisesti Silmäimplantti (ulkopuolinen luento tai videot) 32h
Korva 32h
Työskentely DenTech:ssä
Muuta: Sormi / Yksilölliset korvatulpat / Ienmaski
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Kruunu- ja siltaprotetiikan opintojaksojen luentomateriaali
Yliopiston luentomateriaali (Moodle)
Prässäystekniikan luentomateriaali ja muu materiaali (itslearning ja muu saatavilla oleva)
Simulaatiotyöskentely
Verkkotyöskentely, itslearning
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Verkko-opppiminen
Osaan opintotunneista liittyy liiketoiminnallisessa laboratoriossa työskentelyä.
Prässätyt kruunut 2kpl ja kolmen yksikön silta
Kirjalliset tehtävät itslearning aluella
135h / 5op
Oppimistehtäviä
Kädentaitojen harjoitustöitä
Syys-lokakuu
Tavoitteet
Opiskelija osaa valmistaa prässättyjä kokokeraamisia täytteitä, kruunuja ja siltoja
Osaa prässäys prosessin alusta loppuun saakka, ymmärtään erilaiset materiaalit sekä niiden käyttötavan ja laitteet.
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaaleista on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä.
Lähiopetus Teamsissa itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-opiskelu, tehtäväperustaisuus.
Verkko-oppimisalusta: itslearning.
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset ja muut tehtävät: 0 - 10 pistettä (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 pistettä (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (kokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. Tehtävine pisteytykset ovat Itslearningissa
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
10 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Teams-tunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Teams-tunneilla on varauduttava kameran käyttöön.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja kirjallisiin tehtäviin ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus (Teamsissa), verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit, tehtävät ja esitykset Teamsissa, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaserantatehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- ohjeisiin ja materiaaleihin perehtyminen, mallipohjien käyttö, Itslearning-työskentely, 12 h.
Syyslukukausi 2022, lähiopetus viikoilla 37 - 43. Muutokset toteutussuunnitelmassa ovat mahdollisia!
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Nina Roine
Kurssin opettaja Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Oppimateriaali: Itslearning-oppimisalusta aukeaa kurssin alkaessa.
Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, parityöskentely, suullinen ja kirjallinen tentti
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikolla
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle.
Suomi
05.09.2022 - 04.11.2022
02.12.2021 - 31.10.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei vaihtoehtoisia suorituksia. Jos opiskelija omaa vahvan kielitaidon, johon sisältyy myös hoitoalan/proteesien valmistuksen terminologia, hän voi olla yhteydessä opettajaan.
Suullinen tentti vko 14
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan ja hammasteknikon työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää. Koska kurssille on yhdistetty kaksi täysin eri ammattialan ryhmää, suuri osa oppimisesta tapahtuu itsenäisesti oman alan asioihin keskittyen.
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, röntgenhoitajan ammattisanaston kerääminen, suullisen aktivoinnin laatiminen ja kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 20h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö ja ajoitus: Tuleville röntgenhoitajille ja hammasteknikoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi syyslukukaudella 22.
Kurssin opettaja Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Oppimateriaali: Opettajan jakamaa, itslearning alustalla etätehtävät
Oppimismenetelmät: lähiopetus luokassa tai zoomissa, itsenäiset työt, suullinen ja kirjallinen tentti
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti kurssin päätteeksi.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle.
Suomi
24.04.2023 - 26.05.2023
02.12.2022 - 25.04.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei muita toteutustapoja. Jos opiskelija omaa jo vahvan kielitaidon ja hallitsee myös hammasteknikon ammattiterminologian ruotsiksi, on mahdollista osallistua ainoastaan lopputentteihin.
Kirjallinen tentti vko 21
Suullinen tentti vko 20 ja 21
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, opetellaan hammasteknikon työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää pari- ja ryhmätöinä.
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, hammasteknikon ammattisanaston kerääminen, suullisen aktivointihetken laatiminen muulle ryhmälle ja kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 18h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö ja ajoitus: hammasteknikko-opiskelijoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi vkoilla 17-21
Tehtävät suorittamatta tai palauttamatta. Alle 50% oikein kirjallisessa kokeessa, suullinen tentti puuttuu.
Nina Roine
Kurssin opettajana toimii Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Opettajan materiaali itslearning-alustalla ja muu verkkomateriaali.Itslearning avautuu kurssin alkaessa.
Lähiopetus, itsenäiset työt, parityöt,suullinen ja kirjallinen tentti.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia.
Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. 50% vaaditaan kirjallisen kokeen pisteistä kurssin kirjallisen osan läpäisemiseen. Esim. jos maximipistemäärä 100, 50p=arvosana 1.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle ja väh. 80 % läsnäolo.
Suomi
05.09.2022 - 04.11.2022
02.12.2021 - 31.10.2022
Kaikilla lähitunneilla sekä kirjallisia että suullisia harjoituksia.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
H-5
Vaatii aktiivista läsnäoloa kurssilla, ellei toisin sovita. Opiskelija, joka kokee hallitsevansa jo hyvin kurssilla opetettavat asiat, voi sopia osallistumisesta näyttömuotoiseen suulliseen ja kirjalliseen tenttiin. Tämä vain erillisestä sopimuksesta opettajan kanssa.
Kirjallinen ja suullinen tentti kurssin lopussa. Suullinen tentti pareittain, kirjallinen tentti koululla.
Mahdollinen uusinta ysksyn lopulla. Uusintapäivät ilmoitetaan elokuussa.
Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää, kirjallisesti ja suullisesti. Erityisesti perehdytään teemoihin, jotka kuuluvat röntgenhoitajan ja hammasteknikon ammattiin ja viestintään ammattilaisen ja asiakkaan välillä.
Oppimistehtävinä erilaisia kirjallisia ja suullisia harjoituksia, röntgenhoitajan/hammasteknikon ammattisanaston kerääminen ja muita itsenäisiä verkossa tehtäviä etätehtäviä.
3 op:n kokonaisuus, josta 16h kontaktiopetusta, 4h tenttejä, yht. n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Tuleville röntgenhoitajille ja hammasteknikoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi syyslukukaudella 22.
Etätehtävät puutteelliset, hylätty suoritus tenteissä, liikaa poissaoloja lähitunneilta
Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Suomi
24.04.2023 - 26.05.2023
02.12.2022 - 28.04.2023
10 - 20
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tiedot löytyvät suullisesta osiosta.
Pertti Pitkätossu
Lähiopetus
Suomi
12.09.2022 - 30.11.2022
02.07.2022 - 29.11.2022
Hammasteknikon koulutus
H-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2023
Hammasteknikon koulutus
H-5
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lasse Putko
Riikka Hellman
Riikka Hellman - INFE
Lasse Putko - EA
Sari Silmäri / Milla Lahdenperä - Turvallisuusosaaminen hammastekniikassa
Lähiopetus
Ensiapu:
-www.spr.fi >> ensiapuohjeet
-www.terveyskirjasto.fi - ensiapuohjeet
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi
Hyväksytty
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Turvallisuusosaaminen
Infektioiden torjunta
Ensiapu:
Ensiapukurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.
A. Itsenäinen opiskelu.
Oppimispolkutehtävä IT'S Leraning oppimisalustalla
Verkkoluennot ITS:ssä.
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset
Työpajaopetus
Sari Silmäri
Lähiopetus
Luennot, kirjallisuuslista ja mahdollinen muu materiaali löytyy Itslearningista
Opintojaksolla toteutuu työelämälähtöisyys ja tiimioppiminen
Itsenäinen työskentely / opettajaohjaus: pinteiden taivuttaminen, osaproteesin asettelu ja valmistaminen opettajan ohjauksessa
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Opintojakson aikana tehtäväksi annettujen harjoitustöiden ja -tehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tentti
Alustukset, simulaatio-oppiminen, opettaja- ja vertaisohjaus
Opintojaksolla valmistetaan 2 * OP/OP -asettelua (OP/OP1 ja OP/OP2). Osana työprosessia harjoitellaan / valmistetaan:
1) Pinnelangan taivutusharjoitukset paperille
2) Osaproteesikaaviot
3) Pinteen / pinteiden taivutus -harjoitukset (kotitehtävät)
4) Osaproteesin asettelu ja valmistaminen
5) Osaproteesin vahvistaminen (kuidut ja rautalanka)
Kevätlukukausi - helmi-huhtikuu
Opintojaksolla
1) harjoitellaan pinteiden taivuttamista
2) valmistetaan 2 * osaproteesiasettelua (OP/OP1 ja OP/OP2)
osaproteesin valmistusprosessi: osaproteesikaaviot, asettelu, pinteiden taivuttaminen, proteesin kyvetointi ja akrylointi, proteesien viimeistely: työstö- ja kiillotusmenetelmät, hampaiden hionnat: kuluneisuus- ja korjaushionnat
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 15.09.2022
5 - 30
Ennen opintojaksoa on suoritettava osia perus- ja ammattiopinnoista kuten esim. morfologia, hammastekniikan perusteet 1-2, vajaahampaisen suun irtoprotetiikka koskien muovisia osaproteeseja.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Luento-opetus, yliopisto ja amk
Simulaatio-opetus, yliopisto ja amk
Problem Base Learning
Kirjalliset tehtävät (2kpl) itslearningissä
Suunnitteluharjoitukset
Ranka 2kpl perinteisellä manuaalisella tekniikalla.
Ajankohta: Syys-lokakuu
Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus rankaproteeseilla
Opintojakso koostuu yliopiston antamista luennoista ja suunnitteluharjoituksista.
Amk:lla jaettavasta luento-opetuksesta ja simulaatioharjoittelusta: rankaprosessi, materiaalit ja laitteet.
Kirjalliset tehtävät (2kpl)
Itsenäinen opiskelu.
DenTech laboratorioharjoittelu.
Opintojaksolla EI ole tenttiä vaan opintojakso arvioidaan edellä mainittujen sisältöjen perusteella.
Tavoite:
Opiskelija osaa
- suunnitella metallirunkoisia osaproteeseja yhteistyössä hammaslääkärin kanssa
- ymmärtää työn prosessiluonteen
- metallirunkoisten osaproteesien teknisen toteutuksen
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Hammasteknikkokoulutus
Sari Silmäri
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Itslearningistä löytyvä oppimismateriaali
Opintojaksolla toteutuu tiimioppiminen, opettaja-/vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5
Hyväksytty suoritus edellyttää:
vastuualuetyöskentelyyn osallistumista ja siitä raportointia
opiskelijan osallistumista orientaatiotunnille
liiketoiminta-idean hyväksyttämisen
ryhmätehtävien suorittamisen (hyväksytty-täydennettävä-hylätty)
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.01.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
3 op
H-5
Aiempi osaaminen osoitetaan näyttönä (todistus yrittäjäopinnoista tai yrittäjänä toimimisesta)
Opintojakso toteutuu pääasiallisesti verkko-opiskeluna itsenäisesti ja ryhmänä
5op = 135 tuntia opiskelijan työskentelyä
Opintojakson laajuus on 5 op, josta yrittäjyyden osuus on 2 op, lainsäädännön osuus 2 op ja vastuualuetoiminta 1op.
Ryhmätöiden tekeminen tapahtuu kummassakin yrittäjyys- ja lainsäädäntä -osiossa samoissa 4-5 opiskelijan ryhmissä. Vastuualueiden tiimit 2-5 hengen ryhmissä.
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
* soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan
* tietää sosiaali- ja terveysalan yritystoiminnan erityispiirteet
* osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiakkaan että palvelujen tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta
Opintojakson sisältö:
* Yrittäjyyskäsite
* Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
* Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
* Innovatiivinen tuotteistaminen
* Oma liikeidean kehittäminen pienryhmässä (laatu, asiakkuus ja markkinointi, hinnoittelu, rahoitus, verotus, vakuutukset)
* Lainsäädäntö
Opintojakso sisältää myös Vastuualue -työskentelyä n. 27 tuntia / kevätlukukausi
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.