Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Kurssin yleisen anatomian (2 op) ja pään anatomian (2 op) toteuttaa Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Opetus toteutetaan läpiopetuksena /etäopetuksena soveltuvin osin tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601
Hampaiden morfologia ( 1op)
Lähiopetus
Yleinen ANFY:
Luennot
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Pään anatomia ja fysiologia (3 op):
Urban ja Fischer: Sobotta, osa 1 (Elsevier)
Hokkanen ja Vierimaa: Tuki-ja liikuntaelimistön anatomia (SanomaPro)
Linkit itsissä:
Visible Body ( 3-D anatomian atlas)
Acland, anatomian videoatlas
Yleinen ANFY ( 2op): Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio (0-5) tulee kurssin arvioksi järjestelmään. Soveltuvin osin kurssista voidaan järjestää myös kotitentti, jonka arvio hyv/hyl
Pään anatomia ja fysiologia (3 op) toteutuu luento-opetuksena/verkkototeutuksena soveltuvin osin, kurssin päätteeksi on verkkotentti tai kotitentti.
Yleinen ANFY: Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Yleinen ANFY: Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arvio hyväksytty/hylätty
Pään anatomian ja fysiologian opintojakson arviointi 0-5 tai kotitentti hyv/hyl
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.10.2023
10 - 30
Yleinen ANFY: Ennen kurssin alkua opiskeltava materiaali riittävän osaamistason saavuttamiseksi ennen kurssia:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua.
Yleinen ANFY: Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:
Kurssista voidaan soveltuvin osin järjestää myös kotitentti, jonka arviointi hyväksytty/hylätty, hyväksytyn kotitentin kriteeri on riittävä kokonaisuuksien hallitseminen
Pään antomian ja fysiologian verkkotentti ITslearningissa/mahdollisuus myös kotitenttiin
Arvostelu H-5., Hyv/hyl
Yleinen ANFY:Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning, tentti (verkkotentti tai kotitentti)
Pään anatomia ja fysiologia: luento-opetus, verkkoluennot, tehtävät, verkkotentti/kotitentti.
Yleinen ANFY ( 2 op): Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luennot, videoluennot, tentti
opiskelijan itsenäisen työn mitoitus 2 x 27 tuntia
Pään anatomia ja fysiologia ( 3 op):
Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luennot, videoluennot, tentti
opiskelijan itsenäisen työn mitoitus 3 x 27 tuntia
Yleinen ANFY (2 op): Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle.
Kurssin sisällöllinen aikataulu:
1. Solu, alkiokehitys, kudokset, iho
2. Verenkiertoelimistö, veri, immunologia
3. Hengityselimistö
4. Hermosto
5. Virtsaelimistö
6. Endokriininen järjestelmä
7. Ruuansulatuselimistö
Pään anatomia ja fysiologia 3 op:
Kurssin laajuus: 10x 2h + verkkotentti/kotitentti
Sisältö:
- Kallon luusto ja nivelet
- Päänalueen verenkierto
- Päänalueen lihaksisto
- Päänalueen keskeiset hermoston rakenteet
- Suuontelon rakenteet
Pään ANFY-osion tavoitteena on oppia:
- ymmärtämään pään ja kaulan alueen rakenteita ja toimintoja sekä hammashoidollisten toimenpiteiden anatomista perustaa
- hahmottamaan purentaelin monien anatomisten rakenteiden sekä fysiologisten toimintojen kokonaisuutena
alle 40 pistettä
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
alle 40 pistettä
Lähiopetus
It´s learnin-oppimisympäristöstä löytyvät materiaalit, linkit ja lähteet sekä itsenäinen tiedonhaku.
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kaikkiin kysymyksiin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu ja kommentoitu omia vastauksia suhteessa mallivastauksiin. Vastaukset tulee kirjoittaa omin sanoin ja vastausten kopioimista/plagiointia tulee ehdottomasti välttää. Opintojakso suoritetaan yksilösuorituksena. Vastauksia ei siis voi tehdä yhdessä opiskelijakaverin kanssa.
Opiskelija palauttaa tehtävät kokonaisuudessaan viimeistään . Opettaja arvioi opintojakson suoritukset viimeistään
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.08.2023
10 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksossa arvioinnin kohteena ovat It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
Itsenäinen verkko-opiskelu It´s learning-oppimisympäristössä.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
2 opintopistettä on noin 54 tuntia opiskelijan työtä. (Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.)
Opiskelija tekee itsenäiset tehtävät It´s learningin ohjeistuksen mukaisessa järjestyksessä. Oppimistehtävien ohjeistukset aukeavat jakson alkaessa.
Opintojakson infotunti toteutuu etänä. Infotunnilla käydään yhdessä läpi opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat ja tehtävien palautusajankohdat.
Oppimistehtävien viimeinen palautuspäivä on
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.
Katriina Vesanen (@turkuamk.fi)
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Opettajan jakama materiaali tai opiskelijan verkosta hakema tai itse tuotettu materiaali. Kaikki materiaali tulee saataville Itslearning-oppimisympäristöön. Ei kustannuksia opiskelijalle.
Lähi- ja verkko-opetus, verkkotehtävät, itsenäinen työskentely, pari-/ryhmätyöskentely
Koko kurssi arvioidaan asteikolla 0-5:
Kurssisuoritukset pisteytetään, jonka perusteella muodostuu kokonaisarvosana. Arvosanaan vaikuttavat sekä suulliset että kirjalliset suoritukset.
Arviointi ja palaute: Opettajan palaute, vertaispalaute
Tarkemmat tiedot kurssilla
Englanti
14.09.2023 - 27.10.2023
02.07.2023 - 11.09.2023
15 - 30
Ensisijaisesti itslearning viestikanava kurssikohtaiseen viestintään, lisäksi sähköposti ja tarvittaessa sovitut ohjausajat.
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Kupittaan kampus
1 op
H-5
-
Ei lopputenttiä, arviointi perustuu tehtäväperusteiseen arviointiin.
Työelämälähtöiset opppimistavoitteet ja materiaali
digioppiminen, tiimioppiminen, itsereflektointi, vertaisarviointi
Opetustunnit ja kotitehtävät yht. 26h
Suullisen esityksen suunnittelu, valmistelu, esittäminen ja vertaispalaute 15 h
Kurssitehtävät 40 h
HUOM!
Opintojakson tunneista osa pidetään lähitunteina kampuksella ja osa verkossa.
Verkkotapaamiset pidetään Zoomissa. Kutsu ensimmäiseen tuntitapaamiseen lähetetään sähköpostitise ennen kurssin aloitusta. Samaa linkkiä käytetään kurssin kaikissa verkkotapaamisissa ja se löytyy myös itselarning-oppimisympäristöstä.
Kurssin aihealueet:
• Personal learning goals and needs, language level, studies and professional profile
• English needed in patient/client situations e.g. assessment, guidance
• Field-related topics
• Spoken presentation
• Reading and summarizing field-related material
• Professional vocabulary
• Self-reflection
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai jättää kurssisuorituksen kesken.
Aiheen käsittely englanniksi moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikä etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee joitakin virheitä. Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti. Puhetta ei ole aina helppo seurata. Sidosteisuudessa ja vuorovaikutuksessa voi olla huomattavia puutteita. Kieli on melko yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy kuitenkin välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Kurssitehtävät on suoritettu.
Kieli on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Suullinen ja kirjallinen tuotos on sujuvaa ja selkeää. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hyvin hallussa. Joitakin virheitä voi esiintyä. Opiskelija ymmärtää oman alansa englanninkielistä materiaalia. Puhe on loogista ja johdonmukaista. Vuorovaikutus ja reagointi on pääosin sujuvaa ja selkeää. Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa ja on sopivaa eri ammatillisiin tilanteisiin. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Tyylivirheitä voi esiintyä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi ilmetä virheitä. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhetta on helppo seurata. Kieli on sujuvaa vaikka joitakin katkoja ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä. Kurssisuorituksessa ei ole puutteita ja tehtävät on hyvin tehty.
Aiheen käsittely englanniksi on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa. Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät asiasta toiseen ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista. Kurssisuoritus osoittaa aktiivisuutta ja tehtävät on suoritettu erinomaisesti.
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Sini Kieksi
Outi Ensiö
Seija Kirkko-Jaakkola
Minna Hyötilä; Parodontologinen hoitotyö 6 op
Sini Kieksi; Kariologinen hoitotyö 2,5 op
Seija Kirkko-Jaakkola; Mikrobiologia 1 op
Outi Ensiö; Kariesdiagnostiikka 0,5 op
Lähiopetus
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi:
Oppimateriaalina edeltävien kariologian alaa sisältävien opintojaksojen materiaalit sekä muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
Materiaali ITSlearning oppimisalustalla.
Aikaisempien opintojen (YSTA ja Parodontologia 2 lk) materiaali ITSlearngin oppimisalustalla.
Parodontiitin käypä hoito suositus
Therapia Odontologica
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali mm. laitteiden käyttöohjeet
Mikrobiologia
Materiaali oppimisalustalla.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin
Simulaatioharjoittelujen reflektointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Lähiopetus simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajavierailut
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi työkorttiin
Tietotesti
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Teoria ja harjoitukset.
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola
Lähiopetus, itsenäiset tehtävät ja pienimuotoiset laboraatiot.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi:
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan näytöllä
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävien suorittaminen
Simulaatioharjoittelujen reflektointi jokaisen harjoittelukerran jälkeen
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Hyväksytty/hylätty
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät, videoidut näytöt (teroitus ja instr,tekniikka), harjoitukset (harjoitusleuoilla), tietotesti (parod.käypä hoito suositus), työkortti
Itsearviointi (mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi, sekä ergonomian itsearviointi)
Vertaisarviointi (ergonomia)
Opettajan arviointi (hks/hyl, hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava, max 2 poissaoloa voi korvata futudent kameran avulla) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista). Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö
Hyväksytty/hylätty
Osallistuminen simulaatioharjoituksiin, poissaolot korvattava
Mikrobiologia
Itsenäiset tehtävät hyv/hyl. Testi hyv/hyl
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 31.08.2023
0 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi:
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Harjoitteluihin valmistaudutaan ennakkotehtävillä. Harjoittelu sisältää yksilöharjoittelua ja parityöskentelyä sekä tiimioppimista.
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, osaamisen näytöt Videointi/digitaalisesti/sähköisesti
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. Oral-B ja LM Instruments Oy)
Tietotesti
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Lähiopetuksessa yhdessä oppimista ja itsenäisissä tehtävissä opiskelijan aktiivisuus tiedonhaussa korostuu
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi:
67,5h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävät sekä harjoittelujen reflektointi.
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
n. 162 h opiskelijan työtä
Lähioppimista 80-100 h, joka sisältää itsenäisiä harjoituksia (tunnit viikkotuntisuunnitelmassa)
Lisäksi 60-80 h: Oppimistehtävät: kirjalliset ennakkotehtävät, oppimispäiväkirja/työkortti, Parodontiitin käypä hoito tietotesti
Mikrobiologia
Oppimistehtävät Itslearning-alustalla, laajuus 1op=27h opiskelijan työtä, josta 8h teoriaopetusta, 2h pienimuotoisia laboraatioita ja 1h testi Itsissä, 16 h itsenäistä työskentelyä.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Kieksi
Kariologian varhaishoidon ja korjaavan hoidon hoitomenetelmät, materiaalit, välineet ja laitteet
Opintojakson osa sijoittuu viikoille 41-46
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Simulaatiotilanteissa käytettävät materiaalit, välineet ja hoitomenetelmät parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä. Aseptinen ja ergonominen toiminta.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 35- 49
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Simulaatioharjoitukset
Opintojakson osa toteutuu viikoilla
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola
Suun infektioiden aiheuttajia, suun infektioita ja infektioiden leviäminen. Näytteenotto ja tulkintaa.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 47-49
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti • tunnistaa luotettavia tietolähteitä. • toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita • erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta • hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti. • toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita, • hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä. • toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti • vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa, • soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Johanna Kurtti
Jaana Manneros
Sari Silmäri
Opintojakson vastuuopettaja Johanna Kurtti
Lähiopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä.
Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.06.2023 - 15.09.2023
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
Tenttipäivät syyslukukaudella 2023: 4.10.2023, 25.10.2023 ja 22.11.2023.
* Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
* Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
* Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Verkkototeutus
ma 4.9.2023 Opintojakson info (etänä)
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso ItsLearning -alueella 11.9.-30.11.2023
Sisältö:
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Syksyn 2023 tenttiajankohdat: 4.10.2023, 25.10.2023 ja 22.11.2023.
Päivi Pietikäinen
Päivi Pietikäinen
Lähiopetus
ITS Learning oppimisalusta
Oppiportti
Keskusteleva luento-opetus
Oppimista edistävät tehtävät
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Opiskelijaohjauksen suunnittelu ja toteutus
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Verkkokurssit
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 31.08.2023
0 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan monipuolisesti hoitotyössä tapahtuvaa ohjausta ja opetusta.
Näkökulmana yksilöohjaus ja ryhmäohjaus sekä kliinisen työn/harjoittelun ohjaus.
Etäopiskelu opettajajohtoisesti
Lähiopiskelu opettajajohtoisesti
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät
Verkkokurssien suorittaminen
Opetustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opiskelijaohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Ajoitus vko 35 - 45
Opiskelija
•osaa tunnistaa asiakkaan ohjauksen tarpeen
•osaa toteuttaa ja tehdä johtopäätöksiä eri ohjaustilanteista
•osaa käyttää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä hyödyntää opetusteknologiaa
Opetus ja ohjaus hoitotyön kontekstissa
Ohjaus vuorovaikutuksena, yksilöohjaus ja ryhmäohjaus, opiskelijaohjaus
Opetus- ja ohjausmenetelmät
Monikulttuurinen ohjaus hoitotyössä
Ohjauksen tavoitteet, vaikuttavuus ja arviointi
Taitojen opetus ja oppiminen
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Aktiivinen läsnäolo tunneilla
Oppimistehtävien ja verkkokurssien suorittaminen
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opiskelijaohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Läsnäolo seminaaripäivissä
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Riikka Hellman
Minna Hyötilä, Jaana Manneros ja Päivi Pietikäinen
Lähiopetus
Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja
Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa voi olla eri.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 30.09.2023
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
H-5
- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajan ohjaukseen 3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana
5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus 2h
• Seminaaripäivä 4h
• (Opinnäytetyöpaja 24h)
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h
Syyslukukausi 2023
- Opiskelija jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
- Opiskelija laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
- Opiskelija esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
- Opiskelija ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
Minna Hyötilä
Jaana Manneros
Lähiopetus
Its Learning: Oral Health Care in RDI Environments 2 -kansio
Messi: Studental vastuualueet -työtila
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus
- Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti Itsistä)
- Vastuualueella työskentely 13,5h
- Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
- Henkilökohtaisen raportin palauttaminen (sisältää tuntikirjanpidon ja tehtävien dokumentoinnin vastuualuetyöskentelystä sekä ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja sen arviointi –lomakkeen itsearvioinnin täyttämisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen
- Osallistuminen lääkehoidon rasteihin ja simulaatioihin
- Osallistuminen tuutortunneille
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 30.09.2023
0 - 20
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
10 op
Hyväksytty/Hylätty
- Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
- Pari- ja ryhmätyöskentely: Vastuualue työskentely, nuoremman suuhygienistiryhmän mentorointi, hammashoitajaopiskelijoiden ohjaus
- Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen, henkilökohtaisen raportin laatiminen
- Opettajaohjaus: Opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, osastotunneille osallistuminen
- Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä
10 op = 270h opiskelijan työtä
- Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
- Vastuualuetyöskentely
- Osastotunneille osallistuminen
- Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen ja henkilökohtaisen raportin laatimisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen
- Osallistuminen lääkehoidon rasteihin ja simulaatioihin
- Osallistuminen tuutortunneille
Vko 35-49
Työelämäharjoittelu 4
- Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental -työtoiminnassa yhteistyössä Varhan Turun kaupungin suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun integroidaan erilaisia terveyden edistämiseen liittyviä tapahtumia ja tehtäviä. Harjoitteluun sisältyy myös omalla vastuualueella toiminen (0,5 op) sekä osastotunneille osallistuminen.
- Työeläharjoittelu 4 sisältää myös Limakalvosairaudet –osion, 0,5 op
- Lääkehoidon rastit ja simulaatiot, 0,5 op
- Tuutorointi 0,5 op
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (kts. edellinen kohta)
Minna Hyötilä
Jaana Manneros
Opintojakson vastuuopettajat:
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus Jaana Manneros
4 op/ OSTH= Orientoiva suun terveydenhoito/ Minna Hyötilä
Lähiopetus
Itsin materiaalit
Käypä hoito suositukset (Kariologia ja Parodontologia)
Therapia Odontologica
4 op/OSTH:
Lähiopetus- ja oppiminen simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajien vierailut
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus:
Itsenäinen työskentely, opettajaohjaus
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus:
WinHIT -asiakastietojärjestelmä -osuuden suoritus
Tuutortunneille osallistuminen
4 op/ OSTH:
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisin)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 30.09.2023
0 - 25
Opintojakson aikana opiskelija käyttää omia suojavaatteita, suojakenkiä ja suojalaseja.
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
4 op/OSTH:
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, harjoitukset toisillaan, osaamisen näytöt
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. W&H, EMS, LM Instruments Oy)
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus:
WinHIT -osuudessa harjoitellaan asiakastietojen kirjaamista WinHIT -järjestelmään opettajaohjauksessa.
Tuutoroinnissa käydään opettajajohtoisesti läpi ryhmää koskevia ajankohtaisia asioita.
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus = 27 h opiskelijan työtä.
- 12 h lähiopetusta
- 15 h itsenäistä opiskelua
- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää WinHIT -potilastietojärjestelmän koulutukseen osallistumista, poissaolot tulee korvata
- Läsnäolo tuutortunneilla on pakollinen ja poissaolot tulee korvata
4 op/ OSTH laajuus = 108 h opiskelijan työtä.
- 34 h lähiopetusta (simulaatioharjoitukset)
- 12-20 h itsenäistä simulaatioharjoittelua oppilaitoksen tiloissa
- 54 h itsenäistä opiskelua
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisin)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava Furudent kameran avulla) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson osat:
1 op/ Tutorointi ja WinHit opetus:
WinHIT -potilastietojärjestelmäkoulutus 1 op sijoittuu syyslukukaudella 2023 viikoille 38-41. Sisältää lähiopetusta koko ryhmälle.
Tuutorointi järjestetään kerran kuukaudessa syksyn 2023 aikana koko ryhmälle.
4 op/ OSTH:
Harjoitukset ja oppimistehtävät ajoittuvat syyslukukaudella 2023 viikoille 37-46
Opintojakso toimii valmentavana opintojaksona StuDental harjoitteluille. Harjoitukset/lähiopetuspäivät toteutuvat viikoilla 37-46. Sisältää lähiopetusta koko ryhmälle, joiden lisäksi toteutetaan itsenäistä harjoittelua oppilaitoksen tiloissa.
Opintojakso sisältää valmistautumisen harjoitustunneille, oppimistehtävien suorittamisen, oppimispäiväkirjan pitämisen ja harjoituksiin osallistumisen. Harjoituksissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan futudent kameran avulla sekä perehtymällä aiheeseen kirjallisesti (max 2 harjoituskertaa voi korvata futudent kameralla).
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti • tunnistaa luotettavia tietolähteitä. • toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita • erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta • hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti. • toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita, • hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä. • toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti • vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa, • soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Sini Kieksi
Jaana Manneros
Vastuuopettaja Sini Kieksi
Lähiopetus
Oppimateriaali löytyy Itslearning -oppimisalustalta.
Lähiopetus, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työ, kirjallinen tentti
Läsnäolo kaikilla teoria- ja simulaatiotunneilla pakollinen, poissaolot korvattava, opiskelija ehdottaa, miten korvaa poissaolon
Simulaatioharjoittelu arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Yksilötehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Instrumenttitentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty (hyväksytty suoritus väh. 8/10 oikein)
Jessi Vuorisen tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osatehtävät on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 30.09.2023
0 - 20
Opiskelijapalautteen keruu ja käsittely
Opintojakson lopussa ja lukuvuoden kehittämispäivässä
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Tentti, Jessi Vuorinen
Pe 3.11. klo 12.30-13.15 (45 min), Tila Blokki 2, Med D 1054
1. Uusintatentti Ma 4.12. klo 9-9.45, Tila ICT Omega B1041
2. Uusintatentti Tammikuussa
Instrumenttitentti, Sini Kieksi
Ma 4.12. klo 8.15-9.00 (45 min), Tila ICT Omega B1041
1. Uusintatentti Tammikuussa
2. Uusintatentti Helmikuussa
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan ortodontian erikoisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa kädentaitojen oppimisen ja kehittymisen kiinteän kojeistuksen rakentamisessa.
5op = 135h opiskelijan työtä
Teoriaopetus 16h
Simulaatio-opetus 18h
Itsenäiset simulaatiot 12h
Itsenäinen työskentely 89h (sisältää kirjallisen yksilötehtävän ja oppimispäiväkirjanpidon sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Vko 35-49
Sisältö: Kiinteän kojeistuksen rakentaminen, oikomishoidon materiaalit, oikomishoidon instrumentit ja niiden huolto sekä muut välineet, hitsausmuuntajan käyttö ja huolto, oikomishoitopotilaan suun terveyden edistäminen
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologia
Jaana Manneros: Suukirurgia
Lähiopetus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti
Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla H - 5 (20% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5 (80% numeerisesta kokonaisarvosanasta)
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
15.05.2023 - 30.09.2023
0 - 20
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Purentafysiologinen hoito:
Lopputentti
1. Uusintatentti
2. Uusintatentti
Suukirurginen hoito:
Vko 46, Pe 17.11. klo 9-9.30 Instrumenttitentti (30 min) Troll
Vko 48, Pe 1.12. klo 8.15-9.15 Kirjallinen tentti (60 min), ICT B1041 Omega
1. Uusintatentti Ke 17.1. klo 16
2. Uusintatentti Ke 14.2. klo 16
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 37-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa
Riikka Hellman
Lähiopetus
Syksy 2023:
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2024:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit
itsenäinen tiedonhaku
Syksy 2023 ja kevät 2024:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, digitaaliset menetelmät, kirjallinen tentti
Syksy 2023 ja kevät 2024
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo simulaatiotunneilla ja suun terveydenedistämistapahtumassa pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5 (syksyllä tentti osiosta I, keväällä osiosta II)
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja mahdolliset poissaolot on korvattu.
Arvosana muodostuu syksyn ja kevään opintokonaisuudesta.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.08.2023
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Syksy 2023
Tentti viikolla 47, 24.11., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä 5.12. ja 17.1.2024.
Kevät 2024:
Tentti viikolla xx
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana.
Syksy 2023 ja kevät 2024:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä suuhygienistin ammatillisia työelämätaitoja.
Lisäksi toteutetaan suun terveydenedistämistapahtuma Juniori amk keväällä 2024.
Syksy 2023
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus sekä tentti 26 h
Itsenäinen työskentely 55 h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2024 (muutokset mahdollisia)
3 op= 81 opiskelijan itsenäistä työtä
16 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)
Syksy 2023
Vko 35-47
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Kevät 2024:
Vk 3-20 (muutokset mahdollsia)
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Sini Kieksi, Suun terveydenhoidon perusteet 3 op
Lähiopetus
SUPE ja RAV: Käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Sini Kieksi, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Keskusteleva luento-opetus
Pienryhmätyöskentely ja harjoitukset
Oppimista edistävät tehtävät ja oppimisen testit
Itsenäinen opiskelu ja oppimisen osoittaminen kirjallisessa tentissä
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Toteutetaan keskustelevana opetuksena sekä pienryhmätyöskentelynä.
Itsenäinen opiskelu, oppimista edistävät tehtävät sekä tentti.
Sini Kieksi 3 op
Opintojakson aikana suoritettavat oppimista edistävät tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimisen testit ja lopputentti arvioidaan numeraalisesti. Opintojakson osan kokonaisarviointi muodostuu näiden keskiarvosta.
RAV: numeerinen arviointi (tehtävä hyväksytty/hylätty ja tentti: numeerinen arviointi)
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu SUPE ja RAV keskiarvosta
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 03.09.2023
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Supe/Kieksi: tentti viikolla 42. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.
RAV/Kurtti: tentti viikolla 40. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.
Sini Kieksi, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Opintojaksolla opitaan suun terveydenhoidon perusteita työelämätarpeiden pohjalta. Opintojakso
integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet simulaatiotilanteessa.
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op: 81 h opiskelijan työtä, joista lähitunteja 24 ja
itsenäistä työskentelyä 57 h .Opintojakso sisältää eri laajuisia kirjallisia oppimistehtäviä sekä opintojakson aikana suoritetaan oppimisen testejä ja lopputentti.
RAV 2 op: 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10, ryhmätyöskentelyä ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis. tehtävät, tenttiin valmistautuminen) 44 tuntia.
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 42
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op
- Suun terveydenhoitotyön hoitotiimi ja suuhygienistin rooli
- Suun terveydenhoitotyön eettiset periaatteet ja tieteellinen perusta
- Suun terveydenhuollon asiakirjakäytänteet ja -merkinnät
- Vastaanoton toimintavalmius
- Suun terveydenhoitotyön laitteisto, käyttö ja huolto
- Suun terveydenhoitotyön hygienia
- Suun terveydenhoitotyön ergonomia
Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op
•Ravitsemuksen perusteet sekä ravitsemuksen ja terveyden välisiä yhteyksiä huomioiden erityisesti suun terveys
•Ravitsemus eri ikäkausina
•Ruokapäiväkirjan tarkastelua ja analysointia
Päivi Pietikäinen
Lähiopetus
Oppimateriaalina Suun terveydenhoidon perusteet –opintojakson materiaali ja muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali.
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin ja harjoittelujen reflektointi.
Opintokäynti suun terveydenhuollon organisaatioon.
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi
Oppimistehtävien tekeminen
Osallistuminen opintokäyntiin ja raportti opintokäynnistä
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 31.08.2023
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Opintojakso integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet.
Opintojaksoon sisältyy opintokäynti suun terveydenhuollon toimipisteeseen, jossa opiskelija tutustuu suuhygienistin työhön yhden työpäivän ajan. Opiskelija seuraa suuhygienistin työskentelyä ja osallistuu suun terveydenhoidon perustehtäviin. Raportointi opintokäynnistä.
135h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 40h ja opintokäynti 8h.
Itsenäinen työskentely 87h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi. Raportti opintokäynnistä.
Simulaatioharjoittelun sisältökokonaisuuksia:
Vastaanoton toimintavalmius
Suun terveydenhoitotyön laitteiston käyttö ja huolto
Aseptinen toiminta
Suun terveydenhoitotyö
Ergonomia suun terveydenhoitotyössä
Opintokäyntipäivä Turun kaupungin suun terveydenhuollon organisaatiossa
Opinnot ajoittuvat viikoille 43 - 49
Minna Hyötilä
Riikka Karhuvaara
Riikka Hellman
Opintojaksosta vastaava opettaja Riikka Hellman
Kliiniset ohjaajat: opetussuuhygienistit
Lähiopetus
Materiaalit ITS learning oppimisalustalla.
Lähioppiminen:
Opetuksen liiketoimintaan perehtyminen, asiantuntijaluennot ja yritysvierailut.
Simulaatio-kliininen harjoittelu: palvelujen tuottaminen yksityisille asiakkaille TUAS StuDentalissa.
Itsenäinen oppiminen:
Oppimistehtävät
Opintojakso sisältää perehdytyksen ja osastotunneille osallistumisen, tavoitteiden laatimisen, itsearvioinnin ja raportoinnin.
Hyväksytty- Hylätty
Suuhygienistipalveluiden tuottaminen opetuksen liiketoiminnassa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lähioppimiseen (perehdytykseen, osastotunneille, asiantuntijaluennoille) osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo simulaatio/kliinisessä harjoitteluissa pakollinen. Poissaolot korvattava.
Suomi
01.08.2023 - 31.10.2023
15.05.2023 - 17.09.2023
0 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Tiimioppiminen: Opintojakso sisältää tiimioppimista suuhygienistipalveluiden tuottamisen osalta TUAS StuDentalissa. Opintojakso sisältää työparityöskentelyä vastuualueella ja vastaanoton vastuurooleissa.
Yksilöoppiminen: Opintojakso sisältää yksilöoppimista kliinisessä toiminnassa (kliinisessä potilastilanteessa ja hoitoketjussa).
Opiskelijan aktiivisuus korostuu oppimistehtävien, ennakkotehtävien ja asiakirjoihin perehtymisen osalta sekä toimintaprosessien hallinnassa
Osallistuminen lähioppimiseen (perehdytykseen, kliiniseen toimintaan ja osastotunneille, asiantuntijaluennoille).
1 op vastaa opiskelijan työtä 27 h.
Opiskelija suorittaa opintojakson aikana 3 op= 81 h verran opiskelijan työtä.
Suun terveys eri elämänvaiheissa 3 op opintojakso toteutuu TUAS StuDental oppimisympäristössä opetuksen liiketoimintana.
TUAS StuDental toiminta on asiantuntijan/suuhygienistin (laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön) tai vähintään 140 opintopistettä suorittaneen suuhygienistiopiskelijan toteuttamaa kliinistä tutkimusta tai suun terveydenhoitotyötä (564/1994).
Turun ammattikorkeakoulu Oy voi tarjota yksityisen terveydenhuollon palveluja
Lounais-Suomen Aluehallintoviraston päätöksellä 19.9.2019 LSAVI/6161/04.02.00/2019.
Opintojakson toteutus on viikoilla 36-40.
Kliiniset harjoittelupäivät ovat ma ja ke erillisen työvuorotaulukon mukaan.
Kliininen harjoittelu toteutuu opetussuuhygienistien ohjauksessa.
Perehdytys ja osastotunnit ovat lukujärjestyksen mukaan. Osastotunneista vastaa opintojaksosta vastaava opettaja.
Alginaattijäljennösten otto ensimmäisen vuoden hammasteknikko-opiskelijoilta tapahtuu erillisen aikataulun mukaan kliinisinä harjoittelupäivinä.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu yrittäjämäiseen toimintaan ja palveluiden tuottamiseen perehtymällä TUAS StuDental liiketoimintasuunnitelmaan ja muihin toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin sekä osallistumalla asiantuntijaluennoille sekä yritysvierailuille.
Minna Hyötilä
Riikka Karhuvaara
Harjoittelun vastuuopettaja Minna Hyötilä
Lähiopetus
ITS-learning oppimisalustan materiaali
Käypä hoito suositukset
Muu ajankohtainen materiaali- ja kirjallisuus
Kliininen harjoittelu suun terveydenhuollon organisaatioissa ohjaajan ohjauksessa.
Harjoittelun info- ja reflektiotunnit.
Tavoitteiden ja itsearvioinnin laatiminen.
Työajan kirjanpito.
Suomi
01.09.2023 - 19.11.2023
15.05.2023 - 31.08.2023
0 - 10
ITS learning oppimisalusta
Sähköposti
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Kliininen harjoittelu suun terveydenhuollon organisaatioissa ohjaajan ohjauksessa
Harjoittelun info- ja reflektiotunnit.
Tavoitteiden ja itsearvioinnin laatiminen.
Työajan kirjanpito.
1 op on 27 opiskelijan työtä. Harjoittelun kokonaistuntimäärä on n. 135 h.
Opiskelija noudattaa pääsääntöisesti ohjaavan suuhygienistin työaikaa.
Opintojakson sisältää:
-harjoittelun info-ja reflektiotunnit
-tavoitteiden ja itsearvioinnin laatimisen
-työajan kirjaamisen.
Syventävä suun terveydenhoitotyö 5 op
Harjoittelu toteutuu suun terveydenhuollon organisaatioissa viikoilla 41-44
Harjoittelun infotunnit viikoilla 36,38 TEAMSissa
Harjoittelun reflektio viikolla 42 TEAMSissa
Sisältö:
-suun terveydenhoitotyö, terveyden edistäminen, työn ja ympäristön turvallisuusosaaminen ja suun terveydenhoitotyön johtaminen ja kehittäminen osaamistason mukaisesti. Lisäksi sovelletaan kansainvälisiä EDHF:n määrittelemiä suuhygienistin kompetensseja.
Tavoitteet:
Opiskelija
- osaa toimia vastuullisesti suun terveydenhoidon asiantuntijana eettisten arvojen mukaisesti taloudellisuuden ja kestävän kehityksen periaatteet huomioiden
- osaa kehittää taitoaan tunnistaa uusia toiminta- ja tehtäväalueita sekä toimintatapoja
- osaa työyhteisössään asiakaskeskeisen, tulostavoitteisen, vaikuttavan ja henkilöstöä kannustavan toimintatavan ja sen kehittämisen (esim. ihmisten johtaminen, asioiden johtaminen)
Arviointikriteerit ova erillisellä lomakkeella
Päivi Pietikäinen
Outi Ensiö
Päivi Pietikäinen 4,5 op; Harjoittelun vastuuopettaja
Outi Ensiö 0,5 op; kivunlievityksen simulaatioharjoittelu
Lähiopetus
Itslearning: Työelämäharjoittelu 2, Terveyden edistäminen ja suun terveydenhoitotyö -kansiossa
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus
.
Kivunlievitys -osuuden suoritus
Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti ITS:sta)
Harjoitteludokumenttien palautus määräpäiviin mennessä
Mentorointiin osallistuminen
Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
02.07.2023 - 08.09.2023
0 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
Parityöskentely kliinisessä työssä
Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen
Opettajaohjaus: Opetussuuhygienistit ja opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, Osastotunneille osallistuminen
Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä
5 op on 135 h opiskelijan työtä.
Kivunlievityksen simulaatioharjoitteluun osallistuminen
Mentorointikäynnit StuDentalissa
Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
Osastotunneille osallistuminen
Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen)
Kliininen harjoittelu 4,5 op sijoittuu viikoille 42-48.
Lisäksi 0,5 op kivunlievitysharjoittelu
Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental –työtoiminnassa Medisiina D:ssä yhteistyössä Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun sisältyy erillisiä päiviä Turun kaupungin suun terveydenhuollon muissa yksiköissä (Med 1 ja Med 2).
Harjoitteluun sisältyy tutustumiskäynnit StuDentalissa ennen kliinistä harjoittelua sekä osastotunnit.
Minna Hyötilä
Sanna Ojala
Riikka Hellman
Infektioiden torjunta Riikka Hellman
Ensiapu Sanna Ojala
Lähiopetus
Infektioiden torjunta/Hellman
- Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Itsistä
- Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
- Karhumäki, E., Jonsson, A. & Saros, M. 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2016. Ohje suun terveydenhuollon yksiköiden tartunnantorjuntaan. Ohjaus 22/2016. Saatavana osoitteessa: http://sshy.fi/data/documents/WebPage.pdf
Ensiapu/Ojala
-lähiopetusmateriaali ITsissä
-Korte, H. & Myllyrinne, K. (uusin). Ensiapu. Suomen punainen risti: Wellprint
-www.spr.fi
-www.terveyskirjasto.fi
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Oppimistehtävät
-Simulaatioharjoitukset
-Tentti
Ensiapu 2 op/Ojala:
--Käytännön harjoitukset ea-luokassa
- itsenäinen oppiminen verkossa, ja tietotestit ITsissä
Infektioiden torjunta 3 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, ylimenevä osa korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun (Pakollinen, Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, joista poissaolo tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti, arviointi Hyväksytty/Hylätty, Hyväksytty suoritus edellyttää vastauksista 50% oikein
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen: Kirjallinen tehtävä (arviointi Hyväksytty/Hylätty)
Ensiapu 2 op:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (harjoituksissa 100% läsnäolo) hyväksytty - hylätty
tehtävät ja Tietotesti: hyväksytty/hylätty
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.05.2023 - 31.08.2023
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Keskusteleva luento-opetus, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Ensiapu 2 op/Ojala:
Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Itsenäinen oppiminen
Infektioiden torjunta/Hellman: Lähiopetus 24h, 30 h opiskelijan itsenäistä työtä (1op = 27h opiskelijan työtä)
Infektioiden torjuntaan kuuluva Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen toteutetaan itsenäisesti kirjallisena yksilötyönä. Työmäärältään se vastaa 1 op eli 27h opiskelijan työtä.
Tentti 2 h viikolla 45.
Ensiapu/Ojala (2 op)
Verkkoluennot
EA harjoitukset luokassa
itsenäinen opiskelu, tehtävät ja testit
Infektioiden torjunta 3 op/Hellman:
-Opintojakso ajoittuu viikoille 35-45.
-Teemat
-Teema 1: Lait, asetukset ja ohjeet infektioiden torjuntatyössä
-Teema 2: Infektion aiheuttajat terveysalalla ja hoitoon liittyvät infektiot
-Teema 3: Aseptiikka ja käsihygienia
-Teema 4: Turvallinen toimintaympäristö ja suojakäytänteet
-Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen
-Tentti 8.11., 1. uusinta 5.12. ja 2. uusinta 17.1.2024.
Ensiapu 2 op/Ojala
Sisältö:
hätäpuhelu
auttamistoiminta onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa
henkeä pelastava ensiapu
tajuton ja tajuttoman ensiapu
elvytys (PPE + D)
vierasesine hengitysteissä
anafylaksia ja sokki
haavat ja sidonta sekä sokki
sairauskohtaukset ja niiden ensiapu
myrkytykset
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.