Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet (ylempi AMK), S22
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Opettaja
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YKLAOS22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), omahoito ja kansansairaudet, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· hahmottaa potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytettävyyden perusteet ja toiminnallisuuden edellytykset
· hahmottaa tietojärjestelmien käyttäjälähtöisen kehittämisen edellytyksiä
· hyödyntää laajasti ja monipuolisesti teknologiaa ja digitaalisia palveluja potilaan/asiakkaan hoidossa
· määritellä tiedonhallinnan, sen sisällöt ja periaatteet sekä tiedolla johtamisen
· hyödyntää tietovarantojen mahdollisuuksia vaikuttavan hoidon tukena sekä toiminnan kehittämisessä
· kehittää asiakkaiden/potilaiden ohjausta digitaaliseen viestintään ja erilaisten hoidossa käytettävien sovellusten hallintaan
Sisältö
· Digitaaliset terveyspalvelut ja kansallinen tilanne
· Hyvinvointi-/terveysteknologia
· Teknologia ja digitaaliset palvelut kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa
· Digitalisaation vaikutus hoitotyöhön ja sen johtamiseen
· Tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen
· Rakenteinen tiedontuottaminen
Oppimateriaalit
Annetaan aloituksessa.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Turku, Tampere, Savonia) verkostossa verkko-opintoina, menetelminä etäluennot, seminaarityöskentely, verkkotyöskentely, itsenäinen työskentely.
Oppimisalustana TUNI Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Annetaan aloituksessa.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
• hahmottaa potilas- ja asiakastietojärjestelmien käytettävyyden perusteet ja toiminnallisuuden edellytykset
• hahmottaa tietojärjestelmien käyttäjälähtöisen kehittämisen edellytyksiä
• hyödyntää laajasti ja monipuolisesti teknologiaa ja digitaalisia palveluja potilaan/asiakkaan hoidossa
• määritellä tiedonhallinnan, sen sisällöt ja periaatteet sekä tiedolla johtamisen
• hyödyntää tietovarantojen mahdollisuuksia vaikuttavan hoidon tukena sekä toiminnan kehittämisessä
• kehittää asiakkaiden/potilaiden ohjausta digitaaliseen viestintään ja erilaisten hoidossa käytettävien sovellusten hallintaan
Sisältö:
• Digitaaliset terveyspalvelut ja kansallinen tilanne
• Hyvinvointi-/terveysteknologia
• Teknologia ja digitaaliset palvelut kansansairauksien hoidossa ja omahoidossa
• Digitalisaation vaikutus hoitotyöhön ja sen johtamiseen
• Tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen
• Rakenteinen tiedontuottaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toteutetaan verkostossa.
Seminaaritehtävä erilaisista kansansairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja seurannassa käytettävistä sovelluksista (1-5/hyl)
- Keskustelutehtävät verkko-oppimisympäristössä (hyv-hyl)
- Tehtävä digitaaliseen ohjaukseen liittyen (hyv-hyl tai numeerinen)
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, omahoito ja kansansairaudet
Opettaja
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YKLAOS22Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), omahoito ja kansansairaudet, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kouluttaa muita työyhteisön toimijoita hyödyntäen pitkälle erikoistunutta osaamistaan
· koordinoida potilaan hoidosta vastaavien tiimien työskentelyä
· soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
· arvioida strategialähtöisesti henkilöstön osaamista
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida henkilöstön osaamisen kehittämistä
· tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan kansansairauksien hoidon ja hoitotyön kehittämiseen
· johtaa työyhteisön muutoksen läpivientiprosessin ja vakiinnuttaa muutoksen
Sisältö
· Oppiva yksilö ja oppiva organisaatio
· Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
· Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta
· Tiimin johtaminen
· Henkilöstön ohjaaminen ja tukeminen
· Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen ja vaikuttavuus
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson aloituksessa.
Opetusmenetelmät
Opetus toteutuu kolmen ammattikorkeakoulun (Turku, Tampere, Savonia) verkostossa verkko-opintoina, menetelminä etäluennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, verkkoseminaari.
Oppimisalustana TUNI Moodle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole.
Kansainvälisyys
Verkko-toteutus. Reflektointi pienryhmissä korostuu.
Opintojakson tarkempi toteutus selvitetään opintojakson aloitusinfossa 2.9.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä: Annetaan opintojakson aloituksessa.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
• kouluttaa muita työyhteisön toimijoita hyödyntäen pitkälle erikoistunutta osaamistaan
• koordinoida potilaan hoidosta vastaavien tiimien työskentelyä
• soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
• arvioida strategialähtöisesti henkilöstön osaamista
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida henkilöstön osaamisen kehittämistä
• tukea henkilöstöä sitoutumaan jatkuvaan kansansairauksien hoidon ja hoitotyön kehittämiseen
• johtaa työyhteisön muutoksen läpivientiprosessin ja vakiinnuttaa muutoksen
Sisältö:
• Oppiva yksilö ja oppiva organisaatio
• Yhteistoiminnallisen oppimisen ja dialogisen vuorovaikutuksen toimintakulttuuri
• Työyhteisödynamiikka, työyhteisölähtöinen toiminta
• Tiimin johtaminen
• Henkilöstön ohjaaminen ja tukeminen
• Strategialähtöinen henkilöstön osaamisen kehittäminen ja vaikuttavuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen (HKS/HYL). Poissaolot etäopetuskerroilta korvataan yksilötehtävillä.
Oppimistehtävä: kirjallinen raportti ja esitys (1-5) . Arviointikriteerit oppimistehtävän yhteydessä.
Itsearviointi ja vertaisarviointi (HKS/HYL)