Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Nina Vainio
Mervi Varhelahti
Niina Vainio
Lähiopetus
tarkemmat tiedot itslearning-oppimisalustalla
Lähi- ja verkko-opinnot
tarkemmat tiedot itslearning-oppimisalustalla
Suomi
13.02.2023 - 31.05.2023
02.12.2022 - 30.01.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
-
-
Ennakkotehtävä
Osallistuminen lähipäiviin
- vähintään yhteen lähipäivään osallistuminen pakollista
- mahdollinen poissaolo korvataan korvaavalla tehtävällä
Aktiivisuus lähipäivinä
Oppimistehtävät
tarkemmat tiedot itslearning-oppimisalustalla
OPINTOJAKSO EI TOTEUDU VÄHÄISEN ILMOITTAUMISMÄÄRÄN VUOKSI
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee asiakassuhteiden ja verkostojen johtamiseen liittyvät ajankohtaiset kysymykset ja tutkimustrendit
- osaa arvioida ja soveltaa uutta tutkimustietoa yrityksen asiakassuhteiden johtamisessa ja liiketoimintakonseptien kehittämisessä
- pystyy toimimaan erilaisissa asiakas- ja sidosryhmäsuhteiden johtamis- ja kehittämistehtävissä asiakasarvoa tuottavasti
Opintojakson sisältö
- asiakassuhdejohtamisen kehittyminen ja siihen liittyvä teoreettinen keskustelu
- asiakassuhdestrategioiden kehittäminen, asiakkuuksien eri vaiheet ja keinot ylläpitää asiakkuuksia
- erilaiset verkostot ja niiden johtamisen problematiikka
Mervi Varhelahti
Mervi Varhelahti
Lähiopetus
Reading list in ITSlearning
Course is 100% online and instruction language is English but the final output (= report) can be done in Finnish.
MON 5th SEP 2022 at 9-16 Kick-off meeting in ZOOM
Pre-assignments assignments will be opened for you min 1 week before the meeting.
Mainly independent & self-directive learning
Collaborative asynchronous discussions with other students on discussion forums
Teacher participates in the discussions and the students can contact her individually to get support for the analysis.
Moreover, voluntary office hours are offered every second week and the timetable and zoom-link is available in Itslearning.
Englanti
05.09.2022 - 31.12.2022
21.04.2022 - 29.08.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
-.-
no exam
- Introduction to the theme and sentiment analysis
(discussion on discussion forum + reading list)
- Designing and implementing sentiment analysis for your own organisation (or other institution, brand etc.)
- Reporting results and suggestions how these results could be used in business.
Both activity in discussions and interaction between theories and practise in the final output & visibility of the analysis process will be assessed.
- consumer in social media
- value creation
- sentiment tools and the IPA model for analysing emotions
- emotional relationship between the consumer and the brand
- company as an object of emotions in social media (incl. brand romance, word of mouth, emotional intelligence, halo effect, groundswell)
* Quantity: Assignments are not completed to an acceptable level
* Quality: The minimum learning objectives are not met (see course description)
* Research, thinking, communication and reflection are acceptable
* Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability
* Research, thinking, communication and reflection are good
* General understanding of theory and application in real-life context
* Mastery of theory and penetrating insights in real-life context
* Outstanding research, thinking, communication and reflection
Markku Lindell
Markku Lindell
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
* Paul Trott (2013), Innovation Management and New Product Development, Financial Times/ Prentice Hall, M.U.A
* Eric Ries (2011), The Lean Startup, Penguin Books. / Ries (suom. Anu Rautanen, Jussi Markkula) (2016), Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirja, LavasDesign Oy
* Langdon Morris (2011), The Innovation Master Plan - the CEOs guide to innovation, www.innovationlabs.com, erityisesti Chapters 1, 4, 5 ja 6.
* Pentti Sydänmaanlakka (2009), Jatkuva uudistuminen - Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen, Talentum Media Oy
* Everett M. Rogers, Diffusion of Innovations, (1962-) Fifth Edition 2003.
Lisäksi oppimisalustalla ja lähipäivissä annettava kirjallisuus, artikkelimateriaalit ja julkaisut.
Lähiopetusta sekä yksilökohtaisia oppimistehtäviä, ryhmätehtävä, vertaisarviointia. Suullista, kirjallista ja visuaalista raportointia. Itsearviointia.
Opintojakson suorittaminen edellyttää hyväksytysti suoritetettuja itse- ja vertaisarviointeja sekä yksilöoppimistehtäviä ja ryhmätehtävää. Oppimis- ja ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 0-5, jossa 0 on hylätty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvioiden keskisarvona. Tarkemmin Optimassa ja lähipäivässä.
Jos opiskelija ei pääse osallistumaan lähipäivään hänen tulee tehdä annettu kirjallinen tehtävä päivän aiheista hyväksytysti.
Suomi
15.08.2022 - 31.12.2022
16.05.2022 - 29.08.2022
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
2 op
3 op
H-5
Opintojaksolla käytetään konstruktivistista oppimista, jossa uusia opittuja teorioita ja käytäntöjä sovelletaan yksilön aiempaan tietoon ja kokemukseen. Luennoilla käsitellään nykyaikaista innovaatiotoimintaa, sen teorioita, malleja ja niiden soveltamista organisaatioissa. Lähiopetus pyrkii olemaan keskustelevaa ja opiskelijoita osallistavaa. Opiskelijat soveltavat omia ammatillisia kokemuksiaan ja uuden oppimistaan opintojaksolla annettavien erilaisten tehtävien ongelmien ratkaisemiseksi.
Lähiopetusta 2x 8 h, Oppimistehtäviä 47 h, ryhmä-/projektitehtävä 70 h, yhteensä 133 h.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakson ennakkotehtävä (itsearviointi) on ladattavissa oppimisalustalta (itsLearning) 22.8. Ennakkotehtävä palautetaan oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.
Sisältö:
Innovaatioiden yhteiskunnallinen merkitys "big picture" ja makrotalous.
Innovaatioiden s-käyrä. Innovaatiotyypit, -mallit, -prosessit ja niihin vaikuttavat organisaatiokulttuurit. Innovaatioiden mahdollistajat, uudet teknologiat ja trendit. Avoimet ja suljetut innovaatioympäristöt. Startup kulttuuri.
Tuotekehitystoiminta, projektitoiminta, portfoliohallinta, innovaatioiden linkitys organisaation strategiaan.
Opiskelija ei ole suorittanut vertaisarviointeja, tehtäviä tai projekti-/ryhmätyön osuuttaan hyväksyttävästi annetussa aikataulussa.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita sekä osaa soveltaa tietoa organisaationsa ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa sitä annettuihin tehtäviin.
Opiskelija hallitsee erinomaisesti innovaatioiden johtamisen teorioita ja konsepteja ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija osaa käyttää annettua kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja osaa löytää ja soveltaa asiaankuuluvia ammatillisia ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia. Opiskelija osoittaa merkittävää aloitteellisuutta, tuo esille perusteltuja uusia ideaoita ja innostaa muita innovaatiojohtamisellaan.
Laura Nurminen
Laura Nurminen
Lähiopetus
Opintojakson materiaali on Itslearning-työtilassa.
Opintojakson ensimmäinen lähipäivä on 14.3. Tällöin perehdytään johtamisviestinnän käsitteeseen ja dialogisuuden kehittämiseen omassa työyhteisössä.
Toisena lähipäivänä 9.5. keskustellaan johtamisviestinnän tämänhetkisistä haasteista ja omien viestinnällisten tyylien ja toimintatapojen reflektoinnista.
Lähipäivien lisäksi opintojaksolla kirjoitetaan tutkimus- ja teoriakirjallisuuteen pohjautuva raportti tietystä johtamisviestintään liittyvästä osa-alueesta.
Suomi
14.03.2023 - 31.05.2023
02.12.2022 - 14.03.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua. Opintojaksolla on kaksi lähiopetuspäivää, joissa korostuvat vuorovaikutteisuus ja aktiivinen osallistuminen.
Opintojakso sisältää 16 tuntia lähiopetusta. Opiskelijan itsenäiselle työskentelylle on varattu aikaa noin 117 tuntia. Tämän lisäksi opiskelija saa palautetta johtamisviestinnän raportista ja keskusteluun osallistumisesta.
Opintojaksolla käsitellään
- viestinnän osa-alueita
- johtamisviestinnän periaatteita ja ydinkysymyksiä
- johtamisviestinnän käytäntöjä ja niiden kehittymistä, esim. strategia- ja projektiviestintä
- viestintäsuhteita ja niiden vaikutuksia
- dialogisuuden merkitystä
- omien viestinnällisten tyylien ja toimintatapojen tunnistamista, arviointia ja kehittämistä.
Opiskelija ei osallistu lähipäiviin eikä tee pyydettyjä tehtäviä.
Opiskelija tietää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä. Hän pystyy kirjoittamaan johtamisviestinnästä ohjeiden mukaisen teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen pohjautuvan raportin. Hän osallistuu lähipäiviin ja keskusteluun osittain.
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä ja johtamisessa. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen teoria- ja tutkimuskirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti sekä osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä viestintä merkitsee esihenkilön työssä ja johtamisessa. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia hyödyntävän raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja tavoitteellisesti sekä osallistuu lähipäivien työskentelyyn niin, että hän tuo keskusteluun uusia ja merkityksellisiä näkökulmia.
Marjatta Rännäli
Mervi Varhelahti
Global Gateway tutkimusryhmä
Marjatta Rännäli
Mervi Varhelahti
Lähiopetus
Suomi
01.02.2023 - 31.12.2023
30.11.2022 - 31.12.2023
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Hyväksytty/Hylätty
Aikaisemmin hankitun osaamisen näyttä
Suomeksi
Sisältö sovitaan henkilökohtaisesti opiskelijan kanssa.
INFO OPINTOJAKSOSTA
Aika: 1.2.2023 klo 12-13
Paikka: https://turkuamk.zoom.us/j/4696839841
Kehittämisprojektilla tarkoitetaan tuotteiden, palvelujen tai prosessien kehittämistä. Kehittämisprojektin tavoitteena on luoda jotakin uutta tai kehittää jo olemassa olevaa jollakin tavalla paremmaksi. Lähtökohtana on, että kehittämishanke liittyy opiskelijan oman osaamisen kehittämiseen. Kohteena voi olla opiskelijan työpaikkaan liittyvä kehittämistoiminta tai se voi liittyä Turun ammattikorkeakoulun TKI-hanketoimintaan. TKI-integroidussa kehittämistyössä opiskelijat kehittävät osaamistaan yhdessä tutkimusryhmien kanssa (https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/tutkimusryhmat) uusien ja ajankohtaisten teemojen parissa. TKI-integroitu kehittämishanke voi olla esimerkiksi artikkelikatsaus, nykytilan kartoitus tai projektin rahoitushakemuksen laatiminen. TKI-integroitua kehittämishanketta voidaan täydentää esimerkiksi osallistumalla erilaisiin työpajoihin, seminaareihin ja konferensseihin.
TKI-integroiduista kehittämisprojekteista tiedotetaan tutoropettajien kautta ympäri lukuvuoden aina sopivan projektin ilmaannuttua ja niistä sovitaan tutkimusryhmän ja oman tutorin kanssa. Muista kuin Turku AMK:n kehittämisprojekteista, sovitaan opintojakson vastuuopettajan/tuutor-opettajan kanssa.
Hyväksytty vähimmäisedellytykset:
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Mervi Varhelahti
Kaisa Sorsa
Kaisa Sorsa
Lähiopetus
Suggested article list in ITSlearning
Course is 100% online and instruction language is English, but the final output (= report) can be done in Finnish. If all participants are Finnish-speaking, kick-off and discussions can also be held in Finnish
30.1.2023 at 10-13 Kick-off meeting in ZOOM
Pre-assignments will be opened for you min 1 week before the meeting.
Mainly independent & self-directive learning
Collaborative asynchronous discussions with other students on discussion forums
Teacher participates in the discussions and the students can contact her individually to get support for the analysis.
Moreover, voluntary office hours are offered every second week and the timetable and zoom-link is available in Itslearning.
Multiple choice test (pre-assignment) 25%
Report 65%
Self-reflection 10%
Both activity in discussions and interaction between theories and practise in the final output & visibility of the analysis process will be assessed.
Englanti
30.01.2023 - 31.05.2023
01.11.2022 - 15.01.2023
Itslearning
If you have completed the course Emotions in Business and social media you will no longer be able to participate in this course. It is the same course.
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Nonstop
-
- Introduction to the theme and sentiment analysis: pre-reading list + multiple choice test
- Designing and implementing sentiment analysis for your own organisation (or other institution, brand etc.)
- Reporting results and suggestions how these results could be used in business.
- self-evaluation of learning
Both activity in discussions and interaction between theories and practise in the final output & visibility of the analysis process will be assessed.
* Quantity: Assignments are not completed to an acceptable level
* Quality: The minimum learning objectives are not met (see course description)
* Research, thinking, communication and reflection are acceptable
* Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability
* Research, thinking, communication and reflection are good
* General understanding of theory and application in real-life context
* Mastery of theory and penetrating insights in real-life context
* Outstanding research, thinking, communication and reflection
Nina Vainio
Lähiopetus
Suomi
12.10.2022 - 29.11.2022
30.04.2022 - 03.10.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
133 t
Sisältö:
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää: 24.10.2022 ja 29.11.2022. Lähipäivien lisäksi tehdään etätehtäviä.
Tarkemmat tiedot opintojen toteutuksesta tulee Itslearning-oppimisalustalle.
Markku Lindell, Tapani Kilpeläinen
Etäopetus
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Cynthia Stackpole Snyder (2013), A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki,
Risto Pelin (2020), Projektihallinnan käsikirja, ISBN 978-952-67201-2-8 nidottu
Kai Ruuska (2013), Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla.
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista, yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinnista sekä projektiraportoinneista. PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe.
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina. Hyväksytysti suoritettu PMAF foundation sertifiointikoe.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 31.08.2022
0 - 35
Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö: 3 opiskelijaa.
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, esim. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen, Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
3 op
5 op
H-5
Hyväksytysti suoritettu PMAF Foundation projektiosaamisen sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus.
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Lähiopetuksessa, verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmissä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi.
Webinaarit 16h,
Yksilötehtävät, 47h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 72h
Yhteensä 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ItsLearning oppimisalustalla.
Opintojakso alkaa 22.8.2022, jolloin ennakkotehtävä on saatavissa itsLearning (ITS) alustalla hyväksytysti opintojaksolle ilmoittautuneille. Ennakkotehtävä on tärkeää palauttaa oppimisalustalle viimeistään 1.9.
Webinaarien / online tapaamisten aikataulu on seuraava:
pe 2.9.2022 9.00-16.15
ma 19.9. 16.00-17.30
ma 3.10. 16.00-17.30
ma 24.10. 16.00-17.30
ma 7.11. 16.00-17.30
PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe on osa opintojakson vaatimuksia, koe järjestetään marras- joulukuun vaihteessa. Webinaarien (verkko-opetus) luento-osuudet tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten.
Opintojakso koostuu erilaista projektinhallinnan aihealueista ja niihin liittyvistä yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävistä, jotka on aikataulutettu. Opintojaksolla on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja yksilö- ja ryhmätehtävissä sekä vertaisarvioissa.
Opintojaksolla keskitytään projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä kaikille projekteille riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projekteissa, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan.
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin.
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia.
Markku Lindell
Markku Lindell
Etäopetus
Turner, J. Rodney, 2014, Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub).
Cynthia Stackpole Snyder, 2013. A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki.
Risto Pelin, 2020, Projektihallinnan käsikirja, ISBN 9789526720111.
Kai Ruuska, 2013, Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416.
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla.
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista oman opiskelijaryhmän kanssa sekä yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinneista.
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina. Hyväksytysti suoritettu PMAF foundation sertifiointikoe.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona.
Suomi
23.01.2023 - 04.06.2023
02.12.2022 - 15.01.2023
0 - 35
Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö: 5 opiskelijaa.
Opintojakso toteutetaan kokonaan online verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, esim. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Paikasta riippumaton
2 op
5 op
H-5
Hyväksytysti suoritettu PMAF Foundation4 projektiosaamisen sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus.
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Lähiopetuksessa, verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmissä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi.
Webinaarit 12h,
Yksilötehtävät, 47h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 76h
Yhteensä 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Itslearning oppimisalustalla.
Opintojakso alkaa 24.1.2023, jolloin ennakkotehtävä on saatavissa itsLearning (ITS) alustalla opintojaksolle hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille. Ennakkotehtävä on tärkeää palauttaa oppimisalustalle viimeistään 13.2.
Opintojakson aikataulu on seuraava:
ti 24.1. ennakkotehtävä saatavilla itslearning alustalla
ti 14.2. klo 16.00-19, webinaari 1/5
ti 7.3. klo 16.00-17.30, webinaari 2/5
ti 28.3. klo 16.00-17.30, webinaari 3/5
ti 11.4. klo 16.00-17.30, webinaari 4/5
ti 25.4. klo 16.00-17.30, webinaari 5/5
Pvm TBD, Foundation4 projektisertifikaattikoe
PMAF Foundation4 projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe on osa opintojakson vaatimuksia. Webinaarien (verkko-opetus) luento-osuudet tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten.
Opintojakso koostuu erilaista projektinhallinnan aihealueista ja niihin liittyvistä yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävistä, jotka on aikataulutettu. Opintojakson tehtävien palautuksissa on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja.
Opintojaksolla keskitytään projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä kaikille projekteille riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja -käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projekteissa, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan.
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin.
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia.
Kaisa Sorsa
Kaisa Sorsa
Lähiopetus
Arvioinnin kohteet:
1. Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet)
2. Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
3. Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
4. Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
5. Muotoseikat
Suomi
27.09.2022 - 31.12.2022
30.04.2022 - 30.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
2 op
H-5
innovaatipedagogiikka
Opiskelija laatii kehittämisraportin oman organisaation tai muun organisaation sopimusosaamisen kehittämisestä, esimerkiksi siitä, miten vastuullinen liiketoiminta jalkautetaan yrityksen käytäntöihin.
Oppimistehtävän näkökulma olisi tässä henkilöstöjohtaminen tai laadunhallinnan johtaminen organisaatiossa.
Oppimistehtävä voi olla jokin yleisempi teema kuten jonkin toimialan arvoketjun näkökulma, jossa tarkastellaan sopimusten ja laadunhallinta- tai vastuullisuutta ohjaavien standardien roolia arvoketjun johtamisessa.
Oppimistehtävän aiheen saa itse valita ja määritellä, jotta se palvelee parhaalla tavalla opiskelijan oppimista.
TAVOITTEET:
1) Opintojakson suoritettuaan opiskelija muodostaa itselleen yleiskuvan yrityksen sopimustoimintaan vaikuttavista normeista (pakottava/tahdonvaltainen sääntely; itsesääntely/yksityinen sääntely).
2) Opiskelija osaa hyödyntää sopimuksia arvoketjun johtamisen välineenä.
3) Opiskelija osaa johtaa oman organisaation sopimusosaamista.
4) Opiskelija oppii peilaamaan oman organisaation sopimustoimintaa yhteiskunnan makrotason megatrendeihin (esim. kestävä kehitys).
Lähipäivien sisältöjä:
* Ilmiölähtöinen näkökulma sopimusosaamiseen; sopimusjohtaminen yksittäisen transaktion vs. yhteiskunnallisten
haasteiden ohjaamiskeinona
* Keskeiset käsitteet
Opintojakson kokonaisuuden kannalta keskeiset teoreettiset lähestymistavat ja käsitteet:
- vastuullinen liiketoiminta: globaalit haasteet
- arvoketjun johtaminen: yksittäisen yrityksen näkökulma vs. arvoketjunäkökulma
- systeemiset innovaatiot
* Oikeudellisen ohjaamisen instrumentit: pakottavat, tahdonvaltaiset ja pehmeät sääntelyinstrumentit
* Ennakoiva oikeus ja ennakoiva sopiminen;
- sopimussuhde vs. sopimusketjut
- arvoketjunäkökulma sopimustoiminnassa.
* Vakioehtojen vertailua
* Juridiikkaa pähkinänkuoressa
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
0 Lähdemateriaalia ei käytetty juuri lainkaan. Ei lähdemerkintöjä.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon):
0. Työ on sisällöllisesti suppeaakin suppeampi. Asioiden käsittely pelkkää tajunnan virtaa ilman mitään liityntää teoreettisiin lähtökohtiin.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus:
Työssä ei ole minkäänlaista rakennetta.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu:
0 Ei omaa pohdintaa.
Muotoseikat:
0 Ulkoasu viimeistelemätön ja huolimaton. Asioiden käsittely jäsentelemätöntä..
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
1. Lähdemateriaali niukkaa. Merkintä virheellistä ja/tai puutteellista.
2. Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen. Lähteiden merkintä virheellistä ja/tai puutteellista.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon):
1. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista ja niukkaa.
2. Työ on sisällöllisesti suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista ja niukkaa.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus:
1. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen.
2. Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu:
1. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan.
2. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.
Muotoseikat:
1. Ulkoasu viimeistelemätön. Ilmaisu ja asioiden jäsentely sekavaa ja puutteellista. Runsaasti kirjoitusvirheitä.
2. Ulkoasu viimeistelemätön. Ilmaisu ja asioiden jäsentely sekavaa. Kirjoitusvirheitä.
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
3. Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti
4. Perustuu asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
3. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa tehtävänannon kannalta keskeisiä asioita.
4. Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty tehtävänannon kannalta keskeisiä asioita.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
3. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
4. Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
3. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua.
4. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
3. Ulkoasu ja ilmaisu pääosin sujuvaa, jäsentely osin puutteellista. Jonkin verran kirjoitusvirheitä.
4. Ulkoasu siisti ja ilmaisu sujuvaa, kappalejako ja asioiden jäsentely selkeää ja perusteltua. Vain muutamia kirjoitusvirheitä
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet)
5. Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
5. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti, monipuolisesti ja ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
5. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
5. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
5. Ulkoasu siisti ja ilmaisu sujuvaa. Kappalejako ja asioiden jäsentely selkeää ja perusteltua. Ei kirjoitusvirheitä.
Keijo Varis
Opintojakson toteutuksesta vastaa TELI Maisterikoulun MBA-tutkintojen johtamisen yliopettaja, KTT Keijo Varis.
Lähiopetus
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Kaikki muu materiaali, joka on ITSLEARNINGIN Resurssit -välilehden alla. Pääosa oppimateriaalista in ITSLEARNINGISSÄ.
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa niille varattuihin palautuslaatikoihin. Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.
Suomi
19.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
10 - 38
Suomeksi
YLIKES22 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl
Keijo Varis, Tel. 040 532 3985: email: keijo.varis@turkuamk.fi
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Ei vaihtoehtoista opintojen suoritustapaa.
INNOPEDA: monipuoliset.
Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 133 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSÄ mainitut tehtävät ja STQ-testi.
Opintojakso on YLIKES22 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl.
Lähiopetuspäivät:
Ti 20.9.2022 ja Ti 25.10.2022, klo 9 – 16
Lemminkäisenkatu 30 Luokkassa A306 (jos muutoksia, ilmoitetaan myöhemmin)
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNIN-oppimisjärjesteömään siellä mainitussa aikataulussa.
Keijo Varis
Keijo Varis: keijo.varis@turkuamk.fi
- KTT, KTM, HM,eMBA in Consulting sekä ammattiopettajien pedagoginen pätevyys
- 10 vuotta talouspäällikkö/talousjohtaja
- 10 vuotta strategisen suunnittelun ja riskienhallinnan päällikkö sekä liiketoiminnan kehityksen business controller
- 20 vuotta kokemusta teollisten yritysten johtamisesta, johtoryhmistä ja hallitustyöskentelystä sekä johtamisjärjestelmien kehittämisestä
YHTEYDENPITO OPETTAJAAN TAPAHTUU TÄLLÄ OPINTOJAKSOLLA SÄHKÖPOSTITSE.
Lähiopetus
Kurssikirja:
Opintojakso perustuu oppikirjaan LASKENTATOIMI JOHTAMISEN TUKENA (Edita 2011 tai uudempi)(PSuomala, OManninen ja JLyly-Yrjänä): Opiskelijoiden suositellaan joko lainaavan kirja tai ostavan sen omakseen sekä lukevan sen kokonaan opintojakson aikana.
Monimuoto-opetus, jossa kaksi kontaktiopetuspäivää, ITSLEARNINGIN oppimateriaalit sekä yksilö- ja ryhmäoppimistehtävät.
Opintojakso on tarkoitettu pääasiassa Tradenomi YAMK (YLIKES22) opiskelijoille. Opintojaksolle otetaan mukaan muitakin YAMK-opiskelijoita, jos mukaan sopii. Oppimisryhmän maksimikoko on 35 opiskelijaa.
Jokainen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi perustuu pääasiassa vastausten asiasisällön monipuolisuuteen ja oikeellisuuteen. Opettaja tekee arvioinnit. Lopullinen arvosana muodostuu kaikkien oppimistehtävien arvosanojen aritmeettisena keskiarvona. Arvioinnit löytyvät ITSLEARNINGin palautuslaatikoista.
Suomi
14.02.2023 - 16.06.2023
02.12.2022 - 05.02.2023
15 - 35
Viestiminen opettajaan päin ja päinvastoin tapahtuu tällä opintojaksolla sähköpostilla. Opiskelijat voivat viestiä keskenään haluamallaan tavalla.
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Ei tenttejä.
Monimuoto-opetus, jossa kaksi kontaktiopetuspäivää, ITSLEARNINGIN oppimateriaalit sekä yksilö- ja ryhmäoppimistehtävät.
Opintojaksolla on kaksi laajempaa eli useamman tehtävän sisältävää yksilöoppimistehtävää ja kolmas eli viimeinen ryhmäoppimistehtävä (investointilaskelman ja esityksen tekeminen). Ryhmäoppimistehtävän ryhmät (3-5 henkilöä/ryhmä) päätetään satunnaisperiaatteella ensimmäisen kontaktiopetuspäivän aikana.
Opintojakso alkaa ennakkokyselyllä, jonka opettaja lähettää opiskelijoille noin 1-2 viikkoa ennen ensimmäistä lähipäivää ja johon opiskelijat vastaavat ja palauttavat vastauksensa ITSLEARNING-systeemiin Ennakkotehtävä-välilehden alle viimeistään Ke 8.2.2023. Ennakkokyselyn tarkoituksena on kartoittaa opiskelijoiden aiempaa taloushallinnon osaamista ja oppimistarpeita sekä suunnata opetusta ja oppimistehtäviä kyselyn tulosten perusteella.
KONTAKTIOPETUSPÄIVÄT:
Tiistaina 14.2.2023, klo 9-16, Luokka= EDU_1001, Turun ammattikorkeakoulu, Turku
Perjantaina 14.4.2023, klo 9-12, Luokka= LEM_B164, Turun ammattikorkeakoulu, Turku,
12-13 LOUNAS
13-16 Investointilaskentaa ryhmissä luokissa
LEM_B170, LEM_B171 ja LEM_B161
Ulla Seppälä-Kavén
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Opintojakson tarkemmat tiedot ovat Itslearningissä.
Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti noudattaen ohjeita:
Ennakkotehtävä, tutkimus- ja analysointimenetelmäharjoitus sekä opinnäytesuunnitelma.
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
02.12.2022 - 23.01.2023
15 - 45
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
1 op
4 op
H-5
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Ennakkotehtävä ja valmistautumiset kontaktitunneille.
' tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat tammikuussa 16.1.2023 ( LEM A311) sekä huhtikuussa 17.4. 2023
Tehtäviä ei ole suoritettu eikä osallistuttu kontaktitunneille.
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty pintapuolisesti ja lähdemateriaalia on käytetty jonkin verran. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on tyydyttävää. Lähdeviittaukien ja -luettelon merkitseminen on puutteellista. Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittisen ajatteluun ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävien suorittaminen ja palauttaminen ei ole tehty ohjeiden mukaan.
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa ja sitä on käytetty monipuolisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista. Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.
Opinnäytesuunnitelma:
Aihetta on käsitelty kattavasti, monipuolisesti ja perustellen. Lähdemateriaali on aiheeseen soveltuvaa, monipuolista ja sitä on käytetty kriittisesti. Lähdeviittaukset ja -luettelo on tehty asianmukaisesti. Asioiden ja johtopäätösten sekä oman pohdinnan esittäminen on selkeää ja loogista ja työssä näkyy monipuolinen oman pohdinnan ja johtopäätösten esittäminen. Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista kriittistä ajattelua ja on kieleltään asiatekstiä.
Tehtävät on suoritettu ja palautettu ohjeiden mukaan.
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Lähiopetus
Arvosana koostuu opiskelijan itsearviosta, ryhmän vertaisarviosta sekä kouluttajan arviosta.
Arvioinnissa arvioidaan aktiivisuutta (ennakkotehtävä 20%), yhteistyökykyä
(ryhmätyö 40%) sekä kykyä yhdistää teoriaa ja omia näkemyksiä (analysointi, kritiikki, uudet ideat
omaan työhön reflektiopäiväkirjassa 40%).
Arvioinnin kohteena ovat keskustelut, ryhmätyö ja pv-kirja-reflektointi.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
19.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
HUOM! Tämä OJ oli ennen nimellä Innostava työyhteisö. Jos olet suorittanut Innostavan työyhteisön, niin et voi enää osallistua tähän.
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Opintojakson aikana käsitellään tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä
julkaisuja) peilaten niitä omiin toimintaympäristöihin. Teorioista, omista näkemyksistä ja
kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähitapaamisissa sekä
virtuaalisesti käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opetuspäivien välissä tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä visuaalinen esitys työyhteisötaidoista sekä harjoitellaan itsensä johtamisen taitoja reflektiopäiväkirjan muodossa.
Yksilötyö: Reflektiivinen oppimispäiväkirja
Ryhmätyö: Visuaalinen esitys
Opintojakson opetuspäivät pidetään 19.9.2022 klo 9-16 ja tiistaina 14.11.2022 klo 9-16.
•Rakentava vuorovaikutus
• Erilaisuus työyhteisöissä: Mikko Niskasen luento
•Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
•Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa organisaation kulttuuri ja identiteetti sekä virtuaalisuus
Kaikkien on mahdollisuus tehdä Thomas-analyysi.
YKSILÖTEHTÄVÄT
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
Heli Aramo-Immonen
Kaisa Sorsa
Heidi Salokangas
Heli Aramo-Immonen
Kaisa Sorsa
Heidi Salokangas
Lähiopetus
Opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristössä (ITSLearning).
Itseohjautuva oppiminen kirjalliseen lähdemateriaaliin ja videoaineistoon perustuen.
Tämä kurssi suoritetaan kokonaan verkossa, kurssilla ei ole lähitapaamisia eikä etäluentoja. Kurssiaineisto koostuu videomateriaaleista, oppikirjoista (pdf) ja muusta lukumateriaalista. Opiskelija etenee kurssialustalla omassa tahdissaan.
Kurssin arviointi perustuu opintojakson kolmen osion itsenäiseen arviointiin (H-5) ja niistä laskettuun keskiarvoon. Ensimmäisen osion tehtävien arviointi on kuvattu yksityiskohtaisesti ITSLearning -alustalla. Osioiden 2 ja 3 esseetehtävien arvioinnissa noudatetaan alla kuvattua arviointia (H-5).
Suomi
20.10.2022 - 31.12.2022
02.10.2022 - 01.12.2022
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Ei valinnaisia tapoja.
Loppukoe: digitaalinen tentti 3h
Ks. yllä.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena, jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
Osio 1: Vaikuttavuuden arvioinnin käsitteistöä ja esimerkkejä, 45 h
Osio 2: Yhteisövaikuttavuus, 45 h
Osio 3: Palveluiden laadun mittaamisen näkökulmia, 45 h
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
. osaa mitata vaikuttavuutta sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä
. hallitsee palvelujen laadun käsitteen
. tietää erilaiset palvelujen laadun mittarit
. osaa toteuttaa palvelujen laadun arvioimisen toisiaan täydentävillä mittareilla
Sisältö:
. vaikuttavuuden käsite
. laadun käsite
. laatumittarit kirjastoissa
Sisältö: . vaikuttavuuden käsite . laadun käsite . laatumittarit kirjastoissa . laadun/vaikuttamisen mittaaminen käytännössä
Opintojakson työmäärä 5op / 135 työtuntia
Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Heli Aramo-Immonen
Kaisa Sorsa
Heidi Salokangas
Lähiopetus
Opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristössä (ITSLearning).
Itseohjautuva oppiminen kirjalliseen lähdemateriaaliin ja videoaineistoon perustuen.
Tämä kurssi suoritetaan kokonaan verkossa, kurssilla ei ole lähitapaamisia eikä etäluentoja. Kurssiaineisto koostuu videomateriaaleista, oppikirjoista (pdf) ja muusta lukumateriaalista. Opiskelija etenee kurssialustalla omassa tahdissaan.
Kurssin arviointi perustuu opintojakson kolmen osion itsenäiseen arviointiin (H-5) ja niistä laskettuun keskiarvoon. Ensimmäisen osion tehtävien arviointi on kuvattu yksityiskohtaisesti ITSLearning -alustalla. Osioiden 2 ja 3 esseetehtävien arvioinnissa noudatetaan alla kuvattua arviointia (H-5).
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 09.06.2023
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
Ei valinnaisia tapoja.
Loppukoe: digitaalinen tentti 3h
Ks. yllä.
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkototeutuksena, jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
Osio 1: Vaikuttavuuden arvioinnin käsitteistöä ja esimerkkejä, 45 h
Osio 2: Yhteisövaikuttavuus, 45 h
Osio 3: Palveluiden laadun mittaamisen näkökulmia, 45 h
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
. osaa mitata vaikuttavuutta sekä kvantitatiivisilla että kvalitatiivisilla menetelmillä
. hallitsee palvelujen laadun käsitteen
. tietää erilaiset palvelujen laadun mittarit
. osaa toteuttaa palvelujen laadun arvioimisen toisiaan täydentävillä mittareilla
Sisältö:
. vaikuttavuuden käsite
. laadun käsite
. laatumittarit kirjastoissa
Sisältö: . vaikuttavuuden käsite . laadun käsite . laatumittarit kirjastoissa . laadun/vaikuttamisen mittaaminen käytännössä
Opintojakson työmäärä 5op / 135 työtuntia
Oppimistehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Opiskelija on etsinyt aktiivisesti informaatiota ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Kaisa Sorsa
Maarit Laiho
Kaisa Sorsa
Lähiopetus
kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen lisäksi muita ryhmätehtäviä.
Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä
Suomi
03.01.2023 - 31.05.2023
30.11.2022 - 30.12.2022
Opettajille kohdennetaan kysymykset Itsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
H-5
-
ei tenttiä
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut lähipäivissä
ENNAKKOTEHTÄVÄ 3.1.2023 (julkaistaan ITSissä)
LÄHIPÄIVÄT
ti 17.1.2023 kello 9.00-16.00
ma 13.3.2023 kello 9.00-16.00
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.