Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Tapani Kilpeläinen
Markku Lindell
Markku Lindell, Tapani Kilpeläinen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 22.01.2023
0 - 45
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
2 op
3 op
H-5
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
Opintojakso on jatkumo Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojaksolle. Opintojaksolla käsiteltävät asiat liittyvät projektin toteutuksen ja päättämisen eri osa-alueisiin kuten projektiryhmän johtamiseen, viestintään, seurantaan, ohjaukseen, raportointiin, riskien- ja muutoksenhallintaan sekä projektista oppimiseen. Projektinhallinnan opintokokonaisuuteen liittyvät opinnot pohjautuvat projektijohtamisen kirjallisuuteen sekä projektijohtamisen kansainvälisiin viitekehyksiin ja standardeihin.
Ryhmätyöprojektin etenemistä raportoidaan ja mahdolliset muutokset projektin sisältöön toteutetaan sovituin muutoksenhallinnan menettelyin. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina.
Opintojakson yksilötehtävänä on koko opintojakson kattava reflektoiva oppimispäiväkirja.
Opintojakson lähipäivät: 17.2.2023 klo 9.00-16.00 ja 26.5.2023 klo 9.00-16.00.
Ensimmäisessä lähipäivässä perehdytään projektin toteutuksen ja päättämisen osa-alueisiin sekä projektitiimityöskentelyyn alustuksin ja ryhmäharjoituksin.
Toisessa lähipäivässä vedetään yhteen projektihallinnan opintokokonaisuus ja katselmoidaan projektit.
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tapani Kilpeläinen
Markku Lindell
Markku Lindell, Tapani Kilpeläinen
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50% ja yksilötehtävän 50%. Ennakkotehtävää ei arvioida numerolla.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla ja antavat lisäksi vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Vertaisarvio vaikuttaa ryhmätehtävän arvosanaan 50% ja opettajan arvio 50%.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat (H-5). Arviossa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 22.01.2023
20 - 45
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
2 op
3 op
H-5
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 5.1.2023.
Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson aikana. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).
Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.
Opintojakson lähipäivät: 27.1.2023 klo 9.00-16.00 ja 16.2.2023 klo 9.00-16.00.
Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.
Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla
Tapani Kilpeläinen
Maarit Laiho
Maarit Laiho, Tapani Kilpeläinen
Lähiopetus
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävät
--- Ryhmätehtävät
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 08.01.2023
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
H-5
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän toteutustapa sovitaan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint -esitys, Prezi -esitys tms.
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista sekä case-pohjaista oppimista.
Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Opiskelijoita kannustetaan keskustelemaan aktiivisesti ja vaihtamaan kokemuksia todellisiin, omiin työelämälähtöisiin projektiliiketoimintakokemuksiin liittyen. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdolisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 16 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 14 h lähiopetus (kaksi 7 h päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
* Kuvata salkkujohtamisen merkityksen projekteihin pohjautuvan liiketoiminnan jatkuvuudelle ja kilpailukyvylle
* Määritellä toimivan salkkujohtamisen asettamat vaatimukset yksittäisen projektin johtamiselle
* Johtaa organisaation strategien toteutumista salkkujohtamisen avulla
* Laatia liiketoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset salkunhallinta periaatteet ja salkkujohtamisen prosessin
* Soveltaa salkkujohtamisen periaatteita erityyppisissä organisaatioissa
Sisältö:
* Salkunhallinnan periaatteet ja käytänteet
* Strategian toteutuminen salkkujohtamisen avulla
* Projektinhallinnan merkitys salkkujohtamiselle
* Salkunhallinta erityyppisissä yrityksissä ja organisaatioissa
* Projektitoiminnan riskien hallinta salkkujohtamisen avulla
* Hyötyjen toteutumisen johtaminen salkun avulla
Ajoitus:
Opintojakson lähipäivät: 20.1.2023 klo 9.00-16.00 ja 17.3.2023 klo 9.00-16.00.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää 18.1.2023. Tehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille ITSLearning-oppimisympäristössä noin kolme viikkoa aikaisemmin.
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tapani Kilpeläinen
Heidi Salokangas
Heidi Salokangas, Tapani Kilpeläinen
Lähiopetus
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävät
--- Ryhmätehtävät
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tehtävästä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 08.01.2023
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
H-5
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän toteutustapa sovitaan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint -esitys, Prezi -esitys tms.
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista sekä case-pohjaista oppimista.
Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Opiskelijoita kannustetaan keskustelemaan aktiivisesti ja vaihtamaan kokemuksia todellisiin, omiin työelälähtöisiin projektiliiketoimintakokemuksiin liittyen. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdolisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 16 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 14 h lähiopetus (kaksi 7 h päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
- Soveltaa projektiliiketoiminnan periaatteita käytännössä
- Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
- Kuvata projektitoiminnan, ohjelmajohtamisen ja salkunhallinnan perusteet liiketoiminnan näkökulmasta
- Selostaa organisoitumisen merkityksen projektitoiminnan kannalta
- Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyystasoja
- Ymmärtää laadunhallinnan perusteiden merkityksen projektiliiketoiminnassa
Opintojakson sisältö:
- Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
- Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
- Hyötyjen toteutuminen
- Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
- Ohjelmajohtaminen
- Salkunhallinnan perusteet
- Projektiorganisaatiot
- Projektitoiminnan kypsyystasomallit
- Laadunhallinnan perusteet projektiliiketoiminnassa
Ajoitus:
Opintojakson lähipäivät: 19.1.2023 klo 9.00-16.00 ja 16.3.2023 klo 9.00-16.00.
Huom! Opintojakson ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää 16.1.2023. Tehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille ITSLearning-oppimisympäristössä noin kolme viikkoa aikaisemmin.
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävien laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia. Ne osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tapani Kilpeläinen
Tapani Kilpeläinen
tapani.kilpelainen@turkuamk.fi
Lähiopetus
Oppimateriaaleina on kansainvälisistä projektiviitekehyksistä ja standardeista julkaistu materiaali sekä projektijohtamisen alan kirjallisuus. Oppimateriaali tullaan julkaisemaan opimisympäristössä
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen tms. aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen:
Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (ITSLearning ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue)
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Ennakkotehtävän teemoihin liittyvään ryhmäkeskusteluun osallistuminen
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku
-> Ryhmätehtävän työstäminen
-> Opintojakson teemoihin liittyvät työpajat
-> Asiantuntijaluennot
- Yksilötehtävän ja ryhmätehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristössä
-> Oppimistehtäviin liittyviin ryhmäkeskusteluihin osallistuminen tarpeen mukaan
-> Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti
-> Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
- Opintojakson yhteydessä opiskelijat suorittavat IPMA ICB-standardiin perustuvan PMAF Foundation sertifioinnin
- Koko opintojaksoon liittyvä reflektointi ja oman oppimisen arviointi
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtäviin ja ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Yksilötehtävien painotus 60 % ryhmätehtävän arvosanasta on 40 %. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Ryhmätehtävästä palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Kirjallinen vertaispalaute jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävät: kurssilla suoritettava PMAF Foundation -sertifiointi (HYV/HYL) ja oppimispäiväkirja (H-5).
Suomi
16.09.2022 - 31.12.2022
27.05.2022 - 26.09.2022
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
H-5
-
-
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja pohtivat ja raportoivat projektitoiminnan viitekehyksiin liittyviä asiakokonaisuuksista
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tarkoitus on saada opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa työstettäväkseen laajan ryhmätehtävän jotka myös vertaisarvioidaan.
Yksilötehtävässä opiskelija perehtyy johonkin oman työnsä kannalta kiinnostavaan asiakokonaisuuteen ja raportoi työnsä.
Opintojakson lopussa opiskelija reflektoi omaa henkilökohtaista oppimiskokemustaan.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävät
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata projektijohtamisen yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja metodologiat
- Soveltaa projektinjohtamisen malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
- Kehittää organisaation projektitoimintaa eri projektiviitekehyksiin perustuen
- Kehittää projektihenkilöstön osaamista
Opintojakson sisältö:
- Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt
- IPMA Competence Baseline
- PMI Project Management Body of Knowledge
- PRINCE2 prosessit, teemat ja periaatteet
- Projektijohtamisen ISO-standardit
- Projektityön ketterät menetelmät ja hybridimallit
- Projektitoiminnan kehittäminen erityyppisissä organisaatioissa
Syyskuu - Marraskuu 2022, lähipäivät 23.9.2022 klo 9.00-16.00 ja 25.11.2022 klo 9.00-16.00
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti ja dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyvät.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaiset. Dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä opiskelijan kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tapani Kilpeläinen
Mervi Varhelahti
Kaisa Sorsa
Tapani Kilpeläinen, Kaisa Sorsa, Mervi Varhelahti,
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Lähiopetuksessa esitettävät asiantuntija-aineistot koostuvat vapaamuotoisista materiaaleista ja luentokalvoista, jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä ja/tai opintojakson Teams -kanavalla.
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Kansainväinen ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset (luokka- tai virtuaalinen tapaaminen):
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
HUOM!
Turku visit by Utrecht students on 21/22 april 2023.
Utrecht visit by Turku students on 16/17 june 2023.
Opintojakson arviointi perustuu yksilö- ja ryhmätehtäviin liittyvien dokumenttien ja esitysten arviointiin. Tehtävien arviointiasteikko on H-5.
Yleisesti arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin asioihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit kuvataan tarkemmin ITSLearning -oppimisympäristössä ja/tai kurssin Teams -kanavalla kunkin tehtävänannon yhteydessä. Ennakkotehtävää ei arvioida.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 22.01.2023
0 - 45
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
4 op
H-5
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Osa lähiopetuksesta Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Lähiopetukseen valmistaudutaan orientoivan tehtävän avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät kansainvälisissä pienryhmissä ja kukin ryhmä tarkastelee kriittisesti todellisia työelämäprojekteja opintojaksolla käsiteltävien teemojen valossa. Ryhmätyöt puretaan yhteisessä (virtuaali)kokouksessa jossa myös reflektoidaan oppimista ryhmänä.
Yksilötehtävänä on laaja, opintojakson teemoihin liittyvä kirjallinen työ.
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä. TARKEMPI AIKATAULU PÄIVITETTÄÄN 2023 ALUSSA
Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 4 h orientoivat tehtävät
- 21 h lähiopetus
- 80 h kansainvälinen ryhmätyö
- 30 h yksilötehtävä
HUOM!
Turku visit by Utrecht students on 21/22 april 2023.
Utrecht visit by Turku students on 16/17 june 2023.
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- soveltaa kestävän projektijohtamisen työkaluja ja menetelmiä käytännössä
- johtaa monikulttuurista ja kansainvälistä projektiryhmää
- soveltaa tarkoituksenmukaisia työkaluja hajautetun/virtuaalisen projektiryhmän johtamisessa
- arvioida kriittisesti vastuullisen projektijohtamisen periaatteiden toteutumista omassa työssään
Opintojakson sisältö:
- vastuullisuus ja kestävyys projektijohtamisessa
- kansainvälisen tiimin johtaminen
- kulttuurierojen merkitys projektitoiminnan johtamisessa
- arvojen merkitys projektityössä
- hajautetun projektiryhmän johtaminen
Huhtikuu - Kesäkuu 2023
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.