Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Johanna Berg
Jakson toteutuksesta vastaa Oulun ammattikorkeakoulu/ Liisa Kiviniemi. Oppimsialustana toimii DigiCampus, josta löytyy ohjeistus ja opintojakson materiaalit.
Lähiopetus
Ks DigiCampus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2023
10 - 60
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
H-5
Ks DigiCampus
Ks Digicampus
Ks DigiCampus
Johanna Berg
Jan Holmberg
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
Johanna Berg
Marjo Salmela
10% Lähiopetus, 90% Etäopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
31.12.2022 - 30.05.2023
01.04.2022 - 30.06.2023
5 - 25
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
Kupittaan kampus
10 op
9 op
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi)
Johanna Berg
Heikki Ellilä
Jan Holmberg
Marjo Salmela
Sanna-Maria Nurmi
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
17.06.2022 - 31.12.2023
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
Kupittaan kampus
2 op
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Väliraportointi työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Kirjallinen väliraportti tuutoropettajalle.
Työn mitoitus:
- Väliraportointi (esitys) toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Kirjallinen väliraportti tarkoittaa valmiiden, jo aikaisemmin tehtyjen dokumenttien yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi, ja siihen liittyen arviointia kehittämisprojektin etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään kehittämisprojektin käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Opiskelija ei ole tehnyt molempia tehtäviä tai ei ole kyennyt kuvaamaan ymmärrettävästi kehittämisprojektinsa siihenastista kokonaisuutta tai ei ole arvioinut sitä mitenkään.
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan kehittämisprojektinsa siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Anu Vaihekoski
Marjo Salmela
Opintojakson ohjausvastuu on Anu Vaihekoskella.
Lähiopetus
Dimitrow, M. 2016. Development and Validation of a Drug-Related Problem Risk Assessment Tool for Use by Practical Nurses Working with Community-Dwelling Aged. Doctoral dissertation. Faculty of Pharmacy. University of Helsinki.
Fimea 2012. Tiedolla järkevään lääkkeiden käyttöön. Julkaisusarja 1/2012.
Laukkanen, E. & Ruokoniemi, P. (toim.) 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman tekemiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6. Helsinki.
Potilasturvallisuusyhdistys 2015. Potilasturvallisuus ja riskien hallinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoille ja johdolle.
Ranta, I. 2013. (toim.) Hoitotyön vuosikirja 2013. Sairaanhoitaja ja lääkehoito. Sairaanhoitajaliitto. Fioca Oy. Helsinki.
STM 2022. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. Helsinki.
STM 2011. Lääkepolitiikka 2020. STM:n julkaisuja 2011:2. Helsinki.
WHO 2021. Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: World Health Organization.
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, parityöskentely, ryhmätyöskentely ja seminaarityöskentely.
Arviointikohteet:
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 1 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 2 (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä 3 (T1–K5)
• Vertaispalaute (HKS/HYL)
Suomi
25.08.2022 - 18.12.2022
01.06.2022 - 23.08.2022
0 - 15
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
Kupittaan kampus
H-5
• Työelämälähtöisyys toteutuu potilasturvallisuus- ja seminaaritehtävien myötä, jossa aidosti tunnistetaan ja kehitetään työelämäkäytäntöjä
• Moniammatillisen yhteistyön näkökulma tulee asiantuntijahaastatteluiden kautta ja toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta
Oppimistehtävät:
• Oppimistehtävä 1, kirjallinen työ: Potilasturvallisuus ja lääketurvallisuus tarkastelu eri näkökulmista (verkkomateriaalin opiskelu, reflektio, asiantuntijahaastattelut)
• Oppimistehtävä 2, toiminnan kehittäminen moniammatillisesta näkökulmasta (ryhmätyöskentely lähiopetuksessa)
• Oppimistehtävä 3, seminaarityö: Lääkehoidon kehittäminen (sisältäen vertaisarvioinnin)
Opiskelijatyön mitoitus:
• Lähiopetus: 8 h + ryhmätyöskentely 4h + seminaarityöskentely 4 h
• Itsenäinen työskentely: 119h, joista potilasturvallisuuskokonaisuus 49h ja kehittämistehtäväkokonaisuus 70h
Aikataulu: 25.8.–18.12.2022
Lähipäivät: 25.8., 19.9., 20.9. ja 15.12.22.
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• arvioida ja kehittää työyksikössä toteutettavan hoidon turvallisuutta
• suunnitella ja toteuttaa rationaalista lääkehoitoa edistävän kehittämistyön
• hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa kehittäessään potilasturvallisuutta ja lääkehoitoon liittyviä prosesseja
• hyödyntää moniammatillisuutta potilas- ja lääkitysturvallisuudessa ja sen kehittämisessä
• analysoida eettisten periaatteiden toteutumista lääkehoidossa
Sisältö:
• Rationaalinen lääkehoito (Lääkepolitiikka, kansallinen lääkeinformaatiostrategia, rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelma, FIMEA moniammatillinen verkosto)
• Lääkitysturvallisuus osana potilasturvallisuutta ja sen kehittäminen (mm. Riskienhallinta)
• Eettinen näkökulma lääkehoitoon
• Hoitoon sitoutumisen edistäminen lääkehoidossa
Marjo Salmela
Marjo Salmela
Lähiopetus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojakso toteutetaan yhdessä YTEEDK22-ryhmän kanssa heidän vastaavalla opintojaksollaan TH00BP96-3004 Terveysteknologia terveyden edistämisessä.
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
17.06.2022 - 15.08.2022
Opintojaksolle ei oteta muita opiskelijoita.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntijuus
Kupittaan kampus
H-5
Tentti 11.10.2022
Kuvataan Itslearning-oppimisalustalla ja selitetään opintojakson alussa.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa sähköisten tietojärjestelmien käytön ja tunnistaa kehittämisen tarpeet
- hyödyntää laajasti ja monipuolisesti sähköisiä järjestelmiä ja teknologiaa hoidon tukena
- hyödyntää tietovarannon mahdollisuuksia työssään ja toiminnassaan sekä kehittämisessä
- toteuttaa ja kehittää potilaiden ohjausta sähköiseen viestintään ja mobiilisovelluksien hallintaan
Opintojakson sisältö:
- Sähköisten tietojärjestelmien ja teknologian käyttäminen asiakastyössä
- Potilaan hoidon seuranta ja kirjaaminen; sähköinen kirjaaminen ja sen kehittäminen sekä sähköinen päätöksentuki
- Tietojohtaminen
- Potilaiden käytössä olevien e-menetelmien hallinta ja ohjaus
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.