Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Anne Rouhelo
Sanna-Maria Nurmi
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Lähiopetus/etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn.
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 25.01.2024
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op), hyl./T1-K5
Lukupiiritehtävä (2 op), hyv./hyl.
Opetukseen osallistuminen (1 op)
Kevään 2024 opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena (eli opetusta järjestetään kampuksella ja verkossa).
Opintojakson aikataulu täsmennetään myöhemmin.
xxxx
Opintojakson esittely, tehtävänannot ja käsiteluento.
xxx
12.30-13.30 vieraileva luennoitsija
13.30-14.30 avainluento
14.30-15.30 ryhmätehtävä.
xxx
09.00-12.00 avainluennot
12.00-14.00 lukupiiritehtävä.
xxx
12.30-14.30 lukupiiritehtävän esitykset
14.30-15.30 avainluento.
xxxx
Oppimistehtävän esitykset pienryhmissä ja opintojakson palaute.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Jan Holmberg
Anssi Lähde
Jan Holmberg, jan.holmberg@turkuamk.fi
Anssi Lähde, anssi.lahde@turkuamk.fi
Etäopetus
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn.
Suomi
05.09.2023 - 31.12.2023
01.07.2023 - 06.09.2023
15 - 35
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op), hyl./T1-K5
Lukupiiritehtävä (2 op), hyv./hyl.
Etäopetus (1 op)
Etäopetuskerrat:
5.9. klo 12.30-15.30
Opintojakson esittely, tehtävänannot ja käsiteluento.
9.10. klo 12.30-15.30
klo
12.30-13.30 vieraileva luennoitsija
13.30-14.30 avainluento
14.30-15.30 ryhmätehtävä.
10.10. klo 09.00-14.00
klo
09.00-12.00 avainluennot
12.00-14.00 lukupiiritehtävä.
6.11. klo 12.30-15.30
klo
12.30-14.30 lukupiiritehtävän esitykset
14.30-15.30 avainluento.
28.11. klo 12.30-14.00
Oppimistehtävän esitykset pienryhmissä ja opintojakson palaute.
Etälinkki ilmoitetaan myöhemmin Itslearning-verkko-oppimisympäristössä.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Kirsi Mononen
Anne Puuronen
Maarit Janhunen
Anne Rouhelo
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmä/yksilöohjaus
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.
Suomi
28.08.2023 - 31.07.2025
28.08.2023 - 31.12.2023
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Hyväksytty/Hylätty
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Ideatyöpajoihin osallistuminen ja idean kuvaus (15t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelmaseminaariesitys, opponointi ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
- Opinnäytetyöklinikoille osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
- Opinnäytetyön suunnitelma
- Suunnitelmaseminaari
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Opinnäytetyösopimus
Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Anu Vaihekoski
Krista Salo-Tuominen
Anne Rouhelo
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.
Suomi
31.07.2024 - 31.07.2024
01.07.2024 - 30.07.2024
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Hyväksytty/Hylätty
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Maarit Janhunen
Anne Rouhelo
Anssi Lähde
Lähiopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Suomi
01.08.2023 - 30.06.2024
16.06.2023 - 04.09.2023
15 - 25
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Opinnäytetyön toteutuksen esittely työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Esitys ja sen ajankohta opettajatuutorille.
Työn mitoitus:
- Opinnäytetyön toteuttaminen suunnitelman pohjalta
- Toteutuksen esitys toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Esitys ja siihen liittyen arviointia opinnäytetyön etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään opinnäytetyön käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Aloitus verkkotapaamisena 4.9.2023 klo 9.00 - 11.30.
Linkki ilmoitetaan myöhemmin.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· täsmentää opinnäytetyön tietoperustaa
toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman pohjalta
-tuottaa kuvauksen siihenastisesta etenemisestä
· arvioida opinnäytetyönsä etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Kuvaus opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä (etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Opiskelija ei ole tehnyt molempia tehtäviä tai ei ole kyennyt kuvaamaan ymmärrettävästi opinnäytetyönsä siihenastista kokonaisuutta tai ei ole arvioinut sitä mitenkään.
Hyväksytty:
Opiskelija on tehnyt molemmat tehtävät osoittaen, että kykenee kuvaamaan opinnäytetyönsä siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Anne Rouhelo
Anssi Lähde
Lähiopetus
Tenttimateriaali:
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysla. Tampere: Tampere University Press. Saatavana verkossa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf.
Laitila, H., Lunkka, N. & Suhonen, M. 2020. Asiakaslähtöisyys lapsi- ja perhepalveluiden moniammatillisessa verkostoyhteistyössä vanhempien kokemana. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57 (1), 3-16.
- Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen
- Lähiopetus
-Ryhmätyö
-Tentti
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, ryhmätehtävään sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
16.06.2023 - 28.08.2023
10 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 3 opiskelijaa
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkkotentti 21.11.-28.11.2023 Its learning.
Uusinta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Lähiopetus ja ryhmätehtävä 2 op
Itsenäinen opiskelu ja tentti 3 op
Yhteensä 135 h.
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluiden suunnittelua ja tuottamista itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Syksyn 2023 lähiopetuspäivät ovat:
21.8. klo 10.45 - 15.30
3.10. klo 9.00 - 11.30
20.11. klo 9.00 - 15.30
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Suomeksi
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Anu Vaihekoski
Maarit Janhunen
Marjo Vähäkangas
Marjo Vähäkangas
Anu Vaihekoski
Etäopetus
Tenttimateriaali:
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press. Saatavana verkossa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf.
Laitila, H., Lunkka, N. & Suhonen, M. 2020. Asiakaslähtöisyys lapsi- ja perhepalveluiden moniammatillisessa verkostoyhteistyössä vanhempien kokemana. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57 (1), 3-16.
- Perehtyminen opintojakson kirjallisuuteen
- Kontaktiopetus
- Ryhmätyö
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, ryhmätehtävään sekä aktiiviseen osallistumiseen kontaktipäivien työskentelyyn.
Suomi
18.01.2024 - 11.04.2024
01.12.2023 - 18.01.2024
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan Its learning oppimisympäristössä.
Uusinta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Kontaktiopetus ja ryhmätehtävä 2 op
Itsenäinen opiskelu ja tentti 3 op
Yhteensä 135 h.
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluiden suunnittelua ja tuottamista itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Kevään 2024 kontaktipäivät ovat:
18.1. klo 8.30 - 11.45
14.2. klo 9.00 - 11.30
15.2. klo 9.00 - 11.30
11.4. klo 9.00 - 15.00
Opetus toteutuu Marjon Zoom-linkissä: https://turkuamk.zoom.us/j/6504274521
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut kontaktiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Suomeksi
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut kontaktiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Heli Vaartio-Rajalin
Anssi Lähde
Jakson opettajat:
Anssi Lähde
Heli Vaartio-Rajalin
Etäopetus
Oppimistehtävä ja sitä tukeva materiaali It´s learningissa.
Opintojakso toteutuu etäopetuksena verkko-opetuksen menetelmin.
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
16.06.2023 - 14.09.2023
15 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
5 op
H-5
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Oppimistehtävä 4 op
Verkko-opetukseen osallistuminen 1 op
Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
¨
Opetus:
13.9.2023 klo 10.00-11.30/ Opintojakson aloitus ja oppimistehtävä.
24.10.2023 klo 9.00 -15.30 / Palveluohjauksen käsitteellinen haltuunotto ja asiakasryhmäkohtainen tarkastelu
14.11.2023 klo 9.00 - 11.00 Palveluohjauksen asiakasryhmäkohtainen tarkastelu
4.12. 2023 klo 9.00 - 11.30 / Oppimistehtävän yhteinen käsittely
Opetus toteutetaan etäyhteydellä. Zoom -linkki löytyy ITS työtilan jakson etusivulta tai toimitetaan kalenterikutsuna.
1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.
3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.
4. Raportti sisältää omaa pohdintaa
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.
3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.
3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.
5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.
Heli Vaartio-Rajalin
Marjo Vähäkangas
Heli Vaartio-Rajalin, Marjo Vähäkangas
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppimistehtävä ja sitä tukeva materiaali It´s learningissa.
Opintojakso toteutuu lähiopetuksen (7.2, 24.4) ja verkko-opetuksen (23.1, 6.3, 27.3) menetelmin https://turkuamk.zoom.us/j/9559210825
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna yksilö/paritehtävän arviointikriteerit.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi muodostuu tehtävän arvioinnista.
Suomi
23.01.2024 - 24.04.2024
11.12.2023 - 21.01.2024
10 - 35
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
H-5
ei ole
Kurssitehtävän palautus ITSiin 17.4 2024 ennen klo 16.00
Itsenäinen tiedonhaku ja kurssimateriaaliin paneutuminen, haastattelu- ja kirjoitustehtävä; aktiivinen osallistuminen luentoihin ja ryhmäkeskusteluihin, parityöhön sekä seminaariin
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksilö/paritehtävä ja osallistua opetukseen.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Oppimistehtävä 4 op
Opetukseen osallistuminen 1 op
Palveluojaus-opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluohjausta itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Palveluohjaus asiakastyömenetelmänä
· Palveluvaikuttavuus
· Asiakkaan ohjauksen etiikka
Opetus:
23.1.2024 klo 10.00-11.30 Orientaatio opintojaksolle
7.2 2024 klo 9.00 -14.00 Palveluohjauksen taustaa, keskeiset käsitteet ja etiikka
6.3 2024 klo 9.00 - 12 Palveluohjaus eri näkökulmista
27.3 2024 klo 12.30-15 Ryhmätyöskentelyä
24.4 2024 klo 12.30-15 Seminaari
Zoom -linkit löytyy myös ITS työtilan jakson etusivulta.
1. Raportin rakenne on pääpiirteissään johdonmukainen ja sisältää tehtäväksiannon mukaiset asiat.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu, mutta suppeasti.
3. Työssä on vastattu tehtäväksiannon kaikkiin kohtiin, mutta osa on käsitelty niukasti.
4. Raportti sisältää omaa pohdintaa
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista joskin siinä on puutteita
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto ja käsitteet on tuotettu kattavasti.
3. Työssä on vastattu hyvällä tasolla ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää perusteltua ja monipuolista pohdintaa.
5. Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista.
1. Raportin rakenne on johdonmukainen ja otsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa.
2. Teoreettinen taustatieto on monipuolista ja käsitteet on määritelty selkeästi.
3. Raportissa on vastattu analyyttisesti ja huolella kaikkiin tehtäväväksiannon kohtiin.
4. Raportti sisältää monipuolista ja analyyttistä pohdintaa.
5. Teksti on viimeisteltyä ja ohjeiden mukaista asiakieltä.
Heli Vaartio-Rajalin
Anne Puuronen
Opintojakson vastaavina opettajina toimivat Anne Puuronen ja Heli Vaartio-Rajalin
Lähiopetus
Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali.
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen eli heräteluennoille ja keskusteluihin, yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtävä.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin (kirjallisuuteen tutustuminen, yksilöllisen reflektointitehtävä/verkkotentti, ryhmätehtävä) sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
04.05.2023 - 04.09.2023
10 - 40
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
H-5
Ei valinnaisuutta.
Tentti erikseen sovittuna ajankohtana Itslearning oppimisympäristössä.
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 12 h
Itsenäinen opiskelu: 40h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja johtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Syksyn 2023 lähiopetuspäivät:
5.9.2023 klo 9.00–11.30
2.10.2023 klo 10.45–15.00
30.10.2023 klo 9.00–15.00
Lisäksi yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtöävä erikseen sovittuna ajankohtana.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen ja/tai ryhmätehtävään ja/tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut yksilötehtävää/tenttiä hyväksytysti.
Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä lähiopetukseen että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Heli Vaartio-Rajalin
Anne Puuronen
Heli Vaartio-Rajalin, Anne Puuronen
Etäopetus
Oppimisympäristössä ilmoitettu lähdemateriaali (alla) sekä muu opiskelijan itsensä hankkima lähdemateriaali
Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275
Bryson, John M., Lauren Hamilton Edwards, and David M. Van Slyke. 2018. Getting Strategic about Strategic Planning Research. Public Management Review 20(3): 317– 39.
Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)
Einola, S. 2018. The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : “How can we know what we think until we see what we do”. Acta Wasaensia 402. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. University of Vaasa. Linkki: The interplay between the sociomaterial, cognitive and paradox views in the field of strategy as practice : "How can we know what we think until we see what we do" - Osuva (uwasa.fi)
Einola, S & Kohtamäki, M. 2016. Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä. Hallinnon tutkimus 35 (3), 189-203, 2016.1 Linkki: Sosiomateriaalisten käytäntöjen rooli kuntaorganisaation strategiatyössä näkymä (journal.fi)
George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187
George, B and Sebastian D. 2018. Strategic-Decision Quality in Public Organizations: An Information Processing Perspective. Administration & Society 50(1): 131–56.
George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library
Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.
Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)
Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.
Kamensky M. 2014. Strateginen johtaminen menestyksen timantti. Alma Talent (e-kirja)
Peltoniemi J. 2018. Kaiken keskellä : keskijohto strategisen muutoksen tekijänä ja kokijana. Väitöskirja on julkaistu sarjassa Jyväskylä Studies in Business and Economics numerona 190, Jyväskylä 2018, ISSN 1457-1986, ISBN 978-951-39-7513-5 (printti), ISBN 978-951-39-7514-2 (PDF). Teos on saatavilla sähköisessä muodossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7514-2
Perera, R. & Peiro M. 2012. Strategic planning in healthcare organizations. Rev Esp Cardiol (Engl Ed). . 2012 Aug;65(8):749-54. DOI: 10.1016/j.recesp.2012.04.005 Linkki: Strategic planning in healthcare organizations - PubMed (nih.gov) Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168
Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.
Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)
Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli heräteluennoille ja keskusteluihin, yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtävä.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin (kirjallisuuteen tutustuminen, yksilöllisen reflektointitehtävä/verkkotentti, ryhmätehtävä) sekä aktiiviseen osallistumiseen opetustapaamisiin verkossa.
Suomi
17.01.2024 - 14.03.2024
01.12.2023 - 15.01.2024
10 - 35
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
2 op
5 op
H-5
Ei valinnaisuutta.
Yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) Itslearning oppimisympäristössä 19.-25.2 2024
Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 13.3 klo 14.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen ryhmätyön palautus viimeistään 15.3 2024
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, itsenäistä opiskelua, ryhmätyöskentelyä sekä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä.
Verkko-oppimistehtävässä orientoidutaan opintojakson teemoihin. Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esittämistapaa sekä reflektoidaan oman osaamisen kehittymistä.
Opetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 18h
Itsenäinen opiskelu: 34h
Ryhmätehtävä: 83h
Yhteensä: 135h
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet ja tavoitteet
-strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät
-toiminnan arviointi ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Opetuspäivät:
17.1 2024 klo 9-15.30 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63182781280
14.2 2024 klo 12.15-15.30 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/61064944883
14.3 2024 klo 9-13.45 Zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/62099491467
Lisäksi yksilöllinen reflektointitehtävä (verkkotentti) sekä ryhmätehtävä erikseen sovittuna ajankohtana.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään ja/tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole suorittanut yksilötehtävää/tenttiä hyväksytysti.
Tyydyttävä: On palauttanut tehtävät ja osallistunut sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut aktiivisesti sekä opetustapaamisiin että ryhmätehtävään. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut yksilötehtävän/tentin hyväksytysti.
Sami Nummela
Anne Rouhelo
Sami Nummela
Lähiopetus
Luentomateriaalit tallennetaan oppimisalustaan. Kontaktiopetuksessa opastetaan tehtävien tekemiseen sopivasta kurssin oheislukemistosta.
Opetus lukujärjestyksen mukaan. Omatoiminen opiskelu kontaktipäivien välillä. Palautettavat kurssitehtävät. Kurssin viimeisellä kerralla on tentti.
Tenttisuoritus. Tehtävien palautus.
Suomi
04.09.2023 - 03.10.2023
01.08.2023 - 04.09.2023
Kurssin yksityiskohdista sovitaan opetuskerroilla. Koko kurssia koskevat kysymykset kannattaa esittää oppitunnilla.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
H-5
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Tentti on viimeisellä lukujärjestykseen merkityllä oppitunnilla.
Innopeda.
Oppimistehtävät annetaan Itslerning-oppimisalustan kautta ja sinne ne myös palautetaan.
Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on merkittävä ja lukujärjestykseen merkityt kerrat eivät ole kurssin suorittamisen kannalta kuin osa koko kurssista. Lukujärjestykseen merkittyjen kertojen välissä on siis syytä varata aikaa itsenäiseen opiskeluun, jotta kurssin aiheeseen ehtii perehtyä.
Kurssitehtäviä on arviolta 8. Lisäksi voi olla luennoilla annettuja yksilö- tai ryhmätehtäviä.
Talous- ja liiketoimintaosaanen. Ajoitus lukujärjestyksen mukaan. Opettajat ovat saavutettavissa ensisijaisesti lukujärjestyksen mukaan. Kaikki kysymykset olisi hyvä esittää opetuksen yhteydessä. Vaihtoehtoisesti sähköpostilla.
Opiskelija ei palauta kaikkia kurssitehtäviä ja oppimispäiväkirjaa sisältäen itsearvioinnin.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja oppimispäiväkirjan (sisältäen itsearvioinnin), jotka osoittavat tyydyttää perehtyneisyyttä talous- ja liikentoimintaosaamiseen.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja oppimispäiväkirjan (sisältäen itsearvioinnin), jotka osoittavat hyvää (3) tai erittäin hyvää (4) perehtyneisyyttä talous- ja liikentoimintaosaamiseen.
Opiskelija osallistuu opetukseen ja suorittaa annetut tehtävät ja oppimispäiväkirjan (sisältäen itsearvioinnin), jotka osoittavat laajaa perehtyneisyyttä talous- ja liikentoimintaosaamiseen.
Marjo Vähäkangas
Sanna-Maria Nurmi
Lähiopetus
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
01.01.2024 - 31.07.2024
02.12.2023 - 25.01.2024
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Kevään 2024 opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena (eli opetusta järjestetään kampuksella ja verkossa).
Tarkempi aikataulu täsmennetään myöhemmin.
Aikataulu:
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt.
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi.
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen.
• Osaamisen johtaminen poikkeustilanteissa.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Jan Holmberg
Jan Holmberg, janholmberg@turkuamk.fi
Etäopetus
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Etäopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
01.08.2023 - 31.12.2023
01.07.2023 - 05.09.2023
10 - 35
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Paikasta riippumaton
5 op
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Etäopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (13 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (122 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Syksyn 2023 opetuskerrat toteutetaan etäyhteyksin (linkki löytyy Itslearning-verkko-oppimisympäristöstä) seuraavina päivinä:
04.09.2023 12.30 - 15.30
05.09.2023 09.00 - 11.30
09.10.2023 09.00 - 11.30
06.11.2023 09.00 - 11.30
28.11.2023 09.00 - 11.30
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt.
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi.
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen.
• Osaamisen johtaminen poikkeustilanteissa.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Anne Puuronen
Maarit Janhunen
Anne Rouhelo
Maarit Janhunen
Anne Rouhelo
Lähiopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Ohjeistettuihin oppimateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä ja lukupiirityöskentely oman koulutuksen pienryhmässä.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
28.08.2023 - 10.12.2023
02.07.2023 - 10.09.2023
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 28.8.2023: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 27.11.2023 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 15.11.2023): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso alkaa ma 28.8.2023 klo 12:30 Zoomissa
Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/63919762294
Zoom tapaaminen on nimellä: Master School Opening Day and Tulevaisuuden toimintaympäristöt aloitus (suomenkieliset koulutukset, suomeksi)
***
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (Zoom-yhteydellä: 28.8.2023, 15.11.2023 ja 27.11.2023).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 35-37)
• Yhteinen aloituspäivä 28.8.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 17.9.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 38-41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 15.10.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 42-45)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 12.11)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 46-49)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 27.11. ja ennakkotapaaminen 15.11.: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 3.12.).
Hackathonissa on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa: 1) osallistuminen hackathoniin toimeksiantajana tai 2) opiskelijana toimeksiantojen ratkaisijana monialaisessa pienryhmässä.
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 10.12.)
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.