Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S24
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S23
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S22
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S21
Erityissosiaaliohjaus (ylempi AMK), S20
Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
osaa itsenäisesti soveltaa käytännön asiakastyössä erilaisia työotteita ja osaa arvioida niitä kriittisesti erityissosiaaliohjauksen periaatteiden mukaisesti.

Sisältö

Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). (2020). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä – asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.

Tutkimuskirjallisuutta, raportteja, artikkeleita asiakasryhmään liittyen.

Opetusmenetelmät

Tapaamiset verkossa ja kampuksella

Ryhmätehtävä

Yksilötehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistapahtumat kampuksella (1 op)

Oppimistehtävä (3 op)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin.
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen.

25.10. 9.00-15.45
07.11. 9.00-15.45
08.11. 9.00-15.45

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erityyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.

Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.

Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.

Ilmoittautumisaika

10.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää erityissosiaaliohjauksen tietoperustan, osaa soveltaa sitä itsenäisesti käytännön asiakastyössä ja kykenee kriittisesti arvioimaan sen tehtävää osana asiakas- ja yhteistyötä

Sisältö

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtainen lainsäädäntö ja SOTE 2021–2030
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka

Oppimateriaalit

Heikkilä, M. & Marjamäki, P. 2024. Sosiaalihuollon palvelurakenteen porrasteisteisuus. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2024:5
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5432-8

Raitakari, S., Harrikari, T., Hekkala, M. & Kivipelto, M. (toim.) Sosiaalityö kriiseissä ja poikkeuksellisissa olosuhteissa. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2023. Saatavana verkossa.
Itslearning alustalla oleva oheismateriaali.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali.

Opetusmenetelmät

Luento, opetuskeskustelu, ryhmätyö

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-tutkiva ammattikäytäntö ryhmätyönä
-opetuskeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta sekä esitys ryhmälle / palautus itsiin, 2 op, (hyv./hyl.)

Sisällön jaksotus

Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus

5.9.2024 Klo 9-15.45 Opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn opintoryhmien muodostaminen
- erityissosiaaliohjausosaaminen, kompetenssit

6.9.2024 klo 9:00 - 15:45
- erityissosiaaliohjausosaaminen, tarve ja paikka sosiaali- ja terveysalan sekä sivistystoimen ja muiden lähialojen palveluissa

10.10. klo 9.00- 15.45
- erityissosiaaliohjauksen tietoperusta ja ammatillinen toiminta, ohjausprosessi elämänhallintaan ja ratkaisujen etsimisessä muutokseen

11.10. 9.00-11.30
- erityissosiaaliohjauksen ammatillinen sisältö, erityissosiaaliohjaus työnä
- ryhmien esitykset ja yhteenveto

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK opetusta, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK max 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-T2
Opiskelija:

- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-H4

Opiskelija:

-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

Opiskelija:

-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 11.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 12.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Henri Aho
  • Marjo Harju
  • Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.

Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.

Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)

Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen


Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat. Opinnäytetyösopimus on laadittu ja sen ovat allekirjoittaneet opiskelija, toimeksiantaja ja KT-päällikön valtuuttama henkilö.

Hylätty: Opinnäytetyön suunnitelma on puutteellinen ja sitä ei ole laadittu ohjeen mukaan. Opinnäytetyösopimusta ei ole allekirjoitettu.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
18.09. 12.30-15.45 ONT-yleisinfo, kaikki aloittavat ryhmät
23.09. 12.30-15.45 ONT- ideapaja I
12.11. 12.30-15.45 ONT- ideapaja II

ONT-suunnitelmapajat I ja II kevät -25

Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.

Ilmoittautumisaika

01.07.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 16.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
  • Nasrin Jinia
  • Marjo Harju
Ryhmät
  • YERISOS24
    Erityissosiaaliohjaus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tunnistaa asiakkaan tarpeita, osaa tukea hänen toimijuuttaan ja osallisuuttaan erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä sekä kykenee ohjaamaan asiakasta hänen tarpeittensa ja elämäntilan-teensa mukaisesti.

Sisältö

· Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet

Sisällön jaksotus

Lähiopetus toteutuu kampuksella.
23.9. kello 9-11.30
21.10. 9.00-15.45
22.10. 9.00-15.45 yhteinen etäseminaari Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa
11.11. 9.00-15.45
12.11. 9.00-11.30
2.12. 9.00-11.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintojakso, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK, max. 5 paikkaa.

Arviointiasteikko

H-5