Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Camilla Granholm
Anssi Lähde
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
-Ryhmätyönä toteutettava ammatillisen seminaarin suunnittelu ja toteutus
-Yksilötehtävä työorientaatioista
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
15 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
2 op
2 op
H-5
-Yhteistoiminnallinen oppiminen
-Orientaatioluento
-Ammattianalyysin kirjoittaminen
Seminaarin suunnittelu ja toteutus 2 op, hyv./hyl.
Kirjallinen tehtävä 3 op, hyl./T1-K5
Intensiivinen erityissosiaaliohjaus
Erityissosiaaliohjauksen tarkennettuja työorientaatiota ja erityispiirteitä asiakasryhmittäin
Oman työotteen arviointi ja kehittäminen
25.8.2022 klo 12.30 - 15.45 Opintojakson orientaatio
24.10.2022 klo 9.45 - 15.45 Orientaatio, menetelmä, työväline - sosiaalialan ammatillisen osaamisen analyysi. / AL
29.11.2022 klo 9.00-11.30 Asiantuntijaseminaari verkossa
klo 12.15-15.45 Oppimistehtävän yhteinen käsittely / AL, CG
5.12. 2022 Oppimistehtävän palautus It´s learningiin
T 1-2
Opiskelija osaa nimetä erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen taustateorioita ja työorientaatioita ja ymmärtää niiden eroja ja samankaltaisuuksia.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvata perustasolla oman työorientaationsa.
H 3-4
Opiskelija tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia sosiaalialan ja erityissosiaaliohjauksen työorientaatioita.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti eri tyyppisiä erityissosiaaliohjauksen ja sosiaalialan työorientaatioita.
Opiskelija kuvaa analyyttisesi ja havainnollisesti oman työotteensa ammatillisessa työssä ja vertaa sitä muihin.
Opiskelija osaa nimetä oman työorientaationsa kehittämiskohteita ja suunnittelee osaamisensa syventämistä.
Camilla Granholm
Anssi Lähde
Lähiopetus
Payne, M. 2020. How to Use Social Work Theory in Practice.
Ryhmätyövaihetta ohjaava artikkelimateriaali
-
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 05.09.2022
15 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
2 op
H-5
-käänteinen oppiminen
-opetuskeskustelu
-Lähiopiskelu ja verkkotyöskentely 1 op, (hyv./hyl.)
- Ryhmätehtävä: artikkelien lukeminen ja valinta, esitys/tallennus 22.9. ja palautus It´s learningiin 22.9., 2 op, (hyv./hyl.)
-Verkkotentti 2 op, hyl./ T1-K5
Erityissosiaaliohjauksen kvalifikaatiot ja kompetenssit
Asiakasryhmäkohtaiset palvelut, erityispalvelut, etuudet ja tukijärjestelmät
Päätöksentekojärjestelmät, -prosessit ja vastuukysymykset (asiakasryhmäkohtainen)
Marginalisaatio ja erityissosiaaliohjaus
Työn vaikuttavuus ja kustannustietoisuus
Käytäntötutkimus
Erityissosiaaliohjauksen ammattietiikka
25.8.2022 9.00-15.45
-opintojakson aloitus ja orientaatio, syksyn ryhmien muodostaminen, ajatuksia käytäntötutkimuksesta
21.09.2022 9.00-15.45
-ammatillisen työkäytännön rakentuminen, eettisesti kestävä erityissosiaaliohjaus / CG
-iltapäivällä itsenäistä ryhmien työskentelyä
22.09.2022 klo 9.00-14.30
-ryhmien työskentely verkossa
klo 14.45-15.45
-työskentelyn reflektio Zoomissa / CG
10.10. - 14.10. 2022 Verkkotentti
T1-T2
Opiskelija:
- tuntee erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja hyödyntää sitä ammattillisessa työssä
- hyödyntää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia
- tuntee erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan
H3-H4
Opiskelija:
-hyödyntää monipuolisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja soveltaa sitä ammatillisessa työssä
-soveltaa ja kehittää työssään asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä edistää asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen ja organisaatioiden ammatillisen taustan ja osaa analysoida sosiaaliohjausta niiden osana
K5
Opiskelija:
-hyödyntää laaja-alaisesti erityissosiaaliohjauksen tietoperustaa ja vahvistaa sitä osana ammatillisiamtyökäytäntöjä
-soveltaa ja kehittää työssään monipuolisesti ja asiakkaiden edun mukaisesti hyvinvointipalveluja ja etuuksia sekä vahvistaa asiakkaiden etua yhdessä muiden toimijoiden kanssa
-tuntee laajasti erilaisten työyhteisöjen erilaisen ammatillisen taustan ja innovoi sosiaaliohjausta osana laajempaa kokonaisuutta
Kari Salonen
Eeva Timonen-Kallio
Vastuuopettaja: yliopettaja Kari Salonen
Lähiopetus
ITS-linkit
Tehtävät ITSissä
Jaksoraportti 3 op - täydennettävä - K5
Verkkotehtävät 1 p - täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset 1 op - täydennettävä / hyväksytty
Suomi
16.03.2023 - 10.05.2023
01.12.2022 - 01.03.2023
10 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
H-5
Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä.
Jaksoraportti (3 op)
Verkkotehtävät (1 op)
Opetus, esitykset (1 op)
16.3. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
12.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
19.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
10.5. klo 8.15-11.30 lähiopetus kampuksella
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Kari Salonen
Eeva Timonen-Kallio
Vastuuopettaja yliopettaja Kari Salonen
Lähiopetus
Verkkolinkit - tarkemmin ITSissä
Ammattianalyysi 3 op (täydennettävä - K5)
Oma ohjausosaaminen 1 op (täydennettävä - hyväksytty)
Opetus & esitykset 1 op (hyväksytty)
Suomi
18.01.2023 - 15.03.2023
01.12.2022 - 15.01.2023
15 - 30
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
H-5
Ryhmätyö
Yksilötyö
Esitykset
Ohjauksen ammattianalyysi 3 op (haastattelutehtävä)
Oma ohjausosaaminen 1 op (yksilötehtävä)
Opetus & esitykset 1op
Lisäksi: Ohjauksen tasot: https://blogi.savonia.fi/sotetie
18.1. klo 12.30-15.45 Lähiopetus kampuksella
19.1. klo 9-15.45 Lähiopetus kampuksella
16.2. klo 9-15.45. Lähiopetus kampuksella
15.3. klo 9-15.45 Lähiopetus kampuksella
Ohjaamisen eri orientaatiot ja ohjaustyön rajapinnat
Ohjaaminen ammattina ja osaamisena
Sote-tie ja ohjauksen tasot 6-7
Sosiaaliohjaus ja erityissosiaaliohjaus
Maarit Janhunen
Marjo Harju
Eeva Timonen-Kallio
Anssi Lähde
Anssi Lähde, Eeva Timonen-Kallio
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansallset ja kansainväliset julkaisut, kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin sekä mentorointiin liittyvä kirjallisuus.
Itsenäinen työskentely, projektipäällikkönä toimiminen sekä seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Hyväksytty tehtävien suorittaminen
Loppuraportti T1 - K5
Suomi
31.12.2022 - 31.12.2022
19.08.2022 - 30.12.2022
15 - 25
Raporttivaiheeseen voi siirtyä, kun toteutusvaihe on hyväksytty.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
5 op
5 op
H-5
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla.
Loppuraportin valmiiksi saattaminen
Itsearviointi
Posterien työstäminen ja esittäminen KV-päivässä sekä TALK-seminaarissa
Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
10 op
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
• tuottaa kehittämisprojektistaan kielellisesti hyväksyttävän kirjallisen loppuraportin
• suullisesti esittää kehittämisprojektinsa prosessin, keskeiset tulokset ja tuotoksen
• arvioida kriittisesti omaa osaamistaan projektipäällikkönä ja kehittämisprojektinsa eri vaiheita
• tunnistaa kehittämisprojektinsa lopputuotoksen hyödynnettävyyden
• arvioida kriittisesti toisten kehittämisprojektien prosessia, tuotosta ja loppuraporttia
• kirjoittaa opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen
Sisältö:
• Opinnäytetyön loppuraportti
• Kirjallinen itsearviointi
• Kypsyysnäyte
• Opinnäytetyötä esittelevä posteri (englanti)
• Suullinen esitys tai posteri opinnäytetyöstä (suomi)
- Opinnäytetyön raportointi. Viimeisen lukukauden yhteinen aloitus 25.8.22 klo 9.00 - 11.45
- KV-seminaari 4.10.2022
- Opinnäytetyön sparraus I, raportin kirjoittaminen, kypsyysnäyte 13.12.22 klo 9-15.30, ICT_C3044
-TALK-seminaari 8.2.2022 tai 8.12.22 (ks. tarkemmat ohjeet ITS Terhy yhteiset)
- Opinnäytetyön sparraus II, raportin kirjoittaminen, kypsyysnäyte 14.2. 23 klo 8.15-11.45 teams
Henri Aho
Maarit Janhunen
Anssi Lähde
Eeva Timonen-Kallio
Anssi Lähde, Eeva Timonen-Kallio
Lähiopetus
Kehittämisprojektin aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2024
30.08.2022 - 31.12.2022
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
H-5
Itsenäinen työskentely, seminaarityöskentely. Lähtökohtana sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Kehittämisprojekti kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti Itslearning-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppimistehtävät
1) Tiedonhankinnan verkkokurssi
2) Kehittämisprojektin ideapaperi
3) Kehittämisprojektin suunnitelmapaperi
4) Esitys suunnitelmaseminaarissa
5) Vertaispalaute
6) ONT-sopimus
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
- toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
- kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
- nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
- määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
- kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman
- kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
- laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
- arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Opinnäytetyön aloitus / työpaja 27.09.2022 EDU 1089 Maskulin klo 8.15-14.00
Tiedonhankinnan verkkokurssi (1op) syksy 2022
Ideaseminaari 26.10.2022 klo 9.00-11.45 Eevan ryhmä LEM_B156, Anssin ryhmä LEM_A308
Tietoperustan rakentaminen
Opinnäytetyön suunnitelma kevät 2023
Suunnitelmaseminaari 15.02.2023 tutorryhmissä Eeva Timonen-Kallio, Maarit Janhunen (Anssin sijainen), HUOM! ONT-suunnitelma ITS palautuslaatikkoon 1.2.23
ONT-työpaja 13.04.2023 klo 9-14 Eeva Timonen-Kallio ja Anssi Lähde
Vertaispalaute
Opinnäytetyösopimus
Jan Holmberg
Anssi Lähde
Outi Linnossuo
Lähiopetus
Esimerkkejä tehtävässä käytettävistä lähteistä:
Myllymäki, P., Timonen-Kallio, E. & Kinos, S. (toim.). Osallisuuden edistäminen eri toimintaympäristöissä asennetta ja menetelmiä. Turun ammattikorkeakoulun julkaisuja.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167699.pdf
Isola, A-M., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtari, S. Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpapereita 33/2017. Helsinki: THL.
Leemann, L. & Hämäläinen, M-R. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapoltiikka 5/2016. Verkossa:https://www.thl.fi/fi/web/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/2016_5
Era,T. (toim.) 2013. Osallisuus, oikeutta vai pakkoa? Jyväskylän AMK julkaisuja 156. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Halme, H., Kippo, K. Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2012. Asiakkaat kuntapalveluiden kehittäjiksi. Opas tehokkaan osallistumisen työkaluiksi. Tampere: Synergos.
JOTOS- polku osallisuuteen 2009. Lasten ja nuorten osallisuuden käsikirja. Tampere: Tampereen
kaupunki.
Koivisto, J., Isola, A-M & Lyytikäinen, M. 2018. Osallisuus kuuluu kaikille: Innokylän innovaatiokatsaus. Työpaperi 9/2018.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-077-8.
Kohonen, Kirsi & Tiala, Toni (toim.) 2002. Kuntalaiset ja hyvä osallisuus. Lupaavia käytäntöjä kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi. Helsinki: Sisäasianministeriö & Suomen Kuntaliitto.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta. Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä.Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences 31. Kuopio: Itä-Suomen yliopisto.
Laitinen, M. & Niskala, A. (toim.) 2013. Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino.
Larjovuori, M., Nuutinen, S., Heikkilä-Tammi, K. & Manka, M-L. 2010
Mattila-Aalto, M. 2009. Kuntoutusosallisuuden diagnoosi. Tutkimus entisten rappiokäyttäjien kuntoutumisen muodoista, mekanismeista ja mahdollisuuksista. Tutkimuksia 81/2009. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Matthies, AL & Uggerhoj (eds.) 2014. Participation, marginalization and welfare services : concepts, politics and practices across European countries. Farnham, Surrey : Ashgate Publishing Limited.
Nieminen, A., Tarkiainen, A. & Vuorio, E. (toim.) 2014. Kokemustieto, hyvinvointi ja paikallisuus. : Raportteja 177. Turku: Turun Ammattikorkeakoulu.
Rouvinen- Wilenius, P. 2010. Osallisuus. Keskustelutilaisuus 31.3.2010. Julkaisuja 4/2010. Tulevaisuuden ennakointi. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
Rouvinen- Wilenius, P., Koskinen-Ollonqvist, P. 2011. Tasa-arvo ja osallisuus väylä terveyteen - järjestöt suunnan näyttäjinä.Julkaisuja 9/2011. Helsinki: Terveyden edistämisen keskus.
• Lähiopetus
• Oppimistehtävän yhteinen määrittely
• Oppimistehtävän toteuttaminen työpaikalla ja raportointi
• Oppimistehtävän jakaminen
Oppimistehtävä (4 op) ja sen yhteinen käsittely
Suomi
01.08.2022 - 24.01.2023
02.07.2022 - 30.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
H-5
• Lähiopiskelu, oppimistehtävän laatiminen, oppimistulosten yhteistoiminnallinen käsittely
• Lähiopetus ja tehtävän käsittely 1 op (27 tuntia).
Nuoren kohtaaminen -tehtävä 1 op (27 tuntia)
• Oppimistehtävä 3 op (81 tuntia), sisältäen: tiedonhaku, osallisuuden analyysi, sen edistämiseen liittyvä ammatillinen työ ja raportin kirjoittaminen.
• Raportin ohjeellinen pituus 15 sivua (sisältäen kansilehden, lähteet yms.). Raportin kirjoittamisessa noudatetaan AMK:n ohjeita (MESSI).
Opintojakson sisältö:
Osallisuus voimavarana asiakastyössä
· Toimijuuden ja asiakkuuden holistinen malli
· Asuin- ja toimintaympäristöt toimijuuden mahdollistajina
· Kansalaisuus, kuntalaisuus ja eri vaikuttamismahdollisuudet
Ajoitus
- 30.8.22 klo 10:00-11.30 Opintojakson käynnistäminen / AL
- 28.9. 22 klo 9.00 - 15.45 Nuoren kohtaaminen mooc 1 op itsenäisesti etänä / ohjeet Itsissä! https://sites.utu.fi/sote/nuoren-kohtaaminen / OL
-3.10.22 klo 9.00 - 12.00 Lähiopetus. Osallisuuden käsite ja käytännöt ap / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Nuoren kohtaaminen, etätehtävän käsittely. / OL ja Kokemusasiantuntijoiden ja kokemusvaikuttajien ohjaaminen. Liisa Love / Tukenasi ry.
-25.10.22 klo 9.00-12.00 Osallisuuden asiakasryhmäkohtainen tarkastelu / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Osallistava työpaja / OL
-26.10.22 klo 9.00-12.00 Kansalaisvaikuttaminen / AL
Lounas 12-13
13-15.45 Osallistava ja hassutteleva työpaja / Liisa Ihmemaassa ja OL
-17.11.22 klo 9.00-14.00 Lähiopetus. Oppimistehtävän yhteinen käsittely / AL
1-2 = Opiskelija tunnistaa osittain yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa joitakin osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan. Raportti on pääosin laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä pyritään yhdistämään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa
3-4 = Opiskelija tietää yhteiskunnan rakenteiden luomat puitteet ja edellytykset kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle. Hän tunnistaa osallisuuden mahdollisuuksia ja esteitäasiakasryhmän kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan ja tietää keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa.
5= Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnan rakenteiden luomia puitteita ja edellytyksiä kansalaisten osallisuudelle ja kansalaisyhteiskunnan toiminnalle sekä kehittää niitä. Hän toimii aktiivisesti osallisuuden mahdollisuuksien lisäämiseksi ja esteiden poistamiseksi eri väestö- ja asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Hän osaa omassa työssään kuulla asiakkaan kokemusta omasta hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan sekä edistää sitä. Raportti on laadittu Turun AMK:n kirjoitusohjeiden mukaan. Tehtävässä yhdistetään teoriatietoa ja käytännön tietotaitoa hedelmällisellä tavalla.
Anssi Lähde
Eeva Timonen-Kallio
Vastuuopettaja Anssi Lähde
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Tuori, K. & Kotkas, T. 2016. Sosiaalioikeus. Helsinki: Talentum. (saatavana ekirjana; FINNA).
Arajärvi, P. 2011. Johdatus sosiaalioikeuteen. Helsinki: Talentum.
Ammattialakohtainen lainsäädäntö ja sen soveltamiseen liittyvä kirjallisuus.
Lähiopetus
Väliohjaus
Oppimistehtävä
Oppimistehtävä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä.
Suomi
01.01.2023 - 31.12.2023
14.11.2022 - 31.12.2022
15 - 30
Oppimistehtävän työversion palautus It´s learningiin ja viesti vastuuopettajalle kun tehtävä on tallennettu.
Terveys ja hyvinvointi
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Kupittaan kampus
2 op
4 op
H-5
Oppimistehtävän palautus. Palautuspäivämäärät:
18.8.2023
27.10.2023
24.11.2023
Arviointi kahden viikon kuluessa palautuksesta
Itsenäinen oppimistehtävä ja ohjattu väliarvio
Oppimistehtävä (4 op)
Lähiopetus ja tehtävän ohjaus (1 op)
Johdantoluento 13.4.2023 klo 14.15-15.45
Väliohjaus sopimuksen mukaan yksilöllisesti It´s learningissa
Oppimistehtävän palautus It´s learningiin
Opiskelija tietää sosiaalioikeuden lähteitä ja osaa tunnistaa, jäsentää ja ratkaista perustellulla
tavalla sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisia kysymyksiä. Perustelut nojautuvat viitattuun materiaaliin.
Opiskelija tietää sosiaalihuolto-oikeudellisen ja hallinto-oikeudellisen normiston, joilla säännellään työntekijän ja asiakkaan oikeusturvaa. Tunnistaa oikeudellisia avainkysymyksiä ja osaa soveltaa lainsäädäntöä harkintaa ja tulkintaa edellyttävissä tilanteissa.
Opiskelija tietää sosiaalihuolto-oikeudellisen ja hallinto-oikeudellisen normiston, joilla säännellään työntekijän ja asiakkaan oikeusturvaa. Tunnistaa oikeudellisia avainkysymyksiä ja osaa soveltaa lainsäädäntöä harkintaa ja tulkintaa edellyttävissä tilanteissa.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.