Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Toimintaterapeutti (AMK)
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· tunnistaa digitalisaation vaikutukset ja mahdollisuudet omalla asiantuntijuusalueellaan.
· pohtia kriittisesti ja avoimesti tutkimusnäyttöä hyödyntäen digitaalisten menetelmien käyttöönottoa omassa toimintaympäristössään.
· opiskelijalla on valmiudet hyödyntää digitaalisia menetelmiä (mm. mobiilimenetelmiä, pelillisyys) osana asiantuntijatyötä.
Sisältö
· Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla
· Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto
· Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa
Sisällön jaksotus
22.9. aloitus
6.10. webinaari
27.10. webinaari
10.11. webinaari
Webinaareille oli varattu aika klo 14-16, kesto noin 1,5-2h
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS22Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· arvioida kriittisesti globaaleja, kansallisia, maakunnallisia ja alueellisia ikääntyvien ihmisten liikuntaan ja kuntoutumiseen liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta
· analysoida ja arvioida yksittäisten henkilöiden ja ryhmien liikunta ja kuntoutustoimintaa ja kartuttaa oman alansa tietoja ja käytäntöjä
· analysoida liikunnan ja kuntoutustoiminnan eettisyyttä, vaikuttavuutta ja laadukkuutta ikääntyvän ihmisen näkökulmasta
· ratkaista vaativia haasteita myös luovin toteutuksin ikääntyvien ihmisten liikunnan ja kuntoutuksen tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa kehitetään uutta tietoa ja/tai menettelyjä tai sovelletaan ja yhdistetään eri alojen tietoja
Sisältö
· Kansainväliset ja kansalliset ikääntyvien ihmisten liikuntasuositukset ja yhteiskunnalliset muutokset, näyttöön perustuva toiminta
· Ikääntyvien ihmisten kuntoutus ja kuntoutumistoiminta
· Liikunta kuntoutusmenetelmänä ikääntyneillä
· Liikunnan ja kuntoutuksen eettisyys
Sisällön jaksotus
26.9.2023 info ja johdantoluento kello 17-19
3.10.2023 kv-luento kello 17-18
10.10.2023 kv-luento kello 17-18
24.10.2023 kv-luento kello 17-18
Kv-luentojen varaukset vielä niin, että voivat muuttua, jos ajat eivät luennoitsijoille sovi.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- tuntee käyttäjälähtöisen palvelumuotoiluprosessin
- osaa valita tarkoituksen mukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja soveltaa niitä kuntoutus- ja liikuntapalveluiden kehittämiseen
- osaa arvioida palvelumuotoiluprosessin tuloksia ja vaikutuksia
Sisältö
- käyttäjälähtöinen palvelumuotoiluprosessi
- palvelumuotoilun menetelmät ja niiden soveltaminen
- palvelumuotoiluprosessin arviointi
Sisällön jaksotus
31.1.2024 klo 15.30-18 Verkkotyöpaja
14.2.2024 klo 15.30-17.30 Verkkotyöpaja
10.04.2024 klo 15-19 Verkkotyöpaja / Kehittämistehtävien esitykset
Kurssi alkaa alkutentillä, joka avautuu opintojakson Moodle-sivuille 8.1.2024 klo 00.01 ja sulkeutuu 30.1 klo 23.59. Opiskelija voi tehdä alkutentin haluamanaan ajankohtana kyseisenä ajanjaksona.
Alkutenttiin tuleva kirjallisuus: Tuulaniemi, Juha. 2011 tai uudempi. Palvelumuotoilu. Talentum.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]
Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]
Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110
Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 4.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2023 klo 23.59 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]
Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]
Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110
Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 4.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2023 klo 23.59 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Kirsi Mononen
- Johanna Berg
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmä/yksilöohjaus
Kansainvälisyys
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Ideatyöpajoihin osallistuminen ja idean kuvaus (15t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esitys suunnitelmaseminaarissa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelmaseminaariesitys, opponointi ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen suunnitelmatyöpajaan lukukauden alussa
- Opinnäytetyöklinikoille osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
- Opinnäytetyön suunnitelma
- Suunnitelmaseminaari
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Opinnäytetyösopimus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, kehittämisprosessin ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi, projektin johtaminen ja oma asiantuntijuus.
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.
Ilmoittautumisaika
01.07.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
31.07.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Johanna Berg
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· täsmentää kehittämisprojektinsa tietoperustaa
· tuottaa kirjallisen kuvauksen kehittämisprojektinsa siihenastisesta etenemisestä
· arvioida kehittämisprojektinsa etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Loppuraportin rakennetta (sisältöjä) noudattava kuvaus kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä (projektin etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys kehittämisprojektin siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Oppimateriaalit
Opinnäytetyön aiheeseen liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu ja projektipäällikkönä (mahd. soveltavan tutkimuksen tekijänä) toimiminen työelämässä / hankkeessa.
Kansainvälisyys
Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön toteutuksen esittely työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Esitys ja sen ajankohta opettajatuutorille.
Työn mitoitus:
- Opinnäytetyön toteuttaminen suunnitelman pohjalta
- Toteutuksen esitys toimeksiantajalle on ajallisesti lyhyt (n. 1 t), lisäksi esityksen valmisteluaika.
- Esitys ja siihen liittyen arviointia opinnäytetyön etenemisestä. Ajallisesti lyhyt tehtävä.
- Muut opintojakson tunnit käytetään opinnäytetyön käytännön toteuttamiseen työelämässä / hankkeessa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opinnäytetyön toteutuksen esittely työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla.
Esitys ja sen ajankohta opettajatuutorille. Opiskelija on tehnyt esityksen osoittaen, että kykenee kuvaamaan opinnäytetyönsä siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· täsmentää opinnäytetyön tietoperustaa
toteuttaa opinnäytetyön suunnitelman pohjalta
· tuottaa kuvauksen siihenastisesta etenemisestä
· arvioida opinnäytetyönsä etenemistä suhteessa suunnitelmaan (esim. aikataulussa pysyminen, tavoitteen suunnassa eteneminen, valittujen tutkimus- ja kehittämismenetelmien toimivuus, projektiorganisaation toiminta)
Sisältö
· Kuvaus opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä (etenemisen arviointi osana kuvausta)
· Esitys opinnäytetyön siihenastisesta etenemisestä toimeksiantajataholle tai muulla sovitulla tavalla
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön toteutusvaiheeseen voi siirtyä vasta, kun suunnitelmavaihe on hyväksytty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty tehtävien suorittaminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt opinnäytetyön toteutuksen esittelyä työelämä/-hankeympäristössä toimeksiantajalle erikseen sovitulla tavalla. Hän ei ole palauttanut esitystä ja sen ajankohtaa opettajatuutorille. Opiskelija ei ole tehnyt esitykstä osoittaen, että kykenee kuvaamaan opinnäytetyönsä siihenastista etenemistä johdonmukaisena kokonaisuutena ja arvioivalla otteella..
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS22Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
Opiskelija ymmärtää taidon oppimiseen liittyvät käsitteet ja pääteoriat. Hän kykenee soveltamaan taidon oppimisen teorioita oman alansa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää taidon oppimisen perusperiaatteet ja taidon oppimista tukevat pedagogiset ratkaisut. Opiskelija osaa luoda liikkumisen analyysiin ja tutkimustietoon perustuvan pedagogisen mallin omalla ammattialalla.
Sisältö
· taidon käsitteiden määrittely ja pääteoriat
· taidon oppimisen ja opettamisen lähtökohdat
· liikkuminen ja taitoanalyysi
· taidon opettamisen pedagoginen malli
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
22.08.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Johanna Berg
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen
- tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa organisaationsa toimintoja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.
Sisältö
- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kiertotalous ja kestävä tulevaisuus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle
Oppimateriaalit
Itslearningin kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Ohjeistettuihin oppimateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä ja lukupiirityöskentely oman koulutuksen pienryhmässä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 28.8.2023: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon 27.11.2023 (sekä hackathonin ennakkotapaaminen 15.11.2023): työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Sisällön jaksotus
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää (Zoom-yhteydellä: 28.8.2023, 15.11.2023 ja 27.11.2023).
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 35-37)
• Yhteinen aloituspäivä 28.8.: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 17.9.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 38-41)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 15.10.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 42-45)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 12.11)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 46-49)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 27.11. ja ennakkotapaaminen 15.11.: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 3.12.).
Hackathonissa on kaksi vaihtoehtoista suoritustapaa: 1) osallistuminen hackathoniin toimeksiantajana tai 2) opiskelijana toimeksiantojen ratkaisijana monialaisessa pienryhmässä.
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 10.12.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· määritellä opintojaksolla käytettävät keskeiset käsitteet
· kertoa näyttöön perustuen ympäristön eri tekijöiden vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja toimintakykyyn
· nimetä perustellusti fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä edistäviä ja estäviä tekijöitä ympäristön näkökulmasta
· arvioida kriittisesti ja näyttöön perustuen ympäristön esteettömyyttä ja saavutettavuutta fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn näkökulmasta
· arvioida kriittisesti ympäristön mahdollistaman fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn tukemisen merkitystä osallisuuden lisäämisessä ja löytää näyttöön perustuvia ratkaisuja osallistamiseen ympäristön suunnitteluvaiheessa
· arvioida ympäristöön kohdistuvien päätösten vaikutuksia kriittisesti ja näyttöön perustuen fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisen näkökulmista
Sisältö
· Keskeiset käsitteet, kuten ympäristö, fyysinen aktiivisuus ja toimintakyky sekä osallisuus
· Ympäristön vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja toimintakykyyn
· Ympäristön fyysistä aktiivisuutta ja toimintakykyä estäviä ja edistäviä tekijöitä
· Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
· Osallisuus ympäristön suunnittelussa ja fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisessä
· Teknologisia ratkaisuja fyysisen aktiivisuuden ja toimintakyvyn edistämisessä
· Ennakkovaikutusten arviointi (EVA)
Sisällön jaksotus
Opintojakon aloitus ke 4.10 klo 15-17 aloituswebinaari
Opintojakso loppuu la 9.12.2023
Arviointiasteikko
H-5