Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Hille Halonen
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi, opinnäytetyöohjaaja
Marjo Harju, opinnäytetyöohjaaja
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.
Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen. Opinnäytetyö-kehittämishanke on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.
Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman kehittämishankkeen esittely, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (seminaarit) ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai virtuaaliset tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (mediatiedotteen) kirjoittaminen valmiista kehittämishankkeesta
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta riippuen työn asetelmasta ja mahdollisesta toimeksiantajasta.
Arviointiteemat:
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä kyky niiden ymmärtämiseen ja arvioimiseen
2. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaaminen
3. Itsensä kehittämisen osaaminen
4. Organisaatio- ja yhteistoimintaosaaminen
5. Eettinen osaaminen
Suomi
09.08.2022 - 31.12.2024
09.06.2022 - 31.08.2022
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
15 op
5 op
H-5
Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti, ohjaajansa tuella. Mahdollista on tehdä opinnäytetyö myös työparin kanssa. Muitten opintojen sisältöjä ja lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan omassa työssä. Erikseen sovittavissa on mahdollisuus käyttää tutkimus- ja koulutusvastaavien tai muitten Turun AMK:n kouluttajien antamaa mentorointia. Vertaiskommentointi pienryhmässä (seminaariryhmät, oppimistiimit) on tärkeää. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.
Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu-opintojakson (5op) jälkeen itse kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen alustavan suunnitelman esittely toisen lukukauden alussa ja lyhyen esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella toisen lukukauden alussa (kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Opinnäytetyön etenemisen esittely väliseminaarissa; toisten töitten kommentointi.
• Kehittämishankkeen tulosten ja lähes valmiin/valmiin työn esittely loppuseminaarissa.
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan osaamisesta, verkostoista ja tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Opintojen ensimmäisellä lukukaudella kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla, mikä on osa opinnäytetyötä (30 op). Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään hankkeen toiminnot, niitten ja tulosten dokumentoinnin, tutkivan ja kehittävän tarkastelun ja arvioinnin.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
Suoritus ei ole hyväksyttävissä kriteeristön tasosta 1.
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.
Arviointilauselmat oppimisalustalla ja messissä.
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Henni Syrjänen
Henri Aho
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Outi Linnossuo
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Oppimateriaali lueteltu ja päivitetään ITS-alustalla.
Lähipäivät:
luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen
• Verkkotyöskentely ryhmässä: Oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla
Kunkin oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Suomi
13.12.2022 - 29.06.2023
13.12.2022 - 30.01.2023
0 - 26
Taideakatemia
Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys, Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit, Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
1 op
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämishankkeen menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa oppimisalustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos (kirjaston järjestämä kurssi)
• Oppimistehtävä 1: Oman kehittämishankkeen alustavan suunnitelman tekeminen sekä toisten suunnitelmien kommentointi
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun
• Oppimistehtävä 3: Tutkimus- ja kehittämismenetelmiin tutustuminen ja valittuihin menetelmiin perehtyminen
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma & muut eettiset kysymykset omassa kehittämishankkeessa
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen version laatiminen
• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (ensimmäinen lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (tiedonhankinnan opintojakso 1 op osana toteutusta)
• Projektinhallinnan työkalut (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
Marja Susi
Anna-Mari Rosenlöf
Marjo Harju
Outi Linnossuo
Anna-Mari Rosenlöf, Marja Susi, Marjo Harju, Outi Linnossuo
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
19 - 28
Taideakatemia
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
2 op
2 op
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla. Osana jaksoa toteutetaan kulttuurihyvinvointiosaajan portfolio.
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu lähipäivien eri teemojen ympärille.
Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.
Opintojakson teemoja ovat mm.
- Kulttuurihyvinvointitoiminnan arviointi
- Asiantuntijaviestintä sekä argumentointi
- Kulttuurihyvinvointialan toimintaympäristöt sekä keskeiset toimijat
- Oman ammattiosaamisen esitteleminen ja kehittäminen suhteessa kulttuurihyvinvointialaan
- Kulttuurihyvinvointialan ansainta ja systeeminen ajattelu sekä kestävä kehitys
- Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jakson teemojen syventäminen.
Opintojakso pohjautuu Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -jaksolla opitulle.
Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
Opintojakso alkaa elokuussa 2022 ja toteutetaan Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-tutkinnon lähipäivien aikana. Kontaktiopetus:
25.8. klo 10.45-12.00
26.8. klo 13.00-16.30
22.9. klo 14.45-16.30
23.9. klo 9.00-12.00
13.10. klo 10.45-16.30
10.11.klo 10.45-16.30
15.12. klo 9.00-12.00
Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen ja tapahtumien mukaan.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Anna-Mari Rosenlöf
Anna-Mari Rosenlöf, Ursula Hallas
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Kontaktiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja, luentoja, pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteuteaan lähiopetuksena ja/tai verkko-opetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista.
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
- Itsenäinen työskentely.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
02.01.2023 - 31.08.2023
01.12.2022 - 30.01.2023
20 - 28
Taideakatemia
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Paikasta riippumaton
2 op
2 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taidelähtöisiä menetelmiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa.Opiskelu tapahtuu teoriaa käytäntöihin ja työelämään soveltaen.
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu lähipäivien teemojen ympärille.
Opintojaksolla toimitaan moniammatillisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan. Joitakin jakson osioita voidaan toteuttaa englanniksi ja integroida TKI-hankkeisiin.
Opintojakson teemoja ovat mm:
- kulttuurihyvinvoinnin tietopohjan, rakenteiden ja toimintaympäristöjen hahmottaminen
- keskeisten käsitteiden tunnistaminen ja ymmärtäminen
- kulttuurihyvinvointialan kansainvälinen kehitys ja tausta
- moniammatillinen yhteistyö, verkostoituminen, oman osaamisen jakaminen
- saavutettavuus ja kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
- taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
- kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.
Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelijat mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.
12.1. klo 13-16.30
Teema: yhteisen tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.
***
10.2. klo 13-16.30
Teema: Tutkimustieto ja toimintaympäristöt
***
10.3. klo 9-12.00
Teema: Moniammatillinen yhteistyö
***
13.4. klo 10.45-16.30
Teema: Saavutettavuus, moninaisuus.
***
4.5. klo 10.45-16.30
Teema: Kulttuurihyvinvointipalveluiden suunnittelu.
9.6. klo 13-16.30
Teema: Oman osaamisen jakaminen.
Sisältö voi täydentyä ja muokkautua ajankohtaisten teemojen mukaan.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Ilona Tanskanen
Pirita Juppi
Outi Linnossuo
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi, vastuuopettaja
Outi Linnossuo, opettaja
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Oppimateriaali ohjeistetaan oppimisalustalla.
Ammatillinen elämäkertaprosessi etenee tehtäväperustaisesti: se on strukturoitu osatehtävistä koostuva jatkumo, jonka edetessä opiskelija päiväkirjaa eli dokumentoi ja reflektoi ammatillisen identiteetin ja osaamisen kehittymisen prosessiaan.
Työskentely käynnistetään heti opintojen alussa; kukin laatii digitarinan tiestään opintoihin. Huomio kohdistetaan valintoihin, käännekohtiin ja oivalluksiin.
Pääsääntöisesti jokaisen lähiopetusjakson yhteydessä on ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkki, jolla jaetaan lähijaksojen välillä edenneitä osatehtäviä. Lisäksi ensimmäisen ja toisen lukukauden lopussa koostetaan ammatti-identiteetin ja -osaamisen kehittymiseen liittyvää toimintaa, kokemuksia, ajatuksia ja tunteita reflektiokerralla. Näissä tilanteissa huomio suuntautuu tulevaisuuteen oman alan ja kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojen aikainen prosessi päättyy julkaistuun/julkaistavaan asiantuntijapuheenvuoroon ja koko prosessin loppureflektioon.
Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin pysäkeillä ja reflektiopisteissä, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen. Ammatti-identiteetin kehittyminen kytkeytyy lopulta opinnäytetyön tuloksiin.
Suomi
31.12.2022 - 29.12.2024
01.12.2022 - 27.01.2023
24 - 24
Ensimmäisellä lähiopetusjaksolla tarvitaan oma kannettava tietokone sekä kuulokkeet ja mikrofoni (headset) digitarinatyöskentelyä varten.
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
3 op
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Prosessi kytkeytyy lähipäivien yhteiseen työskentelyyn, mutta pääpaino on opiskelijan omassa prosessoinnissa. Strukturoitu omakuvallinen identiteettityöskentely Kymmenen askeleen ohjelman mukaan (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) on ensimmäisen opiskeluvuoden runkona.
Opintojaksossa vahvistuvia kompetensseja ovat mm. reflektio-osaaminen, luovuusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen sekä itsensä kehittämisen osaaminen. Kaiken ytimessä on kokonaisvaltainen hyvinvointinäkemys ja kokemuksellinen kulttuurihyvinvointiosaaminen.
Ennakkotehtävänä ennen ensimmäistä lähiopetusjaksoa opiskelija valikoi omaan ammatilliseen polkuunsa ja siihen liittyvään koulutukseen liittyviä valokuvia ja pohtii tietään näihin opintoihin.
Opiskelija laatii ensimmäisinä opiskelupäivinä digitarinan polustaan Kulttuurihyvinvointi -YAMK-koulutukseen.
Ensimmäisinä päivinä käynnistetään päiväkirjaaminen, jota opiskelija tekee säännöllisesti opintojen edetessä.
Kunkin lähiopetusjakson alussa ”pysäkillä” tutkitaan ja jaetaan prosessin etenemiseen sisältyviä asioita.
Lukukauden lopussa kesäkuussa ja joulukuussa koostetaan siihen astista prosessia tähtäimessä näkemys kulttuurihyvinvointialan osaajaidentiteetistä oman alan ammattilaisena ja suunnataan tulevaisuuden työelämään.
Päiväkirjatyöskentely jatkuu valmistumiseen asti. Loppuvaiheessa opiskelija julkaisee asiantuntijapuheenvuoron jollakin ammatillisella julkaisualustalla sekä kirjoittaa loppureflektiokoosteen.
- Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät
- Kymmenen askeleen ohjelma (Ten-step program/ARTHEWE-hanke) identiteettityöskentelyssä
- Ammatti-identiteetin muotoutuminen
- Erilaiset ammatti-identiteetit ja ammatilliset polut
- Oman sote- tai taidealan ammatti-identiteetin erityispiirteet
- Verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys kulttuurihyvinvoinnin kentässä
- Oma kulttuurihyvinvointikokemus ja oman hyvinvoinnin kokeminen osaamisen ytimessä; itsetuntemus, hyvinvointiosaaminen
Ammatillisessa elämäkertaprosessissa opiskelija työstää taide- ja medialähtöisiä menetelmiä soveltaen omaa ammatillista polkuaan, identiteettiään, osaamistaan, kehittymistarpeitaan ja -mahdollisuuksiaan. Tarkasteltavana ovat kysymykset siitä, millaiseksi oman ammatin osaajan ja kulttuurihyvinvoinnin asiantuntijan identiteetti on muotoutumassa.
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä.
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Outi Linnossuo
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Itslearningin kurssialustalla.
Videoidut, etäyhteyksin tai lähitapaamisissa toteutetut luentoalustukset vierailijoilta tai Turun AMK:n asiantuntijoilta, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä, lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutoropettaja arvioi oppimistehtävät (tehtävät 1–4). Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista kontaktipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettajatuutori kirjaa kontaktipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
31.12.2022 - 29.06.2023
01.12.2022 - 30.01.2023
Taideakatemia
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi, Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Ryhmätyöskentelyä:
• Aloituspäivä 9.1.2023: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
• Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalla (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
• Hackathon ja sen ennakkotapaaminen: työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
• Reflektiivinen raportti: Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (ohje ja palautus itslearning-kurssialustalla; tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kolme kaikille yhteistä kontaktipäivää.
Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään opettajatuutorin johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (viikot 2-4)
• Yhteinen aloituspäivä 10.1.2022: Opintojakson esittely, vierailijan alustus muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Orientaatiotehtävä: Tulevaisuustietoisuus ja -asenteet (viimeinen palautuspäivä 30.1.)
• (Koulutusten itse päätettävissä ja järjestettävissä: Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia esim. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista koulutuksen omassa lähipäivässä)
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (viikot 5-8)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet (viimeinen palautuspäivä 27.2.)
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (viikot 9-13)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle itslearning-kurssialustalle (viimeistään 3.4.)
• Tutoropettaja vastaa lukupiiriryhmien organisoinnista sekä mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta tai opiskelijoiden ohjeistamisesta soveltuvan lukupiirikirjallisuuden etsimiseen.
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (viikot 14-17)
• itslearning-kurssialustalla ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä 25.4.2022 ja ennakkotapaaminen 13.4.2022: hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus. Tiimit perehtyvät hackathonin ohjeistuksiin ja hackathon-toimeksiantoihin etukäteen itslearning-alustalla ja palauttavat hackathon-raporttinsa viimeistään 1.5.2022).
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä (viimeinen palautuspäivä 8.5.2022)
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.