Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Jan Holmberg
Jan Holmberg, jan.holmberg@turkuamk.fi
Lähiopetus
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
Lähiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät.
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
13.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
0 - 35
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Lähiopetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (16 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (119 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Opintojakson 2023 lähipäivät toteutetaan lähiopetuksena kampuksella seuraavina päivinä:
• 13.01.2023 klo 9-16
• 03.03.2023 klo 9-16
Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Osaamisen johtamisen käsitteet ja käytännöt.
• Osaamistarpeiden tunnistaminen ja ennakointi.
• Osaamispääoman kehittäminen ja säilyttäminen.
• Tulevaisuuden osaamistarpeet sosiaali- ja terveysalalla.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Sami Nummela
Heli Aramo-Immonen
Lähiopetus
Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin.
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Suomi
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
H-5
Kontaktipäivät:
12.1. 9-16
2.3. 9-16
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita
Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.
Sami Nummela
Heli Aramo-Immonen
Sami Nummela, Heli Aramo-Immonen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Kirjallisuus ja artikkelit listattu oppimisalustalla Its-learningissä.
Käänteinen luokkahuone -menetelmä
Esitehtävä yksilötehtävä; 3 ryhmätehtävää
Suullinen esitys 2. lähipäivässä
Suomi
01.09.2022 - 31.12.2022
01.05.2022 - 05.09.2022
0 - 35
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
2 op
4 op
H-5
Ei valinnaisia tapoja
ei tenttiä
2 lähiopetuspäivää
Ryhmätyöt
Suullinen esitys
2 lähiopetuspäivää 16h
Esitehtävä 5h
Ryhmätyöt 40h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 70h
Suullinen esitys valmisteluineen 4h
Lähipäivä 1. Kampuksella 5.9.2022
Palautuspäivä 5.10.
Palautuspäivä 5.11
Lähipäivä 2. Kampuksella 17.11.2022
Heli Aramo-Immonen
Tuuli Lahti
Tuuli Lahti
tuuli.lahti@turkuamk.fi
Heli Aramo-Immonen
heli.aramo-immonen@turkuamk.fi
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali, kuten:
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Sillanpää, V., Helander, N., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019). Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Laihonen, H. , Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H., Lönnqvist, A., Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Juvenes Print. Tampere.
Lähiopetus, vierailijaluennot, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät sekä asiantuntijahaastattelu.
Arviointiasteikko H-5. Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Suomi
19.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 05.09.2022
0 - 40
Avoimen amk:n kiintiö 3 hlö
Tekniikka ja liiketoiminta
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Kupittaan kampus
2 op
4 op
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Oppimistehtävissä orientoidutaan opintojakson teemoihin ja pohditaan aihetta. Lähiopetuksessa perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä tietojohtamisen käsitteisiin ja prosesseihin. Lähiopetuksen aikana pohditaan myös tietojohtamisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuullaan asiantuntijaluentoja tietojohtamisen käytännön sovelluksista.
Tarkemmat tehtävänannot löytyvät kurssin oppimisympäristöstä Its Learningista.
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 16 h
Itsenäinen opiskelu: 75 h
Ryhmätyö: 44 h
Yhteensä: 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet. Hän ymmärtää siihen liittyviä käsitteitä, malleja ja prosesseja, ja osaa hyödyntää tietovarantoja omassa työssään.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannot ja niiden hyötykäyttö
- Tiedolla johtamisen haasteet, mahdollisuudet, käsitteet, mallit ja prosessit
Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää, jotka järjestetään kampuksella/verkossa.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Arvosana 5 edellyttää kiitettävää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.
Heli Aramo-Immonen
Tuuli Lahti
Tuuli Lahti & Heli Aramo-Immonen
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.
Videoidut, etäyhteyksin tai lähitapaamisissa toteutetut luentoalustukset vierailijoilta tai Turun AMK:n asiantuntijoilta, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä, lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Tuutoropettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
20 - 60
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Kupittaan kampus
2 op
4 op
H-5
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää. Muuten yhteinen toteutus perustuu itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
Tuuli Lahti
Yliopettaja Tuuli Lahti
tuuli.lahti@turkuamk.fi
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Ilmoitettu oppimisympäristössä.
Luento-opetus, tiimityöskentely, vertaispalaute- ja keskustelu, sekä kirjalliset tehtävät.
Arviointi kohdistuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät tulee olla palautettuina annettuihin määräaikoihin mennessä ja hyväksytysti suoritettuina. Kurssin kokonaisarvosana annetaan asteikolla 0-5 ja se perustuu oppimistehtävien arviointeihin.
Suomi
18.08.2022 - 31.12.2022
31.03.2022 - 31.08.2022
10 - 40
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Kupittaan kampus
2 op
3 op
H-5
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Ei tenttiä.
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Kurssin aikana perehdytään keskeiseen tietoperustaan ja keskustellaan käsiteltävistä aiheista. Tiimitehtävässä korostuu projektimainen työskentely, itseohjautuvuus sekä dialoginen vuorovaikutus tiimin jäsenten kanssa. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja harjoitellaan jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Lisäksi harjoitellaan palautteen antamista ja sen vastaanottamista vertaispalautteen keinoin.
Luentoja ja toiminnallista työskentelyä: 20h
Verkkokeskustelut: 20h
Tiimityö: 50h
Kirjallinen tehtävä: 45h
Yhteensä: 135h
Kurssin pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen eettiset erityiskysymykset
Kurssilla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää (2.9 kello 09-16 & 29.11 kello 09-16), jotka toteutetaan kampuksella. Muutoin toteutus perustuu kurssin aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään.
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.