Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), Sote-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Ilmoittautumisaika
08.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Eeva Lehtinen
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita
Sisältö
Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut
Oppimateriaalit
Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen). Kirjallisuus täsmennetään ITSissä.
Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin. Tehtävät täsmennetään ITSissä.
Kurssille on suunnitteilla yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Kurssilla voidaan toteuttaa yksilön osaamista mittaava tentti. Tämä täsmentyy kurssin alkaessa.
Kansainvälisyys
Kurssin pedagogisia menetelmiä ovat tutkiva oppimminen ja ongelmanratkaisuperustainen oppiminen (PBL).
Kurssin kontaktipäivissä (verkossa tai luokkahuoneessa) pääosassa ovat opiskelijat itse ns. käänteinen luokkahuone -menetelmä. Opiskelijat ratkovat ongelmia ryhmissä ja ratkovat soveltaen itsenäisesti kurssiaineiston avulla tehtäviä. Opettajat tukevat omaehtoista oppimista, neuvoen ja valmentaen opiskelijoita itsenäisessä työskentelytavassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssilla on kaksi kontaktipäivää, joko verkossa tai kampuksella.
2 kontaktiopetuspäivää 16h
Ryhmätyöt 45h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 74h
Lähiopetuspäivinä on tarkoitus työskennellä pienryhmissä. Opettaja esittelee aiheen.
Kirjallisuuden lukemiseen on varattu 74h. Tämä tarkoittaa sitä, että oppikirjat (sivut), artikkelit ja muu lukumateriaali, jotka opettaja määrittelee, luetaan itsenäisesti. Mikään ei estä muodostamasta lukupiirejä ja lukea dialogisesti keskustellen ryhmissä. Kirjallisuudesta on hyvä rakentaa omat muistiinpanot ja opetella avainkäsitteistö ulkoa. Oppimateriaalia tulee soveltaa annettuihin tehtäviin.
Ryhmätöiden tekemiseen on varattu noin 40h/henkilö. Jos ryhmässä on 4 henkilöä tarkoittaa tämä 160h laajuista ryhmätyötä. Sopikaa ryhmissä roolitus ja tehkää yhteistyötä.
Panostakaa työn laatuun.
Sisällön jaksotus
Kontaktipäivät: Lukujärjestyksen mukaan
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa arvioida organisaatioiden johdon laskentatoimen tilaa ja kehitystarpeita
• osaa soveltaa laskentatoimen tunnuslukuja sosiaali- ja terveysalan johtamisen tarpeisiin
• osaa johtaa laskentatoimen avainluvuista palvelutuotannon mittareita
Opintojakson sisältö
• johdon laskentatoimi
• mittarit ja tunnusluvut
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Sami Nummela
- Heli Aramo-Immonen
Ryhmät
-
YSPLIS22Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee taloudellisuusajattelun perusteet ja osaa soveltaa niitä sosiaali- ja terveysalalla
• osaa toteuttaa tuotantotaloudellisuuteen perustuvaa arviointia sosiaali- ja terveysalan toimintaprosesseista
• tuntee tuotantotaloudellisia tapoja, joiden avulla voidaan kehittää organisaation toimintaa
Sisältö
Opintojakson sisältö:
-taloudellisuusajattelu sosiaali- ja terveysalalla
-toiminnan tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla
-toimintolaskennan hyödyntäminen sosiaali- ja terveysalalla
-eri ansaintalogiikat sosiaali- ja terveysalalla (yksityinen, julkinen, kolmas sektori)
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ja artikkelit listattu oppimisalustalla Itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone -menetelmä
Esitehtävä yksilötehtävä; 3 ryhmätehtävää
Suullinen esitys 2. lähipäivässä
Kansainvälisyys
Innopeda, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
2 lähiopetuspäivää
Ryhmätyöt
Suullinen esitys
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia tapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 lähiopetuspäivää 16h
Esitehtävä 5h
Ryhmätyöt 40h
Omatoiminen etäoppiminen (kirjallisuus yms.) 70h
Suullinen esitys valmisteluineen 4h
Sisällön jaksotus
Lähipäivä 1. Kampuksella 7.9.2023 9.00-16.00
Palautuspäivä 8.10.
Palautuspäivä 5.11
Lähipäivä 2. Kampuksella 16.11.2023 9.00-16.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Arviointiasteikko kuvastaa tehtäväpalautusten ja kurssipalautusten laatua ja on määritelty tarkemmin alempana.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on kurssin osaamistavoitetason nähden on heikko (1) melko heikko (2).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä (3) tai erittäin hyvä (4).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen ja osoittaa laajaa perehtyneisyyttä kurssin aihepiiriin.
Ilmoittautumisaika
24.04.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Tuuli Lahti
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• osaa hakea tietoa sosiaali – ja terveysalan tietovarastoista
• ymmärtää, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan sekä tavoitteiden saavuttamiseen
• osaa soveltaa oppivan organisaation malleja
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• tiedolla johtamisen käsitteet ja käytännöt
• sosiaali- ja tervesalan tietovarastot
• tiedon avoimuus
• oppivan organisaation mallit johtamisen tukena
Oppimateriaalit
Oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali, kuten:
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Sillanpää, V., Helander, N., Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019). Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston kanslia. Helsinki.
Laihonen, H. , Hannula, M., Helander, N., Ilvonen, I., Jussila, J., Kukko, M., Kärkkäinen, H., Lönnqvist, A., Myllärniemi, J., Pekkola, S., Virtanen, P., Vuori, V. & Yliniemi, T. 2013. Tietojohtaminen. Juvenes Print. Tampere.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät, joden tehtävänannot on kuvattu kurssin oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään.
Oppimistehtävissä perehdytään sote-alan tietolähteisiin sekä tietojohtamisen käsitteisiin ja prosesseihin. Kontaktitapaamisissa pohditaan tietojohtamisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuullaan asiantuntijaluentoja tietojohtamisen käytännön sovelluksista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 16h
Itsenäinen opiskelu: 70h
Ryhmätyö: 47h
Yhteensä: 133h
Työmäärämitoitus on suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta.
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet. Hän ymmärtää siihen liittyviä käsitteitä ja prosesseja, ja osaa hyödyntää tietovarantoja omassa työssään.
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- Sosiaali- ja terveydenhuollon tietovarannot ja niiden hyötykäyttö
- Tiedolla johtamisen haasteet ja mahdollisuudet
- Tiedolla johtamisen käsitteet ja prosessit
Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä kontaktitapaamista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:n kiintiö 3 hlö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko H-5. Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen työskentelyyn kontaktitapaamisissa.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä/osallistunut kontaktitapaamisiin. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktitapaamisiin. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktitapaamisiin. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut kontaktitapaamisiin. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 12.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Tuuli Lahti
Ryhmät
-
YSPLIS23Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän rakenteen ja ymmärtää siihen liittyviä muutosvoimia
• on perehtynyt alan eettisin ja juridisiin periaatteisiin ja ymmärtää niiden merkityksen alaan
Sisältö
Opintojakson sisältö
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja sen kehittäminen
• sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvonta
• sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen liittyvät eettiset kysymykset
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristössä ilmoitettu oppimateriaali, kuten Karvonen ym. 2022 (https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145692/Suomalaisten%20hyvinvointi%202022%20verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y) ja ETENE 2011 (https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf). Valtaosa kurssin oppimateriaaleista on suomeksi, mutta mukana on myös englanninkielistä materiaalia.
Opetusmenetelmät
- Lukeminen, kirjoittaminen & tiedonhankinta
- Tietokantojen & lähteiden käytön harjoitteleminen
- Moduulien lopputestit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisesti suoritettavalla verkkourssilla tätä toteutetaan toiminnallisten sisältöjen ja tehtävänantojen avulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä. Laskennallisesti tämä tarkoittaa noin 133 tuntia opiskelijan työtä. Riippuen aiemmista opinnoistasi ja työkokemuksestasi, kurssin työmäärä voi kuitenkin olla tätä suurempi tai pienempi.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Moduulien lopputestien hyväksytty suoritus edellyttää, että vähintään 80 % vastauksista on oikein.
Sisällön jaksotus
Kurssin pääsisältöjä ovat:
- sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään liittyvät keskeiset käsitteet
- sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja kehittäminen
- sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet, rakenne ja rahoitus
Muuta:
- Kurssi suoritetaan Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö itslearningissä itsenäisesti, eikä kurssi siten sisällä erillisiä kontaktitapaamisia. Syyslukukaudella 2023 kurssi avautuu suoritettavaksi 02.10.2023.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin amk 3 paikkaa, YAMK-opintoja, ei sovellu perustutkinto-opiskelijoille.
Kurssin viestintäkanavana toimii Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Its Learning, jonka kautta opettajalle voi lähettää tarvittaessa viestejä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää, että kurssin oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ennen kurssin päättymistä.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.