Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt ja projektityö
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Kontakti - ja etäopetus työjärjestyksen mukaisesti. Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
10.10.2022 - 08.01.2023
5 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
2 op
3 op
H-5
-
-
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135h opiskelijan työtä, joka koostuu sekä kontakti- että etäopetuksesta työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Luovuus
Megatrendit ja skenaariot
Visioiva konseptointi
Ideoinnin menetelmät
Prototypointi ideoinnissa
Paljon poissaoloja. Tehtäviä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
Markku Seppälä
Lähiopetus
Ilmoitetaan ITS:ssä
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Harjoitustehtävät
Aktiivinen työskentely ja vastuunotto
Jatkuva palaute
Itse- ja ryhmäarviointi
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
10.10.2022 - 31.01.2023
5 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
H-5
Innovaatiopedagogiikka
Learning by doing
Ilmoitetaan opintojaksokohtaisessa ITS -työtilassa
3D -mallinnus ja konseptointi
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu kurssikohtaiseen palautuslaatikkoon.
Pääosa tehtävistä on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti.
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoitettu kiitettävää osaamista, vastuunottoa ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi ylimääräisten tehtävien avulla.
34% Lähiopetus, 66% Etäopetus
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo: Käyttäjä tuotekehityksessä, 2009. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa, 2004.
- Mattelmäki: Muotoiluluotaimet, 2006.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015 Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
- Keinonen (toim.): Miten käytettävyys muotoillaan? 2000.
Opintojakso toteutetaan yhtenä monimuoto-opintojaksona ja osittain yhteisopetuksena:
- yhteiset lähikerrat (pe)
- opettajakohtaiset etäsessiot arki-iltaisin (ti-to)
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.
Suomi
02.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 02.09.2022
1 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
10 op
H-5
Innovaatiopedagogiikka
1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Moduulin 15 op tarkoittaa siis noin 405h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähi- ja etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Käyttäjälähtöisyys, ergonomia ja käytettävyys -opintojakso kattaa koko moduulin 15 op.
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.
Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä. Pienryhmissä dokumentointi- ja raportointivastuu vaihtuu viikoittain.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchausmenetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2021, lähiopiskelupäiviä ovat perjantait 1-2 kertaa kuukaudessa.
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
Tarmo Karhu
Lähiopetus
Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.
Cross, N. 2011. Design Thinking
Hyppönen, H. 2020. Luomiskertomus: Matkalla luovuuden tulevaisuuteen.
Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.
Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.
Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.
Valtonen, A. & Nikkinen, P (toim.) 2022: Muotoilulla muutokseen, Kehitystyön uudet mahdollisuudet
VanPatter, GK; Pastor, E. 2016. Innovation Methods Mapping, De-mystifying 80+ years of innovation process design.
VanPatter, GK; Pastor, E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making sense of the future that has already arrived.
Yhteisoppiminen, itsenäinen opiskelu ja reflektointi
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Arvosanaan vaikuttaa aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien suorittaminen sekä sovitun aikataulun noudattaminen.
Arvioinnin perusteina (yksilöharjoitustyöt ja raportit, ryhmäharjoitustyöt):
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa
Itse-/vertaisarviointi vaikuttaa arvosanan muodostumiseen opettajan arvioinnin lisäksi.
Suomi
09.01.2023 - 26.05.2023
15.11.2022 - 08.01.2023
1 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
H-5
Opiskelijan työhön sisältyy lähi- ja etäohjauskertojen lisäksi itsenäistä ohjattua opiskelua. Ohjaavana määrittelynä 1 op = 27h opiskelijan työtä.
Muotoiluajattelun teoreettinen pohja
- Johdannot
- Kirjallisen aineiston lukeminen ja reflektointi
Käytäntöön soveltaminen
- Harjoitukset
Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien toteutus ovat heikkotasoisia.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä, mutta työ voisi olla vahvempi.
Tiedonhankinta, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.
Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivisuus sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Kiitettävä 5
Teorian ja menetelmien hallitseminen ja niiden soveltaminen tehtävissä kiitettävällä tasolla. .
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivisuus ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Lähiopetus
Ohjelmien opaskirjat, harjoitustehtävät sekä sähköinen "Help" -materiaali.
Opettajan antamat tehtäväkohtaiset ohjeet, tunneilla tehtävät harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely.
Protopajassa tehtävä DigitalFabrication projektityö.
Jatkuva arviointi, tuntityöskentely, pakolliset palautettavat harjoitustyöt
Suomi
02.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
1 - 25
Optima.turkuamk.fi - Kurssikohtainen työtila.
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
H-5
Sovitaan erikseen tapauskohtaisesti, esim. AHOT menettelyn mukaisesti.
Tekemällä oppiminen, itsenäinen työskentely ja itsearviointi.
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta, tuntityöskentelystä sekä itsenäisestä työskentelystä.
Työjärjestykseen merkitty aika ja paikka.
Kurssi päättyy itsenäisesti tehtävään harjoitustyöhön. Harjoitustyö palautetaan viimeistään kaksi viikkoa kurssin viimeisen kontaktikerran jälkeen. Palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kurssin arvosanaan.
Opintojakson aikana käydään läpi tyypilliset muotoilijoiden käyttämät ohjelmistot ja menetelmät:
Graafinen suunnittelu (Vektorigrafiikka: Adobe Illustrator, CorelDraw. Taitto: Adobe InDesign. Graafinen käyttöliittymä: Adobe XD, Invision. Kuvankäsittely: Adobe Photoshop).
3D-mallinnus: (Polygon mallinnus: Blender, Pintamallinnus: Rhino3D, SiemensNX. Tilavuusmallinnus: SiemensNX).
Visualisointi / Renderointi: (Ohjelmakohtaiset työkalut).
Digital Fabrication: (Laserleikkaus: CorelDraw. CAM: RhinoCAM)
Pääosa tehtävistä on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti.
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoitettu kiitettävää osaamista, esimerkiksi ylimääräisten tehtävien avulla.
Kurssin opettajana toimii Päivi Katajamäki
30% Lähiopetus, 70% Etäopetus
Kirjallisuutta:
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Holmlid, S., Mattelmäki, T., Visser, F.S & Vaajakallio, K. 2015. Co-creative Practises in Service Innovation. In The Handbook of Service Innovation. (Eds. Agarwal, R., Selen, W., Roos, G. & Green, R). Springer. 545-574.
Kantojärvi, P. 2012, Fasilitointi luo uutta. Menesty ryhmän vetäjänä. Talentum.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers. Osa kirjasta tarkasteltavana: https://books.google.fi/books?id=pCVATIpzYfUC&pg=PA44&hl=fi&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. O'Reilly.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Opinnäytetöitä:
Aromaa, S. 2018. Group Workshops as a Tool in Development of a New, Digital Service – Case Neighbour Food.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/151516/Aromaa_Sanni.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lähteenmäki, S. 2019. Designing a New Generation Online Community for Telia Finland.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/172443/Susanna-Lahteenmaki-Service-Design-Online-Community-Telia-2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rainio, I. 2014. Co-created Corporate Story - Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/82186
Raitanen, N. 2020. Service Designing Co-working Possibilities. Internal Communication in Virtual Expert Teams. Novia UAS.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/339791/Raitanen_Noora.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Salmelin, A. 2014. Successful Service Development in the Public Sector: a Case study of a Service Design Project Carried out in Short-Term Care Services in the Town of Turku. Laurea UAS.
https://www.theseus.fi/handle/10024/78590
Artikkeleita
Ambrosio, M. & Vezzoli, C. (eds.) Designing Sustainability for All. 3rd LeNS world distributed conference VOL. 1.
https://www.researchgate.net/publication/339745792_EDIZIONI_POLIDESIGN_DESIGNING_SUSTAINABILITY_FOR_ALL_3_rd_LeNS_world_distributed_conference_VOL_1_Edited_by_Marcelo_Ambrosio_and_Carlo_Vezzoli_MILANO_MEXICO_CITY_CURITIBA_CAPE_TOWN_BANGALORE_BEIJING_P
Buehring, J. & Bishop, P.C. 2020. Foresight and Design: New Support for Strategic Decision Making. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation. Volume 6, Issue 3, Autumn 2020, pp 408 – 432. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405872620300423
Lucidchart. 2021. Top Frameworks for Strategic Planning. https://www.lucidchart.com/blog/strategic-planning-frameworks
Mager, B. 2020. The Future of Service Design. https://www.academia.edu/44459133/The_Future_of_Service_Design
Naranjo-Bock, C. 2012. Creativity-based Research: The Process of Co-Designing with Users.
https://uxmag.com/articles/creativity-based-research-the-process-of-co-designing-with-users
Sanders, E. & Stappers, P.J. 2008. Co-creation and the New Landscapes of Design.
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15710880701875068
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
www.innovationtool.fi
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Luennot, yksilötehtävät, työpajat ja ryhmätyöt
Palvelumuotoiluprojekti tilaajalle
Työpajafasilitointi (harjoitukset ryhmälle ja työpaja toimeksiantajalle)
Esittelyt
Vertaispalautteet
Prosessiportfolio
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä, vertaisoppiminen
Oppimisprosessin aikajana ilmoitetaan Itslearningissa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Arvosanaan vaikuttavat aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja projektin suorittaminen ammattimaisuuteen pyrkien sekä sovitun aikataulun noudattaminen.
Yksilötehtävien (opinnäyteanalyysi, työpajamenetelmäessee) arvioinnin perusteina:
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa
Palvelumuotoiluprojektin arvioinnin perusteina:
Aktiivinen osallistuminen projektin läpi viemiseen ja vuorovaikutus ryhmätöihin
Tehtävien palauttaminen aikataulussa
Prosessiportfolio, joka kuvaa koko prosessin etenemisen briefistä prosessin loppuun asti sisältäen tarvittavan teoreettisen taustoituksen, tutkimusmenetelmien ja palvelumuotoilutyökalujen käytön ja niistä saadut tulokset palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa (mm. työpajan suunnittelun ja toteuttamisen), sekä lopputuloksen palvelun kehittämiseksi ja tulosten arvioinnin. Prosessiportfolio koostuu tekstistä ja visualisoidusta havaintoaineistosta sekä muusta aineistosta, jotta lukija voi ymmärtää prosessin.
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Palvelumuotoilumenetelmien ja -työkalujen monipuolinen ja tavoitteenmukainen käyttö
- Sidosryhmien osallistaminen prosessin eri vaiheissa
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus ja hyödynnettävyys
- Palvelunäkökulman ymmärtäminen ja palvelun osien ja kokonaisuuden hahmottaminen
- Prosessiportfolion informatiivisuus, selkeys ja kattavuus
Opettajan arvioinnin lisäksi itse-ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Suomi
09.01.2023 - 26.05.2023
10.10.2022 - 08.01.2023
1 - 25
Palvelumuotoiluprojekti on mahdollisuus tehdä:
- omalle toimeksiantajalle joko yksilö- tai ryhmätyönä tai
- ryhmätyönä 3-4 hengen ryhmissä koulun palvelumuotoilutoimeksiannoista, jolloin opettaja muodostaa ryhmät.
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
8 op
7 op
H-5
Rästitehtävien palautuspäivät: 12.6.2023 tai viimeistään 17.8.2022
Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan ja konstruktivismiin. Opiskelijaryhmä on monialainen.
Työkuorma noin 270 h:
Lähikontaktitunnit 28h
Etäkontaktitunnit 24h
Etäopinnot n. 218h:
- Essee 14h
Palvelumuotoiluprojekti toimeksiantajalle oppimistehtävineen yht.138h ja lisäksi siihen liittyen:
- Brief toimeksiantajalta + projektisuunnitelma 16h
- Työpajaharjoitusten suunnittelu ja esitykset 12h
- Prosessiportfolio 24h
- Vertaispalautteet 8h
- Esitykset 6h
Ajoitus:
Kevät 2023
Kurssin aloitus pe, 27.1. 2023 klo 8.30-12
Kurssin lopetus pe 26.5.2023 klo 8.30-16 (yhdessä Tarmo Karhun kanssa)
Lähikontaktipäivät Educityssä:
pe 27.1 klo 8.30-12
pe 10.3 klo 8.30-16
pe 28.4 klo 8.30-16
pe 26.5 klo 8.30-16
Etäkontaktikerrat iltaisin verkossa klo 17-20 (Zoom-kanava):
ti 7.2; to 9.2; ti 21.3; to 23.3; ti 11.4; to 13.4; ma 15.5 ja ti 16.5
Sisältö:
Muotoiluajattelun soveltaminen palveluiden muotoiluun
Palvelumuotoiluprosessi:
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
- strateginen suunnittelu
- yhteiskehittäminen
- palvelun muotoilu (ideointi, konseptointi, prototypointi)
- palvelutuotanto
- pilotointi ja lanseeraus
- arviointi
Palvelumuotoilumenetelmät, esim. luotaimet, havainnointi, palvelusafari, haastattelut, vertailuanalyysi, visualisoinnit, prototypointi, validointi
Palvelun muotoilutyökalut, esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, service blueprint, liiketoimintamalli (business model canvas)
Työpajan fasilitointi ja fasilitointimenetelmiä
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opintojakso keskittyy palvelumuotoiluun. Strategista muotoilua käsitellään myös Muotoiluajattelu-opintojaksossa.
Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien ja työelämäprojektin toteutus ovat heikkotasoisia mutta hyväksyttäviä.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä vaikka taso vaihtelee.
Aktiivinen osallistuminen.
Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä ja työelämäprojektissa, mutta työ voisi olla vahvempi.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.
Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu, sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Teorian ja menetelmien hallinta ja niiden soveltaminen tehtävissä ja työelämäprojektissa kiitettävällä tasolla.
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Lähiopetus
kurssilla jaettavat linkit ja luentomateriaali.
Tekemällä oppiminen ja innopeda.
Arviointi koostuu itse- ja vertaisarvioinnista, harjoitustöiden arvioinnista sekä kurssin loppuesityksistä.
Suomi
09.01.2023 - 31.05.2023
10.10.2022 - 08.01.2023
5 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
H-5
Käytännön harjoitukset lähiopetuksena tai vaadittaessa etänä.
Luennot ja harjoitustehtävät
Koko osion opiskelijan työ on n. 135h
Prototypoinnin mahdollisuudet osio (5op) harjoitukset suoritetaan osaksi etänä, käytännön prototypointiharjoitukset kampuksella.
Kurssilla tutustutaan erilaisiin materiaaleihin ja niiden käsittelymenetelmiin ideoita konkretisoitaessa.
Kurssilla perehdytään eri tasoisten prototyyppien käytön mahdollisuuksiin ideointimenetelmänä ja tuotekehityksen ongelmaratkaisun työkaluna.
38% Lähiopetus, 62% Etäopetus
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Tutkiva oppiminen, Tekemällä oppiminen (Hands-on), Sulautuva oppiminen (Blended learning)
Harjoitustyöt ja aktiivinen osallistuminen ja vastuunotto.
Myöhässä palautetut harjoitukset ja poissaolot alentavat arvosanaa.
Suomi
02.09.2022 - 16.12.2022
01.06.2022 - 09.09.2022
5 - 25
Tekniikka ja liiketoiminta
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Kupittaan kampus
5 op
H-5
-
Ei tenttejä, vaan harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen. Myöhässä tehdyt palautukset alentavat arvosanaa.
Innovaatiopedagogiikka
1 op = 27 h opiskelijan työtä
8 op = 216 h opiskelijan työtä
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Informaatiomuotoilun perusteet
- Havainnointi ja käsin piirtäminen, Croquis
- Värien havainnointi
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien esittäminen
- Datan visualisointi
9.9. - 16.12.2021
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.