Siirry suoraan sisältöön

Oma ohjaustyön prosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081168-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Riina Riihimäki
Liisa Pirinen
Kaarina Rajala
Opintojakso
7081168
Toteutukselle 7081168-3017 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Suomeksi
Toteutus vkot 45-50 keskiviikko klo 8-10

Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.

8.11.2023 klo 8-10 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (RR, LP) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin./ Linkki aloitukseen:
15.11.2023 klo 8-10 Työnohjaus pienryhmissä RR, LP
22.11.2023 klo 8-10 Työnohjaus pienryhmissä RR, LP
29.11.2023 klo 8-10 Työnohjaus pienryhmissä RR, LP
13.12.2023 klo 8-10 Työnohjaus pienryhmissä RR, LP

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan. 
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.

Sisältö

- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)

Oppimateriaalit

Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus
Työnohjaustyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen pienryhmässä. Opiskelija äänittää kolme ja videoi yhden ohjaustilanteen joita käsitellään työnohjauksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, työnohjaustyöskentely pienryhmissä ja oman ohjaustyön esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu reflektiotehtävässä 4op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pakollinen osallistuminen pienryhmätyöskentely
Oppimistehtävä arviointi T1-K5
Palautuspäivä 1. 15.12.2023 2. palautuspäivä 12.1.2024 3. palautuspäivä 31.5.2024

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa.
Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija

- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa
- osaa arvioid, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa kiitettävästi.
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavast

Siirry alkuun