Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Kaisa Sorsa
Kaisa Sorsa (not translated)
Face-to-face
Arvioinnin kohteet:
1. Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet)
2. Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
3. Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
4. Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
5. Muotoseikat (not translated)
Finnish
27.09.2022 - 31.12.2022
30.04.2022 - 20.09.2022
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development
2 credits
H-5
innovaatipedagogiikka (not translated)
Opiskelija laatii kehittämisraportin oman organisaation tai muun organisaation sopimusosaamisen kehittämisestä, esimerkiksi siitä, miten vastuullinen liiketoiminta jalkautetaan yrityksen käytäntöihin.
Oppimistehtävän näkökulma olisi tässä henkilöstöjohtaminen tai laadunhallinnan johtaminen organisaatiossa.
Oppimistehtävä voi olla jokin yleisempi teema kuten jonkin toimialan arvoketjun näkökulma, jossa tarkastellaan sopimusten ja laadunhallinta- tai vastuullisuutta ohjaavien standardien roolia arvoketjun johtamisessa.
Oppimistehtävän aiheen saa itse valita ja määritellä, jotta se palvelee parhaalla tavalla opiskelijan oppimista. (not translated)
TAVOITTEET:
1) Opintojakson suoritettuaan opiskelija muodostaa itselleen yleiskuvan yrityksen sopimustoimintaan vaikuttavista normeista (pakottava/tahdonvaltainen sääntely; itsesääntely/yksityinen sääntely).
2) Opiskelija osaa hyödyntää sopimuksia arvoketjun johtamisen välineenä.
3) Opiskelija osaa johtaa oman organisaation sopimusosaamista.
4) Opiskelija oppii peilaamaan oman organisaation sopimustoimintaa yhteiskunnan makrotason megatrendeihin (esim. kestävä kehitys).
Lähipäivien sisältöjä:
* Ilmiölähtöinen näkökulma sopimusosaamiseen; sopimusjohtaminen yksittäisen transaktion vs. yhteiskunnallisten
haasteiden ohjaamiskeinona
* Keskeiset käsitteet
Opintojakson kokonaisuuden kannalta keskeiset teoreettiset lähestymistavat ja käsitteet:
- vastuullinen liiketoiminta: globaalit haasteet
- arvoketjun johtaminen: yksittäisen yrityksen näkökulma vs. arvoketjunäkökulma
- systeemiset innovaatiot
* Oikeudellisen ohjaamisen instrumentit: pakottavat, tahdonvaltaiset ja pehmeät sääntelyinstrumentit
* Ennakoiva oikeus ja ennakoiva sopiminen;
- sopimussuhde vs. sopimusketjut
- arvoketjunäkökulma sopimustoiminnassa.
* Vakioehtojen vertailua
* Juridiikkaa pähkinänkuoressa (not translated)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
0 Lähdemateriaalia ei käytetty juuri lainkaan. Ei lähdemerkintöjä.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon):
0. Työ on sisällöllisesti suppeaakin suppeampi. Asioiden käsittely pelkkää tajunnan virtaa ilman mitään liityntää teoreettisiin lähtökohtiin.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus:
Työssä ei ole minkäänlaista rakennetta.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu:
0 Ei omaa pohdintaa.
Muotoseikat:
0 Ulkoasu viimeistelemätön ja huolimaton. Asioiden käsittely jäsentelemätöntä.. (not translated)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto,käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
1. Lähdemateriaali niukkaa. Merkintä virheellistä ja/tai puutteellista.
2. Lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen. Lähteiden merkintä virheellistä ja/tai puutteellista.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon):
1. Työ on sisällöllisesti hyvin suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista ja niukkaa.
2. Työ on sisällöllisesti suppea (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely pintapuolista ja niukkaa.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus:
1. Työn rakenne on hajanainen ja puutteellinen.
2. Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu:
1. Pohdinta on hyvin niukkaa. Kriittinen ja asiantunteva ote puuttuu kokonaan.
2. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.
Muotoseikat:
1. Ulkoasu viimeistelemätön. Ilmaisu ja asioiden jäsentely sekavaa ja puutteellista. Runsaasti kirjoitusvirheitä.
2. Ulkoasu viimeistelemätön. Ilmaisu ja asioiden jäsentely sekavaa. Kirjoitusvirheitä. (not translated)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet):
3. Perustuu asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti
4. Perustuu asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
3. Työ sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty pääasiassa tehtävänannon kannalta keskeisiä asioita.
4. Työ sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä käsitelty tehtävänannon kannalta keskeisiä asioita.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
3. Työn rakenne on melko selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
4. Työn rakenne selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen.
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
3. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta pääosin asiallisesti perusteltua.
4. Asioita tarkasteltu pohtien. Pohdinta asiallisesti perusteltua.
Muotoseikat
3. Ulkoasu ja ilmaisu pääosin sujuvaa, jäsentely osin puutteellista. Jonkin verran kirjoitusvirheitä.
4. Ulkoasu siisti ja ilmaisu sujuvaa, kappalejako ja asioiden jäsentely selkeää ja perusteltua. Vain muutamia kirjoitusvirheitä (not translated)
Teoreettiset lähtökohdat (teoriatieto, käsitteet, tiedonhaun laajuus/lähteet)
5. Perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteet on merkitty amk:n ohjeiden mukaisesti.
Työn sisältö (suhteessa tehtävänantoon)
5. Sisältö rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita käsitelty laajasti, monipuolisesti ja ohjeistuksen mukaisesti.
Työn rakenne, ja johdonmukaisuus
5. Työ rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä
Oma pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu
5. Asioita tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.
Muotoseikat
5. Ulkoasu siisti ja ilmaisu sujuvaa. Kappalejako ja asioiden jäsentely selkeää ja perusteltua. Ei kirjoitusvirheitä. (not translated)
Mervi Varhelahti
Mervi Varhelahti (not translated)
Face-to-face
Reading list in ITSlearning
Course is 100% online and instruction language is English but the final output (= report) can be done in Finnish.
MON 5th SEP 2022 at 9-16 Kick-off meeting.
Pre-assignments assignments will be opened for you min 1 week before the meeting.
Mainly independent & self-directive learning
Collaborative asynchronous discussions with other students on discussion forums
Teacher participates in the discussions and the students can contact her individually to get support for the analysis.
Moreover, voluntary office hours are offered every second week and the timetable and zoom-link is available in Itslearning.
English
05.09.2022 - 31.12.2022
21.04.2022 - 29.08.2022
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development
H-5
-
no exam
Introduction to the theme and sentiment analysis (discussion on discussion forum+ reading list)
- Designing and implementing sentiment analysis for your own organisation (or other institution, brand etc.)
- Reporting results and suggestions how these results could be used in business.
Both activity in discussions and interaction between theories and practise in the final output & visibility of the analysis process will be assessed.
- consumer in social media
- value creation
- sentiment tools and the IPA model for analysing emotions
- emotional relationship between the consumer and the brand
- company as an object of emotions in social media (incl. brand romance, word of mouth, emotional intelligence, halo effect, groundswell)
* Quantity: Assignments are not completed to an acceptable level
* Quality: The minimum learning objectives are not met (see course description)
* Research, thinking, communication and reflection are acceptable
* Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability
* Research, thinking, communication and reflection are good
* General understanding of theory and application in real-life context
* Mastery of theory and penetrating insights in real-life context
* Outstanding research, thinking, communication and reflection
Markku Lindell
Markku Lindell (not translated)
40% Face-to-face, 60% Distance learning
* Paul Trott (2013), Innovation Management and New Product Development, Financial Times/ Prentice Hall, M.U.A
* Eric Ries (2011), The Lean Startup, Penguin Books. / Ries (suom. Anu Rautanen, Jussi Markkula) (2016), Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirja, LavasDesign Oy
* Langdon Morris (2011), The Innovation Master Plan - the CEOs guide to innovation, www.innovationlabs.com, erityisesti Chapters 1, 4, 5 ja 6.
* Pentti Sydänmaanlakka (2009), Jatkuva uudistuminen - Luovuuden ja innovatiivisuuden johtaminen, Talentum Media Oy
* Everett M. Rogers, Diffusion of Innovations, (1962-) Fifth Edition 2003.
Lisäksi oppimisalustalla ja lähipäivissä annettava kirjallisuus, artikkelimateriaalit ja julkaisut. (not translated)
Lähiopetusta sekä yksilökohtaisia oppimistehtäviä, ryhmätehtävä, vertaisarviointia. Suullista, kirjallista ja visuaalista raportointia. Itsearviointia. (not translated)
Opintojakson suorittaminen edellyttää hyväksytysti suoritetettuja itse- ja vertaisarviointeja sekä yksilöoppimistehtäviä ja ryhmätehtävää. Oppimis- ja ryhmätehtävä arvioidaan asteikolla 0-5, jossa 0 on hylätty. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvioiden keskisarvona. Tarkemmin Optimassa ja lähipäivässä.
Jos opiskelija ei pääse osallistumaan lähipäivään hänen tulee tehdä annettu kirjallinen tehtävä päivän aiheista hyväksytysti. (not translated)
Finnish
15.08.2022 - 31.12.2022
16.05.2022 - 29.08.2022
0 - 35
Master of Business Administration, Business Development
2 credits
3 credits
H-5
Opintojaksolla käytetään konstruktivistista oppimista, jossa uusia opittuja teorioita ja käytäntöjä sovelletaan yksilön aiempaan tietoon ja kokemukseen. Luennoilla käsitellään nykyaikaista innovaatiotoimintaa, sen teorioita, malleja ja niiden soveltamista organisaatioissa. Lähiopetus pyrkii olemaan keskustelevaa ja opiskelijoita osallistavaa. Opiskelijat soveltavat omia ammatillisia kokemuksiaan ja uuden oppimistaan opintojaksolla annettavien erilaisten tehtävien ongelmien ratkaisemiseksi. (not translated)
Lähiopetusta 2x 8 h, Oppimistehtäviä 47 h, ryhmä-/projektitehtävä 70 h, yhteensä 133 h.
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä. (not translated)
Opintojakson ennakkotehtävä (itsearviointi) on ladattavissa oppimisalustalta (itsLearning) 22.8. Ennakkotehtävä palautetaan oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää.
Sisältö:
Innovaatioiden yhteiskunnallinen merkitys "big picture" ja makrotalous.
Innovaatioiden s-käyrä. Innovaatiotyypit, -mallit, -prosessit ja niihin vaikuttavat organisaatiokulttuurit. Innovaatioiden mahdollistajat, uudet teknologiat ja trendit. Avoimet ja suljetut innovaatioympäristöt. Startup kulttuuri.
Tuotekehitystoiminta, projektitoiminta, portfoliohallinta, innovaatioiden linkitys organisaation strategiaan. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut vertaisarviointeja, tehtäviä tai projekti-/ryhmätyön osuuttaan hyväksyttävästi annetussa aikataulussa. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa innovaatioiden johtamisen peruskäsitteitä, konsepteja ja teorioita sekä osaa soveltaa tietoa organisaationsa ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa sitä annettuihin tehtäviin. (not translated)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti innovaatioiden johtamisen teorioita ja konsepteja ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija osaa käyttää annettua kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja osaa löytää ja soveltaa asiaankuuluvia ammatillisia ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia. Opiskelija osoittaa merkittävää aloitteellisuutta, tuo esille perusteltuja uusia ideaoita ja innostaa muita innovaatiojohtamisellaan. (not translated)
Nina Vainio
Face-to-face
Finnish
24.10.2022 - 29.11.2022
30.04.2022 - 10.10.2022
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development
H-5
133 t (not translated)
Sisältö:
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää: 24.10.2022 ja 29.11.2022. Lähipäivien lisäksi tehdään etätehtäviä.
Tarkemmat tiedot opintojen toteutuksesta tulee Itslearning-oppimisalustalle. (not translated)
Markku Lindell, Tapani Kilpeläinen (not translated)
Distance learning
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Cynthia Stackpole Snyder (2013), A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki,
Risto Pelin (2020), Projektihallinnan käsikirja, ISBN 978-952-67201-2-8 nidottu
Kai Ruuska (2013), Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla. (not translated)
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista, yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinnista sekä projektiraportoinneista. PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe. (not translated)
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina. Hyväksytysti suoritettu PMAF foundation sertifiointikoe.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 31.08.2022
0 - 35
Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö: 3 opiskelijaa.
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, esim. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera (not translated)
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development, Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen (not translated)
3 credits
5 credits
H-5
Hyväksytysti suoritettu PMAF Foundation projektiosaamisen sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus. (not translated)
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Lähiopetuksessa, verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmissä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi. (not translated)
Webinaarit 16h,
Yksilötehtävät, 47h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 72h
Yhteensä 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä. (not translated)
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ItsLearning oppimisalustalla.
Opintojakso alkaa 22.8.2022, jolloin ennakkotehtävä on saatavissa itsLearning (ITS) alustalla hyväksytysti opintojaksolle ilmoittautuneille. Ennakkotehtävä on tärkeää palauttaa oppimisalustalle viimeistään 1.9.
Webinaarien / online tapaamisten aikataulu on seuraava:
pe 2.9.2022 9.00-16.15
ma 19.9. 16.00-17.30
ma 3.10. 16.00-17.30
ma 24.10. 16.00-17.30
ma 7.11. 16.00-17.30
PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe on osa opintojakson vaatimuksia, koe järjestetään marras- joulukuun vaihteessa. Webinaarien (verkko-opetus) luento-osuudet tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten.
Opintojakso koostuu erilaista projektinhallinnan aihealueista ja niihin liittyvistä yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävistä, jotka on aikataulutettu. Opintojaksolla on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja yksilö- ja ryhmätehtävissä sekä vertaisarvioissa.
Opintojaksolla keskitytään projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä kaikille projekteille riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projekteissa, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin. (not translated)
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia. (not translated)
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Maarit Laiho
Mervi Varhelahti
Face-to-face
Arvosana koostuu opiskelijan itsearviosta, ryhmän vertaisarviosta sekä kouluttajan arviosta.
Arvioinnissa arvioidaan aktiivisuutta (keskustelut korottaa/laskee arvosanaa), yhteistyökykyä
(ryhmätyö 40%) sekä kykyä yhdistää teoriaa ja omia näkemyksiä (analysointi, kritiikki, uudet ideat
omaan työhön reflektiopäiväkirjassa 60%).
Arvioinnin kohteena ovat keskustelut, ryhmätyö ja pv-kirja-reflektointi.
Opintojaksolla ei ole tenttiä. (not translated)
Finnish
19.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development
H-5
Opintojakson aikana käsitellään tieteellisiä tutkimustuloksia (myös kansainvälisiä englanninkielisiä
julkaisuja) peilaten niitä omiin toimintaympäristöihin. Teorioista, omista näkemyksistä ja
kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähitapaamisissa sekä
virtuaalisesti käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opetuspäivien välissä tehdään virtuaalisesti ryhmätyönä visuaalinen esitys työyhteisötaidoista sekä harjoitellaan itsensä johtamisen taitoja reflektiopäiväkirjan muodossa. (not translated)
Yksilötyö: Reflektiivinen oppimispäiväkirja
Ryhmätyö: Visuaalinen esitys (not translated)
Opintojakson opetuspäivät pidetään 19.9.2022 klo 9-16 ja tiistaina 14.11.2022 klo 9-16.
•Rakentava vuorovaikutus
• Erilaisuus työyhteisöissä: Mikko Niskasen luento
•Haasteellisten tilanteiden kohtaaminen
•Työyhteisön toimintaan ja toimivuuteen vaikuttavat tekijät, muun muassa organisaation kulttuuri ja identiteetti sekä virtuaalisuus
Kaikkien on mahdollisuus tehdä Thomas-analyysi. (not translated)
YKSILÖTEHTÄVÄT
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana. (not translated)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana. (not translated)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu päiväkirjassa: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio päiväkirjassa: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
TIIMITYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana. (not translated)
Keijo Varis
Opintojakson toteutuksesta vastaa TELI Maisterikoulun MBA-tutkintojen johtamisen yliopettaja, KTT Keijo Varis. (not translated)
Face-to-face
Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Kaikki muu materiaali, joka on ITSLEARNINGIN Resurssit -välilehden alla. Pääosa oppimateriaalista in ITSLEARNINGISSÄ. (not translated)
Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -oppimisjärjestelmään siellä mainitussa aikataulussa niille varattuihin palautuslaatikoihin. Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen. (not translated)
Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan. (not translated)
Finnish
19.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
10 - 38
Suomeksi
YLIKES22 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl
Keijo Varis, Tel. 040 532 3985: email: keijo.varis@turkuamk.fi (not translated)
Engineering and Business
Master of Business Administration, Business Development
H-5
Ei vaihtoehtoista opintojen suoritustapaa. (not translated)
INNOPEDA: monipuoliset. (not translated)
Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 133 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSÄ mainitut tehtävät ja STQ-testi. (not translated)
Opintojakso on YLIKES22 opiskelijoille pakollinen (35 kpl), muita otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä 3 kpl.
Lähiopetuspäivät:
Ti 20.9.2022 ja Ti 25.10.2022, klo 9 – 16
Lemminkäisenkatu 30 Luokkassa A306 (jos muutoksia, ilmoitetaan myöhemmin)
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus
Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNIN-oppimisjärjesteömään siellä mainitussa aikataulussa. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.