Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
12.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Hanna Manninen
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Mervi Rankila-Källström
Lähiopetus
Oppimateriaalina mm.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/teatteri2.0.ota.fi/Julkaisu/teatteri2.0_avoin-nayttamo_lowres-sivuittain.pdf
Opintojaksolla käydään läpi edellä mainittujen esityslähtökohtien työtapoja sekä case-esimerkkejä. Opiskelijat kokeilevat eri lähtökohdista työskentelyä vaihtuvissa pienryhmissä. Samalla opiskelija lisää omaa ymmärrystään eri lähtökohtien mahdollisuuksista sekä tiedostaa esityksen tekemisen lähtökohtien moninaisuutta.
Suomi
05.09.2022 - 01.11.2022
06.08.2022 - 30.09.2022
1 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Käytännön kokeilut puolestaan kannustavat tutkimaan itselle uusia ja vieraitakin lähtökohtia.
Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, jonka pohjalta opiskelija palauttaa raportin Itslearningiin.
Vertaisoppiminen, ryhmäkeskustelut ja itsenäinen työskentely.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu esityksen ohjaamisen lähtökohtiin kuten teksti, aihe, esityspaikka, interaktiivisuus, kommunikaatio tai niiden yhdistäminen. Opiskelija hahmottaa, miten ohjaajana erilaiset työtavat teatterissa voivat olla argumentoitavissa työryhmälle ja yleisölle sekä miten lähtökohdista voidaan edetä kohti valmista esitystä.
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla esiintuotuja lähtökohtia esityksen tekemiseen hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa esityksen tekemisen prosessia ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia esityksen tekemiseen ja sitä kautta erilaisia tapoja tehdä esitystä.
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
08.09.2022 - 31.01.2023
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marja Susi
Marja Susi
Lähiopetus
-läsnäolo opetuksessa ja osallistuminen
-annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa
-sisällön kehittäminen itsenäisesti ja yhdessä ryhmän kanssa
-vuorovaikutus osana prosessia
-raportti
Suomi
07.09.2022 - 29.09.2022
02.07.2022 - 15.09.2022
6 - 12
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Forum-teatteritekniikka.
Opintojakson aikana tutustutaan forum-teatteriin, sen taustaan ja sovelluksiin sekä käyttöön teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatissa. Opintojakson aikana toteututeaan forum-teatterikohtaukset valittujen yleisöjen kanssa.
Lähiopetus:
-forum-teatterin historiaa
-forum-teatteriharjoitteita
-dramaturginen kehys forum-teatterissa
-jokerin tehtävä ja tekniikat
-omien kohtausten suunnittelu ja testaus pienryhmissä
-kontakti valittuun yleisöryhmään ja aktivoivan kohtauksen suunnittelu
-esitykset yleisölle
Lisäksi tutustuminen opintojakson aikana jaettavaan taustamateriaaliin (Rohd, Boal)
Opintojakson ajat:
7.9. 9-12
8.9. 9-15
9.9. 9-14
12.9. 9-12
13.9. 9-15
14.9. 9-15
15.9. 9-12
19.9. 9-15
20.9. 9-12
21.9. 9-14
22.9. 9-14
26.9. 9-12
27.9. 9-15
28.9. 9-15
29.9. 9-12
-läsnäolo lähiopetuksessa
-lisäksi opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja suorittaa kaikki osa-alueet aikataulussa
-opiskelija osaa perustiedot aiheesta
-läsnäolo lähiopetuksessa
-annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa
-sisällön soveltaminen oma-aloitteisesti ja sen eteenpäin vieminen opintojakson aikana
-ryhmässä toimiminen ja valittujen sisältöjen kehittäminen reflektoiden
-läsnäolo lähiopetuksessa
-annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa
-sisällön soveltaminen oma-aloitteisesti ja sen eteenpäin vieminen opintojakson aikana
-ryhmässä toimiminen ja valittujen sisältöjen kehittäminen reflektoiden
-lisäksi kyky soveltaa ja luoda uutta sekä omista ja ryhmän lähtökohdista suhteessa aiheeseen
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Emma Nivala
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Antti Nerg
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Antti Nerg
Lähiopetus
Suomi
08.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 22
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Mervi Rankila-Källström
Lähiopetus
Luennot, keskustelut, ryhmätyö, digioppiminen, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät.
Aktiivinen osallistuminen orientoivaan viikkoon. Osallistuminen infotilaisuuksiin ja opintopsykologin tuokioon. Annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa ja -mitassa.
Arviointi hyväksytty tai hylätty
Suomi
21.08.2022 - 23.09.2022
15.08.2022 - 18.09.2022
1 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Keskustelevat luennot, yhteisopettajuus, keskustelut, ryhmätyö, digioppiminen, fyysiset harjoitteet, oppimistehtävät.
Oppimistehtävät annetaan orientoivan viikon aikana.
Orientoivat opinnot, syksy 2020
Sisältö:
- Orientaatio opiskeluun Turun ammattikorkeakoulussa.
- Erilaisiin oppimisympäristöihin tutustuminen (tilat ja laitteet, kirjasto, Peppi, ItsLearning, Messi, Tuudo ym.)
- Opiskelijakunta TUO
- Esteetön opiskelu (fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen)
- Ryhmäytyminen
- Koulutusalaan tutustuminen (ammattikorkeakoulututkinnon rakenne ja sisältö, oman koulutusohjelman opetussuunnitelman esittely ja siihen tutustuminen, HOPS-ajattelun lähtökohdat ja mahdollisuudet (muut koulutusohjelmat, JOO-opinnot, virtuaaliopinnot), ammattikorkeakouluopiskelua koskevat säädökset ja määräykset)
- Opintososiaaliset edut (opintojen rahoitus, ateria- ja matkaedut, terveydenhuolto)
Mervi Rankila-Källström
Lähiopetus
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä
Arviointi HYVÄKSYTTY tai HYLÄTTY
Suomi
05.09.2022 - 01.06.2023
06.08.2022 - 30.09.2022
1 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Taideakatemian) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen, opiskelijabarometriin vastaaminen, HOPS-keskustelut,
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 31.05.2023
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Opettajat: Minna Karesluoto ja Laura Tikka
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 31.05.2023
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 31.05.2023
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 25
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Itseohjautuva oppiminen, vertaisoppiminen, oman ajattelun reflektointi, tiimityöskentely.
Arvioinnin kohteena on opiskelijan aktiivinen, rehellinen ja ammattimainen läsnäolo, annettujen oppimistehtävien toteuttaminen määräajassa, vuorovaikutus toisten opiskelijoiden kanssa ja motivaatio.
Suomi
08.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Lähiopetus, opiskelijalta opiskelijalle vertaispalaute, opettajalta opiskelijalle mentorointi, devisíng, improvisaatio, learning cafe
Liikeilmaisun opintojakson aikana opiskelija suunnittelee, hautoo, testaa ja jakaa ajatuksiaan sekä ideoitaan taiteelliseen opinnäytetyöhönsä. Lisäksi jakson aikana ideoidaan ja suunnitellaan taiteellisten opinnäytteiden tuotannollista toteuttamista yhteistoiminnallisesti. Jakson aikana opiskelija työstää taiteellisen opinnäytetyönsä aiesuunnitelmasta työsuunnitelmaksi ja jakaa työn edistämisen osatavoitteiksi aikataulusuunnitelmaksi keväälle 2023.
Linda Latokartano
Lähiopetus
Miia Pätsi: Näyttelijän tekniikoita
Elina Kilkku: Teatterin tyylilajit
Tiina Markkanen: Älä näyttele
Opintojaksolla syvennytään näyttelijäntyöhön erilaisten näyttämöllisten harjoitteiden, pelien ja leikkien kautta. Näyttelijäntyöllisessä fokuksessa kurssilla ovat mm. läsnäolo, kontakti, reagointi sekä draamatekstin analysointi näyttelijän näkökulmasta.
Käytännön harjoitteiden lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia ja keskustellaan opettajan johdolla näyttelijäntyön teoreettisista lähtökohdista.
Kurssilla työskennellään myös tekstin kanssa ja mahdollisuuksien mukaan valmistetaan myös demo-esitykset kurssin päätteeksi.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta loppuraportista. Opiskelija pitää opintojakson aikana oppimispäiväkirjaa, jossa opiskelija reflektoi omaa oppimisprosessiaan näyttelijäntyön näkökulmasta opintojakson ajan.
Arviointi perustuu opiskelijan läsnäoloon, aktiiviseen tuntityöskentelyyn sekä annettujen tehtävien tekemiseen aikataulun mukaisesti. Kurssilla arvioidaan opiskelijan henkilökohtaista kehitystä kurssin aikana sekä opiskelijan halua haastaa itseään oppimisprosessissa. Arviointiin vaikuttaa myös ryhmätyötaidot: halukkuus ja kyky työskennellä ryhmässä sekä toisten opiskelijoiden kannustaminen.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo sekä osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) aktiivinen osallistuminen reflektiokeskusteluihin ja ”laboratoriotyöskentelyyn”
3) tehtävien soveltaminen ja linkittäminen omaan tulevaan ammattiin
Suomi
01.11.2022 - 26.12.2022
05.09.2022 - 30.11.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Opintojaksolla painotetaan sitä, millaisia näyttelijäntyöllisiä valmiuksia opiskelija tarvitsee siirtyessään työelämään, ja miten hän osaa hyödyntää oppimaansa ohjatessaan ryhmiä.
Opetus tapahtuu lähiopetuksena. Kirjallinen raportti palautetaan opettajalle opintojakson päätteeksi.
Opiskelija tutustuu näyttelijäntyön perusteisiin teorian ja käytännön harjoitteiden kautta.
Opiskelija ei osallistu opetukseen. Oppimistehtävät puuttuvat ja/tai ovat vajavaisia. Opiskelija ei osoita aktiivisuutta oppimistilanteissa, eikä oppimistehtävien suorittamisessa.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Hän osaa tunnistaa opintojakson keskeiset käsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ajallaan.
Opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käytettyjä käsitteitä kirjallisesti sekä suullisesti. Hän osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti kurssin ilmapiiriin.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun, ”laboratoriotyöskentelyyn” sekä analyysiin. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan.
Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko opintojakson onnistumiseen.
Soile Mäkelä
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Soile Mäkelä
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Soile Mäkelä
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Soile Mäkelä
Lähiopetus
Suomi
09.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Vesa Kankaanpää
Minna Karesluoto
Jaana Kivivuori
Kirjallisen opinnäytetyön seminaarit: Vesa Kankaanpää
Suomen kielen ohjaus: Jaana Kivivuori
Erikoistumisalan sisäinen ohjaaja: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 31.05.2023
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus, Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja, Musiikin koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Turun AMK:n Taideakatemia
Sirkuskoulutus
Opinnäytetyön ohjeistus
Ohjaava opettaja: Minna Karesluoto
Opiskelijat: PTEASS19 ja monimuoto
SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖN OHJEISTUS
LUKUVUODELLE 2022-2023
1 MITÄ ON SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖ?
Turun ammattikorkeakoulussa opinnäytetyö on opintojen loppuun sijoittuva näyte opintojen kautta saavutetusta ammatillisesta tasosta. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia erilaisissa asiantuntijatehtävissä.
Opinnäytetyön laajuus ja luonne vaihtelevat koulutuksittain. Opinnäytetyön voi tehdä osana Turun ammattikorkeakoulun hanketoimintaa. Opinnäytetyön voi tehdä joko yksilö-, pari-, ryhmä- tai projektityönä. Yhteistyötä voidaan tehdä yli koulutusalojen. Tällöin työ arvioidaan kokonaisuutena, mutta kunkin opiskelijan työpanos ja vastuualueet tulee olla selkeästi osoitettavissa.
Opinnäytetyötä säätelee laki ja asetus ammattikorkeakouluopinnoista. Turun AMK:n opinnäytetyönohjeistus ja prosessikuvaus löytyy Turun AMK:n intranet sivustolta (Messi) kohdasta Opiskelu.
Kukin koulutusala ja erikoistumisala määrittelee tarkemmin omat kriteerinsä ja tavoitteensa opinnäytetyölle.
Sirkuksen opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheeseen sijoittuva projekti, jossa opiskelijalla on mahdollisuus syventää, harjoittaa ja täydentää ammatillisia valmiuksiaan ennen työelämään sijoittumista. Sirkusalan asiantuntijatehtäviä on monenlaisia (opettaja, esiintyjä, ohjaaja) ja opinnäytetyön tulisi antaa mahdollisuus erikoistua. Työn tavoitteena on vahvistaa ammatti-identiteettiä ja kehittää sirkuksen ammattikäytäntöjä. Opinnäytetyön avulla myös luodaan yhteyksiä työelämään.
Sirkuksen opinnäytteen tavoitteena on osoittaa koulussa tapahtunut oppiminen sekä kyky soveltaa opittuja tietoja ja taitoja käytäntöön. Oppilaan tulee kyetä itsenäiseen työnsä suunnitteluun, sen arviointiin ja toteuttamiseen sekä oman työnsä dokumentointiin ja arviointiin.
Sirkuksen opinnäytetyön laajuus on 25 opintopistettä. (675 tuntia opiskelijan työtä, tarkoittaa n. seitsemäntoista 40 tunnin työviikkoa)
Sirkuksen opinnäytetyö koostuu seuraavista osa-alueista:
Opinnäytetyöseminaari 2 op
Tiedonhaun kurssi 1op
Käytännön osio 10op:
Taiteellinen opinnäytetyö, 10op tai
Pedagoginen opinnäytetyö, 10op tai
Laaja kirjallinen tutkielma, 20op tai
Muu työ, 10op
ja
Kirjallinen osio 10 op:
Kirjallinen tutkielma, jossa pedagoginen kysymys ja
Loppuseminaari, 2 op
ja
Kypsyysnäyte (joka sisältyy loppuseminaarin osuuteen)
Opinnäytetyön aloittamisen edellytyksenä on, että kaikki opetussuunnitelman mukaiset edeltävät opinnot ovat hyväksytysti suoritettuja.
Opinnäytetyöseminaarin hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä opinnäytetyön tekemiselle.
Opinnäytetyöseminaari (4op) sisältää ryhmäkokoontumisia ja yksilöohjausta.
Seminaari koostuu kolmesta osasta:
1. Luennot, lähiopetus (3op):
opettajat Vesa Kankaanpää, Jaana Kivivuori ja Minna Karesluoto
2. tutorointi (1op)
Minna Karesluodon kanssa:4h/ opiskelija
3. loppuseminaarit keväällä 2023, johon kuuluu myös kypsyysnäyte (2op).
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa yksilöohjausta:
- 4h/ opiskelija/ kirjallinen opinnäytetyö
- opettaja Minna Karesluoto
- ajankohta syksy 2022- kevät 2023
- opiskelija ja opettaja sopivat yksilöohjauksen ajoista työn aloitukseen, keskivaiheeseen ja viimeistelyyn
Opinnäytetyöseminaarit toteutetaan yhdistettynä luento- ja ryhmätyöskentelynä. Työskentelyssä tärkeällä sijalla on opiskelijoiden omatoimisesti harjoittama tiedonhankinta ja prosessikirjoitus. Seminaarin luennoilla käsitellään mm. tutkimuksen metodologisia kysymyksiä ja lähinnä laadullisten tutkimusmenetelmien käyttöä. Seminaarin tavoitteena on auttaa opiskelijaa kartoittamaan opinnäytetyönsä ajatuksellista taustaa (eli nk. teoreettista viitekehystä).
Opiskelija hahmottaa itselleen tärkeän tutkimuksellisen kysymyksen ja kykenee perustelemaan väitteensä sekä suullisesti että kirjallisesti. Päätavoitteena on korkeatasoisen kirjallisen aiesuunnitelman tuottaminen ja kirjallisen työn aloittaminen joltain sirkustiedon alueelta.
Opiskelija laatii kirjallisen aiesuunnitelman opinnäytetyöstään, jonka sirkuksen tutoropettaja, seminaarista vastaavat opettajat ja esittävän taiteen koulutuspäällikkö hyväksyy. Tämän jälkeen opiskelijalle nimetään henkilökohtainen ohjaaja. Opiskelija osallistuu opinnäyteseminaariin ja toteuttaa opinnäytetyönsä mahdollisimman itsenäisesti.
Opinnäytetyön hyväksymisehtoina ovat:
1. osallistuminen opinnäytetyöseminaariin hyväksytysti
2. hyväksytty opinnäytetyö (käytännön osio ja kirjallinen tutkielma)
3. osallistuminen loppuseminaariin hyväksytysti
4. hyväksytty kypsyysnäyte
5. opinnäytetyön dokumentointi ohjeistuksen mukaisesti
Jos opinnäytetyö tehdään yhteistyössä toisen opiskelijan kanssa, on siinä oltava selvästi toisistaan erottuvat osiot ja vastuutehtävät.
2 SIRKUKSEN OPINNÄYTETYÖN SISÄLTÖ
Opinnäytetyön vaihtoehdot sirkuskoulutuksessa ovat:
1. Taiteellinen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
2. Pedagoginen opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
3. Kirjallinen opinnäytetyö (laaja kirjallinen tutkielma)
4. Muu opinnäytetyö (käytännöllinen ja kirjallinen osio)
1 Taiteellinen opinnäytetyö
Sirkuksen AMK-tutkinnon opinnäytetyön käytännön osiona voi olla sirkuksen ohjaustyö, sirkusesiintyjänä työskentely, yhdistelmä edellä mainituista töistä tai muu taiteelliseksi näytöksi soveltuva projekti. Opinnäytetyö koostuu taiteellisesta prosessista, prosessin tuotoksesta sekä kirjallisesta osuudesta. Kirjallisessa osiossa opiskelija voi tarkastella taiteen tuotosta ja siihen liittyvää taiteellispedagogista prosessia pohtien kriittisesti sirkustaiteen olemusta ja oppimista. Kirjallinen osio voi myös olla itsenäinen suhteessa taiteen tuotokseen.
Kirjallisen osion pituus on 20-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 4000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tutkielman tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
1.1 Sirkusohjaus
Sirkuksen ohjaustyössä opiskelija voi käyttää hyväkseen eri taiteen keinoja, mutta sen tulisi ensisijaisesti osoittaa tekijänsä ymmärrystä sirkuksen ominaispiirteistä ja valitun materiaalin omaperäisestä käytöstä ja luovasta soveltamisesta. Ohjaustyö voi olla solistille tai ryhmälle tehty sirkusesitys. Keskeistä on tutkiva ote työskentelyyn. Sirkuksen ohjaustyön kesto voi olla 10-60min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen.
Sirkusohjausta työstäessä tulee pohtia mm. seuraavia seikkoja:
- teemat, näkökulmat, lähestymistavat
- sirkusesityksen/numeron mahdollisesti edustama genre, genret
- sirkusesityksen kokonaisrakenne (kesto, jaksotus, rytmitys)
- kohderyhmä, jolle sirkusesitys on mahdollisesti suunnattu
- liikemateriaalin käsittely: kehittely ja manipulaatio
- sirkusvälineiden käsittely: kehittely ja manipulaatio
- esiintyjien (soolo vs. ryhmä) suhteiden kehittely
- sirkusmateriaalin analyysi (välineet, liike, tila jne.)
- valomaailma, puvustus (visuaalisuus)
- tulkinnat/narraatiot sirkusesityksestä
- äänimaailma
- dynaamiset rakenteet
- ohjausmenetelmät
1.2 Sirkusesiintyjän työ
Sirkusesiintyjän työssä opiskelijan taiteellinen näyttö on sirkusesiintyjänä työskentelyä joko solistina tai ryhmässä. Opiskelija voi työskennellä joko toisen ohjauksessa tai suunnitella sirkusnumeron/ esityksen itse. Sirkusnumeron/ esityksen kesto voi olla 10-60 min sirkusvälineestä ja genrestä riippuen. Sirkusesiintyjän työn rakentamisessa voi miettiä sirkusohjaustyön yhteydessä mainittuja seikkoja.
2 Pedagoginen opinnäytetyö
Pedagogisessa projektissa opiskelija toteuttaa suunnittelemansa sirkuskasvatuksellisen hankkeen. Kyseessä voi olla esim. opetuspaketti, opetusharjoitteluun liittyvä tutkielma, käytännön pedagoginen kenttätyö tai ohjausprosessi, jonka tavoitteet ovat kasvatuksellisia. Pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastelun kohteena ovat sirkuksen oppimisen ja opettamisen kysymykset. Tutkimusmenetelminä voi käyttää mm. osallistuvaa havainnointia, haastattelua ja kirjallisuuteen tutustumista. Kirjallinen osio kuuluu läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
3 Laaja kirjallinen opinnäytetyö
Opinnäytetyö voi olla myös pelkästään kirjallinen tutkielma, mutta silloin sen on laajuudeltaan ja vaatimustasoltaan oltava korkeampi kuin silloin, kun se on osio opinnäytetyötä. Kirjallisen tutkielman tarkoituksena on pohtia syvällisesti jotain sirkuksen opettamiseen ja/tai oppimiseen liittyvää ilmiötä. Aiheen käsittelyssä tulee hyödyntää käytännöllisten ja teoreettisten aineiden opintoja. Opiskelijan tulee osoittaa tutkimusmetodisia valmiuksia sekä analyyttisiä ja tehokkaan tutkimuksellisen kirjoittamisen taitoja. Kirjoittamisen tyyli voi olla luonteeltaan akateemista ja/tai luovan kirjoittamisen metodeita soveltavaa. Kirjallisen tutkielman pituus on 40 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 8000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekijän tulee osoittaa analyyttisyys ja kriittisyys lähdemateriaalin käytössä ja valitun aiheen merkityksellisyys sirkusalan ammattikäytäntöjen kannalta. Tekstin tulee olla selkeää, tarkkaa ja jäsenneltyä.
4 Muu opinnäytetyö
Sirkuksen ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytteeksi voidaan hyväksyä myös jokin muu työksi soveltuva tuotos. Kyseeseen voivat tulla mm. erilaiset poikkitaiteelliset produktiot tai esim. sirkusoppaaksi tarkoitettu internet-materiaali tai sirkusvideo jne.
Kirjallisen osion pituus 25-35 sivua. Tekstin määrän tulee olla vähintään 5000 sanaa. Tähän sanamäärään lasketaan kaikki osion kaikki sivut kansisivu mukaan lukien, mutta ei työn liitteitä. Tekstin tulee olla selkeää ja jäsenneltyä. Lähdemerkintöjen tulee olla huolellisesti merkittyjä.
Kirjallinen osio opinnäytetyön osana
Kirjallinen osuus kuuluu kaikkiin opinnäytetöihin. Laaja kirjallinen tutkielma voi myös pelkästään täyttää opinnäytetyön kokonaisvaatimukset. Kirjallisen osion tavoitteena on sirkuksen pedagogisten kysymysten jäsentäminen ja niistä kommunikointi. Kirjallinen työ antaa mahdollisuuden sirkuksen syvälliseen, mielenkiintoiseen ja pohtivaan käsittelyyn tekstin kautta.
Kirjallinen tutkielma voi kuulua opinnäytetyöhön kahdella eri tavalla:
A. Praktinen osuus (taiteen tuotos tai pedagoginen projekti) ja siihen liittyvä raportoiva ja analysoiva kirjallinen osuus
B. Taiteen tuotos (tai muu työ) ja erillinen kirjallinen tutkielma
A. Praktinen osuus ja siihen liittyvä kirjallinen osio
Kirjallinen osuus voi muotoutua läheisessä suhteessa taiteellispedagogisen prosessin kanssa. Kirjoittaen voi käsitellä esim. taiteellista työskentelyprosessia, taiteellisia lähestymistapoja tai teemaa, jota tuotos käsittelee. Tutkielman pituus on 20-35 sivua.
Pedagogisessa opinnäytetyössä kirjallinen osio kuuluu aina läheisesti pedagogiseen projektiin. Pituus 25-35 sivua.
B. Taiteen tuotos ja erillinen kirjallinen tutkielma
Kirjallisen osion ei välttämättä tarvitse liittyä aiheeltaan taiteelliseen projektiin, vaan se voi olla täysin itsenäinen osio. Mahdollinen lähtökohta suunnittelulle voi olla, että taiteellinen ja kirjallinen osio ovat luonteeltaan itsenäisiä. Pituus 25-35 sivua.
Yhteisessä kirjallisessa opinnäytetyössä on oltava selkeät vastuualueet yhteisille tutkimuskysymyksille. Yhteisessä tutkielmassa pituus on 15-25 sivua/ tekijä.
3 KIRJALLISEN OPINNÄYTETYÖN OSION SUORITUSOHJEET
Opiskelija osallistuu oman alansa opinnäytetöiden esittelytilaisuuteen.
Sirkus:
• ti 24.5.2022 klo 9-12:15 Iso sirkussali
1)Sirkuksen opinnäytetyön startti syksyllä 2022 oman tutoropettajan ja ryhmän kanssa
Aiheet:
Sirkuksen opinnäytetyön prosessi
Sirkuksen opinnäytetyön osiot ja vaiheet: käytännöllinen/ taiteellinen osio, kirjallinen osio, seminaarit, kypsyysnäyte
Opinnäytetöiden ideariihi
ti 6.9.2022 klo 15-16:30 sirkuksen opettajahuone tai online zoom, Minna Karesluoto
ti 13.9.2022 klo 15-16:30 sirkuksen opettajahuone tai online zoom, Minna Karesluoto
2) Kirjallisen opinnäytetyön startti
Aiheet:
• Kirjallisen opinnäytetyön prosessi
• Kirjallisen opinnäytetyön ominaispiirteet, käytänteet ja ohjeet
• Aiheen ja käsiteltävän kysymyksen rajaaminen – millainen on hyvä aihe ja kysymys
• vertaispalautepareista sopiminen kirjallisen prosessin ajaksi
• pe 11.3. klo 9-12 Vesa Kankaanpää, Jaana Kivivuori ja Minna Karesluoto, online zoom
• kirjallisen opinnäytetyön info ti 6.9. klo 9-10:30, Vesa Kankaanpää ja Jaana Kivivuori
3) Luento tutkimuksellisuudesta opinnäytetöissä
Aiheet:
• Tutkimuksellisuus esittävissä taiteissa
• Tekstit lähteenä
• Taiteellinen tutkimus
• ke 23.3.2022 klo 13-16 veneluokka, yhdessä teatterin 3.vsk:n kanssa, Vesa Kankaanpää
4) Tiedonhaun verkkokurssi ja sen aloitusinfot
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi on pakollinen osa opinnäytetyötyöskentelyä. Tiedonhankintakurssi 1 op suoritetaan Itslearningissä ajalla 1.4.- elokuu 2022?
Tehtävien palautuspäivä on: ?.
Lisätietoja verkkokurssin suorittamisesta saat aloitusinfossa perjantaina 1.4.2022 klo 9-11
Online zoomissa. Vastuuopettaja: kirjastoinformaatikko/ Eija Suikkanen.
5) Suunnitelmaseminaarit
Kirjallisen osion suunnitelma jätetään palautuslaatikkoon suunnitelma X päivään mennessä.
Seminaari järjestetään seuraavasti: to 29.9.2022 klo 13:15-16:30 H217, Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto
online zoomissa:
Seminaarissa keskustellaan seuraavista aiheista:
• Opinnäytetyön aihe
• Tutkimuskysymykset ja tavoitteet
• Keskeiset lähteet ja tiedonhankinnan keinot
• Opinnäytetyön etenemisen aikataulu
Suunnitelmaseminaarissa annetaan vertaispalautetta ja kehitetään opinnäytetöiden suunnitelmia yhdessä keskustellen. Seminaarin jälkeen suunnitelmaa muokataan saadun palautteen perusteella ja viedään siitä uusi versio samaan Suunnitelma-palautuslaatikkoon X- päivään mennessä.
6) Opinnäytetyösopimus ja opinnäytetyösuunnitelma
Kaikista opinnäytetöistä tehdään opinnäytetyösopimus opiskelijan, Turun ammattikorkeakoulun ja mahdollisen toimeksiantajan välillä. Sopimuksessa määritellään mm. osapuolten oikeuksia ja vastuita. Opinnäytetyösopimuksen liitteeksi tulee koko ammattikorkeakoululle yhteinen opinnäytetyösuunnitelma, jonka keskeinen sisältö liittyy pääasiassa opinnäytetyön tekemisen kautta syntyvän aineiston hallintaan. Opiskelija vie opinnäytetyösopimuksen ja opinnäytetyösuunnitelman Ankkuriin 5.12.2022 mennessä.
Opinnäytetyösopimus löytyy ohjeineen Messistä (https://messi.turkuamk.fi/opiskelu/9/Sivut/Lomakkeet-ja-mallipohjat.aspx)
7) Kirjoittamisen työpajat
Kaksi työpajaa:
- to 13.10. klo 13:15-16:30
- to 3.11.klo 13:15-16:30
- PC-luokka H212 ja H217, Jaana Kivivuori
8) Väliseminaarit
Väliseminaarikäsittelyä varten palautetaan teksti palautuskansioon väliseminaari viimeistään X päivään mennessä.
Väliseminaari 1:
8.12.2022 klo 13:15-16:30 H217, Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto.
Seminaarissa aiheena ovat
• Keskeneräisten töiden esittelyt
• Palaute ohjaavilta opettajilta
• Vertaispalaute
Vertaispalauteparit sovitaan jo keväällä 2022.
Väliseminaari 2:
16.3.2023 klo 13:15-16:30 H217, Vesa Kankaanpää ja Minna Karesluoto.
9) Kielenhuolto
Kirjallinen opinnäytetyö tulee palauttaa kielenhuoltoon Itslearning palautuskansioon viimeistään:
X päivä mennessä.
Kielenhuolto tapahtuu ajalla X- X päivä keväällä 2023.
Kielenhuollosta vastaa Jaana Kivivuori.
10) Valmis työ
Kirjallinen valmis työ palautetaan Valmis työ kansioon Itslearningiin viimeistään X päivä.
Oman ammattialan asiantuntijaopettaja kommentoi työtäsi ja antaa julkistamisluvan. Palautuskansiosta opinnäytetyö lähetetään automaattisesti Urkund-plagioinnintarkastukseen. Lisää tietoa Urkund-järjestelmästä löytyy Messistä.
Työ arvioidaan vasta kun se on läpäissyt Urkundin ja se on ladattu Theseukseen ja näkyy siellä.
Tai sen kansitettu versio on palautettuna ohjaavalle opettajalle.
11) Sirkus ja Tanssi
Valmiit kirjalliset opinnäytetyöt esitellään lisäksi alakohtaisesti samassa yhteydessä kuin taiteellinen/pedagoginen opinnäytetyö (ja harjoittelu).
Sirkus: toukokuussa X päivänä.
14) Kypsyysnäytteen kirjoittaminen
Kypsyysnäytteet tehdään Itslearningissä ajastettuna (3h) tenttinä ajalla X päivä – X päivä.
Kypsyysnäytteeseen voit osallistua kun kirjallinen työsi on valmis ja olet saanut siihen luvan tutor-opettajaltasi.
Vastaavat opettajat: Minna Karesluoto & Jaana Kivivuori
4 OHJAUSKÄYTÄNNÖT
Opiskelijalla on opetussuunnitelman mukaan oikeus siihen, että häntä ohjataan opinnäytetyön kaikissa vaiheissa. Sirkuskoulutuksen virallisessa ohjausjärjestelmässä ovat mukana opinnäytetyön vastuuhenkilö, opiskelija, taiteellisen ja pedagogisen työn ohjaava opettaja, kirjallisen työn ohjaava opettaja sekä työn arvioijat.
Jokainen opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle tai pedagogiselle käytännölliselle opinnäytetyölleen. Ohjaavaksi opettajaksi voi ehdottaa sirkuksen tai esittävän taiteen päätoimisia opettajia tai sivutoimisia ”vakituisia” opettajavieraita. Opiskelija voi myös ehdottaa muita esittävän taiteen alan kokeneita taiteilijoita tai pedagogeja oman taiteellisen työnsä ohjaajiksi.
Työtä ohjaava opettaja toimii myös työn arvioijana. Lisäksi arvioinnin antaa sirkuskoulutuksesta vastaava tutoropettaja. Kirjalliset työt arvioivat Minna Karesluoto ja Vesa Kankaanpää.
Ehdotukset käytännön taiteellista osiota ohjaavista opettajista esitetään kirjallisesti taiteellisen opinnäytetyön aiesuunnitelmassa sirkuskoulutuksesta vastaavalle opettaja Minna Karesluodolle 30.9. 2022 mennessä. Sirkuskoulutusvastaava ilmoittaa kirjallisesti sähköpostitse valituista ohjaavista opettajista opiskelijoille. Tutoropettaja hoitaa henkilökohtaiset työsopimukset ko. valittujen opettajien ja arvioijien kanssa.
Ohjaavan opettajan ja opinnäytetyön tekijän ohjaussuhde on yksilöllinen molemmissa opinnäytetyön osioissa, joten kyseisten henkilöiden tulee sopia yhdessä ohjauksen luonteesta.
Opiskelijan tulee huolehtia siitä, että hän välittää kirjallisen aiesuunnitelmansa ohjaavalle opettajalle ja sirkuksen tutoropettajalle ennen työnsä alkua ja kommunikoi niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee keskustelu ja/tai ohjausapua. Opiskelija on itse vastuussa taiteellispedagogisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan. Opiskelija on myös itse vastuussa siitä, että hän ehdottaa projektin budjetin sirkuskoulutusvastaavalle ja sopii tutoropettajan, esittävän taiteen tuottajaportaan ja muiden opinnäytteiden esittäjien kanssa siitä, milloin mahdollinen taiteellinen tuotos esitetään.
Taiteellisen työn ohjaava opettaja seuraa käytännön prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja myös arvioi projektin sen valmistuttua ja arvioi tulosta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen prosessin aikana asettanut. Arviointiin ohjaavalle opettajalle on varattu 5 h/ opiskelija. Ulkopuolinen arvioija arvioi ainoastaan taiteellista tuotosta ja sisäinen ohjaava opettaja koko opinnäytetyöprosessia.
Kirjallisen työn sisäisenä ohjaajana toimii lukukaudella 2022-2023 Minna Karesluoto. Kirjallisen työn ohjauskäytäntö jakaantuu sisällölliseen (tutorointi) ja kielenhuollon (klinikka) ohjaukseen.
Kielenhuollon ohjausta antaa Jaana Kivivuori. Kirjallisen opinnäytetyön seminaareista vastaa Vesa Kankaanpää.
5 SIRKUKSEN KIRJALLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT
Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa kirjalliseen opinnäytteeseen liittyvissä tutkimuksellisissa ja kirjoittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja aikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa tutkimukseen liittyvistä tutkimuskysymyksistä, menetelmien valitsemisesta ja työn valmistumisesta ajallaan.
Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 5h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen julkaistavaksi. Lisäksi hän lukee valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarviointi palautetaan viimeistään 2 viikkoa valmiin hyväksytyn työn palautuksesta.
Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.
Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa asettanut.
Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää s-postilla tutkielman suunnitelman, jossa esittelee työnsä idean, tavoitteet ja aikataulun, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta kirjallisesti s-postitse opiskelijalle, työsuunnitelman hyväksymisen jälkeen työn aloittaminen
- 2. kerta: opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle tutkielman teoriaosuutta ja menetelmiä käsittelevää tekstiä ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta, mukaan myös alustava sisällysluettelo
- 3.kerta: opiskelija lähettää tutkielman kokonaisuudessaan ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjallisen välipalautteen
TYÖN ESITTELEMINEN VÄLISEMINAARISSA MUILLE OPISKELIJOILLE JA PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN OPPONOIVALTA OPISKELIJALTA
- 4. kerta: valmiin tutkielman lähettäminen ohjaavalle opettajalle arvioitavaksi annetun aikataulun mukaisesti
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- toimittaa työn suunnitelmat määräaikaan mennessä ja muokkaa niitä eteenpäin
- lähettää tutkielman päivitetyn suunnitelman/ keskeneräistä tutkielmaa ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä tutkimuksellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- osaa perustella valintansa
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi
6 SIRKUKSEN TAITEELLISEN OPINNÄYTETYÖN OHJAAVAN OPETTAJAN TEHTÄVÄT JA OPISKELIJAN VASTUUT
Ohjaava opettaja konsultoi opiskelijaa taiteelliseen opinnäytteeseen liittyvissä taiteellisissa ja tuotannollisissa kysymyksissä. Opiskelija huolehtii siitä, että hän antaa työsuunnitelman, budjetin ja harjoitusaikataulun ohjaavalle opettajalle ennen työn aloittamista. Opiskelijan vastuulla on kommunikoida niistä kysymyksistä, joihin hän tarvitsee apua ja palautetta. Opiskelija on vastuussa taiteellisista valinnoistaan ja työn valmistumisesta ajallaan.
Ohjaava opettaja seuraa prosessin kulkua ja antaa ohjausapua ja palautetta henkilökohtaisesti 10h/ opiskelija. Ohjaava opettaja kirjoittaa työstä välipalautteen ja välipalautteessa hyväksyy työn etenemisen esitettäväksi opinnäytetyöfestivaalilla. Lisäksi hän katsoo valmiin työn ja kirjoittaa loppuarvioinnin sekä prosessista että valmiista tuotoksesta. Loppuarvioinnin palautus viimeistään 2 viikkoa taiteellisen teon katsomisesta.
Arviointi annetaan numeraalisesti asteikolla 1 – 5.
Ohjaava opettaja pyrkii antamaan palautetta suhteessa niihin tavoitteisiin, joita opiskelija on itselleen työn suunnitelmassa ja prosessin aikana asettanut.
Opiskelija sopii ohjaavan opettajan tapaamisista esim. seuraavasti:
- 1. kerta: opiskelija lähettää s-postilla suunnitelman, jossa esittelee työnsä idean ja tavoitteet, työryhmän, aikataulun ja kustannusarvion, ohjaava opettaja antaa palautteen suunnitelmasta s-postitse opiskelijalle
- 2. kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työstä palautetta
- 3.kerta: opiskelija demoaa työtään ohjaavalle opettajalle ja ohjaava opettaja antaa työn etenemisestä kirjalllisen välipalautteen (välipalaute lähetetään myös Minna Karesluodolle, välipalautteessa lupa työn etenemiseen festivaalilla esitettäväksi)
- 4. tapaaminen: valmiin tuotoksen katsominen ja arvioinnin kirjoittaminen
Opiskelija:
- sopii tapaamiskerroista
- lähettää taiteellisen työnsä päivitetyn suunnitelman ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin (vähintään viikkoa ennen sovittua tapaamisaikaa)
- valmistaa kysymyksiä ja lähettää ne myös etukäteen ohjaavalle opettajalle
- vastaa työnsä taiteellisista sisällöllisistä ratkaisuista
- on vastuussa työn etenemisestä ajallaan
Ohjaava opettaja:
- pitää kiinni sovituista tapaamiskerroista
- on valmistautunut antamaan rakentavaa palautetta ja perustelee näkemyksensä
- ohjaa työtä eteenpäin kriittisenä tutkana
- arvioi työn suunnittelusta tuotokseksi
Sirkuksen opinnäytteet esitetään Grande Finale sirkuksen opinnäytetyöfestivaalin muodossa Köysiteatterissa ja/tai Videostudiossa ja/ tai Sigyn-salissa keväällä 2023.
7 AIESUUNNITELMA, ESSEE JA TOTEUTUSSUUNNITELMA
Opinnäytetyötä suunnitellaan prosessimaisesti niin taiteellisen, pedagogisen kuin tutkimuksellisen opinnäytetyön osalta. Prosessin avulla aihe tarkentuu ja materiaalin kerääminen valitusta aiheesta tulee raportoiduksi.
Opinnäytetyön suunnittelun kaksi vaihetta:
1.vaihe: AIESUUNNITELMA
Aiesuunnitelmassa selvitetään ja perusteellaan:
- mitä aiotaan tehdä opinnäytetyöksi? (mitä tutkin? aihe, idea? sirkuslajit? sirkusvälineet?)
- millaiset tavoitteet työlle asetetaan? (tutkimuskysymykset? taiteelliset, tekniset tavoitteet, pedagogiset tavoitteet?eettiset periaatteet?)
- miten ja mistä lähdeaineistoa hankitaan? (tutkimusmenetelmät? luomisen ja harjoittamisen menetelmät? ohjaamisen menetelmät? inspiraation lähteet? motiivit?)
- perustelut aiheen valinnalle (miksi tutkin? miksi tällainen aihe juuri nyt?)
- perustelut tiedon kokoamisen ja käsittelyn tavoille ja menetelmille (perustelut taiteellisen luomisen ja esittämisen tavoille)
- milloin työ tehdään, miten ajankäyttö suunnitellaan? (aikataulusuunnitelma osatavoitteiden kanssa)
- esitetään ohjaavaa opettajaa käytännölliselle osiolle perustelujen kanssa
Taiteellisen työn aiesuunnitelmaa varten opiskelijan tulee tutustua Taideakatemian tuotanto-oppaaseen ja noudattaa siellä olevia ohjeita työnsä suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Aiesuunnitelman tavoitteena on muodostaa selkeä käsitys opinnäytetyöprosessin osioista ja kulusta.
Kirjalliset aiesuunnitelmat molemmista opinnäytetyön osioista palautetaan Minna Karesluodolle ja Itslearningiin. Aiheet esitellään muille opiskelijakollegoille opinnäytetyön ensimmäisessä seminaarissa.
2. vaihe: ESSEE
Esseessä selvitetään:
- valitun aihepiirin taustoja
- aiheesta aiemmin kirjoitettua ja toteutettua materiaalia
- tekijän omaa motiivia ja näkökulmaa aiheeseen
Esseen tavoitteena on käynnistää lähdeaineiston lukeminen, analysoiminen ja raportoiminen. Esseen kautta aloitetaan aiheen taustan tutkiminen ja siitä kirjoittaminen. Sen tavoitteena on harjaannuttaa opiskelijaa rajatun aiheen ongelmien pohdintaan ja ratkaisemiseen kirjallisuuden, aiemmin tehtyjen esitysten ja taidetekojen tutustumisen avulla. Essee valmentaa aihetta koskevan tiedon itsenäiseen etsintään ja kriittiseen käyttämiseen. Esseen kirjoittamisen tarkoituksena on aiheen tuntemus ja tekijän oma näkökulma aiheeseen. Essee on itsenäinen kokonaisuus, jossa vastataan esitettyyn kysymykseen.
Esseen tulee nostaa esille aiheen /aiheita, jotka ovat keskeisiä opinnäytetyön ajatuksellisen taustan kehittämisessä. Essee tähtää kirjoittajan oman näkemyksen esille tuomiseen, argumentointiin ja päätelmien tekemiseen suhteessa lähdeaineistoon. Tavoitteena on saada etäisyyttä lähdeaineistoon ja käsitellä aihetta itsenäisesti, joten essee ei ole yhteenveto lähdeaineistosta.
Esseen tekstin tulee olla selkokielistä, pohdiskelevaa ja johdonmukaista. Kirjoitelman alussa tulee esittää tavoitteet, sen jälkeen aiheen käsittely ja lopussa johtopäätökset.
Essee toteutetaan sekä kirjallisesta että taiteellisesta osiosta ja palautetaan Minna Karesluodolle palautetta varten.
3. vaihe: TOTEUTUSSUUNNITELMA
Aiesuunnitelman ja esseen pohjalta käydään kehittämiskeskusteluja opinnäytetyön vastuuhenkilön kanssa. Tämän jälkeen työstetään toteutumissuunnitelma, joka on päivitetty ja tarkennettu suunnitelma opinnäytetyön tavoitteista, sisällöstä ja aikataulusta.
Taiteellisen opinnäytetyön toteutussuunnitelma palautetaan Minna Karesluodolle ma 5.12.2022 mennessä. Opiskelija on vastuussa hyväksytyn toteutussuunnitelman välittämisestä ohjaavalle opettajalle ja muille työssään mukana oleville asianosaisille.
8 ARVIOINTI
Kaikissa käytännön opinnäytetöissä on ohjaava opettaja, joka seuraa prosessin alusta loppuun, auttaa ja ohjaa työn tekemisen aikana ja lopulta toimii myös opinnäytetyön tarkastajana. (ns. sisäinen tarkastus)
Kaikkien kirjallisten osioiden sisäisenä tarkastajana toimii sirkuksen tutoropettaja Minna Karesluoto. Kaikkien kirjallisten osioiden ulkopuolisena tarkastajana toimii Vesa Kankaanpää.
Käytännön osiot arvioi ohjaavan opettajan lisäksi Minna Karesluoto. Ulkopuolinen tarkastaja arvioi opinnäytetyön tulosta, eikä seuraa työn valmistumisen prosessia (ns. ulkopuolinen tarkastus).
Opiskelija saa yhteensä kolme-neljä kirjallista arviointia ja niihin liittyvää arvosanaa asteikolla 1-5:
Kiitettävä ( 5)
Hyvä ( 4-3)
Tyydyttävä ( 2-1)
Hylätty
Opinnäytetyön lopullinen numeraalinen arvosana on näiden (kolmen-)neljän arvosanan keskiarvo.
Opiskelija voi ehdottaa ohjaavaa opettajaa taiteelliselle opinnäytetyölleen, mutta esittävän taiteen koulutuspäällikkö ja Taideakatemian koulutusjohtaja päättävät sekä ohjaavista opettajista että tarkastajista ja taloudellisista resursseista. Ohjaavaksi opettajaksi voidaan pyytää valtakunnallisesti ja/tai kansainvälisesti tunnustettu sirkuksen tai esittävän taiteen tuntija: esim. artisti, opettaja, tutkija tai kriitikko.
9 DOKUMENTOINTI
Saadakseen opinnäytetyöprosessin päätökseen ja hyväksytyksi opiskelijan tulee huolehtia opinnäytetyönsä kaikkien osioiden asianmukaisesta dokumentoinnista. Ennen dokumentointia opiskelijan on saatava kirjallinen lupa opinnäytetyön ohjaajalta kirjoitustyön tarkistuttamiseen plagiointiohjelmalla ja tämän jälkeen lupa kansitukseen ja julkaisuun Theseuksessa.
Hyväksytyn opinnäytteen kirjoitustyö on tarkistettava URKUND plagiointiohjelmalla. Ohjaava opettaja antaa tarkemmat tiedot ohjelman käyttämisestä, kun työ on valmis.
Taiteellisen opinnäytetyön käytännöllisestä osiosta opiskelijan tulee toimittaa videotaltiointi sirkuksen toimistoon ja kirjastoon eli yhteensä kaksi videotaltiointia. Videotaltiointi tulee toimittaa sähköisessä muodossa. Taltioinnissa tulee olla selkeät otsikko, aika ja nimimerkinnät. Kukin valmistuva vastaa itse oman työnsä taltioimisesta ja sen toimittamisesta eteenpäin.
Opinnäytetöiden kirjallisista osioista opiskelijan tulee toimittaa kansitettu versio sirkuksen toimistoon ja paperinen versio Turun AMK:n kulttuurin kirjastoon sekä sähköinen versio Theseukseen. Dokumentoinnista kirjastoon opiskelija löytää tarkat ohjeet AMK: n intranetin eli Messin www-sivuilta kohdasta opinnäytetyön ohjeistus. Tarkat tiedot valmistumisprosessista ja siihen liittyvästä kypsyysnäytteestä löytyvät Messistä. Opiskelija maksaa itse dokumentointien kulut. Dokumentointi on olennainen osa opinnäytetyötä. Ilman ohjeistusta noudattavaa dokumentointia opiskelija ei voi saada hyväksyttyä opinnäytetyötä.
Minna Karesluoto
Esittävän taiteen koulutuspäällikkö: Eero Linjama
Opettajatuutori lehtori: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Lähiopetus ja luennot esittävän taiteen ja Taideakatemian ryhmissä sekä omassa erikoistumisalaryhmässä. Vertaisoppiminen tuutoreilta.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetusjaksoon, ammattimainen asenne ja motivaatio opintoihin ja kyvykkyys vertaisoppimiseen. Annettujen oppimistehtävien suunnittelu ja toteuttaminen annetussa aikataulussa.
Suomi
01.08.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
Hyväksytty/Hylätty
Lähiopetus, pari, yksilö ja pienryhmätehtävät, ryhmäyttävät leikit ja pelit.
TAIDEAKATEMIAN ORIENTOIVAT OPINNOT 2022, SIRKUSKOULUTUS, 1op
PTEASS22 ryhmän tuutoropettaja: Minna Karesluoto, mukana orientaatiossa sirkuksen päätoiminen opettaja Laura Tikka ja vertaistuutoropiskelijat Liina Saarva ja Viivi Elolampi.
MA 29.8.
klo 10.00-11.00
Esittävät taiteet ja musiikki yhdessä, vastuuopettaja Eero Linjama , Crichton-sali
klo 11.00-12:30
Tutustuminen toisiin ja ryhmäytyminen, vastuuopettaja Minna Karesluoto, Iso sirkussali
klo 12:30-13:30
Lounas Sigyn tutoropiskelijoiden kanssa
klo 13:30-14:45
Tutustuminen Taideakatemian tiloihin, vastuuopettaja Minna Karesluoto
klo 15.00-16.00
Esittävät taiteet ja musiikki yhdessä, vastuuopettaja Eero Linjama,Crichton-sali
Yhteinen tehtävänanto viikolle, vastuuopettaja Mervi Rankila-Källström: Oman alan esittely, 5-15 minuutin esitys, näytetään muille perjantaina, oman alan keinot vapaasti käytettävissä.
TI 30.8.
klo 10.00-11:30
Sirkuksen opetussuunnitelma, Ops ja Hops, Messi, Peppi ja Itslearning, vastuuopettaja Minna Karesluoto, EduCity
klo 11:45-12:30
Sirkuksen työturvallisuus, vastuuopettajat Minna Karesluoto ja Laura Tikka
klo 12:30-13:30
Lounas Edi city tutoropiskelijoiden kanssa
klo 13:30-16
Study in Turku -messut, vastuuhenkilöt: opiskelijatutorit, EduCity ja ICT-City
KE 31.8.
Taideakatemian yhteinen päivä
klo 9.00-12.00
Taideakatemian esittely ja yhteiset palvelut (opiskelijaterveydenhuolto, opintojen ohjaus, vahtimestaripalvelut, lyhyt turvallisuuspläjäys, opiskelijaliikunta, TUO, TOY), tila: Sigyn tai Köysiteatteri
klo 12.00-13.00
Lounas Sigyn tutoropiskelijoiden kanssa
klo 13.00 – 16:30
Opiskelijatutoreiden ohjelmaa
TO 1.9.
klo 9-10:30 Iso sirkussali
Ryhmäytyminen jatkuu ja ryhmän pelisääntöjen luominen
klo 10:45-12:15 Iso sirkussali
Tehtävän tekemistä tutoropiskelijoiden mentoroimina
klo 12:15-13:15
lounas tutoropiskelijoiden kanssa
klo 13:15-14:45
Tehtävän tekemistä tutoropiskelijoiden mentoroimina
klo 15-16:30
Tehtävän demo ja valmiiksi työstäminen. Mukana tutoropiskelijat ja vastuuopettaja Minna Karesluoto.
Ryhmäytyminen jatkuu.
PE 27.8.
Klo 9.00-11.00
Esittävät taiteet ja musiikki yhdessä , vastuuopettajat Mervi Rankila-Källström ja Eero Linjama,Crichton-sali
Tehtävän purku.
Purkukeskustelu viikon annista, erikoistumisaloja ”sekaisin”
Klo 11.00- 12.00
Kirjastoon tutustuminen, vastuuopettaja Minna Karesluoto
klo 12.00-13.00
Lounas Sigyn tutoropiskelijoiden kanssa.
klo 13:15-14:00
Tutustuminen muihin sirkuksen opiskelijoihin.
klo 14:00-16:30
Kaste.
Ensimmäisen viikon aikana käsiteltävät asiat:
Ryhmäyttäminen on ensimmäisen viikon tärkein tehtävä.
Muita käsiteltäviä asioita opintojen alussa ovat:
1) Erilaisiin oppimisympäristöihin tutustuminen
Tiloihin tutustuminen
Kirjastoon tutustumisen kukin opettajatuutori sopii itse kirjaston informaatikon kanssa.
Kulkutunnisteet ja avaimet, IT-tunnuksiin liittyvät käytänteet (Digistartti jo aloittaville lähetetty)
Tilojen käyttöoikeudet ja ajat.
2) Messi, PEPPI, Its
Opettajatuutori käy ryhmänsä kanssa läpi näiden perusperiaatteet. Vertaistuutoreilla myös Peppi-opastusta.
3) Oma OPS -> HOPS -> oma työjärjestys
4) Palautejärjestelmän periaatteet, opiskelijoiden osallistumismahdollisuudet, yhteinen toimintakulttuuri
VERTAISTUTORIOPISKELIJAT:
Musiikkipedagogi:
Aino Rantanen
Kaisa Kaartinen
Venla Suni
Teatteri-ilmaisun ohjaaja, teatteri:
Matti Tapani
Katariina Olkkonen
Sirkus:
Viivi Elolampi
Liina Saarva
Teatteri:
Liisa Vallin (viime vuoden tutorkoordinaattori)
Marja Susi
Mervi Rankila-Källström
Mervi Rankila-Källström, Marja Susi
Lähiopetus
Osallistuminen yhteisiin seminaaritilaisuuksiin, pienryhmätapaamisiin sekä ohjaustyöhön esiintyjänä. Prosessissa tapahtuvan oppimisen reflektointi yhdessä pienryhmässä sekä raportissa. Osallistuminen ohjaajan palautetilaisuuteen esitysten jälkeen.
Osallistuminen, omien tavoitteiden sanoittaminen ja jäsentäminen. Työskentely osana työryhmää kolmannen vuosikurssin ohjauksessa,
Prosessin reflektoimisen taidot sekä esiintyjän että ohjaustyöhön osallistumisen kannalta.
Itsereflektiotaidot keskusteluissa ja raportissa.
Suomi
20.02.2023 - 29.05.2023
21.01.2023 - 28.02.2023
1 - 15
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Projektiohjausten esittelyt, Projektiohjausten työryhmiin jako.
Tilaisuudessa kuullaan esittelyt ja pääsette oman työryhmän kesken keskustelemaan, mukana myös mediapuolen opiskelijat, jotka ovat mukana työryhmissä.
Osallistuminen PTEATS20- ryhmän työpajoihin.
TAPAAMINEN KOKO PTEATS22- ryhmän kanssa/tammikuu
1)Jokainen hahmottaa paperille oman kevään aikataulun liittyen projektiohjauksiin. Kukin laatii työskentelyynsä oman aikajanansa ja hahmottaa prosessin kulun niin kuin sen tietää olevan (eli milloin on harjoitukset, esitykset, purku jne).
2)Määrittelee omat tavoitteensa?esiintyjänä/assistenttina. Määrittelyssä on hyvä ottaa huomioon, mitä?työryhmässä on jo sovittu ja mitä tietää esim. tyylilajista, ilmaisusta, jota haetaan, työtavoista jne. Ilmaise nämä paperille, jossa on myös aikajanasi.
3)Selkiyttää itselleen tämänhetkisen työvaiheen ja pohtii, millaisia asioita voi ottaa huomioon kehittääkseen omaa työrooliaan.?Millä tavoin voi valmistautua harjoituksiin, millä tavoilla voi orientoitua, mitä konkreettisia asioita voi edistää? Mihin ehkä tarvitsee tukea ja selkiytymistä ja keneltä sitä tarvitsee (ohjaaja, muu työryhmä, ohjaavat opettajat)
Pienryhmäohjaustapaamisen kysymykset
(saman viikon esitysten esiintyjät samassa pienryhmässä, tapaavat ohjaavan opettajan noin 3 viikkoa ennen ensi-iltaa, muualle tekevien kanssa sovitaan tapauskohtaisesti mihin ryhmään tulevat)
1.Työprosessin vaihe
– mitä olette tehneet, mitä olette tekemässä
2. Minkälaisia havaintoja/ajatuksia/kysymyksiä/kokemuksia tähän mennessä:
esiintymisen harjoittelusta
-miten harjoitellaan, millainen esiintymisen tyylilaji tai laatu, jota haetaan
työryhmässä toimimisesta
-minkälaista on toimia työryhmässä
ohjaajuudesta projektissa
-minkälaista ohjaajuutta, minkälaisia ohjeita, miten ne toimivat itselle esiintyjänä
KOKO prosessin purku koko ryhmän kanssa (ja raportissa)
Lisäksi jokainen ajaa valotekniikkaa projektiohjauksissa/opinnäytetöissä osana audiovisuaalinen suunnittelu-opintoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti ohjeiden mukaan. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet ja toimintatavat ja soveltaa niitä työryhmän jäsenenä. Opiskelija on läsnä ja osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Lisäksi opiskelija osaa soveltaa ja kehittää opintojaksolla keskeisiä sisältöjä hyvin oppimistehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida ohjausprosessia osallistujan näkökulmasta ja yhdistää tarvittavan teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osoittaa prosessissa omaa taiteellispedagista näkemystään/työtapaansa.
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa kiitettävällä tavalla. Opiskelija tunnistaa ohjaustyön prosessia moninäkökulmaisesti ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia taiteellis-pedagogisesti ohjaustyöhön osallistumisessa. Opiskelija pystyy myös toimimaan kiitettävästi yhteistyössä työryhmän jäsenenä ja oppimistilanteissa.
opettajana sivutoiminen opettaja Sari Äikää-Torkkeli sekä luennoitsijana Minna Haapasalo
Lähiopetus
Ohjeistetaan opintojaksolla.
Otteita mm. Seuraavista teoksista:
Ekoluoma ja Hyttinen (toim): Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana.(2016)
Heikkinen: Ajattele toimien: kohti draamakasvatuksen syvempää ymmärtämistä (2017)
Korhonen, Ostern (toim.): Katarsis. Draama, teatteri ja kasvatus. (2001)
Korhonen ja Airaksinen (toim.): Hyvä hankaus 2.0. (2014)
Laine: Minä, me ja muut sosiaalisissa verkostoissa. (2005)
Maeve, Conolly & Prendergast: Applied Theatre: International Case Studies and Challenges for Practice (2009)
Ventola ja Renlund (toim.): Draamaa ja teatteria yhteisöissä. (2005)
Harjoitteiden ohjaamista opitaan käytännön harjoittelun kautta sekä toisten ohjaaminen harjoitteisiin osallistuen että itse ohjaten.
Pienryhmätyöskentely. Itsenäinen työ.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) pareittain tai pienryhmissä pidettävät pienet työpajat
3) suullinen tentti
4) oppimispäiväkirjatiivistelmä
Suomi
04.09.2022 - 30.10.2022
05.08.2022 - 30.09.2022
1 - 20
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Ryhmässä oppiminen: ryhmän ohjaamisen taitojen harjoittelu käytännössä.
Opettajan fasilitoimat pienryhmätehtävät.
Opettajajohtoiset luennot ja keskustelut.
Itsenäisesti kirjallisuuteen perehtyminen, oppimispäiväkirjan pitäminen ja harjoitepankin kasaaminen sekä oppimispäiväkirjatiivistelmän kirjoittaminen.
Lähiopetuksessa harjoitteiden suunnitteleminen ja ohjaaminen. Oppimispäiväkirjan pitäminen, harjoitepankin kerääminen, työpajasuunnitelman tekeminen (pareittain tai pienryhmissä), työpajan toteutus, suullinen tentti, oppimispäiväkirjatiivistelmän palautus. Opintojaksolla on sekä kontaktiopetuksen aikana, että omalla ajalla tehtäviä oppimistehtäviä.
Opintojakso sisältää perusteet ryhmän ohjaamisesta sekä ryhmäilmiöistä.
Opiskelija osaa ohjata teatteri-ilmaisun harjoitteita. Opiskelija osaa ryhmäilmiöiden perusteet. Opiskelija osaa sanallistaa ryhmän ohjaajan tehtävät, vastuut ja eettiset periaatteet. Opiskelija osaa sijoittaa teatteri-ilmaisun ohjaajan työn taidekasvatuksellisen ja osallistavan taiteen kontekstiin ja jatkumoon.
Opiskelija osallistuu puutteellisesti lähiopetukseen, oppimistehtäviä jää tekemättä.
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä käsitteitä ja ryhmän ohjaamisen taitoja. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään.
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa ryhmäprosessin perusteet osallistujana ja vaikuttaa ryhmään rakentavasti ja vastuullisesti
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Opetusharjoittelua ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Opetusharjoittelun koordinointi: Minna Karesluoto
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Ohjaava opettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Otto Wahlgren
Esa Pukero
Minna Karesluoto
Sirkuksen välineet ja kiinnitykset: Laura Tikka
Valo- ja ääniturvallisuus: Esa Pukero ja Otto Wahlgren
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
06.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Marina Vavilova
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Minna Karesluoto
Akrobatia: Marina Vavilova ja Laura Tikka,
Ilma-akrobatia: Emma Nivala,
Jongleeraus ja esinemanipulaatio: Antti Nerg,
Tasapainoilu: käsilläseisonta: Laura Tikka ja Kreetta Astala
Cyr-rengas: Hedda Liukkala
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Antti Nerg
Minna Karesluoto
Akrobatia: Marina Vavilova ja Laura Tikka,
Ilma-akrobatia: Emma Nivala,
Jongleeraus ja esinemanipulaatio: Antti Nerg,
Tasapainoilu (tiukka nuora): Laura Tikka,
Käsillä seisonta: Laura Tikka ja Kreetta Astala
Cyr-rengas: Hedda Liukkala
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Marina Vavilova
Antti Nerg
Minna Karesluoto
Akrobatia: Marina Vavilova ja Laura Tikka,
Ilma-akrobatia: Emma Nivala,
Jongleeraus ja esinemanipulaatio: Antti Nerg,
Tasapainoilu (tiukka nuora): Laura Tikka
Käsillä seisonta: Kreetta Astala ja Laura Tikka
Cyr-rengas: Hedda Liukkala
Jalkajongleeraus: Katerina Repponen
Taikuus: Joni Mäkelä
Lähiopetus
Suomi
02.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 10
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Minna Karesluoto
Johanna Vaaherkumpu
Vastuuopettaja: Johanna Vaaherkumpu
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
5 - 30
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Etäopetus
Suomi
01.10.2022 - 31.07.2023
01.09.2022 - 31.05.2023
0 - 30
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus, Musiikin koulutus
Paikasta riippumaton
1 op
H-5
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Lähiopetus
Suomi
12.09.2022 - 31.10.2022
10.06.2022 - 30.09.2022
0 - 30
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Kaikki tiedot kirjallisen osan suunnitelmassa 100115-3231, skriftlig kommunikation!
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen.
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Etäopetus
Suomi
01.10.2022 - 31.07.2023
01.09.2022 - 31.05.2023
0 - 30
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus, Musiikin koulutus
Paikasta riippumaton
2 op
H-5
Ann-Katrin Tyni-Nummelin
FM Ann-Katrin Tyni-Nummelin
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
Opettajan ja opiskelijan oma sekä verkkomateriaali
Monipuolisia aktivoivia ja toiminnallisia tehtäviä lähiopetuksessa ja verkko-oppimisalusta itslearningissa
Kirjallinen (skriftlig) ja suullinen (muntlig) osa ovat samaa kurssia, arviointi erikseen.
Arviointi perustuu opiskelijan omaan aktiivisuuteen ja omakohtaisen materiaalin omaksumiseen riittävällä tasolla B1.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa (läsnäolo 75%) ja etätehtävien tekemistä hyväksytysti. Kirjallinen ja suullinen tentti suoritettava myös hyväksytysti.
Suomi
12.09.2022 - 30.10.2022
10.06.2022 - 30.09.2022
0 - 30
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
1 op
H-5
Kurssin päätteeksi
TOTEUTUS LÄHIOPETUKSESSA RYHMÄTYÖSKENTELYNÄ SEKÄ VERKOSSA ITSENÄISENÄ TYÖSKENTELYNÄ. LISÄKSI KIRJALLINEN JA SUULLINEN TENTTI.
Kirjallisia ja suullisia itslearning-työtilassa. Osa tehtävistä interaktiivisia ryhmätehtäviä. Opiskelija etsii ja tuottaa osan materiaalista itse oman alan ja mielenkiinnon kohteiden mukaan ja työstää sitä oman taitotasonsa pohjalta.
Kirjallisia ja suullisia etätehtäviä itslearning-työtilassa. Osa tehtävistä interaktiivisia ryhmätehtäviä.
Kirjallinen osa 2 op ja suullinen osa 1 op.
Yht. 3 op = n. 80 t opiskelijan työtä
Kielten opetuksen kontaktitunnit sisältävät vuorovaikutuksellista käytännön kielitaidon, sekä suullisen että kirjallisen, harjoittelua ja aktivointia opiskelijaryhmän kesken. Näin ollen on lähiopetuksessa läsnäolo välttämätöntä kurssin suorittamiseksi! Mahdolliset poissaolot lasketaan kurssin loppuarviointia alentavaksi.
KURSSIN TAVOITE
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti ja suullisesti tavallisissa oman taiteenalansa viestintätilanteissa, oman taitotasonsa mukaan, kuitenkin vähintään taitotasolla B1.
Opiskelija osaa opintojakson käytyään
•kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
•kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
•viestiä asiakaslähtöisesti
•käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
TOTEUTUS LÄHIOPETUKSESSA RYHMÄTYÖSKENTELYNÄ.
Lisäksi verkossa paljon itsenäistä työskentelyä. Lopuksi kirjallinen ja suullinen tentti.
------------------------------------------------------------------------------------------------
- KIRJALLINEN JA SUULLINEN OSA OVAT SAMAA KURSSIA, ILMOITTAUTUMINEN MOLEMPIIN
------------------------------------------------------------------------------------------------
Lähiopetus Linnankadulla jollei toisin ilmoiteta, Luokassa H217
12.9.
19.9.
26.9.
3.10.
10.10.
(viikko 42 on lomaviikko)
25.10.
31.10.
Minna Karesluoto
Vastuuopettaja: Laura Tikka
Lähiopetus
Suomi
07.09.2022 - 22.12.2022
15.08.2022 - 15.09.2022
6 - 15
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Mervi Rankila-Källström
Mervi Rankila-Källström
Lähiopetus
Näytelmäteksti sekä annetut artikkelit.
Opiskelijat hakevat yhteisesti luettuun näytelmätekstiin oman näkökulmansa, josta käsin kukin opiskelija työstää näkökulmastaan ohjaussuunnitelman, jota hän käy läpi ohjaavan opettajan kanssa ennen oman kohtauksen työstämistä, jossa oma ohjaussuunnitema konkretisoituu näyttämöllisinä valintoina. Fokukseen tulevat teemat, roolihenkilöt, yksityiskohta, tila tai tunnelma.
Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.
Suomi
20.02.2023 - 26.05.2023
21.01.2023 - 28.02.2023
5 - 15
Taideakatemia
Esittävän taiteen koulutus
Linnankadun taidekampus
H-5
Tiimityöskentely (näytelmän lukeminen ja analysointi, kuvalliset runot esittely, reflektiot), pienryhmätyöskentely (artikkelien purku ja kohtausharjoitukset) sekä itsenäinen työ (ohjaussuunnitelma, kuvallisen runon työstö, loppuraportti) .
Ohjauskeskustelut ohjaavan opettajan kanssa (ohjaussuunnitelma, kohtausharjoituspalaute, loppupalaute)
Opintojakson yhteisenä tekstinä käytetään valmista näytelmätekstiä. Opintojakson alkupuolella kyseistä draamatekstiä sekä tekstilähtöistä ohjaamista analysoidaan niin tehtävien kuin annettujen teorialähteiden avulla. Opintojakson loppupuolella tekstiä tehdään näyttämölle pienryhmissä. Pienryhmien kohtausdemoja esitetään opintojakson lopuksi.
Opintojaksolla tutustutaan ohjaajantyöhön, jossa teatteriesityksen lähtökohtana on teksti. Tekstilähtöisen teatteriesityksen ennakkosuunnitteluun sekä työprosessiin tutustutaan erilaisten vaiheiden: aihe, visio, työprosessin suunnittelu, materiaalin työstäminen, kautta. Tekstin luku- ja analyysivaiheessa keskitytään tekstin erilaisiin lukutapoihin esim. kriittinen, kehollinen ja interaktiivinen lukutapa. Opiskelijat saavat käsityksen tekstilähtöisen ohjaamisen työtavoista. Opiskelijat tutustuvat muun muassa näyttelijän ohjaamiseen käytännön esimerkkien kautta, tilanteiden määrittelyyn, tilan mahdollisuuksien hyödyntämiseen sekä esiintyjä-yleisösuhteen ymmärtämiseen.
Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa tekstilähtöisen esityksen tekemisen prosessia ja pystyy tulkitsemaan tekstiä ja tuomaan harjoitustilanteisiin omaa näkemystään.
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.