Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Anu Kuikkaniemi ja Irina Katajisto-Korhonen
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä.
Poissaolot ja niihin liittyvä osaamisen näyttö suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.
Arvioinnin kohteet:
Verkkotehtävät ja kirjalliset tuotokset=> hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus (läsnäolo, osallistumisen aktiivisuus lähipäivissä) osaamisen osoittaminen arviointikehikon mukaisesti työskentelyssä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5
Näyttö +/- 1 numero
Suomi
26.10.2022 - 16.12.2022
01.05.2022 - 27.10.2022
10 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
1 op
2 op
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t
Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävien, kirjallisten tuotosten tekemiseen ja videoreflektion kokoamiseen
Kirjalliset tuotokset ennen lähiopiskelupäivää
Parin kanssa videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Vk 43 26.10 Info (etä)
Vk 44-46Verkkotehtävät
Teema 1. Verkkotehtävä Seksuaalisuuden kohtaaminen
Teema 2. Verkkotehtävä Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Teema 3. Verkkotehtävä Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Vk 45 21.11Teema 4. Tiimipäivä Eettisyys
Vk 47 22.11 Teema 5. Tiimipäivä Oma persoona - käyttö työvälineenä
Vk 47 25.11 Näyttöpäivä
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.
Kurssin toteuttamisesta vastaa kokonaisuudessa Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
opetus toteutuu toistaiseksi etäopetuksena tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601
Lähiopetus
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S., ..Patofysiologia (Sanoma Pro)
Hokkanen, M. ja Vierimaa, H.: Tuki-ja liikuntaelimistön anatomia (Sanoma Pro)
Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään, kurssista voidaan soveltuvin osin järjestää myös kotitentti, jonka palautuspäivä päätetään aina erikseen kurssilla
Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty, kriteerit hyväksyttyyn arvioon ovat asiakokonaisuuksien riittävä hallinta
Suomi
07.11.2022 - 16.12.2022
08.10.2022 - 06.11.2022
10 - 30
Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia varmistamaan riittävän lähtötason osaamisessa:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Ei valinnaista suoritustapaa
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:
Kotitenttien kohdalla päätetään kurssilla tentin palautuspäivä ja sen sisältö, arvio hyväksytty/hylätty
Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning
Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
opiskelijan työn mitoitus:
-Luentoja, videoluentoja soveltuvin osin
-itsenäistä opiskelua: 3x 27 tuntia
- tentti (verkkotentti tai kotitentti)
ANFY 1 kurssi (3 op):
sisältö:
1.Elimistön rakenteellinen ja toiminnallinen perusta ja hierarkia, aineenvaihdunta, elimistön häiriöiden ja sairauksien taustatekijöitä ja syitä yleisellä tasolla
2. Kudokset, elimet, elinjärjestelmät, niiden kehittyminen ja merkitys koko elimistön toiminnassa yleisellä tasolla
3. Verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta
4. Hengityselimistön rakenne ja toiminta
5. Tuki-ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta (keskeisimmät luut, pintalihakset, nivelrakenteet yleisellä tasolla
6. Yläraaja soveltuvin osin
alle 40 pistettä
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Anu Kuikkaniemi
Etäopetus
Materiaali
Käypä hoitosuositus / Keuhkoahtaumatauti, siitä määritelmiä ja vaaratekijät
Käypä hoitosuositus / Muistisairaudet, siitä keskeninen sanoma ja määritelmiä (taulukko)
Geriatria / toimittajat: Reijo Tilvis et al Painos 3
Duodecim, 2016, Porvoo
kappaleet:
vanhenemismuutokset kpl 2 / 2.02 Tuki- ja liikuntaelinten vanhenemismuutokset, s. 22- 24 Sidekudos, Lihaskudos, Sarkopenia kpl 2 / 2.04 Sydämen ja verisuonten vanheneminen s. 31-34, sydän, verisuonet kpl 2/ 2.10 Ikääntymisen vaikutus umpieritykseen s. 47- 51 Umpieritysrauhaset
sydän- ja verisuonisairaudet kpl 7 s. 88- 108
muistisairaudet kpl 8, s. 110- 126
aivoverenkiertohäiriöt kpl 10, s. 136- 138
vanhusten mielialahäiriöt kpl 12,s. 150- 156
keuhkosairaudet kpl14, s. 206- 216
vanhuksen diabetes kpl 16, s. 230- 239
vanhuksen äkilliset niveloireet kpl 21, s. 288- 299
Kaatuileva vanhus kpl 27, s. 334- 338
vanhusten unihäiriöt kpl 29,s. 346- 352
ikääntyneen ihmisen ravitsemus kpl 30, s. 354- 360
Itsenäinen opiskelu, verkkotentti
Tentti on monivalintatentti. Kone arpoo neljä erilaista viiden kysymyksen settiä, ja maksimi pisteet ovat 20/20. Väärästä vastauksesta ei mene miinuspisteitä. Arvosana hyväksytty / hylätty pyritään merkitsemään aina kuukauden viimeisenä päivänä Peppiin.
Suomi
01.08.2022 - 23.12.2022
30.07.2022 - 04.09.2022
12 - 25
Arvosanat kirjataan Peppiin joka kuukauden lopussa. Ole yhteydessä sähköpostitse vastuuopettajaan mikäli arvosana ei tule näkyviin kuukauden viimeisestä päivästä kahden viikon sisällä.
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
Uusintamahdollisuus sovitaan yksilöllisesti vastaavan opettajan kanssa.
Itsenäinen opiskelu
1.00 op, 27 h opiskelijatyötuntia, tenttiaika 20 minuuttia
Tentti on kotitenttinä tehtävä e- tentti
Jos et ole koskaan aikaisemmin tehnyt ViLLE -järjestelmässä mitään, rekisteröidy järjestelmään tämän linkin kautta: https://ville.utu.fi?c=rfuTmpKfCr8e
Kirjoita etu- ja sukunimesi niille varattuihin paikkoihin ja käytä Turun AMK:n sähköpostiosoitetta
Jos olet jo rekisteröitynyt ViLLE -järjestelmään, voit lisätä geriatrian tentin tekemistä varten itsellesi uuden kurssin
Tarvitset rekisteröintikoodin ja kurssiavaimen:
Rekisteröintikoodi
1260 33920
Kurssiavain
BT3vx
Vastuuopettaja Anu Kuikkaniemi
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivässä
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Kirjalliset tuotokset ja verkkotehtävät hyväksytty/hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä ja aktiivisuus verkkotyöskentelyssä, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Suomi
29.08.2022 - 02.10.2022
30.07.2022 - 30.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
2 op
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä ja Tiimioppijan käsikirjasta.
Esseet ennen lähipäiviä ja reflektiopaperi opintojaksojen lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearning.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä.
info
1 teema verkkotyöskentelynä onnistunut ikääntyminen ja ikääntymiseen liittyvät muutokset
2 teema verkkotyöskentelynä erilaiset laitoshoitomuodot
3 teema verkkotyöskentelynä kotona asuminen ja kotikuntoutus
4 teema muistisairaudet
5 teema toiminnalliset menetelmät
näyttökoe toteutetaan lähiopetuksena
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus xx.xx.2022
Arvionti perustuu arviointikehikkoon, joka nähtävissä KOTE kansiossa
Lähiopetus
Oppimaan oppiminen ja dialogisuus; opintojen henkilökohtaistaminen
Suomi
29.08.2022 - 31.05.2023
30.07.2022 - 09.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Lähitunnit
Lähitunteihin osallistuminen
HOPS:n ja oppimissopimuksen tekeminen
Syksy 2022
29.8. Tiimioppimisen ideologia
5.9. OPS-perehdytys ja AHOT
15.9. Arvioinnit (opettaja (reflektio/näyttö tai tentti), vertainen, tiimi sekä innovaatiokompetenssit)
26.9. Reflektiopaperin kirjoittaminen, raporttipohjan käyttö ja lähdeviittaukset, Sirpa Rajala
26.9. Pienryhmät kehityskeskustelut (oppimissopimus?)
10.10. Ajankohtaiset asiat, palautejärjestelmä
11.11. Dialogisuus ja ryhmäytyminen
8.12. Lukuvuoden päätös; katsaus kevääseen ja ilmoittautumiset opintojaksoille; glögittely
Kevät 2023
Kevään aikataulut ja ajankohtaiset asiat, vava-passi ja ahotointi,
Opiskelijabarometriin vastaaminen (auki XX-XX), Opintojen etenemisen periaatteet, muut ajankohtaiset asiat
Harjoittelun kokonaisuus ja muut ajankohtaiset asiat
Henkilökohtaiset kehityskeskustelut 30 min / opiskelija
Anu Kuikkaniemi
Vastuutuutori Anu Kuikkaniemi
Lähiopetus
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, oppimissopimuksen tarkennusta, osallistumista tuutorin lähiopiskelupäiviin, itsenäinen hops suunnittelu ja osaamisen arviointi, muut sovitut tapaamiset ja tehtävät
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
osallistuminen opintojakson lähiopiskelupäiviin ja itsenäiset tehtävät hyväksytysti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Suomi
01.08.2022 - 31.05.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
15 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä
SYKSY 2022
lukukauden aloitus, ajankohtaiset asiat,
ajankohtaiset asiat, harjoittelun info, sisältöä tarkennetaan lukukauden kuluessa
lukukauden päätös
KEVÄT 2023
lukukauden aloitus, ajankohtaiset asiat, harjoitteluasiat
ajankohtaiset asiat, harjoitteluinfo
harjoittelun palautekeskustelu
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut lähiopiskelupäiviin, eikä ole suorittanut annettuja tehtäviä. Opiskelija ei ole osoittanut osaamista näytöin poissaoloistaan
Iida Laine
Iida Laine
sähköpostiosoite iida.laine@turkuamk.fi
Etäopetus
Kts. Itslearningista.
Osoitetun materiaalin ja siihen liittyvien tehtävien tekeminen itsenäisesti sekä pienryhmissä Itslearning-alustalla.
Suomi
08.08.2022 - 20.12.2022
08.08.2022 - 09.09.2022
5 - 40
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus, Fysioterapeuttikoulutus
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei ole.
Ei ole tenttiä.
Itsenäinen verkko-opiskelu, ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät on kuvattu Itslearningissä. 1op vastaa 27t opiskelijan työtä, mikä tarkoittaa 3op:n osalta 81t.
Verkkototeutusosiot ovat:
Suunnitelma 1) Kuntoutuksen määrittely ja paradigma asiantuntijuudesta asiakaslähtöisyyteen + Moniammatillisuus kuntoutuksessa
Suunnitelma 2) Kuntoutuksen osa-alueet ja toimintajärjestelmät
Suunnitelma 3) Toimintakyvyn jäsentäminen ICF:n biopsykososiaalisen näkökulman mukaan
Suunnitelma 4) Kuntoutuksen kehittymisen mahdollisuudet
Opintojakso toteutuu ajalla 29.08-20.12.22 Tarkempi etenemisen aikataulu on kuvattu Itslearningissä.
Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta kun ilmoittautumiset on hyväksytty.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien verkkototeutuksen osioiden suoritusta hyväksytysti ja annettuun määräaikaan mennessä.
Lähiopetus
Kirja: Aistimusten aallokossa - sensorisen integraation häiriö ja terapia
A.Jean Ayres
Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Lisäksi päiväkotiharjoittelu vk 37, joka kuuluu toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen. Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Päiväkodin (tai muun vastaavan paikan) opiskelija etsii itse. Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.
Portfolio hyv/hyl, +/-1
Tuntiaktiivisuus +/-1
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Näyttö
Itse- ja vertaisarviointi
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
30.07.2022 - 28.08.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
27h opiskelijan työtä vastaa 1op.
27hx7op= 189h, joista lähiopetusta on 44h. (huom! Leikin ilon-teoria n.4h, VMI, harjoittelut ja purusta 2h kuuluvat toiminnallisuuden edistämien 1 kokonaisuuteen)
Tiiminäyttö 4h
Portfolio:
Lapsen normaalikehitys si-viitekehyksessä
Leikin teoria.
Leikin arviointi ja sensomot.perusvalmiuksien havainnointi (opiskelija tekee itsenäisesti päiväkodissa tms. ympäristössä sopivan ikäiselle lapselle)
Pohdinta
Ennakkotehtävät
Jälkitehtävänä: näkö-, kuulo- ja liikuntavammaisen lapsen leikki
VMI- testin toteutus
Kognitiiviset teoriat ryhmätyö ja itsenäisenä työnä referaatti kognitiivisten teorioiden tai strategioiden käytöstä lasten/kouluikäisten terapiassa.
Terapiamenetelmä-ryhmätyö
Materiaalit ja tehtävänannot tarkemmin itslearningistä!
29.8 4h Info ja Mitä on lasten toimintaterapia, toimintaterapiaprosessi
2.9 6h Normaalikehitys, Sensomotoriset perusvalmiudet, Si-viitekehys
5.9 7h Sensomot. perusvalmiuksien havainnointi, käytännönharjoitus
9.9 7h Leikin teoriaa, leikin arviointi ja leikin mahdollistaminen
vk 37 Tt-arvioinnista ja DDDM Verkko-opiskeluna ja harjoittelut
(harjoittelut liittyvät toiminnallisuuden edistäminen1 kokonaisuuteen)
19.9 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
23.9 8h Terapian tavoitteet ja terapian toteutus
27.9 4h Purku
30.9 7h Terapian toteutus
6.10 4h Näyttö
Kirsi Kero
Lähiopetus
Pihko, Haapala,Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
Kirjatentti Ville-ympäristössä
Suomi
29.08.2022 - 23.12.2022
30.07.2022 - 09.09.2022
Registration code
9968 8448
Course key
Gfm4XB
Registration link for students
https://ville.utu.fi?c=DjxTVRWXWJ3q
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Opiskelijan tulee saavuttaa 11 / 20 pistettä saadakseen hyväksytyn suorituksen.
Tentti auki koko ajan. Uusintatentistä sovittava erikseen.
Lastenneurologian perusteet. Tentti jatkuvasti auki.
Tentin tehtyäsi laita viesti siitä tentaattorille sähköpostilla kirsi.kero@turkuamk.fi
Tentti avautuu 12.8.2022 ja sulkeutuu 20.9.2022 klo 23.59.
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä, toimintamuotojen kokeilua sekä tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät) Poissaolot tiimitreeneistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Toiminnan analysoinnin käsikirja ja reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttö +/- 1 numero
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.05.2022 - 16.09.2022
12 - 18
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
3 op
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135t
Lähi-/etäpäivät 24t Tiimityöskentelynä analysoinnin soveltaminen.
Itsenäisen opiskelun osuus 111t:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Toiminnan analysoinnin käsikirja.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta.
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä
Vk 34 2h ETÄ Opintojakson info (mahdollisesti videona!)
Opintojakson teemat ovat:
Eri toimintamuotojen kokeilua sisältäen terveysliikunnan itsenäisesti.
20.9.4h Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi (Ankku)
20.9. 4h Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi (Ankku)
24.10. 4h Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi (Heli)
24.10. 4h Terapeuttinen toiminta (Heli)
25.10. 6h Näyttöpäivä (Ankku ja Heli)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Oman ryhmän kote-kansiosta ITSLearningistä.
Johanna Säteri
Lähiopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
30.07.2022 - 18.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen.
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät 6x7h= 42t + 8h, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 139t
Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Esseet ennen tiimipäivää.
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset)
1 x itsenäinen verkkotehtävä (luova toiminta)
1 x tiimin verkkotehtävä (case)
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin
Reflektiopaperi (palautus XX mennessä)
Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä.
Aikataulu ja suunnitelma:
Opintojakson toteutus välillä vk 39-45
Vk
Opiskelijat katsovat itsenäisesti Itslearningista:
- Opintojakson info TAI infotunti ennen opintojakson alkua
- Luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 3.10 mennessä.
Tiimipäivät:
7h 4.10 Mielialahäiriöt
7h 10.10 Ahdistuneisuushäiriöt
7h 17.10 Psykoosi ja skitsofrenia
7h 25.10 Persoonallisuushäiriöt
7h 31.10 Syömishäiriöt
7h 3.11 Luovat menetelmät
8h 8.11 Näyttöpäivä
Verkkotehtävät:
Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus XX mennessä)
Luovan menetelmän itsenäinen kokeilu
Opintojakson tehtävistä:
Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan psyykkistä / kognitiivista työhyvinvointia ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan. 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.
Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta.
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Lähiopetus
Neuropsykologian tentti (HKS/HYL.)
Koko opintojakson lopputentti (1-5 )
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
30.07.2022 - 28.08.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Neuropsykologian referaatti ja tentti
Lähiopetus
Koko opintojakson lopputentti
maanantaina 29.8 klo 9-14 ja tiistaina 30.8. klo 9-15
Neurologisten sairauksien/vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
Sensomotoriikan ongelmat ja toimintaterapia, kokemusasiantuntijan vierailu
maanantaina 26.9. klo 9-15 ja torstaina 29.9. klo 8-14
Neuropsykologian tentti
Toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia
tiistaina 25.10. klo 9-12 Päivittäiset toiminnot ja apuvälineet/ Kunnonkoti, klo 12-15 asiakkaiden tukemisen toiminnallista harjoittelua
torstaina 27.10. klo 9-12 neurologisen toimintaterapian tentti ja klo 12-15 opintojakson asioiden kertaus
RAV: Johanna Kurtti
Lähiopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen itsenäistä opiskelua ja tiimityöskentelyä (ryhmätoteutusten suunnittelu, valmistelu ja raportointi). Opiskelijatiimit toteuttavat ryhmänohjausta TKI-projektissa.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti.
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Oman opiskeluryhmän ohjauksen suunnittelu ja toteutus
Luonnosta liiketoimintaa ja hyvinvointia- ryhmän suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi (motorola sekä itse- ja vertaisarviointi)
Suomi
05.09.2022 - 16.12.2022
01.05.2022 - 04.09.2022
Harjoitteluun liittyen Luonnosta liiketoimintaa ja hyvinvointia -projektin toteutuksesta aiheutuu opiskelijalle matkakustannuksia.
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen TKI-projektissa.
Ohjaaminen käytännössä -harjoittelu 4opx27t=108t, josta
Lähiopetus yhteensä 14t, TKI-ryhmän ohjaus 4t
Itsenäistä työskentelyä 90t sis ryhmätilanteiden suunnittelua ja valmistelua
Tarkemmat ohjeet oppimistehtävistä löytyy Itsistä.
RAV (Johanna): Keskeisimpien kansansairauksien ravitsemushoito ja yleisimmät erityisruokavaliot sekä näiden huomioiminen toimintaterapeutin työssä. Opetus viikoilla 34-38.
2t Oppiminen ja ohjaus, info Ankku ja Irina
vko 44-46 Ohjauksien suunnittelu itsenäisesti tiimeittäin
21.11. 8t Perehdytys GreenCare peruskäsitteisiin ja luonnon hyvinvointivaikutuksiin
ja Green Care -menetelmät (luontoperustaiset menetelmät) (MFYSIK22 mukana)
24.11. 4t Ryhmien ohjaussuunnitelmien tsekkaus
Ryhmien ohjaukset luonnossa itsenäisesti (asiakkaille tehtävän ohjaussuunnitelman testaus toisille tiimille)
2.12. ja 9.12. 4t (asiakkaat iltapäivällä 4t) GC menetelmiin pohjaava ryhmän ohjaus asiakkaille työhyvinvoinnin lisäämiseksi
vko 50 4t Ryhmien ohjaukset etänä (oman ryhmän ohjaus) ja
4t Ryhmän toteutuksen raportointi ja arviointi sekä palautekeskustelu
Irina Katajisto-Korhonen ja Tuija Suominen-Romberg
Lähiopetus
Opinnäytetyön suunnitelmavaiheen tehtävät on kuvattu tarkemmin Itsissä.
Hyväksytty - hylätty
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
16.05.2022 - 28.08.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Ajoitus:
12.9 9-14 Opinnäytetyön aiheiden valinta ja opinnäytetyöprosessi
14.9 TKI -teemapäivä (1 op osuus opintojaksosta)
26.9 Pajapäivä
24.10 Pajapäivä
28.11 Pajapäivä
12-13.12 Opinnäytetyön suunnitelmien esitys ja opponointi
Opinnäytetöiden ohjaus:
Ohjaajan kanssa opinnäytetyön ohjausta sovitusti ja pyydettäessä.
Ohjausta opinnäytetyön tekoon saa pajapäivissä.
Soveltava liikunta: Afrisa Kapella
Muut sisällöt Heli Arokki ja Kirsi Kero
Lähiopetus
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
01.05.2022 - 28.08.2022
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta. Kts. ohjeet Itslearningista
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
-
Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3, yht. 18t
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t
23.8. 2h Etä-info (Afrisa, Heli ja Kirsi)
19.9. 6h Lähipäivä: Ryhmässä toimiminen (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää
21.9. 6h Lähipäivä: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää
27.10. 6h Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä (Heli) Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää
Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet.
Vko 38: Keskusteleva luento 2h
Vko 38: Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
Vko 43: Case-ryhmätöiden esityksiä 4h
Soveltavaan liikuntaan orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen aiheeseen syvennytään case-työskentelyn kautta. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.
Reflektion palautus (ei koske soveltavan liikunnan osiota) XXXX mennessä
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.
Sirpa Rajala
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaalit on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjallinen tehtävä (portfolio): 0 - 5 (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 (1/3 arvosanasta)
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Suomi
22.08.2022 - 23.12.2022
01.05.2022 - 31.08.2022
10 - 25
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Tunneilla on varauduttava pitämään kameraa päällä.
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Toimintatapoina portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus Teams-verkkotapaamiseissa, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- Teams-lähitunnit ja esitykset, 12 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 22 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediatehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- portfolion kokoaminen, mallipohjan käyttö, lähdemerkinnät, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 14 h.
Syksy 2022
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Sirpa Rajala
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaaleista on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä
Lähiopetus, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset tehtävät: 0 - 5 (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 (1/3 arvosanasta)
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Suomi
29.08.2022 - 31.07.2023
15.08.2022 - 25.09.2022
16 - 50
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone ja älypuhelin/kamera.
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Toimintatapoina portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, 18 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- media- ja ammattikielitehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- portfolion kokoaminen, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 10 h.
Syyslukukausi 2022.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Lähiopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning oppimisympäristöstä.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskenteyä tiimipäivinä(lähipäivissä)
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Arvioinnin käsikirja (sisältää henkilökohtaiset pikaohjeet) +/- 1 numero
Aktiivisuus tiimipäivissä, itse- ja vertaisarviointi, käsikirjan vaikutus arvosanaan +/- 1 numero
Arvionti tapahtuu arviointikehikon mukaisesti. Tarkemmat ohjeet löytyy ITSLearningistä.
Suomi
03.10.2022 - 16.12.2022
03.09.2022 - 02.10.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
27t= 1op; 5op= 135t, josta tiimipäiviä 34t + info 2t.
Itsenäistä työskentelyn osuus 99t:
Henkilökohtaiset pikaohjeet menetelmien käytöstä ennen tiimipäiviä,
Arvioinnin käsikirja
Reflektiopaperi toiminnallisuuden arviointi ja toiminnallisuuden arviointi käytännössä opintojaksoista.
Vko 43 24.10. 2t Opintojakson info Ankku ja
Vko 43 24.10. 4t Hyvät arviointikäytännöt, Ankku ja
Vko 44 1.11. 6t OSA
Vko 45 8.11. 6t COPM
Vko 46 15.11. 6t MOHOST
Vko 47 22.11. 6t Käden kliininen tutkiminen yhd.ANFY!6t
Vko 47 24.11.6t Sensomotoriikan arviointi
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Ravitsemus 1,5 op Johanna Kurtti
Lähiopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearning oppimisympäristöstä.
RAV: Itslearning oppimisympäristössä. Käydään läpi tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla.
Hätäensiapu: Ilmoitetaan verkkoympäristössä
Mikrobiologia ja aseptiikka: ilmoitetaan verkkoympäristössä
Ravitsemus: Keskusteleva opetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Hätäensiapu: Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Mikrobiologia ja aseptiikka: Itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä: Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, tiimityöskenteyä tiimipäivissä (lähipäivissä) ja käytännön toteutusta. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttönä.
RAV: hyväksytty/hylätty (Hyväksytty suoritus edellyttää annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista)
Hätäensiapu: Yksilötehtävien ja pienryhmätehtävän suoritus: hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka: kirjallinen raportti: hyv/hyl-täyd.
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä:
Opintojakson tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Osallistuminen käytännön harjoituksiin hyväksytysti
Opintojakso arvioidaan hyväksytty / hylätty
Suomi
03.10.2022 - 16.12.2022
03.09.2022 - 02.10.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Mikäli opiskelijalla on esittää voimassa oleva Hätäensiapu 8h- tai Ensiapu 1 -kortti, niin sisäinen hyväksi luku hätäensiavun osalta on mahdollista > yhteys opettajaan syksyllä 2022 ennen jakson alkua
Ravitsemus: keskusteleva opetus, ryhmätyöskentely, verkkotyöskentely
Hätäensiapu: ensiapuharjoitukset, pienryhmätehtävä
Mikrobiologia ja aseptiikka: verkkotyöskentely, pienryhmätehtävä
Ohjeistus tiimityöskentelystä löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä
RAV 1,5 op, joista opetustunteja 10 ja loput ryhmätyöskentelyä ja opiskelijan itsenäistä opiskelua
Hätäensiapu ja mikrobiologia ja aseptiikka 1 op:
-Hätäensiapu 8h
-Mikrobiologia ja aseptiikka 19h
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä:
Toiminnallisuuden arviointi haastattelun ja havannoinnin avulla-oppimistehtävä
Reflektion toiminnallisuuden arviointi ja toiminnallisuuden arviointi käytännössä opintojaksoista.
Ravitsemus
Sisältöalueena: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä. Ravitsemus eri ikäkausina. Tunnit viikoilla 39-43.
Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka torstai 27.10.2022 klo 8.15-9.45 (Zoom-linkki), kaikki
Torstai 10.11.2022 klo 12.30-14 ensiapuharjoitukset A-ryhmä
Perjantai 11.11.2022 klo 8.15-10 ensiapuharjoitukset B-ryhmä
Hätäensiavun pienryhmätehtävän palautus 17.11.2022 Mikrobiologian ja aseptiikan pienryhmätehtävän palautus 24.11. 2022 mennessä (2.palautuskerta kummassakin on 31.12.2022 ja 3.palautuskerta on 30.3.2022)
Toiminnallisuuden arviointimenetelmien käytännön harjoittelu,
vko 45 4t 10.11. Toiminnallisuuden arviointi haastattelun ja havainnoinnin avulla (käytännön toteutus viikoilla 44-47)
vko 46 6t 17.11.Taitojen arviointi havainnoimalla
vko 48 8t ?Käsien käytön arviointimenetelmien käytännön harjoittelu
vko 49 6t 29.11. Asiakaspalautteiden käsittely
Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu, 2op/ Johanna Säteri
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu, 2op/ Heli A
Käytännön harjoittelu, 6op/ Anu, Heli ja x
Lähiopetus
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Harjoittelun arviointi kuvattu ItsLearningissä .
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
30.07.2022 - 30.11.2022
Opiskelija kustantaa harjoittelun matka- ym. kustannukset itse.
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa 1 op = 270t
2op 54t Irina
2op 54t Heli (7hx2 päiväkodissa, teorialähiopetus 8h, leikinarviointi ja raportointi 28h sekä purku 4h)
6op eli 162t, josta 1op=27t kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin) ja käytännön harjoitteluosuus 135t eli 4vko
Tehtävänannot ITSLearning:ssä
Syksy 2022:
2t Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukemisen käytännön harjoittelu (info / teoriaopetus)
vk 40-45 Mittareiden käytännön harjoittelu itsenäisesti
vk 46 18.11 Harjoittelun purku
Heli Arokki Leikin arviointi:
Leikin arviointi teoria, lähiopetus n.4h
Arviointimenetelmä: VMI, käytännönharjoitus
Käytännön toteutus Leikin arviointi, pakollinen harjoittelu vk 37 sekä myöhemmin kurssilla VMI-testi
Purku leikin arvioinnille 27.9
VMI-testi kirjallinen palaute
Harjoittelu käytännössä:
KOTE-tunnilla harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät käytännön asiat
Syksy2022:
harjoittelu käytännössä
25.11 mennessä harjoittelun GAS- tavoitteiden ohjaus ja hyväksyminen ITSLearningin välityksellä
Viikolla 50 loppukeskustelu opiskelija, ohjaaja ja opettaja kesken Teamsillä 30 min/ opiskelija, jolloin arviointilomake ITSLearningiin ja alkuperäinen työvuorotaulukko omalle tuutorille ja alustava asiakasraportti on palautettu ITSLearingiin
16.12.22 KOTE:ssa Harjoittelun palautekeskustelu
19.12.22 mennessä lopullinen asiakasraportti on palautettu.
Arviointikriteerit on kuvattu harjoittelun arviointilomakkeessa.
Lähiopetus
Suomi
31.10.2022 - 19.12.2022
01.10.2022 - 30.10.2022
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
H-5
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Tieto oppimateriaali löytyy verkkoympäristöstä.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä tiimipäivinä(lähipäivät).
Arvioinnin kohteet:
Ennakkotehtävät => hyväksytty/ hylätty
Moho-tehtävä ja case-työskentely 0-5
Aktiivisuus tiimipäivissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/- 1numero
Suomi
29.08.2022 - 25.11.2022
30.07.2022 - 09.09.2022
16 - 26
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
3 op
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
27t opiskelijan työtä vastaa 1op. 5op= 135t
Info 2t ,tiimipäivät: 22t
Itsenäinen opiskelu 111t sisältää ennakkotehtävät ja kirjallisuuteen perehtymisen
Ohjeistus ennakkotehtäviin löytyy verkkoympäristöstä
29.9 2h Opintojakson info
3.10 8h Teema Toiminnallisuus inhimillisen toiminnan mallin (MOHO) (Heli)
6.10 6h Teema Toiminnallisuus kanadalaisen toiminnallisuuden mallin (CMOP-E) mukaan, (Ankku)
10.10 4hTeema Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto, (Ankku ja Heli)
13.10 4h Näyttöpäivä
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy oman ryhmän kote-kansiosta itslearnigista.
Lähiopetus
Tieto oppimateriaaleista löytyy verkkoympäristöstä.
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä, ryhmätöitä ja tiimityöskentelyä tiimipäivissä
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ja ryhmätyön valmistelu hyväksytty/hylätty
Osallistuminen lähipäiviin, aktiivisuus lähipäivissä, ajoissa palautetut tehtävät ja reflektiopaperi, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Reflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
(Löytyy Its > kotipesä kansiosta taulukkona)
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta- Ammattitaito- Vastuu, yrittäjyys, johtaminen
Opiskeliija osaa Taso 1
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Opiskeliija osaa Taso 3
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
organisoida omaa toimintaa
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
huomioi dialoogisuuden
arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Opiskeliija osaa Taso 5
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
etsiä tietoa asiantuntevasti
käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
olla dialogissa
raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Suomi
25.08.2022 - 30.09.2022
25.07.2022 - 19.09.2022
15 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Tiimioppijan käsikirjasta.
Valmistautuminen lähipäiviin, lähipäivät ja reflektio opintojakson lopussa.
Ohjeistus opppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä. 5op= 135t
info 25.8. klo 14.15 - 15.45
Teemat:
perjantaina 2.9. klo 9-15 Toimintaterapia ennen ja nyt
torstaina 8.9. klo 9-15 Merkityksellinen toiminta eri ikäkausina
maanantaina 12.9. klo 9-15 Oikeus toimintaan ja oikeudenmukaisuus / Toimintaterapian arvot ja eettisyys
perjantaina 23.9. Terapeuttinen toiminta
tiistaina 27.9. klo 9-15.45Tiimien näyttöpäivä
Reflektiopaperin palautus
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa
Vastuuopettajina Tuija Suominen- Romberg, Kirsi Karlsson ja Anu Kuikkaniemi
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.invalidiliitto.fi/liikkumisenapuvalineista
Esteettömyys
Esteettömyyskartoitusopas 2019. Invalidiliitto
Suomi
29.08.2022 - 16.12.2022
30.07.2022 - 28.10.2022
15 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Toimintaterapeuttikoulutus
Kupittaan kampus
1 op
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
osa 1: Esteettömyys (Tarkempi sisältö ITSlearning)
Esteettömyyden ymmärtäminen
Erilaiset toimijat ympäristössä
Julkinenympäristö ja kotiympäristö
Oman kodin esteettömyys
Julkisen tilan esteettömyyskartoitusten esitykset
osa 2: Apuvälineet
Apuvälineet toiminnan tukena
Apuvälineprosessi ja saatavuusperusteet its työskentelynä
Lähipäivät Kunnonkodissa
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely viikko 34-35
Lähipäivä viikko 35- käytännön kokeilut virtuaaliset ratkaisut
Yhteenveto keskustelun palautus viikko 36
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.