Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri (harjoitteluvastaava)
Johannes Halttu (DenTech)
Elina Nieminen (harjoittelukoordinaattori -> vain harjoittelusopimukset)
Lähiopetus
ITS- / Teams -materiaali, Sopro -materiaali
Työelämäharjoittelu hammaslaboratoriossa ja/tai DenTechissä.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Harjoittelu voidaan hyväksilukea vastaavalla työelämäkokemuksella.
harjoittelu vastaavan hammasteknikon ohjauksessa
työelämälähtöisyys, itsenäinen työskentely, tiimityöskentely
10 opintopistettä vastaa yhteensä 270 tuntia opiskelijan harjoittelua (7viikkoa).
* Harjoitteluinfot (SunHarkka -soveluksen käyttöönottaminen)
* ITS -tehtävät
* Reflektiopaperi (palautus 18.12 mennessä)
* Palautekeskustelu pienryhmissä tammikuussa -23
31.10-19.12.2022
Opiskelija osaa valmistaa hammastekniikan perustöitä ja irtoproteeseja laboratorio-olosuhteissa
Harjoittelussa tehtäviä töitä:
• hammastekniikan perustyöt, kuten kipsimallit, lusikat ja kaaviot
• koko- ja osaproteesit
• proteesien korjaukset ja pohjaukset
Milla Lahdenperä
Pasi Alander
Pasi Alander
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
- johdatus biomateriaalitieteeseen
- restoratiiviset ja proteettiset hammashoidon biomateriaalit
- biomateriaalien ja kudosten vuorovaikutus
- verkkokurssi (Hong Kong)
- Pmma- harjoitus
- cocr-harjoitus (battle of bonds)
- 3-pistetaivutustesti (kuitu, komposittimuovi, zirkonia, eMax, CoCr, titaani)
- vahaharjoitus
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Englanti
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tehtävät itslearning oppimisalueella
Cad/Cam hammaslääketieteessä, perusteet ja historia
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Englanti
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Scannausharjoittelu
Suunniteeluohjelman käyttö
Purentakiskon suunnittelu
Syksy
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.10.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
H-5
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Marjo Aaltonen
Lähiopetus
Englanti
22.08.2022 - 31.12.2022
01.08.2022 - 09.09.2022
Tekniikka ja liiketoiminta
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Sari Silmäri
Lähiopetus
Teoriaopinnot, luento- ja itsenäinen oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.08.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Luennot ja itsenäiset oppimistehtävät, tentti
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetusta 45 tuntia.
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa
- kuvata hammasteknikon roolin suun terveydenhuollossa
- ymmärtää hammaslaboratoriotyöskentelyn tavoitteet ja periaatteet
- huomioida turvalliset työskentelytavat hammaslaboratoriossa (materiaalit ja laitteet)
- hammastekniikan perustöiden teoriapohjan, esim. kipsimallien ja jäljennöksten osalta
Ammattiaiheita:
* Monialainen yhteistyö / tiimityö
* LEAN -ajattelu, työturvallisuus ja suojautuminen hammastekniikassa
* hammassanasto, proteesityypit ja artikulaatio
* kipsi, jäljennösaineet
Sari Silmäri
Lähiopetus
Teoriaopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
2op
Syys-marraskuu
Purennanohjainten teoriaopetus: purennan ohjaimet, relaksaatio-stabilaatio-purentakiskot
Sari Silmäri
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Elo-syyskuu
-Kipsin valaminen
-Tahkoaminen
-Indeksit
Sari Silmäri
Johannes Halttu
Lähiopetus
Simulaatio-opetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
3op
Loka-joulukuu
Purentakiskojen valmistusprosessi simulaatioharjoittelu
(puttymenetelmä ja/tai vahamenetelmä ja/tai kylmäakryyli-suoramenetelmä)
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual by Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion by Stanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010 (ninth edition).
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Teorialuentoja, joista osan toteuttaa Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Tentti 26.10.2022
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Osa luento-opetuksesta tapahtuu moniammatillisesti yhdessä hammaslääkäriopiskelijoiden kanssa.
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä, josta n. 15 tuntia kontaktiopetusta
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan liittyvistä teorialuennoista.
Elo-syyskuu
Opiskelija osaa teoriatasolla
- kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- tunnistaa ihmisten pysyvät hampaat
- tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
- Luentomuistiinpanot
- Tooth Carving Manual. By Henry A. Linek.1956.
- Wheeler’s dental anatomy, physiology and occlusion. b yStanley J Nelson & Major M Ash Jr. Saunders Elsevier2010, ninth edition.
- Anteriores: Natural & Beautiful Teeth. By Jan Hajto. Fuchstal: The Dental Publishers. Teamwork media 2006.
- Challenging Nature: Wax-Up Technique in Aesthetics and Functional Occlusion. By Kano Paulo. Quintessence publishing 2011.
- Fundamentals of Color: Shade Matchingand Communiation in Esthetic Dentistry. By Stephen J. Chu, Alessandro Devigus, Rade Paravina, Adam Mieleszko. Quintessence publishing 2010.
- Hampaiden muoto-oppi, opinnäyte. Pia Jaakola ja Outi Siitonen. Stadin Ammattioppilaitos 2010.
Simulaatio-oppiminen:
Hampaiden muoto-oppi ja estetiikka 1 teorialuentoihin pohjautuvien harjoitustöiden valmistaminen -> yksittäisten hampaiden anatominen muotoilu vahasta
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja harjoitustöiden hyväksyttyä suoritusta.
Kurssin läpäistäkseen opiskelijan on tehtävä työkurssiin liittyvät harjoitustyöt ja suoritettava vertaisarviointi. Kontaktitunneilla ja asiantuntijaluennoilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5. Numeerisesti arvioitavat oppimistehtävät ja niiden arviointikriteerit sovitaan opintojakson alussa. Kurssin arviointi palautettavien vahahampaiden arvosanoista. Jokainen osa vaikuttaa yhden osan arvosanaan: hammas1+hammas2+hammas3 = arvosana
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin.
Vahaveistoharjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa kontaktituntien yhteydessä. Tämän lisäksi opiskelija tekee opintojakson kuluessa harjoituksia itsenäisesti.
Opiskelijat saavat kontaktitunneilla palautetta opettajalta koko opintojakson ajan ja tämän lisäksi muiden opiskelijoiden palautetta, joka tukee opiskelijan oppimista. Tässä korostuu opiskelijan oma aktiivinen vuorovaikutus opettajan ja muiden opiskelijoiden kesken.
4op = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta n. puolet (50 tuntia) on kontaktiopetusta ja toinen puoli itsenäistä työskentelyä simulaatiolaboratoriossa.
Kontaktiopetus koostuu morfologiaan harjoitustöiden demoista ja niiden ohjauksesta. Työkurssilla opiskelija vahaa 8 hammasta.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Kuvata hampaiden muodon ja toiminnan suhteen
- Tunnistaa hampaiden keskinäisten suhteiden ja järjestyksen merkityksen
- Tunnistaa ihmisten pysyvät hampaan
- Tunnistaa maito- ja pysyvien hampaiden eron
- Nimetä hampaan morfologiaan liittyvät käsitteet ja termit
- Muotoilla veistovahasta mallin jokaisen hammasryhmän hampaasta
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Milla Lahdenperä
Sari SIlmäri
Lähiopetus
Hammastekniikan liiketoiminnan yhteydessä tai tutkimusprojektissa työskentelynä tapahtuva oppiminen.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
1 op
Hyväksytty/Hylätty
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä
Opiskelija osallistuu opintojakson aikana suun terveyden hyvinvoinnin, terveyden edistämisen ja/tai yrittäjyyden toteuttamiseen ja/tai kehittämiseen (2op) sekä vastuualue -toiminnan kehittämiseen (1op)
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatioharjoittelu
Liiketoiminnallisen laboratorion (DenTech) toimintaan ja työskentelyyn osallistuminen painottuen
cad/cam osa-alueisiin.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
135h / 5op
Itslearning: Kertaustehtävä
Itslearning: Oppimistehtävä
Simulaatioharjoittelu:
-Laitteiden hallinta
-Zirkoniatyön prosessin hallinta
-Simulaatiotyöt (kruunut ja sillat)
Loka-marras-joulukuu
Siltasuunnittelu: monoliittiset ja huppukruunut sekä -sillat
Kuivajyrsintä
Zirkon-materiaalina
Posliinin kerrostamisen ja posliinin maalauksen prosessit
Vasvistetaan cad/cam 1 ja 2 opintojaksoilla opittuja taitoja
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3. Opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4. Opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Säde Huhtanen
Lähiopetus
Kuvaus löytyy Itsyssä.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus, Röntgenhoitajakoulutus
H-5
Tentti tehdään Itsissä.
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsissä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarve, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
Syksy 2022:
Tentit:-
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
ITS -oppimisalustalta löytyvä oppimateriaali
Vertaisopetus ja -oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
itsenäinen työskentely / vertais- ja opettajaohjaus
Osallistuminen Korkeakoulu- ja työelämä -opintojakson tunneille
Kirjallisten tehtävien suorittaminen
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITS, WinhaWille, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä yms.
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
1op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Terhy) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen
Opiskelijabarometriin vastaaminen, HOPS-keskustelut,
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Itslearning alustalla
Simulaatiotyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Vastaavan opintokokonaisuuden suoritus muualla dokumentoidusti.
Simulaatio-opetus
Verkko-opetus
5op eli 135h
Kruunu- ja siltarakenteet simulaatiotyönä tehden.
Opintojaksoon kuuluu kliinistä laboratoriossa työskentelyharjoittelua DenTech-oppimisympäristössä.
Syksy (marras-joulukuu)
Metallokeraaminen kruunu ja siltarakenne
Työprosessi laboratoriossa
Metallirungon suunnittelu ja toteutus
Metallivalu
Rangan työstö
Posliinin kerrostaminen ja maalaus
Viimeistelytyös
Milla Lahdenperä
Pasi Alander
Sari Silmäri
Pasi Alander
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lähiopetus
Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus, opinnäytetyöpaja
Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan HYV / HYL. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa voi olla eri.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
Hyväksytty/Hylätty
Aiemman opinnäytetyösuunnitelman hyväksilukeminen
asiantuntijuusartikkelin alustava suunnitelma / suunnitteleminen
- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Diskun yhteiset "teemalliset" Pajapäivät
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajaohjaukseen 2-3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi
- Opinnäytetyöpaja: Opinnäytetyön ohjausta järjestetään työpajoissa 3 x syyslukukauden aikana
5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus 2h
• Seminaaripäivä 4h
• Opinnäytetyöpaja 24h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 92h
Syyslukukausi 2022
Opiskelija
* jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
* laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
* esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
* ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta
- Pajapäivät syyslukukaudella: 26.9, 24.10, 28.11
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Kruunu- ja siltaprotetiikan opintojaksojen luentomateriaali
Yliopiston luentomateriaali (Moodle)
Prässäystekniikan luentomateriaali ja muu materiaali (itslearning ja muu saatavilla oleva)
Simulaatiotyöskentely
Verkkotyöskentely, itslearning
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Verkko-opppiminen
Osaan opintotunneista liittyy liiketoiminnallisessa laboratoriossa työskentelyä.
Prässätyt kruunut 2kpl ja kolmen yksikön silta
Kirjalliset tehtävät itslearning aluella
135h / 5op
Oppimistehtäviä
Kädentaitojen harjoitustöitä
Syys-lokakuu
Tavoitteet
Opiskelija osaa valmistaa prässättyjä kokokeraamisia täytteitä, kruunuja ja siltoja
Osaa prässäys prosessin alusta loppuun saakka, ymmärtään erilaiset materiaalit sekä niiden käyttötavan ja laitteet.
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja
tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä
tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna. Tehtäviin liittyvät materiaaleista on linkitettynä Itslearning-työtilassa
Saatavissa sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin) > haku sähköisenä Finnasta
- Mönkkönen, Kaarina 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. E-kirja > haku sähköisenä Finnasta tai Vaskista
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin) > Messi
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin) > Itslearning
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) > tiedonhaku eri kirjastoista ja netistä.
Lähiopetus Teamsissa itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-opiskelu, tehtäväperustaisuus.
Verkko-oppimisalusta: itslearning.
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset ja muut tehtävät: 0 - 10 pistettä (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 pistettä (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (kokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. Tehtävine pisteytykset ovat Itslearningissa
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
10 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Teams-tunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Teams-tunneilla on varauduttava kameran käyttöön.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja kirjallisiin tehtäviin ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus (Teamsissa), verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit, tehtävät ja esitykset Teamsissa, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaserantatehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- ohjeisiin ja materiaaleihin perehtyminen, mallipohjien käyttö, Itslearning-työskentely, 12 h.
Syyslukukausi 2022, lähiopetus viikoilla 37 - 43. Muutokset toteutussuunnitelmassa ovat mahdollisia!
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Nina Roine
Kurssin opettaja Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Oppimateriaali: Itslearning-oppimisalusta aukeaa kurssin alkaessa.
Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, parityöskentely, suullinen ja kirjallinen tentti
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikolla
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle.
Suomi
05.09.2022 - 04.11.2022
02.12.2021 - 31.10.2022
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Ei vaihtoehtoisia suorituksia. Jos opiskelija omaa vahvan kielitaidon, johon sisältyy myös hoitoalan/proteesien valmistuksen terminologia, hän voi olla yhteydessä opettajaan.
Suullinen tentti vko 14
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan ja hammasteknikon työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää. Koska kurssille on yhdistetty kaksi täysin eri ammattialan ryhmää, suuri osa oppimisesta tapahtuu itsenäisesti oman alan asioihin keskittyen.
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, röntgenhoitajan ammattisanaston kerääminen, suullisen aktivoinnin laatiminen ja kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 20h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö ja ajoitus: Tuleville röntgenhoitajille ja hammasteknikoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi syyslukukaudella 22.
Nina Roine
Kurssin opettajana toimii Nina Roine nina.roine@turkuamk.fi
Lähiopetus
Opettajan materiaali itslearning-alustalla ja muu verkkomateriaali.Itslearning avautuu kurssin alkaessa.
Lähiopetus, itsenäiset työt, parityöt,suullinen ja kirjallinen tentti.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia.
Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. 50% vaaditaan kirjallisen kokeen pisteistä kurssin kirjallisen osan läpäisemiseen. Esim. jos maximipistemäärä 100, 50p=arvosana 1.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle ja väh. 80 % läsnäolo.
Suomi
05.09.2022 - 04.11.2022
02.12.2021 - 31.10.2022
Kaikilla lähitunneilla sekä kirjallisia että suullisia harjoituksia.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
H-5
Vaatii aktiivista läsnäoloa kurssilla, ellei toisin sovita. Opiskelija, joka kokee hallitsevansa jo hyvin kurssilla opetettavat asiat, voi sopia osallistumisesta näyttömuotoiseen suulliseen ja kirjalliseen tenttiin. Tämä vain erillisestä sopimuksesta opettajan kanssa.
Kirjallinen ja suullinen tentti kurssin lopussa. Suullinen tentti pareittain, kirjallinen tentti koululla.
Mahdollinen uusinta ysksyn lopulla. Uusintapäivät ilmoitetaan elokuussa.
Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää, kirjallisesti ja suullisesti. Erityisesti perehdytään teemoihin, jotka kuuluvat röntgenhoitajan ja hammasteknikon ammattiin ja viestintään ammattilaisen ja asiakkaan välillä.
Oppimistehtävinä erilaisia kirjallisia ja suullisia harjoituksia, röntgenhoitajan/hammasteknikon ammattisanaston kerääminen ja muita itsenäisiä verkossa tehtäviä etätehtäviä.
3 op:n kokonaisuus, josta 16h kontaktiopetusta, 4h tenttejä, yht. n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Tuleville röntgenhoitajille ja hammasteknikoille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi syyslukukaudella 22.
Etätehtävät puutteelliset, hylätty suoritus tenteissä, liikaa poissaoloja lähitunneilta
Milla Lahdenperä
Sari Silmäri
Lasse Putko
Riikka Hellman
Riikka Hellman - INFE
Lasse Putko - EA
Sari Silmäri / Milla Lahdenperä - Turvallisuusosaaminen hammastekniikassa
Lähiopetus
Ensiapu:
-www.spr.fi >> ensiapuohjeet
-www.terveyskirjasto.fi - ensiapuohjeet
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi
Hyväksytty
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
5 - 30
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Hyväksytty/Hylätty
Turvallisuusosaaminen
Infektioiden torjunta
Ensiapu:
Ensiapukurssi toteutetaan verkko-opetuksena ja työpajaopetuksena.
A. Itsenäinen opiskelu.
Oppimispolkutehtävä IT'S Leraning oppimisalustalla
Verkkoluennot ITS:ssä.
1. Toiminta hätätilanteessa
2. Tajuttoman ensiapu
3. Elottomuus ja elvytys
4. Vierasesine hengitysteissä
5. Sokki ja ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen.
6. Sairauskohtaukset 1. Rintakipu, Hengitysvaikeus, Anafylaksia
7. Sairauskohtaukset 2. AVH, Kouristus, Pyörtyminen, Verensokerin häiriöt
8. Palovammat
9. Haavat
10. Myrkytykset
Työpajaopetus
Milla Lahdenperä
Milla Lahdenperä
Lähiopetus
Simulaatio-oppiminen
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
5 - 30
Ennen opintojaksoa on suoritettava osia perus- ja ammattiopinnoista kuten esim. morfologia, hammastekniikan perusteet 1-2, vajaahampaisen suun irtoprotetiikka koskien muovisia osaproteeseja.
Terveys ja hyvinvointi
Hammasteknikon koulutus
Kupittaan kampus
H-5
Luento-opetus
Simulaatio-opetus
Problem Base Learning
Kirjalliset tehtävät (2kpl) itslearningissä
Suunnitteluharjoitukset
Ranka 2kpl perinteisellä manuaalisella tekniikalla.
Ajankohta: Syys-lokakuu
Vajaahampaisen suun irtoproteettinen kuntoutus rankaproteeseilla
Opintojakso koostuu yliopiston antamista luennoista ja suunnitteluharjoituksista.
Amk:lla jaettavasta luento-opetuksesta ja simulaatioharjoittelusta: rankaprosessi, materiaalit ja laitteet.
Kirjalliset tehtävät (2kpl)
Itsenäinen opiskelu.
DenTech laboratorioharjoittelu.
Opintojaksolla EI ole tenttiä vaan opintojakso arvioidaan edellä mainittujen sisältöjen perusteella.
Tavoite:
Opiskelija osaa
- suunnitella metallirunkoisia osaproteeseja yhteistyössä hammaslääkärin kanssa
- ymmärtää työn prosessiluonteen
- metallirunkoisten osaproteesien teknisen toteutuksen
1=opiskelijalla on hankaluutta saada opintojakson työt valmiiksi eikä osoita osaamistaan tehtävien,
kysymysten tai läsnäolon muodossa
2=opiskelija tekee opintojakson työt ja palauttaa työt lukukauden aikana, kädentaidot vaativat vielä
kehittymistä ja harjoittelua, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, kokee
epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä
3=opiskelija tekee opintojakson työt, on oma-aloitteellisuutta ja yritteliäisyyttä, palauttaa työt
lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen, opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian
ja yrittäneensä parhaansa, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden
käytössä
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden
laatu on hyvä, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä,
huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen, osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä, huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.