Valitse oppimissuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja osaamispolun mukaan.
Minna Hyötilä
Outi Ensiö
Sanna Virtanen
Riikka Hellman
Yleisen anatomian ja fysiologian kurssin pitää Sanna Virtanen. Kurssin opetuksen tapahtuessa etänä, linkki zoom-tilaan: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601
Lähiopetus
Yleinen ANFY:
Luennot
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S.,: Patofysiologia (Sanoma Pro)
Pään anatomia ja fysiologia:
E-oppimisalustalla ITS learningissa
Yleinen ANFY: Kurssi toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio (0-5) tulee kurssin arvioksi järjestelmään. Soveltuvin osin kurssista voidaan järjestää myös kotitentti, jonka arvio hyv/hyl
Pään anatomia ja fysiologia toteutuu luento-opetuksena, kurssin päätteeksi on verkkotentti ITS learning oppimisalustalla.
Yleinen ANFY: Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Yleinen ANFY: Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arvio hyväksytty/hylätty
Pään anatomian ja fysiologian opintojakson arviointi H-5.
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Yleinen ANFY: Ennen kurssin alkua opiskeltava materiaali riittävän osaamistason saavuttamiseksi ennen kurssia:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro)
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Yleinen ANFY:Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua.
Yleinen ANFY: Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
1. tentti on avoinna:
2. tentti (1.uusinta) on avoinna:
3. tentti (2. uusinta) on avoinna:
Kurssista voidaan soveltuvin osin järjestää myös kotitentti, jonka arviointi hyväksytty/hylätty, hyväksytyn kotitentin kriteeri on riittävä kokonaisuuksien hallitseminen
Pään antomian ja fysiologian verkkotentti torstaina
Tentin uusinnat (I ja II) sovitaan myöhemmin.
Arvostelu H-5.
Yleinen ANFY:Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning, tentti (verkkotentti tai kotitentti)
Pään anatomia ja fysiologia: luento-opetus, verkkoluennot, tehtävät, tentti.
Yleinen ANFY: Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä
Luennot, videoluennot, tentti
opiskelijan itsenäisen työn mitoitus 2x 27 tuntia
Yleinen ANFY (2 op): Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle.
Kurssin sisällöllinen aikataulu:
1. Solu, alkiokehitys, kudokset, iho
2. Verenkiertoelimistö, veri, immunologia
3. Hengityselimistö
4. Hermosto
5. Virtsaelimistö
6. Endokriininen järjestelmä
7. Sukupuolielimistöt
8. Ruuansulatuselimistö
Pään anatomian ja fysiologian toteutuksen ajankohta:
Kurssin laajuus: 22 h + tentti 2 h
Luennot toteutetaan etänä (Teams).
Kurssin tavoitteena on oppia
- ymmärtämään pään ja kaulan alueen rakenteita ja toimintoja sekä hammashoidollisten toimenpiteiden anatomista perustaa
- hahmottamaan hampaiden muoto-opillisia erityispiirteitä (morfologia) sekä poikkeavuuksia niissä
- hahmottamaan purentaelin monien anatomisten rakenteiden sekä fysiologisten toimintojen kokonaisuutena
alle 40 pistettä
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
alle 40 pistettä
Minna Hyötilä
Riikka Karhuvaara
Etäopetus
It´s learnin-oppimisympäristöstä löytyvät materiaalit, linkit ja lähteet sekä itsenäinen tiedonhaku.
Itsenäinen verkko-opiskelu
Kaikkiin kysymyksiin tulee vastata. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu ja kommentoitu omia vastauksia suhteessa mallivastauksiin. Vastaukset tulee kirjoittaa omin sanoin ja vastausten kopioimista/plagiointia tulee ehdottomasti välttää. Opintojakso suoritetaan yksilösuorituksena. Vastauksia ei siis voi tehdä yhdessä opiskelijakaverin kanssa.
Opiskelija palauttaa tehtävät kokonaisuudessaan viimeistään 2.12. mennessä. Opettaja arvioi opintojakson suoritukset viimeistään 16.12. mennessä.
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
2 op
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakso ei sisällä tenttiä. Opintojaksossa arvioinnin kohteena ovat It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
Itsenäinen verkko-opiskelu It´s learning-oppimisympäristössä.
Oppiminen perustuu itsenäiseen tiedonhankintaan ja sen soveltamiseen oppimistehtävissä.
It´s learning-oppimisympäristöstä löytyvät tehtävät.
2 opintopistettä on noin 54 tuntia opiskelijan työtä. (Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.)
Opiskelija tekee itsenäiset tehtävät It´s learningin ohjeistuksen mukaisessa järjestyksessä. Oppimistehtävien ohjeistukset aukeavat jakson alkaessa.
Opintojakson infotunti toteutuu etänä 5.9. klo 14.15-15.45. Infotunnilla käydään yhdessä läpi opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat ja tehtävien palautusajankohdat.
Oppimistehtävien viimeinen palautuspäivä on 2.12.2022
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Outi Ensiö
Riikka Karhuvaara
Seija Kirkko-Jaakkola
Mikrobiologia Seija Kirkko-Jaakkola
Lähiopetus
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Oppimateriaalina edeltävien kariologian alaa sisältävien opintojaksojen materiaalit sekä muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
Materiaali ITSlearning oppimisalustalla.
Aikaisempien opintojen (YSTA ja Parodontologia 2 lk) materiaali ITSlearngin oppimisalustalla.
Parodontiitin käypä hoito suositus
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Materiaali oppimisalustalla.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin
Simulaatioharjoittelujen reflektointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Lähiopetus simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajavierailut mm. Oral-B
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi
Tietotesti
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Teoria ja harjoitukset.
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Lähiopetus, itsenäiset tehtävät ja pienimuotoiset laboraatiot.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan näytöllä
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja ennakkotehtävien suorittaminen
Simulaatioharjoittelujen reflektointi jokaisen harjoittelukerran jälkeen
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Hyväksytty/hylätty
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät, videoidut näytöt (teroitus ja instr,tekniikka), harjoitukset (harjoitusleuoilla ja toisillaan), tietotesti (parod.käypä hoito suositus)
Itsearviointi (mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi, sekä ergonomian itsearviointi)
Vertaisarviointi (ergonomia)
Opettajan arviointi (hks/hyl, hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava, max 2 poissaoloa voi korvata futudent kameran avulla) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista). Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö
Hyväksytty/hylätty
Osallistuminen simulaatioharjoituksiin, poissaolot korvattava
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Itsenäiset tehtävät hyv/hyl. Paritentti, arviointi hyv/hyl
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.10.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Harjoitteluihin valmistaudutaan ennakkotehtävillä. Harjoittelu sisältää yksilöharjoittelua ja parityöskentelyä sekä tiimioppimista.
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/ Hyötilä:
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, harjoitukset toisillaan, osaamisen näytöt Videointa/digitaalisesti/sähköisesti
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. Oral-B ja LM Instruments Oy)
Tietotesti
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Lähiopetuksessa yhdessä oppimista ja itsenäisissä tehtävissä opiskelijan aktiivisuus tiedonhaussa korostuu
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
67,5h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen, itsenäinen simulaatioharjoittelu ja ennakkotehtävät sekä harjoittelujen reflektointi.
Studental työtoiminnan mentorointi.
Parodontologinen hoito/ Hyötilä:
n. 162 h opiskelijan työtä
Lähioppimista 80-100 h, joka sisältää itsenäisiä harjoituksia (tunnit viikkotuntisuunnitelmassa)
Lisäksi 60-80 h: Oppimistehtävät: kirjalliset ennakkotehtävät, oppimispäiväkirja, tietotesti
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Oppimistehtävät Itslearning-alustalla, laajuus 1op=27h opiskelijan työtä, josta 6h teoriaopetusta, 3h pienimuotoisia laboraatioita ja 2h paritentti, 16 h itsenäistä työskentelyä.
Kariologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Karhuvaara:
Kariologian varhaishoidon ja korjaavan hoidon hoitomenetelmät, materiaalit, välineet ja laitteet
Studental työtoiminnan mentorointi
Opintojakson osa sijoittuu viikoille 44 - 49
Parodontologinen hoito, simulaatioharjoittelu/Hyötilä:
Simulaatiotilanteissa käytettävät materiaalit, välineet ja hoitomenetelmät parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä. Aseptinen ja ergonominen toiminta.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 35- 48
Kariesdiagnostiikka/ Ensiö:
Simulaatioharjoitukset
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 35-37
Mikrobiologia/Kirkko-Jaakkola:
Suun infektioiden aiheuttajia, suun infektioita ja infektioiden leviäminen. Näytteenotto ja tulkintaa.
Opintojakson osa toteutuu viikoilla 44-47
Sari Silmäri
Sari Silmäri
Etäopetus
Oppimateriaali ilmoitetaan ITS-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi Oy
Itsenäiset verkkotehtävät ITSissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)
Suomi
15.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Paikasta riippumaton
5 op
5 op
H-5
Tenttipäivät syyslukukaudella 2022:
* Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
* Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
* Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.
5op = 135h opiskelijan työtä
ITS -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso ItsLearning -alueella 1.9.-31.12.2022
Sisältö:
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Päivi Pietikäinen
Päivi Pietikäinen
Lähiopetus
ITS oppimisalustalla
Keskusteleva luento-opetus
Oppimista edistävät tehtävät
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Pienryhmätyöskentely
Verkkokurssit
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan monipuolisesti hoitotyössä tapahtuvaa ohjausta ja opetusta.
Näkökulmana yksilöohjaus ja ryhmäohjaus sekä kliinisen työn/harjoittelun ohjaus.
Etäopiskelu opettajajohtoisesti
Oppimistehtävät
Opetustapahtuman suunnittelu ja toteutus
Verkkokurssien suorittaminen
Ajoitus vko 35 - 45
Opiskelija
•osaa tunnistaa asiakkaan ohjauksen tarpeen
•osaa toteuttaa ja tehdä johtopäätöksiä eri ohjaustilanteista
•osaa käyttää erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä sekä hyödyntää opetusteknologiaa
Opetus ja ohjaus hoitotyön kontekstissa
Ohjaus vuorovaikutuksena, yksilöohjaus ja ryhmäohjaus, opiskelijaohjaus
Opetus- ja ohjausmenetelmät
Monikulttuurinen ohjaus hoitotyössä
Ohjauksen tavoitteet, vaikuttavuus ja arviointi
Taitojen opetus ja oppiminen
Läsnäolo tunneilla
Oppimistehtävien arviointi
Terveydenedistämistilaisuuden suunnittelu ja toteutus
Läsnäolo seminaaripäivissä, poissaolot korvataan
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Riikka Hellman
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 15.09.2022
1 - 22
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
H-5
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Harjoittelun vastuuopettaja Jaana Manneros
Lähiopetus
Its Learning: Oral Health Care in RDI Environments 2 -kansio
Messi: Studental vastuualueet -työtila
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus
- Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti Itsistä)
- Vastuualueella työskentely 27h
- Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
- Henkilökohtaisen raportin palauttaminen (sisältää tuntikirjanpidon ja tehtävien dokumentoinnin vastuualuetyöskentelystä sekä ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja sen arviointi –lomakkeen itsearvioinnin täyttämisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 15.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
10 op
Hyväksytty/Hylätty
- Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
- Pari- ja ryhmätyöskentely: Vastuualue työskentely, nuoremman suuhygienistiryhmän mentorointi
- Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen, henkilökohtaisen raportin laatiminen
- Opettajaohjaus: Opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, osastotunneille osallistuminen
- Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä
10 op = 270h opiskelijan työtä
- Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
- Vastuualuetyöskentely
- Osastotunneille osallistuminen
- Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen ja henkilökohtaisen raportin laatimisen)
- Limakalvosairaudet –osion suorittaminen
Vko 35-49
Työelämäharjoittelu 4
- Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental -työtoiminnassa yhteistyössä Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun sisältyy erillisiä päiviä Turun kaupungin suun terveydenhuollon muissa yksiköissä (2 paikkaa Medisiinassa). Harjoitteluun integroidaan erilaisia terveyden edistämiseen liittyviä tapahtumia ja tehtäviä. Harjoitteluun sisältyy myös omalla vastuualueella toiminen sekä osastotunneille osallistuminen.
- Työeläharjoittelu 4 sisältää myös Limakalvosairaudet –osion, 1 op
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu (kts. edellinen kohta)
Minna Hyötilä
Jaana Manneros
Riikka Karhuvaara
Lähiopetus
Itsin materiaalit
Käypä hoito suositukset (Kariologia ja Parodontologia)
Lähiopetus simulaatioharjoituksissa
Itsenäinen oppiminen simulaatioharjoituksissa
Asiantuntijaluennot ja harjoitukset, edustajien vierailut
Kirjalliset ennakkotehtävät ja oppimispäiväkirja/reflektointi
Futudent näyttöjen suorittaminen (kevät 2023)
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Videoidut näytöt (instrumenttitekniikka)( HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.10.2022
1 - 25
Opintojakson aikana opiskelija käyttää omia suojavaatteita, suojakenkiä ja suojalaseja.
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Teoriatiedon opiskelu: ennakkotehtävät ja instruktiot simulaatioharjoitusten alussa
Simulaatioharjoitukset: yksilö ja parityöskentely, harjoitukset toisillaan, osaamisen näytöt Videointi/digitaalisesti/sähköisesti
Asiantuntijaluennot ja edustajavierailut, laitteiden käyttökoulutukset
Työelämäyhteistyö/yritysyhteistyö (kansainväliset yritykset mm. W&H, EMS)
Syksy 2022 laajuus 3 op = 81 h opiskelijan työtä.
- 24 h lähiopetusta (simulaatioharjoitukset)
- 12 h itsenäistä simulaatioharjoittelua oppilaitoksen tiloissa
- 45 h itsenäistä opiskelua
Kirjalliset ennakko- ja oppimistehtävät (HKS-HYL)
Videoidut näytöt (instrumenttitekniikka)( HKS-HYL)
Harjoitukset (HKS-HYL)
Itsearviointi (HKS-HYL mitä opin, missä onnistuin, mitä ongelmia kohtasin ja miten niistä selvisi)
Vertaisarviointi (ergonomia) (HKS-HYL)
Opettajan arviointi (HKS-HYL) hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa harjoituksissa (poissaolot korvattava) ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suorittamista).
Tehtävien hyväksymiskriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Opintojakson osat ( syksy 2022 3 op ja kevät 2023 2 op)
Harjoitukset ja oppimistehtävät ajoittuvat syyslukukaudella 2022 viikoille 37-46 ja keväällä viikoille x-xx.
Opintojakso toimii valmentavana opintojaksona StuDental harjoitteluille. Harjoitukset/lähiopetuspäivät toteutuvat viikoilla 37-46 ja x-xx. Sisältää lähiopetusta koko ryhmälle, joiden lisäksi toteutetaan itsenäistä harjoittelua oppilaitoksen tiloissa.
Syksy: Opintojakso sisältää valmistautumisen harjoitustunneille, oppimistehtävien suorittamisen, oppimispäiväkirjan pitämisen ja harjoituksiin osallistumisen. Harjoituksissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan futudent kameran avulla sekä perehtymällä aiheeseen kirjallisesti (max 2 harjoituskertaa voi korvata futudent kameralla).
Kevät: Opintojakso sisältää valmistautumisen ja osallistumisen harjoitustunneille. Harjoituksissa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolot korvataan futudent kameran avulla sekä perehtymällä aiheeseen itsenäisesti (max.kaksi harjoituskertaa voi korvata futudent kameralla). Opintojakson lopussa on instrumenttitekniikan osaamisen näyttö, joka toteutetaan futudent kameran avulla.
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti • tunnistaa luotettavia tietolähteitä. • toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita • erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta • hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti. • toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen, • perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen, • käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä
käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita, • hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä. • toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti • vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa, • soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon, • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen. • arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia, • toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Jaana Manneros
Lähiopetus
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Lähiopetus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Optimasta
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Optimasta
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti
Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 45 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 45 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Purentafysiologinen hoito: Mahdolliset uusinnat kahdessa seuraavassa uusintatenttipäivässä.
Suukirurginen hoito: Tentti 8.12.21.
1. Uusintatentti 12.1.22
2. Uusintatentti 16.2.22
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 41
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 40-49
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa
Sirpa Rajala
Etäopetus
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
Materiaalit ovat saatavissa MOT-kirjoina sähköisesti Turun AMK:n kirjastosta:
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kielijelpi: Esiintyminen (verkkomateriaali)
- lista täydentyy myöhemmin
Lisäksi:
- Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Tuntimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus)
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus.
Opintojakson työtila on verkko-oppimisalausta Itslearningissa.
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjallinen tehtävä (portfolio): 0 - 5 (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti.
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.10.2022
1 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus. Edeltävyysehtoina on seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera.
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Paikasta riippumaton
3 op
H-5
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu tehtäviin. Myöhässä palauttaminen alentaa arvosanaa. Kurssin päättymisen jälkeen opiskelija voi tutkintosäännön mukaisesti palauttaa puuttuvia tehtäviä puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle kurssille.
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja portfoliotehtävien kokoamiseen ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä.
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, 18 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaseurantatehtävä TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- kirjallisten tehtävien työstäminen Turun AMK. nkirjoitus- ja lähdeohjeiden mukaan malliophjaa käyttäen, Itslearning-verkkoalustalla työskentely, 10 h.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän tai ei ollenkaan.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Minna Hyötilä
Riikka Hellman
vastuuopettaja Riikka Hellman
Lähiopetus
Syksy 2021
Terve suu kirja, löytyy Terveysportista
Itsissä oleva opintojakson materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Kevät 2022:
Itselearning oppimisalustan materiaalit. Terve suu kirjan artikkelit
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Etä- ja lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, simulaatioharjoittelu, itsenäinen työskentely, kirjallinen tentti
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Läsnäolo ja aktiivisuus teoriatunneilla, max. poissaolo 4h
Läsnäolo simulaatiotunneilla pakollinen, poissaolot korvattava
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H-5
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki yksilö- ja ryhmätehtävät, simulaatiot sekä tentti on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
29.08.2022 - 31.07.2023
22.08.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
H-5
Syksy 2021
Tentti viikolla 49, 10.12., mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä.
Kevät 2022:
Tentti viikolla 16, ti 19.4.22.
Uusintapäivät ilmoitetaan opintojakson aikana.
Syksy 2021 ja kevät 2022:
Opintojaksolla opitaan teoriassa ja harjoitellaan simulaatioympäristössä suun terveyden edistämiseen liittyviä työelämätaitoja.
Syksy 2021
3 op = 81h opiskelijan työtä
Etä- ja simulaatio-opetus 30h
Itsenäinen työskentely 51h (sisältää yksilötehtävien tekemisen sekä tenttiin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Kevät 2021
3 op= 81 opiskelijan työtä
20 h opetusta
4 h Juniori AMK toteutus (läsnä)
2 h tentti (läsnä)
Itsenäinen työskentely 57h (sisältää Juniori AMK tapahtuman suunnitelman, ryhmätehtävän yksilötehtävän ja tenttiin valmistautumisen)
Syksy 2021
Vko 38-49
Sisältö:
Terveen suun merkitys hyvinvoinnille
Sylki ja sen merkitys suun terveyteen
Sylkitestit
Suun mikrobit
Karies ja suun terveys: karieksen käypähoito -suositus
Ravinto ja suun terveys: syömistottumukset, sokerit, juomat, eroosio
Fluorin ja ksylitolin merkitys suun terveyden edistämisessä
Suun omahoito: Suun ja hampaiden puhdistusvälineet, suun hoitotuotteet (hammastahnat, suuvedet), suun mekaaninen puhdistaminen
Kevät 2022:
Vk 4-16.
Lasten suun terveyden edistäminen
Raskausaika ja suun terveys
Purentaelimen kehitys ja kasvu sekä poikkeamat
Hampaiden kehittyminen ja puhkeaminen
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Johanna Kurtti
Päivi Pietikäinen
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet 3 op
Lähiopetus
SUPE ja RAV: Käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Keskusteleva luento-opetus
Pienryhmätyöskentely ja harjoitukset
Oppimista edistävät tehtävät ja oppimisen testit
Itsenäinen opiskelu ja oppimisen osoittaminen kirjallisessa tentissä
Johanna Kurtti, Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op:
Toteutetaan keskustelevana opetuksena sekä pienryhmätyöskentelynä.
Itsenäinen opiskelu, oppimista edistävät tehtävät sekä tentti.
Päivi Pietikäinen 3 op
Opintojakson aikana suoritettavat oppimista edistävät tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimisen testit ja lopputentti arvioidaan numeraalisesti. Opintojakson osan kokonaisarviointi muodostuu näiden keskiarvosta.
RAV: numeerinen arviointi (tehtävä hyväksytty/hylätty ja tentti: numeerinen arviointi)
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu SUPE ja RAV keskiarvosta
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Kupittaan kampus
H-5
Supe/Pietikäinen: tentti viikolla 43. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.
RAV/Kurtti: tentti viikolla 41. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.
Päivi Pietikäinen, Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op:
Opintojaksolla opitaan suun terveydenhoidon perusteita työelämätarpeiden pohjalta. Opintojakso
integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet simulaatiotilanteessa.
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op: 81 h opiskelijan työtä, joista lähitunteja 23 ja
itsenäistä työskentelyä 58 h .Opintojakso sisältää eri laajuisia kirjallisia oppimistehtäviä sekä opintojakson aikana suoritetaan oppimisen testejä ja lopputentti.
RAV 2 op: 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10, ryhmätyöskentelyä ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis. tehtävät, tenttiin valmistautuminen) 44 tuntia.
Opinnot ajoittuvat viikoille 36 - 43
Suun terveydenhoidon perusteet (SUPE) 3 op
- Suun terveydenhoitotyön hoitotiimi ja suuhygienistin rooli
- Suun terveydenhoitotyön eettiset periaatteet ja tieteellinen perusta
- Suun terveydenhuollon asiakirjakäytänteet ja -merkinnät
- Vastaanoton toimintavalmius
- Suun terveydenhoitotyön laitteisto, käyttö ja huolto
- Suun terveydenhoitotyön hygienia
- Suun terveydenhoitotyön ergonomia
Ravitsemus suun terveydenhoidossa (RAV) 2 op
•Ravitsemuksen perusteet sekä ravitsemuksen ja terveyden välisiä yhteyksiä huomioiden erityisesti suun terveys
•Ravitsemus eri ikäkausina
•Ruokapäiväkirjan tarkastelua ja analysointia
Päivi Pietikäinen
Päivi Pietikäinen
Lähiopetus
Oppimateriaalina Suun terveydenhoidon perusteet –opintojakson materiaali ja muu Itslearning oppimisalustalla ilmoitettu materiaali.
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin ja harjoittelujen reflektointi.
Opintokäynti suun terveydenhuollon organisaatioon.
Hyväksytty/hylätty
Läsnäolo simulaatioharjoitteluissa pakollinen, poissaolot korvataan
Simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi
Oppimistehtävien tekeminen
Osallistuminen opintokäyntiin ja raportti opintokäynnistä
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan simulaatiotilanteissa suun terveydenhoidon perusteita
työelämätarpeiden pohjalta.
Opintojakso integroituu opintojaksoon Suun terveydenhoidon perusteet.
Opintojaksoon sisältyy opintokäynti suun terveydenhuollon toimipisteeseen, jossa opiskelija tutustuu suuhygienistin työhön yhden työpäivän ajan. Opiskelija seuraa suuhygienistin työskentelyä ja osallistuu suun terveydenhoidon perustehtäviin. Raportointi opintokäynnistä.
135h opiskelijan työtä
Simulaatioharjoittelu 40h ja opintokäynti 8h.
Itsenäinen työskentely 87h simulaatiotilanteisiin valmistautuminen ja harjoittelujen reflektointi. Raportti opintokäynnistä.
Simulaatioharjoittelun sisältökokonaisuuksia:
Vastaanoton toimintavalmius
Suun terveydenhoitotyön laitteiston käyttö ja huolto
Aseptinen toiminta
Suun terveydenhoitotyö
Ergonomia suun terveydenhoitotyössä
Opintokäyntipäivä Turun kaupungin suun terveydenhuollon organisaatiossa
Opinnot ajoittuvat viikoille 43 - 48
Minna Hyötilä
Virpi Fagerström
Riikka Karhuvaara
Riikka Hellman
Vastuuopettajat Riikka Karhuvaara ja Riikka Hellman
Terveyspalveluista vastaava johtaja Minna Hyötilä
Kliininen ohjaus opetussuuhygienistit
Lähiopetus
Materiaalit ITS learning oppimisalustalla.
Lähioppiminen:
Opetuksen liiketoimintaan perehtyminen, asiantuntijaluennot ja yritysvierailut.
Simulaatio-kliininen harjoittelu: palvelujen tuottaminen yksityisille asiakkaille TUAS StuDentalissa.
Itsenäinen oppiminen:
Oppimistehtävät
Opintojakso sisältää perehdytyksen ja osastotunneille osallistumisen, tavoitteiden laatimisen, itsearvioinnin ja raportoinnin.
Hyväksytty- Hylätty
Suuhygienistipalveluiden tuottaminen opetuksen liiketoiminnassa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lähioppimiseen (perehdytykseen, viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille) osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo simulaatio/kliinisessä harjoitteluissa pakollinen. Poissaolot korvattava.
Suomi
29.08.2022 - 06.11.2022
24.05.2022 - 15.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei tenttiä.
Tiimioppiminen: Opintojakso sisältää tiimioppimista suuhygienistipalveluiden tuottamisen osalta TUAS StuDentalissa. Opintojakso sisältää työparityöskentelyä vastuualueella ja vastaanoton vastuurooleissa.
Yksilöoppiminen: Opintojakso sisältää yksilöoppimista kliinisessä toiminnassa (kliinisessä potilastilanteessa ja hoitoketjussa).
Opiskelijan aktiivisuus korostuu oppimistehtävien, ennakkotehtävien ja asiakirjoihin perehtymisen osalta sekä toimintaprosessien hallinnassa.
Osallistuminen lähioppimiseen (perehdytykseen, kliiniseen toimintaan ja viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille).
1 op vastaa opiskelijan työtä 27 h.
Opiskelija suorittaa opintojakson aikana 5 op= 135 h verran opiskelijan työtä.
Syventävä suun terveydenhoitotyö 5 op opintojakso toteutuu TUAS StuDental oppimisympäristössä opetuksen liiketoimintana.
TUAS StuDental toiminta on asiantuntijan/suuhygienistin (laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön) tai vähintään 140 opintopistettä suorittaneen suuhygienistiopiskelijan toteuttamaa kliinistä tutkimusta tai suun terveydenhoitotyötä (564/1994).
Turun ammattikorkeakoulu Oy voi tarjota yksityisen terveydenhuollon palveluja
Lounais-Suomen Aluehallintoviraston päätöksellä 19.9.2019 LSAVI/6161/04.02.00/2019.
Opintojakson toteutus on viikoilla 35-44.
Kliiniset harjoittelupäivät ovat ke ja pe erillisen työvuorotaulukon mukaan.
Kliininen harjoittelu toteutuu opetussuuhygienistien ohjauksessa.
Perehdytys ja osastotunnit ovat lukujärjestyksen mukaan. Osastotunneista vastaa opintojaksosta vastaavat opettajat.
Alginaattijäljennösten otto ensimmäisen vuoden hammasteknikko-opiskelijoilta tapahtuu erillisen aikataulun mukaan kliinisinä harjoittelupäivinä.
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu yrittäjämäiseen toimintaan ja palveluiden tuottamiseen perehtymällä TUAS StuDental liiketoimintasuunnitelmaan ja muihin toimintaa ohjaaviin asiakirjoihin sekä osallistumalla asiantuntijaluennoille sekä yritysvierailuille.
Suuhygienistipalveluiden tuottaminen opetuksen liiketoiminnassa arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lähioppimiseen (perehdytykseen, viikottaisille osastotunneille, asiantuntijaluennoille) osallistuminen arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo simulaatio/kliinisessä harjoitteluissa pakollinen. Poissaolot korvattava.
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Outi Ensiö
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Lähiopetus
Itslearning: Työelämäharjoittelu 2, Terveyden edistäminen ja suun terveydenhoitotyö -kansiossa
Työelämäharjoittelu, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, opettajaohjaus, vertaisohjaus
.
WinHIT –asiakastietojärjestelmä –osuuden suoritus
Kariesdiagnostiikka -osuuden suoritus
Osallistuminen harjoitteluun työvuorotaulukon mukaisesti, poissaolot korvattava (korvaustavasta löytyy erillinen dokumentti ITS:sta)
Harjoitteludokumenttien pakautus määräpäiviin mennessä
Mentorointiin osallistuminen
Osastotunneille osallistuminen, poissaolot korvattava
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osa-alueet on suoritettu hyväksytysti ja poissaolot korvattu
Suomi
29.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 11.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Työelämäharjoittelu: Käytännön työelämätaitojen oppiminen, suuhygienistin vastaanottotoiminta Studentalissa, asiakkaan hoidon suunnittelu, toteuttaminen, arviointi ja kirjaaminen WinHIT –järjestelmään, vastaanoton toimintavalmiudesta huolehtiminen, työvuorotaulukon mukaan eri rooleissa toimiminen
Parityöskentely ja yksintyöskentely kliinisessä työssä
Itsenäinen työskentely: Asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtyminen
Opettajaohjaus: Opetussuuhygienistit ja opettajat toimivat ohjaajina Studentalissa, osastotunneille osallistuminen
Vertaisohjaus: Opiskelutoverin avustaminen kliinisessä työskentelyssä tai muissa vastaanoton tehtävissä
5 op on 135 h opiskelijan työtä.
WinHit potilastietojärjestelmä koulutukseen osallistuminen
Kariesdiagnostiikka opetukseen osallistuminen
Mentorointikäynnit StuDentalissa
Työskentely työvuorotaulukon mukaisesti eri rooleissa ja toimipisteissä
Osastotunneille osallistuminen
Itsenäinen työskentely (sisältää asiakastietoihin sekä muihin Studentalin dokumentteihin perehtymisen)
WinHit potilastietojärjestelmäkoulutus 1 op sijoittuu viikoille 37-41.
Kliininen harjoittelu 3,5 op sijoittuu viikoille 42-48.
Lisäksi 0,5 op kariesdiagnostiikka
Harjoittelu toteutetaan Turun AMK:n StuDental –työtoiminnassa Medisiina D:ssä yhteistyössä Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan suun terveydenhuollon kanssa. Harjoitteluun sisältyy erillisiä päiviä Turun kaupungin suun terveydenhuollon muissa yksiköissä (Med 1 ja Med 2).
Harjoitteluun sisältyy tutustumiskäynnit StuDentalissa ennen kliinistä harjoittelua sekä osastotunnit.
Minna Hyötilä
Sanna Ojala
Riikka Hellman
Lähiopetus
Infektioiden torjunta/Salonen
- Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Optimasta
- Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
- Karhumäki, E., Jonsson, A. & Saros, M. 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2016. Ohje suun terveydenhuollon yksiköiden tartunnantorjuntaan. Ohjaus 22/2016. Saatavana osoitteessa: http://sshy.fi/data/documents/WebPage.pdf
Ensiapu/Ojala
-lähiopetusmateriaali ITsissä
-Korte, H. & Myllyrinne, K. (uusin). Ensiapu. Suomen punainen risti: Wellprint
-www.spr.fi
-www.terveyskirjasto.fi
-www.kotitapaturma.fi
-www.myrkytystietokeskus.fi
Infektioiden torjunta 3 op/Karhuvaara:
-Oppimistehtävät
-Simulaatioharjoitukset
-Tentti
Ensiapu 2 op/Ojala:
--Käytännön harjoitukset ea-luokassa
- itsenäinen oppiminen verkossa, ja tietotestit ITsissä
Infektioiden torjunta 3 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, ylimenevä osa korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun (Pakollinen, Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, joista poissaolo tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti, arviointi Hyväksytty/Hylätty, Hyväksytty suoritus edellyttää vastauksista 50% oikein
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen: Kirjallinen tehtävä (arviointi Hyväksytty/Hylätty)
Ensiapu 2 op:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (harjoituksissa 100% läsnäolo) hyväksytty - hylätty
tehtävät ja Tietotesti: hyväksytty/hylätty
Suomi
22.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
1 - 25
Terveys ja hyvinvointi
Suuhygienistikoulutus
Hyväksytty/Hylätty
Infektioiden torjunta 3 op/Karhuvaara:
-Keskusteleva luento-opetus, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit
Ensiapu 2 op/Ojala:
Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Itsenäinen oppiminen
Infektioiden torjunta/Karhuvaara: Lähiopetus 24h, 30 h opiskelijan itsenäistä työtä (1op = 27h opiskelijan työtä)
Infektioiden torjuntaan kuuluva Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen toteutetaan itsenäisesti kirjallisena yksilötyönä. Työmäärältään se vastaa 1 op eli 27h opiskelijan työtä.
Tentti 2 h viikolla 48
Ensiapu/Ojala
Lähiopetus/käytännön harjoitukset 10 a- ja b-ryhmä erikseen
itsenäinen opiskelu, tehtävät ja testit 40 h
Infektioiden torjunta 3 op/Karhuvaara:
-Opintojakso ajoittuu viikoille 36-48.
-Teemat
-Teema 1: Lait, asetukset ja ohjeet infektioiden torjuntatyössä
-Teema 2: Infektion aiheuttajat terveysalalla ja hoitoon liittyvät infektiot
-Teema 3: Aseptiikka ja käsihygienia
-Teema 4: Turvallinen toimintaympäristö ja suojakäytänteet
-Teema 5: Turvallisuusriskien tunnistaminen ja raportoiminen
-Tentti viikolla 48.
Ensiapu 2 op/Ojala
Sisältö:
hätäpuhelu
auttamistoiminta onnettomuudessa tai sairauskohtauksissa
henkeä pelastava ensiapu
tajuton ja tajuttoman ensiapu
elvytys (PPE + D)
vierasesine hengitysteissä
anafylaksia ja sokki
haavat ja sidonta sekä sokki
sairauskohtaukset ja niiden ensiapu
myrkytykset
Koulutukseen ei ole liitetty toteutuksia.